Vraag

Groot verschil in de vergoeding van Dela bij het grafdelven

• 3 april 2016
  • 5 reacties
  • 3013 Bekeken

Zijn er meer ervaringen van verzekerden die geconfronteerd zijn met erg grote verschillen van wat Dela vergoed voor het grafdelven als de verzekerde begraven wil worden in een andere plaats dan zijn woonplaats? Het gaat in dit geval over het bijzetten in een bestaand graf waar de kosten met een factor 20 (!!) voor het grafdelven hoger blijken te zijn dan wat Dela vergoed?

5 Reacties

Hallo John, goed dat je deze vraag hier stelt. Je beschrijft dat er een groot verschil bestaat tussen de kosten van een eigen graf buiten de eigen woonplaats en de vergoeding vanuit DELA. Ik kan me voorstellen dat dit voor ongenoegen en verwarring kan zorgen. Daarom zou ik je graag willen uitleggen wat de vergoeding van DELA precies inhoudt.

Vanuit het DELA UitvaartPlan vergoeden wij de kosten voor het graven van het graf, de grafrechten van een algemeen graf en het algemeen onderhoud van de begraafplaats. Dit geldt voor een graf binnen de eigen woonplaats. De kosten hiervan worden door de gemeente en/of begraafplaats bepaald. Wanneer iemand kiest voor begraven in een andere woonplaats, dan vergoeden wij alsnog het bedrag voor een algemeen graf binnen de eigen woonplaats. Als we het hebben over het bijzetten in een bestaand graf, dan kan het zelfs gaan om een eigen graf/familiegraf.

Omdat deze kosten per woonplaats zo sterk verschillen, bestaat de mogelijkheid dat nabestaanden moeten bijbetalen. Je kunt in het dossier grafkosten een ietwat ouder kostenoverzicht van 2014 downloaden. Voor een actueel overzicht kun je het beste contact opnemen met de desbetreffende gemeente of begraafplaats.

Wellicht zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt? Voel je vooral vrij om deze ervaringen met ons te delen.
eerlijk gezegd heb ik het antwoord van de moderator drie keer moeten lezen en nog blijft het mij raar in de oren klinken want er staat toch duidelijk in de polis voorwaarden dat dela voorziet in een graf ongeacht in welke woonplaats dat is?? want anders zou je ook een gelijkheidsverschil krijgen tussen leden.
Tevens is het misschien een suggestie dat Dela als vertegenwoordiger van duizenden leden gaat praten met de overkoepeling van gemeenten om hier wat gelijkheid in te krijgen
Inderdaad Wout, als een verzekerde komt te overlijden dan vergoed Dela de grafkosten van het begraven in een algemeen graf in de woonplaats van de overledene. ILet wel; een algemeen graf) Is het de wens om in een andere woonplaats begraven te worden in een algemeen graf en dat kost meer, dan vergoed Dela dus de eventuele meerkosten niet! Dat kan nog aardig oplopen want er zijn flinke verschillen. Ik vind dat Dela dit te weinig communiceerd naar zijn leden, daarom dus dit bericht op het forum

Verder is het zo dat als een overledene bijgezet wil worden in een bestaand Eigen Graf (dat is dus anders dan een Algemeen graf!) dan vergoed Dela eventuele meerkosten ook niet. Dit graf moet namelijk misschien geschud worden (klaar gemaakt voor hergebruik) en dat kostte mij €799!. Soms is dat zelfs nog veel meer en dat vergoed Dela dus ook niet. Er ontstaat dan trouwens een rare situatie want sommige gemeenten rekenen dan ook nog eventjes €1000,- voor het delven van een graf dat i.v.m. het schudden al gegraven is?? Je betaald dan twee keer voor 1x grafdelven?! Nog los van het feit dat het graven van een graf € 1000,- een belachelijk hoge prijs is voor een gat in de grond graven van 2meter bij 2 meter.
ik begrijp je antwoord john maar ook hier blijkt weer dat voorlichting van uit dela hoge noodzaak is en wel voor dat men de polis afsluit want na afsluiten is er geen weg terug, tevens vind ik het raar dat dela niet de kosten van een graf vergoed als men in een andere plaats begraven word wel kan ik mij voorstellen dat dela dan hogere transportkosten berekent.

wat blijft er zo van de naam dela over????
DAAROM heb ik gekozen voor cremeren, dan ben je van alle poespas af en ik wil ik mijn nabestaanden niet opzadelen met Grafrecht of wat dan ook want na enkele jaren wordt je eruit gegooid als de nabestaanden niet willen betalen. Ik heb herrie meegemaakt in een familie, die ik vrij goed kende. Ik dacht bij mezelf, DIT NOOT bij mij!!! Er werd zelfs gevochten om de urn!! Tegen de WIL van de overledenen in notabene!!! Zijn as die hij graag bij zijn vrouw verstrooid had willen zien, is nu verdeeld over 3 plekken volgens de WENS van een paar egoisten, die dachten daarmee iets goeds te willen doen. Nu nog de transparantie van DELA WAARVOOR we precies betalen??? Succes!

Reageer