Vraag

Wensen overledene versus nabestaanden

Vanmorgen is de oma van mijn man overleden.
Ik hoorde van haar vriend dat ze graag thuis opgebaard wou staan en vanuit huis naar het crematorium gebracht wou worden.
Toen we het er met de familie over hadden werd er al vrij snel besloten dat ze meteen naar het mortuarium gebracht zou worden.
Ik gaf nog aan dat haar eigen wens is om dat niet te doen, maar er werd gezegd dat hun dat nou anders wilden.
Ze heeft in totaal 6 kinderen en die zeiden allemaal dat ze maar naar het mortuarium moest.
Ze is vanmiddag dus opgehaald door DELA en ze hebben haar weggebracht.
Wat weegt nou zwaarder, de wens van de overledene of de wens van de nabestaanden?
Ik voelde me er erg rot bij, en ja dan ben je maar aangetrouwd met het kleinkind en heb je dus eigenlijk niet zoveel te zeggen.
Oma had overigens niks vastgelegd, alleen maar een paar dingen besproken met haar vriend.

17 Reacties

Hallo Tamara,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van jullie Oma.

Wat een heftig verhaal en wat moeilijk!
Zo zie je maar weer dat het goed is om je wensen vast te leggen, zodat de nabestaanden weten hoe en wat.

Veel sterkte en kracht gewenst.
Hoi Tamara,

Gecondoleerd met het verlies van je schoonoma.
In dit soort situaties reageert iedereen vanuit zijn gevoel. Helaas is dit gevoel bij jou anders dan bij de "rest" van de familie.
Je kunt je voelen alsof jouw mening er niet toe doet, of niet?
Ik ben het eens met Astrid dat je er niks aan kunt veranderen.
Wat je wel kan doen is het wel kenbaar maken aan de rest. Misschien kan je een briefje schrijven aan oma en dit in de kist meegeven? Dan kan je het loslaten voor je gevoel.

Heel veel sterkte, ook voor je man.
Daar had ik nog niet aangedacht, maar het schrijven van een brief kan inderdaad een oplossing zijn om het los te kunnen laten. Dank je wel voor de tip Mzm. Ik hoop dat deze tip je helpt, Tamara. Nogmaals sterkte en kracht gewenst.
Tamara gecondoleerd met oma.
Als er helaas niks op papier staat dan geldt de wens van de familie.
Erg jammer dat er naar de vriend niet wordt geluisterd.
Van dat briefje is een goed idee om jouw gevoel los te laten.
Hebben wij met mijn pa ook gedaan. En gaf een goed gevoel die laatste boodschap sterkte.
Reputatie 3
Beste Tamara81.

Zes kinderen,die voorbij gaan,aan een uitgesproken
wens van hun moeder,om in haar vertrouwde omgeving,
opgebaard te worden.Wat moet het dan pijn en verdriet geven,
voor jou en je man,om zittend tussen de nabestaanden,
alleen in het crematorium,afscheid van Oma te kunnen nemen.
Ongetwijfeld,zullen de herinneringen,aan Oma,dit gebeurden
wat verzachten.
Heel veel sterkte.
Johan.
tamara gecondoleerd met jou oma nou ik vind zo je moeten de wensen van de overleden
na komen nou ik zelf zou daar echt geen goed gevoel bij hebben ik weet wel dat ik daar last van zou hebben
net als dat mijn vriend pas geen koffietafel wilde op zijn crematie dat zijn moeder zegt dan doe ik dat wel dan
betaal ik dat toen heb ik gezegd dan zeg ik tegen iedereen dat ze niet moeten gaan en toen had ik met
de dela afgesproken dat ze dat in het crematorium zouden zeggen ik weet wel als ik dat doe gaan ik over
zijn wnesen en daar zal ik akltijd spijt van krijgen
Dankjullie wel voor de tips.
Gisteren was de crematie, al met al een mooie dienst.
Zou oma het zo gewild hebben? Niemand die het weet.
1 tip van mij na deze ervaring, leg alles vast bij DELA of welke uitvaartorganisatie je dan ook zit.
Hopen dat het dan wel zo gaat als dat jij wilt.
ik heb dat vorig jaar vast gelegd al toen mijn vriend kanker kreeg dus mijn maken
ze echt niks als ik dood ga ik ben al in voorzorg geweest en ook wat ik wil
en wat voor muziek dat staat vast bij de dela
Hallo Tamara,

gecondoleerd, wat een vervelende situatie, ben bang dat wij er ook zo mee geconfronteerd worden, mijn moeder is 92, en heeft
ook nog niks vastgelegd, de ene keer zo de andere keer zo, wat moet je dan?:?
ga naar de site van de dela daar kan je ook de wensen vastleggen wat je wilt
want ik denk als je oma dadelijke dood is voor verrassingen komt te staan
Lieve Tamara,

Los van alle andere reacties, wil ik allereerst mijn medeleven betuigen met dit grote verlies.

