Donatie voor vrouw of man van de overledene

dinie Auteur
Reacties: 86

23 juni 2017, 19:23

Afgelopen week kregen wij een Rouwkaart,met daarin de tekst dat er een collecte bus staat graag een donatie voor ma.
Ik zelf zou zoiets nooit vermelden ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Komt dit vaker voor ik heb al vele uitvaarten mee gemaakt maar dit had ik nog nooit gelezen op een Rouwkaart
bj van limbeek
  • Hannie
    Reacties: 66

30 juni 2017, 13:09

Met alle respect, niet te geloven dat je zoiets überhaupt kunt vragen.
    Ik ben trouwens helemaal niet van de collectebussen,
  • Johan
    Reacties: 214

30 juni 2017, 13:12

Beste Dinie.

Dit heb ik nog nooit op een rouwkaart als verzoek, gelezen.
    Wel bijv. liever geen bloemen,of een donatie aan het KWF,
    of anderen instellingen.
    johan
    Johan
  • Corina
    Reacties: 31

30 juni 2017, 13:21

Zie het steeds vaker voorbij komen op Facebook.
    Dan kun je een bedrag doneren,voor de begrafenis,of schulden (na de dood). Er wordt dan een bedrag vermeld,wat als streefbedrag wordt gehouden. Persoonlijk hoop ik dat nooit te hoeven vragen,ik zou me kapot schamen. Verder moet iedereen zelf weten wat hij doet. Maar het is denk ik iets van deze tijd...
  • EvertM
    Reacties: 3

Prachtig toch!!!!.
    Naar een begrafenis ga je als de overledene je dierbaar was. Dat betekent meestal dat je ook het een en ander weet van de situatie van de overledene en zijn/haar partner.

Zelf heb ik ook wel eens een bedrag gegeven aan iemand waarvan ik wist dat ze een beetje dom waren geweest en geen voorziening hadden afgesloten om de begrafenis te kunnen betalen en waar aan het eind van de maand het geld altijd weer op was.

Natuurlijk is dat dan "eigen schuld' als re door overlijden financiële problemen ontstaan, maat sommige mensen zijn nou eenmaal een beetje simpel en het is fijn als ook die - zeker in verdrietige tijden - een hart onder de riem gestoken krijgen, ook financieel.

Om dat als vrienden op de begrafenis te doen vind ik hartstikke mooi. Het getuigd van lef van de kinderen dat zij dit gewoon durven vermelden.

Jammer dat er gelijk veroordelend over wordt gesproken. Je kunt dan wel schrijven: met alle respect. Maar zo''n veroordeling vind ik respectloos
  • Tamara81
    Reacties: 25

Beste Dinie, wij hebben het meerdere malen meegemaakt dat er een collectezak rondging in de kerk bij een uitvaart. Ik persoonlijk vind dit ronduit respectloos, want je weet gewoon dat dit in de zakken van de kerk verdwijnt.
    Wat ik wel vind kunnen is, dat als iemand gevochten heeft tegen kanker bijv, dat er ergens in een hoekje een informatiepunt staat van het kwf. Dan kan ieder voor zich kijken of ie wel of niet iets doneert. Maar dan nog, verplicht een collectebus rond laten gaan, das van de zotte!
  • Hannie

30 juni 2017, 13:32

EvertM
    Dank voor jouw veroordeling. Als een nabestaande in financiële problemen is gekomen, door overlijden van haar partner, kan dit in alle rust met familie en vrienden worden besproken en gevraagd, maar om dit op een rouwkaart te vermelden, gaat mij nu net iets te ver. Echte vrienden en familie hoeft trouwens niets gevraagd te worden, zij kennen de situatie al en zullen hun hulp altijd aanbieden, althans zo zou ik het gedaan hebben.
  • Johan

30 juni 2017, 13:42

Echt Hannie,om er met zo"n ""open hart"",
    er voor anderen,te willen zijn.
    johan.
    Johan
  • Hannie

30 juni 2017, 14:17

Johan, dank voor dit compliment.
  • dinie Auteur
    Reacties: 86

30 juni 2017, 14:27

Om dit veroordelen is niet de bedoeling en ook niet nodig vind ik, je bent tenslotte vrij om iets in de bus te stoppen vond het alleen vreemd dat het op de kaart vermeld stond.
    bj van limbeek
  • Netty
    Reacties: 94

30 juni 2017, 16:02

Kernvraag: geldt wat jij passend vindt voor een rouwkaart ook voor anderen? Laatst hoorde ik iemand die zich gepasseerd voelde, omdat er op de rouwkaart stond: geen bloemen, geen kaarten. Hoe moest ze dan haar medeleven laten zien? Ook worden er rouwkaarten gestuurd, nadat de begrafenis al voorbij is. Dan is het voor de nabestaanden makkelijker om het in een besloten kring te houden, zonder dat iemand zich gepasseerd voelt.
    Wat betreft het vragen van een donatie, rondgaan met een collectebus, crowdfunding of wat dan ook: niemand is toch verplicht om te geven?
  • Butzies
    Reacties: 6

30 juni 2017, 16:12

Ik vind het nogal makkelijken veroordelend om te stellen dat iemand die geen voorziening voor een begrafenis treft dom is en ook dat het eigen schuld is dat iemand door overlijden in de financiële problemen komt. Ik spreek uit ervaring! als je jong bent ben je niet met de dood bezig en het regelen van een uitvaartverzekering gebeurd vaak pas als er kindjes bij komen. De kindjes zijn er helaas bij ons nooit gekomen en toen er op 36jarige leeftijd uit het niets kanker bij mijn man geconstateerd werd viel er geen verzekering meer af te sluiten. Hij was net zijn baan verloren en mijn inkomen was niet toereikend om van rond te komen. Tijdens zijn ziekte hebben we al ons spaargeld aan moeten spreken dus reserve hadden we niet. Ook ik heb dus na moeten denken of en hoe ik hulp van anderen kon vragen. Gelukkig werd deze hulp me aangeboden en heb ik geen crowdfunding/collecte hoeven houden om hem een mooie uitvaart te kunnen geven.

