Vraag

Belasting

• 9 november 2016
  • 4 reacties
  • 552 Bekeken

Kan ik als weduwe met een dochter en twee kleinzonen het erfdeel aan mijn dochter schenken en haar schriftelijk verzoeken de kleinzonen iedereen 25 % te schenken als afbetaling van hun hypotheek? Dan hoeft alleen zij belasting te betalen, omdat zij een bedrag mag schenken

4 Reacties

Hallo Gertruce,

Bedankt voor je vraag.

Het is helaas niet mogelijk om 'dwingend' vast te leggen dat je dochter uit haar erfdeel schenkingen aan haar twee zonen moet doen. Je kunt wel in een testament de 'last' opnemen dat je dochter die schenkingen moet doen, alleen zo'n last is volgens de wet niet af te dwingen. Als je dochter besluit deze wens niet uit te voeren, dan kan dat. Deze afspraak met je dochter is dus vooral een kwestie van vertrouwen. Als je erop vertrouwt dat je dochter je wens respecteert, dan mag zij gerust uit haar erfdeel schenkingen aan haar kinderen doen.

Als je wat meer zekerheid wilt dat een deel van je nalatenschap bij je twee kleinzonen terecht komt, dan zou je ook nog gebruik kunnen maken van de vrijstelling voor de erfbelasting voor kleinkinderen. Ieder kleinkind mag namelijk net als je dochter ruim € 20.000 belastingvrij van je erven. Dit bedrag kun je als legaat opnemen in je testament. Je laat dan een deel van je vermogen direct aan je kleinkinderen na, zonder dat zij daarover erfbelasting moeten betalen.

Bijkomend voordeel van een legaat voor de kleinkinderen is dat je dochter daardoor wat minder erfbelasting moet betalen. Haar erfdeel wordt namelijk kleiner.
Zou je niet nu al kunnen schenken, ook aan je kleinkinderen? Desnoods stapsgewijs 5000 euro per jaar per kleinkind?
Dank voor je antwoord en duidelijke uitleg. Nog een vraag. Als ik 20.000 euro belastingvrij wil schenken aan mijn dochter en kleinzonen, is het dan noodzakelijk om naar een notaris te gaan of kan ik dat met een codicil beschrijven?
Als je het toch zo geeft is het toch belasting vrij?
Bij leven geef je het gewoon met warme hand.
Daar komt niemand achter.
Geen banktransacties maar handje contantje.

Reageer