Wensen en ideëen vastleggen; belangrijk voor alle betrokkenen

• 3 maart 2017
  • 5 reacties
  • 2106 Bekeken

Op het forum komt het gesprek vaak op de door de overledene wel of niet duidelijk gemaakte wensen omtrent de uitvaart. Begraven of cremeren? Welke muziek? Of een volledig uitgewerkte gastenlijst... Alles is vooraf te regelen en bespreken. Met je eigen naasten. Mocht je het vast willen leggen, volledig vrijblijvend, dan heeft Dela daar een klein tool voor op de website staan. Het heet 'het wensenboekje' en geeft je de kans alvast een en ander op te schrijven. Voor het geval dat.

https://www.dela.nl/wensenboek

Heb jij je wensen al besproken? Of zijn er al wensen met jou besproken?

5 Reacties

Toen wij in Mei 2013 te horen kregen dat mijn vader slokdarmkanker had en niet meer beter zou worden. Zijn wij op een avond bij elkaar gekomen om mijn vaders laatste wensen op papier te zetten. Confronterend,emotioneel,maar tegelijkertijd voelde het meteen goed! Er werden op die avond dingen besproken die normaal niet aan de orde zijn. En mijn vader gaf dingen aan die hij graag wilde,maar waar wij zelf nooit opgekomen hadden. Zo gaf hij aan dat hij graag een voetbalmagneet die mijn zoontje aan hem gegeven had,in zijn hand wilde als hij gestorven was. Dat hadden wij nooit kunnen weten. De muziek,de bloemen,de kist,zijn kleding alles werd besproken én op papier gezet. Die avond hebben we ook meteen alles wat mijn moeder wilde opgeschreven,want we waren nu toch bezig,en mijn moeder was ook ziek. Toen mijn vader al in Juli 2013 overleed hoefde wij alleen het boekje erbij te pakken. Dat scheelde echt heel veel werk en vele keuzes. Wel heb ik later aan mijn moeder gevraagd of zij haar boekje nog eens in wilde kijken en hier en daar aan te passen als zij dat nodig vond. Omdat die avond dat we alles op papier zette het toch een beetje om mijn vader draaide (hij ging immers dood..). Mijn moeder heeft dat nog wel gedaan. Toen zij in 2015 overleed aan haar ziekte,toch nog onverwacht..hoefde wij alleen weer het boekje erbij te pakken om alles volgens de wensen te kunnen regelen. Het geeft rust,het is duidelijk. En eigenlijk is het toch ook een mooi moment met elkaar. Wij hebben het ingevuld met een lach en een traan. En achteraf hoef je nergens spijt van te hebben,want je kunt alles regelen wat op papier staat en hoe zij het het allerliefst wilde. Ik kan het iedereen aanraden om wensen op papier te schrijven!
Ik heb van de Dela een wensen boekje gekregen jaren geleden daar heb ik mijn wensen opgeschreven dus dat zit wel goed.
Ik ben druk bezig mijn begrafenis te regelen. Heb gesproken met een uitvaartverzorgster over mijn wensen en of ze dat kon leveren. Ik maak nu een document op, zodat mijn nabestaanden weten wat ik wil.

Sommige mensen zeggen dat dat niet aan mij is , maar aan de nabestaanden. Ik wil het regelen zodat mijn nabestaanden het niet in alle hectiek hoeven te doen en ik wil ook dat veel gedaan wordt door familie en vrienden. Geen onnodige kosten.

Zo laat ik me rijden door iemand uit de familie. Laat ik me wassen door mijn tweelingzus en wil ik geen preek in de kerk, maar vrienden en familie die kort het woord mogen voeren en herinneringen mogen ophalen.

Zelf ben ik aanwezig in de kist , van grenen, lekker simpel en daar kan je het hout zo lekker van ruiken en ik ben te zien in een kort filmpje.
Vocante zegt: sommige mensen vinden dat uitvaartwensen niet aan hem zijn, maar aan de nabestaanden.
Ik sluit me aan bij die 'sommigen'. Ik wil niet over mijn graf nog regeren. Oneerbiedig gezegd: het kan me
na mijn dood niks schelen hoe de nabestaanden mij willen gedenken! Ik vertrouw erop,dat mijn familie
voor mij een fatsoenlijk afscheid kan en wil regelen!
Ik wil het regelen zodat mijn nabestaanden het niet in alle hectiek hoeven te doen en ik wil ook dat veel gedaan wordt door familie en vrienden. Geen onnodige kosten. Dat doe je natuurlijk in overleg met je nabestaanden. Dat is bij leven ook zo lijkt me.Niets moet, alles mag en in samenspraak. Als jou nabestaanden het zelf willen en kunnen regelen is dat fantastisch.

Reageer