Vraag

Onpersoonlijke afhandeling financien uitvaart

Mijn schoonouders zijn beiden in februari overleden. Mijn schoonvader eerst en na 10 dagen mijn schoonmoeder. Beide keren hadden we dezelfde uitvaartverzorger gevraagd en ook gekregen.
We hadden een leuk contact met deze man .
Maar wat me nu dan vreselijk tegenvalt is dat vandaag de rekening van de uitvaart van schoonvader via de post komt.
Die andere zal dan volgende week wel komen.
Bij mijn vader twee jaar geleden kwam de uitvaart verzorgster de rekening nog thuis brengen.
Wat maakt dat met een overlijden er wel persoonlijk fijn contact is en met de afhandeling niet.
Voelt als een koude douche.
Met name omdat ons beloofd was om de twee uitvaarten samen te voegen tot 1 rekening.

11 Reacties

Hallo Maddy67, wat goed dat je dit met ons deelt. Gecondoleerd met het overlijden van jouw schoonouders. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om ze allebei in een maand te verliezen.

Je schrijft dat je het contact met de uitvaartverzorger als prettig hebt ervaren. Echter kreeg je de nota's apart binnen en ook nog eens per post en niet persoonlijk zoals 2 jaar geleden.
Helaas hebben wij in dit soort situaties te maken met regels en procedures. Dat 2 jaar geleden de uitvaartverzorgster de nota persoonlijk kwam brengen is natuurlijk een heel mooi gebaar, maar wel een uitzondering op die regels.
Normaliter worden alle uitvaartnota's zo'n 6 tot 8 weken na de uitvaart per post verzonden naar de nabestaanden. De nota's zijn persoonlijk en worden door ons systeem altijd apart verwerkt en verzonden. Helaas kreeg je daardoor 2 nota's in plaats van 1.

Juist het persoonlijke contact tijdens de uitvaart vond je zo fijn vond, echter de afhandeling niet. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen en meningen van onze mede forumleden. Deel ze gerust met ons.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Hoe ervaren anderen dat. Want tijdens de uitvaart regelen met een uitvaartverzorger bouw je toch in die uren een band op.
Je bent op je kwetsbaarst. Daarom zou het zo fijn zijn dat er een paar weken na de uitvaart als de rekening komt er toch nog iets van persoonlijk contact is met de uitvaartverzorger waar je toch in die dagen van overlijden tot uitvaart iets mee hebt opgebouwd. Even napraten over de uitvaart met iemand die het geregeld heeft en erbij was. Geeft een goede afsluiting is mijn idee.
Natuurlijk bouw je een band op en onze uitvaartverzorger heeft een paar dagen na de dienst gebeld hoe of het ging en of ze nog iets kon betekenen. Dat uitvaartverzorger thuis komt brengen is aardig, maar kost ook tijd en ik denk dat zij het ook aardig druk hebben en ook deze uren zullen betaald moeten worden. Ik heb het niet als storend ervaren dat de rekening in bus valt. Niet iedereen is ook thuis natuurlijk. Ook bij het terugwandelen naar de auto op de begraafplaats hebben wij de dag met onze uitvaartverzorger al besproken en zoals ik zei belde ze een paar dagen later nog op en dat geeft ook een goed gevoel.
Ik snap het wel. De tijd rondom een overlijden is heftig en een uitvaartbegeleider is een vaste baken in de hectische dagen. Het is fijn om dat even na te praten. Vaak is daar na de uitvaart kort tijd voor, meen ik. Na bellen, zoals Ben aangeeft, vind ik ook een goede service. Het is zeker iets wat ik Dela zou willen aanbevelen!

