Vraag

Levenstestament

• 8 november 2016
  • 4 reacties
  • 606 Bekeken

Ik ben een weduwe zonder kinderen, heb sinds het overlijden van mijn echtgenoot een testament, maar ik zou graag meer horen over een levenstestament.

4 Reacties

Het is inderdaad mogelijk om in een levenstestament op te nemen dat er namens jou schenkingen gedaan mogen worden, als je niet meer zelf in staat bent om die schenkingen te doen. Op die manier kunnen je kinderen bijvoorbeeld schenkingen aan zichzelf doen, om zo je vermogen te verkleinen.

Om te bepalen hoeveel eigen bijdrage je voor een verzorgingshuis moet betalen wordt er gekeken naar je vermogen en je inkomen. Door de schenkingen wordt je vermogen kleiner, waardoor mogelijk ook de eigen bijdrage omlaag gaat. Het is wel goed om te vermelden dat er gekeken wordt naar het vermogen van twee jaar geleden. Elke schenking die je doet heeft dus pas over twee jaar effect op de eigen bijdrage.
Deze vraag heb ik uitgezet bij de mensen binnen DELA die hier alles over weten. In de tussentijd kan dit een hele nuttige link zijn om meer te leren over een levenstestament: https://www.dela.nl/voor-leden/levenstestament
@Charlotte: ik heb even een privéberichtje gestuurd. Weet je dat.
Is het mogelijk per levenstestament te regelen dat bij opname verpleegtehuis niet je huis en spaargeld opgegeten moeten worden, maar dat de kinderen eerder schenkingen kunnen krijgen.

Reageer