In de rouwkaart zetten dat ze een collecte houden voor een van de nabestaande vind ik heel dapper en juist goed. Mensen kunnen er dan van te voren over nadenken of en hoeveel ze willen geven en dit dan ook bij zich hebben. Tegenwoordig hebben veel mensen geen contact geld meer op zak. Het is overigens in de kerk heel gebruikelijk om een collecte rond te laten gaan bij een mis. Wat voor mis dan ook! Doop, trouw en dus ook uitvaart.
  • Hannie

30 juni 2017, 16:26

Butzies, jouw redenatie gaat enigszins mank. Misschien ben ik van de oude stempel, ik ben inmiddels 72 jaar, maar mijn ouders hadden zodra het kon (niet direct na mijn geboorte, want geboren in de WO II hongerwinter en in Amsterdam) voor mij al 2 polissen afgesloten. Dat die dingen nu bijna niets meer waard zijn, is andere koek. Zodra ik ging werken (15e jaar) heb ik zelf nog een polis afgesloten en uiteindelijk toen ik trouwde een echte uitvaartpolis voor beiden en later ook voor de kinderen genomen. Het is dus maar hoe je het leerde. Mijn dochters hebben ook die polis die ik voor hen aankocht doorgezet en op dezelfde manier bij hun trouwen en kinderen, zoals wij het deden, zo raakt er niemand binnen mijn gezin in de problemen. In mijn ogen dus een beetje naief als je weet wat een uitvaart heden ten dage kost en je geen uitvaartverzekering hebt, want zelfs bij zo'n verzekering komen er (naar eigen wensen) altijd hoge kosten bij.
    Nu nog iets bijkomends:
    Mijn echtgenoot overleed 19-08-2016 en wat was ik blij met DELA. De uitvaart werd tot in de puntjes verzorgd en mij werd het vel niet over de neus getrokken. Zonder schulden kon ik weer aan de opbouw van mijn (resterende) leven alleen beginnen.
    DANK DELA, moet ook gezegd kunnen worden,

Ik stop nu met reageren op dit onderwerp. Vandaag wel iets anders aan mijn hoofd:
    Het is de geboortedag van mijn overleden lief en ook nog eens de eerste keer na zijn overlijden. Dat is zwaar en ik ga dit vanavond met dochters, schoonzoon en kleinkinderen op liefdevolle en gepaste wijze, in een fijn restaurant, met een goede maaltijd en een toast op het leven, herdenken. Wat zou manlief trots zijn dat ik hiervoor (nog) werkte en spaarde.
    Het ga jullie goed.
  • Netty
    Reacties: 94

30 juni 2017, 16:28

Bedankt voor je reactie, Butzies. Je laat zien hoeveel er achter een bepaalde vraag kan zitten uit eigen, bittere ervaring. Soms is het moeilijk om te vragen. Mooi dat jou ongevraagd hulp is geboden, zodat het toch al zware verlies van je man niet nog zwaarder is geworden. Ik hoop dat het je nu goed gaat. Hartelijke groet, Netty.
  • josgroels
    Reacties: 1

30 juni 2017, 16:32

Mensen die in financiele moeilijkheden zijn zouden zich moeten schamen?
    Ze mogen niets vragen omdat de kleinburgelijke goegemeente zich dan ongemakkelijk zou kunnen voelen?
    W.m.b. het zelfde geneuzel als dat bedelen op straat verboden zou moeten worden.
    Denken jullie dat die mensen dat voor de lol doen, om een wereldreisje te kunnen maken of zo?

Als je je z.g. betrokkenheid en troost niet ook financieel wilt uiten dan doe je dat toch niet
    en huil je toch lekker vrijblijvend mee met de wolven in het bos.

Goede zaak trouwens dat ze dat 'moedig' en open op de rouwkaart zetten.
    Kun je cash meenemen!
  • Johan

30 juni 2017, 17:41

Beste Hannie.

Wat zal je dat een fijn gevoel geven,om zo met je kinderen
    en kleinkinderen,als een trotse Moeder en Oma,je overleden
    Echtgenoot{Manlief),te herdenken,en met alle warmte en
    liefde over hem te kunnen praten.Ik wens je,een samenzijn,
    met mooie herinneringen, aan een echtgenoot vader en opa.
    johan.
    Johan
  • Hannie

30 juni 2017, 23:51

Johan, het was heerlijk en wij voelden ons gedragen door elkaar en door de liefde voor elkaar. Dank voor je reactie.
  • Vokante
    Reacties: 14

1 juli 2017, 07:42

Ik zou geld geven. Ik ben er niet om te oordelen over wel of niet goed geregeld. Kan me ook voorstellen dat mensen de verzekeringspremie niet konden betalen en nooit een verzekering hebben afgesloten. De wirwar van regels, "in natura" maar wel een maximum, tussentijdse veranderingen en daardoor bijbetalingen voor verzekeringen enz enz, hebben mij doen besluiten om niet te verzekeren maar vrienden en bekenden te vragen mee te helpen bij een begrafenis. Het meeste kun je zelf doen. Wij hebben met een begrafenisondernemer afgesproken welke zaken wij professioneel nodig hebben, deze ging akkoord. Ook kan ik me voorstellen dat vrienden en familie bijspringen om te betalen. Laat een goedbedoelde advertentie als vriendengroep achterwege en je hebt al €800.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)