Dela heeft tegenwoordig ook nazorg consulenten. Dat is dan wel niet degene die de uitvaart verzorgd heeft, maar deze heeft wel een luisterend oor en kan je met andere zaken verder helpen. Maar misschien is dit niet wat je bedoelt, Maddy?
De nazorgconsulent hebben wij ook gehad. Maar die is meer practisch en tips voor verwerking.
En het gaat ook niet om het luisterend oor maar meer om de afwikkeling . Met de uitvaart bespreken zit je midden in het verdriet. Dan komen de dagen dat je vaak in rouwcentrum bent en vervolgens de uitvaart. Daar is dan telkens de uitvaartleider bij die ook thuis is geweest om alles Door te spreken voor de uitvaart.
Het zou dan fijn zijn dat die persoon na een tijd belt om te evalueren of de rekening komt brengen. Je hebt dan nog wel verdriet, maar kijkt dan anders op zaken dan voor de uitvaart.
Zou zo fijn zijn om dit nog na te kunnen bespreken.
Ik weet tijd is geld, maar dit geeft net dat stukje Service en een fijne afsluiting .
Zoals in mijn eerdere reactie aangegeven zou ik het Dela aanbevelen om deze service op te nemen! Het is een kleine moeite om even te bellen, maar voor de nabestaanden heel belangrijk. Als organisatie kun je tevens leren van de bevindingen. Dus doe er je voordeel eem, zou ik zeggen ☺️
nou mijn vriend is een half jaar geleden overleden en die van de dela had zelf de rekening bij
ik ben echt super behandeld door Judith van de dela ik heb er alleen maar lof over en ik kan zelf
mijn wensen die echt uitkwamen super zo als ik het wilde zo is het gebeurd
Mijn medeleven Boyke. Wat een gemis dat je je vriend verliezen moest.
Wij vonden dat ook zo bijzonder dat de uitvaartleider zelf de rekening bracht.
Hebben dat ook echt gemist bij mijn schoonouders. Vooral omdat we een fijne band hadden met hem en hij beide uitvaarten in 10 dagen tijd heeft geregeld.
Het is helaas vaak zo dat de contacten met de uitvaartverzorger ophoudt na de plechtigheid. Ik ben van mening dat een evaluatie na een plechtigheid ook minstens zo belangrijk is. Dit zou dan bijvoorbeeld door een nabestaandenbegeleider gedaan kunnen worden in combinatie met het achterlaten van de rekening. Ik denk dat hier best nog wel een slag te maken is voor uitvaartondernemingen. Zeker als een uitvaartonderneming het SKU (Stichting Keurmerk Uitvaartzorg) keurmerk draagt dan is nazorg één van de eisen.
Wat ik persoonlijk als heel prettig heb ervaren was dat wij in 2013 (na het overlijden van mijn vader) ook een fijne band hadden met de uitvaartverzorgster. Dat vergeet je niet zomaar.
Toen in 2015 mijn moeder overleed kregen wij een andere uitvaartbegeleidster die meteen bij het eerste bezoek vroeg of wij het fijn zouden vinden als dezelfde verzorgster als van mijn vader nu ook de dienst zou leiden. Daar waren wij erg content mee,want deze vrouw had onze moeder ook nog "gekend". Dat voelde dus erg goed. En ja,de rekeningen lagen bij ons ook in de bus. Een jaar na het overlijden van mijn vader heb ik nog wel contact gezocht met de uitvaartbegeleidster omdat ik graag het gedicht wilde hebben wat zij voorgelezen had op de begrafenis. Ook toen was ze nog heel geïnteresseerd en behulpzaam. Dat heb ik ook als fijn ervaren!
Helaas liepen wij hier ook tegen aan. De verzorging van de uitvaarten (ja, helaas meerdere in korte tijd) zijn allemaal prima geweest. Toch was er ook voor ons nadien het gat waarin we dreigden te vallen. De eerste dagen na overlijden ben je bezig met de uitvaart. Daarna beginnen het geregel en getrek van instanties (met bijbehorende stapels post). Terwijl je dan eigenlijk pas gaat beseffen wat er is gebeurt en je een begin zou moeten kunnen maken met verwerken en de start van je veranderde leven.

Dit besef heeft gemaakt dat ik hier zelf wat mee ben gaan doen en inmiddels, nu 4 jaar later, via mijn bedrijf probeer dit gat te dichten.

Reageer