Vraag

Lijkvocht tijdens het opbaren

• 30 oktober 2019
  • 4 reacties
  • 52 Bekeken

Hallo,
Één aspect van het opbaren houdt mij bezig. Ik ben voorstander van duurzame uitvaarten.
Lijkvocht is een belangrijk aspect waarmee rekening moet worden gehouden.
Weet u misschien hoeveel vocht er tijdens de opbaren-fase vrij komt bij een volwassen persoon van bijv. 70 kg?
Groet Geerten

4 Reacties

Reputatie 2

Hoi Geerten,

Bedankt voor je vraag. Wat mooi om te lezen dat je bezig bent met het onderwerp duurzame uitvaart. Ik ga het navragen bij mijn collega's.

Groetjes, Marthe 

Reputatie 2

Hoi Geerten,

Een overledene verliest ongeveer 1 liter vocht per dag. Het vocht verdampt o.a. via de kleding, of het beddengoed en via de ruimte waar de overledene zich bevindt. In combinatie met jouw interesse in de duurzame uitvaart kan ik me voorstellen dat je je afvraagt hoe dat bijvoorbeeld werkt met een lijkwade of draagbaar. Uitvaartkisten, lijkwades en draagbaren uit onze collectie (ook de producten met het keurmerk van Greenleave) zijn daar uitvoerig op getest. Je hoeft niet bang te zijn voor vervelende vlekken of doorlekken. 

Hopelijk weet je zo voldoende.

Groetjes,

Marthe 

Hallo Marthe,

Nog hartelijk dank voor je antwoord. 

Ik ben voorstander van duurzame uitvaarten, vandaar dat ik interesse heb in kartonnen grafkisten (in plaats van hout). Om het vocht op te vangen moet dat in combinatie met een matrasje (ook duurzaam).

Ik heb een mat op het oog wat wordt gemaakt van droge natuurvezels. Hoeveel vocht zou zo'n matras dan moeten kunnen absorberen, 5 tot 10 liter?

Groeten

Geerten

Reputatie 2

Hoi @Geerten,

5 tot 10 liter is meer dan voldoende. 

Wel is het goed om te weten dat een kartonnen kist niet het meest duurzaam is. Dat is een misvatting. Een betere keuze is massief hout (FSC, Nederlandse of Europese herkomst). Nog beter is een kist die gemaakt is van restmaterialen van planten, grassen en dergelijken. Helaas bestaan die alleen nog als prototype. 

Nieuw karton is namelijk gemaakt van houtpulp en heeft een typische bewerking nodig. Gerecycled karton is goed voor het milieu, maar bevat veel kalk wat weer niet goed is voor de oven en de vermenging met het as van de overledene.

Groetjes,

Marthe  

Reageer