Ik vind het extra lief van jou, omdat het de oma van jouw man is en jou toch zo raakt.

Hieruit blijkt weer dat het er niet om gaat of het directe familie is of aangetrouwd, maar om mensen die we liefhebben.

Ik wens jou een gerust gevoel , wat betreft dit verlies en oma zal haar rust toch wel vinden en is nu verlost van al die aardse dingen waar wij ons nog druk over maken.

Sterkte en vertrouw op jezelf.

Cecilia.
Even een zijstapje op dit onderwerp. Een oud-collega van mij is een groot liefhebber van rockmuziek. En dan niet het type 'mainstream' rock uit de top 2000, maar behoorlijk extreem. Muziek die door velen als ‘herrie’ zou worden bestempeld. Zijn wens is om met dit type muziek - en dan specifieke nummers/song - t.z.t. zijn uitvaart te omlijsten. Met name zijn twee zussen hebben hier, op zijn zachtst gezegd, moeite mee en vinden het genre muziek ongepast. Mijn oud-collega is hier volhardend in en stelt zich op het standpunt dat wanneer je zijn muziekkeuze/-smaak (hoe extreem ook) niet respecteert, je ook een deel van hem én zijn leven(swijze) afwijst. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Mag je, op dit vlak, ingaan tegen de wil van de overledene? Moet de muziek de overledene eren of juist optimaal ingezet worden om nabestaanden te troosten en mag je hiertoe van het muzikale ‘testament’ afwijken?

Ik ben benieuwd.
Ik vind dat je de keuze van diegene die is overleden moet respecteren. Vraag, nu kan het nog, of je als laatste groet naar hem 'n mooie plaat die jouw gevoel verwoordt mag toevoegen.
Wat is er mis om iemands levenswijze niet gepast te vinden?
Dat komt regelmatig voor onder mensen onder elkaar.
Dat betekent toch niet dat je de mens zelf afwijst.

Iets toevoegen wat jij wel gepast vind, zal hij/zij misschien toch ook wel goed
kunnen vinden, als je eventueel voor zijn/haar dood dat kunt bespreken?
voor zijn/haar dood dat eventueel kunt bespreken?
meneerbart70 wat een "dilemma". De muziek is in mijn beleving het eren van de overledene. Ik kan mij voorstellen dat er bij leven nog een gesprek met de zussen plaatsvindt en dat hij uitlegt waarom hij het belangrijk vindt om juist deze "herrie" te willen draaien. Misschien krijgen de zussen meer begrip voor zijn keuze. Tevens kunnen de zussen in dat gesprek (moeten ze wel hun mond open doen) aangeven dat zij misschien een ander nummer erbij willen hebben en of je collega zich hierin kan vinden. Het is mijn ogen; de laatste wens van de overledene en die wensen (ook de muziekwensen) heb je te respecteren en uit te voeren binnen het mogelijke.
Zelf zou ik een cd/mp3 compilatie maken en toevoegen aan mijn wensenboekje. Dan hoeft er straks niet naar de muziek gezocht te worden (en kunnen ze het wel vinden;) ) Succes met het bespreken met je collega.
Mijn oma is in december overleden en had via de Dela al heel veel geregeld. Mijn opa was een half jaartje ervoor overleden en ze heeft na 2 maanden iemand van de Dela laten komen en alvast alles op papier laten zetten wat haar wensen zijn.Het enige wat mijn moeder en mijn tante hoefden te doen was de tekst nog uitkiezen voor de kaart en prentje. Alles had ze al besproken van muziek tot kist tot bloemen en koffietafel. Ook wilde ze in besloten kring gecremeerd worden en had ze doorgegeven wie er mocht komen. Dit is een enorme opluchting als zoiets op papier staat en zou dit als tip aan iedereen mee willen geven. Er valt een grote last voor de nabestaanden af als ze dat allemaal niet meer hoeven te regelen met de gedachten, wat zou mama/papa mooi vinden.
Als ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat ik dit met mijn zwager allemaal heb kunnen bespreken. Wat hij wel maar ook vooral niet wilde heeft hij in verschillende gesprekken aan gegeven. Helaas lag dit niet vast op papier. Samen met zijn dochters hebben we de hele uitvaart in elkaar gezet in een mix van wat de meiden wilden en wat hun vader had aangegeven. Toch heb ik op enkele moment ook hard moeten spelen omdat andere familieleden dingen anders wilden. Niet gebeurd, het enige waarin ik de wensen van mijn zwager heb aangepast was om de wensen van zijn (relatief jonge) kinderen in te passen.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen