Welke uitvaartmuziek mag er op jouw uitvaart gedraaid worden?

Rianne
Op een uitvaart is muziek vaak heel belangrijk. Het geeft een sfeer aan de dienst die past bij de persoon die herdacht wordt. Ook na de uitvaart kan muziek veel losmaken. Zijn of haar favoriete nummer, een liedje dat meteen een herinnering bij je oproept of dat je doet denken aan een bepaalde periode waar de persoon gek op was. Mooie momenten die je op een uitvaart met elkaar kunt delen.

Ik ben benieuwd naar wat jullie de mooiste uitvaartmuziek vinden. Welk nummer mag er op jouw uitvaart gedraaid worden en waarom?
Je kunt hier eventueel ook de de link delen, zodat we meteen kunnen luisteren.

Ben je op zoek naar inspiratie? Op Spotify kun je luisteren naar de Uitvaart top 50, met de meest gespeelde uitvaartmuziek.

39 Reacties

Andre
Interessant onderwerp Rianne. Mijn geliefde en ik hebben het er jaren geleden al eens over gehad omdat onze muzikale voorkeuren nogal uiteen lopen. Eigenlijk vind ik 'ingeblikte' muziek op een begrafenis maar niets. Ik zing al 15 jaar in een klein koor en zou het liefst willen dat zij een paar liederen zingen. Maar ja, of mijn koor over 10, 20 jaar nog bestaat? Bij een vriend die vorig jaar overleed speelde een strijkkwartet van goede kennissen van hem. Dat vond ik prachtig. Op een Amerikaanse site van een koor zag ik dat zij zich aanbieden om te zingen op begrafenissen. Ik weet niet of dat ook in Nederland bestaat en of ze dan ook kunnen zingen wat ik graag zou willen horen als .......
Op mijn begrafenis graag van Lauridsen, Soneta de la Noche. De tekst is een prachtig gedicht van Pablo de Neruda:
https://www.youtube.com/watch?v=122kUISVNwU&ab_channel=GrupoVocalKrom%C3%A1tika

Voor belangstellenden heb ik de tekst in Spaans en Nederlands. Maar ook Veljo Tormis heeft prachtige liederen geschreven.
dinie
Ik ga ook voor live muziek ik ben van nature een vrolijk mens en zou het liefst willen dat iedereen meezingt op mijn uitvaart en dan met vrolijke muziek en daarna een toast uitbrengen op mijn leven.Dat moet kunnen toch?
Rianne
Het lijkt mij dat dat zeker moet kunnen, dinie. Heb je een specifiek nummer in gedachten, waarvan je zou willen dat het (mee)gezongen wordt op je uitvaart?
Wat een prachtig lied, Andre. Heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden van koren in Nederland? Of hebben jullie de mogelijkheid in je eigen koor al eens besproken?
Cecilia
Andre,

Prachtig en zo rustgevend en sereen en dat is wat ik nu net nodig heb.

Ik wil graag de tekst in het Nederlands en ga het lied opzoeken op you tube, zodat ik het kan toevoegen aan mijn favorieten.

Heel veel dank.

Cecilia.
Cecilia
Heb inmiddels ook wat wijzigingen aangebracht in mijn uitvaart muziek.

Dat is zo fijn van het wensboekje van Dela.

Ik hoop dat het nog even niet nodig is.
Astrid
Als je op internet zoekt, zijn er zoveel uitvaartspeellijsten terug te vinden, dat je bijna door de bomen het bos niet meer ziet. Zelf ga ik vooral af op muziek die mijn partner en mij aanspreekt. Bepaalde liederen lijken min of meer standaard bij een afscheid te worden gedraaid. Dat wil ik dan weer niet. Ik wil dan juist iets anders.

Momenteel ben ik nauw betrokken bij de voorbereiding van een uitvaart. De kinderen hebben voor bij het verlaten van de kerk gekozen voor Knocking on heavens door. Het maakt het persoonlijk en spreekt de kinderen. Geweldig vind ik dat.

Voor mij zelf heb ik wel een lijst met liederen gemaakt, waarin ik aangeef welke liederen mijn voorkeur hebben. Het is echter aan de nabestaanden hier een keuze in te maken. Zij moeten hier mee verder kunnen en hun steun en kracht geven.
Rianne
Wat goed dat je je voorkeuren hebt opgenomen in je wensenboekje Cecilia. Is er veel veranderd in je voorkeuren sinds je ze voor de laatste keer had vastgelegd?

Dat is een hele mooie en sprekende keuze van de kinderen Astrid. Maakt het inderdaad heel persoonlijk en voor hen ook bijna tastbaar denk ik. Hoe heb jij je muziekwensen vastgelegd? Gebruik je daar ook het wensenboekje voor, of doe je dat op een andere manier?
Astrid
Mijn wensenboekje moet ik nog steeds invullen. Wel heb ik bij onze Dela polis de nodige info staan voor de nabestaanden. Men is op de hoogte waar dit te vinden is, dus ook hier is aan gedacht. Je moet van de achterblijvers tenslotte geen spoorzoekers maken. 🙂
Hans Voorn
Jamiroquai. Seven days in sunny june. Top nummer. Zo vrolijk! Zo moeten mensen mij herinneren.
Marliesje
Er zijn 2 nummers die ik gedraaid wil hebben wanneer het zo ver is. Die nummers heb ik gekozen toen ik een jaar of 15 was en een daarvan nog eerder zelfs.

November rain van guns n roses. En gone till november van Wyclef Jean.

time to say goodbye andrea bocelli sarah brightman vind ik ook een prachtig nummer.
Jolanda
Ik heb aardig wat noten op mijn zang maar zal mij hier beperken tot 2 keuzes:
Keuze 1: Zing, mijn ziel, voor God de Here van Jan Vayne speelt psalmen.
Keuze 2: Voor mij mag absoluut niet ontbreken de eerst 1 minuut 40 van "also sprach zarathustra" van Strauss. Dit wil ik als laatst nummer gedraaid hebben omdat het voor mij symbool staat aan de nieuwe dag/ het nieuwe begin.
Jasper
Op dit moment zou ik Vintage Trouble draaien met Gracefully. Maar bij mij verandert het lijstje steeds. Wanneer ik een mooi liedje hoor, een nummer dat mij echt raakt, kan die zomaar op het lijstje terecht komen. Hebben jullie dat ook?
moviemag
Zonder twijfel Songbird van Eva Cassidy! Toen ik dat nummer voor het eerst hoorde, wist ik meteen dat dat het nummer is dat ik wil 'horen' op mijn begrafenis. En voor de rest mag af en toe wat vrolijks ook 🙂
Mzm
Het laatste stukje van de 9e symphonie van Beethoven. Alle menschen werden Bruder...
Margot1960
Wat mij betreft; Gracia à la Vida van Mercedes Sosa, heel gepast als mijn afscheid gevierd wordt!
JFB
Schilderij van Guus Meeuwis, Het nummer bevat de kern en waarheden uit mijn leven, de eerste keer dat ik het hoorde besefte ik meteen dat ik deze op mijn laatste playlist wil.
Ecalpemos
Voor mij zijn nummers van Pink Floyd (Time) en van Led Zeppelin (volledige versie van Stairway to heaven) de uitzwaaiers! Ik ben een kind van de jaren 50 dus de muziek uit de jaren 70 spreekt mij zeer aan. ook mag het nummer 'Als ze er niet is' van de Dijk niet ontbreken!
groenwim
Ook ben een kind van de jaren 50 en opgegroeid met grote bands als Pink Floyd, Led Zeppelin en dergelijke.
Daarnaast een voorliefde ontwikkeld voor duitse symphonische rock. Als afscheidsmuziek denk in dan aan nummer als:
Stairway to Heaven van Led Zeppelin, Shine on crazy Diamond van Pink Floyd of Pilot to Paradise van Eloy.
G.Frijters
Mijn man en mijn dochter weten het al heel lang! Als 1e: Only you van de Platters, als 2e one night van Elvis Presley, als 3e this is the moment van Rene Froger en als laatste don`t forget to remember van de Bee Gees.
Het zijn voor mij de mooiste nummers ooit en hebben veel betekenis voor mij. Als een van die nummers op de radio of zo komt, moet iedereen stil zijn en gaat de luidspreker op vol volume.
Daarom wil ik ze graag "horen" bij mijn afscheid!!!!!
esther
wij hadden bij mijn man Conquest of Paradise van Vangelis deze bij binnenkomst met de kist, pappa van Stef Bos en afscheid nemen bestaat niet van Marco Borsato en van Andre Hazes bedankt mijn vriend en bij het eind Andrea Bocelli Time to say goodbye
merkx112
Voor mij gaat er niets boven
de echte Gregoriaanse Requiemmis gezongen
in de H. Mis bij een uitvaart in de Kerk.

Zelf heb ik die vroeger 100de keren gezongen in kerken en kloosters

Maar helaas ik vrees dat ik geen REQUIEM MIS meer zal
kunnen krijgen op mijn uitvaart.

De meeste koren kennen het niet eens meer
en willen het niet meer leren.

Heel jammer, maar waar. Is mijn ervaring.

Anna Maria
Cecilia
Ik begrijp jou helemaal, want mijn vader was organist/dirigent in een katholieke kerk. Ik ging met hem mee en dan mocht ik bij het orgel zitten.
Dat zijn dierbare herinneringen.

Via internet kan je nog wel Gregoriaanse muziek beluisteren, maar dat is toch heel anders dan in een kerk.

Toch ga ik de komende week eens zoeken naar koren die nog uitvaarten kunnen/willen zingen, zoals jij dat graag zou willen.

Ben wel bang dat ze dan wel betaalt willen worden.

Ik word in besloten kring gecremeerd en ook niet opgebaard.

De muziek die ik gekozen heb, is wel mijn muziek en ik hoop dat ze aan die wens voldoen.

Cecilia.
rene
Ik heb gekozen voor twee nummers n.l.sometime everybody hurt van REM en i stand by you van de pretenders, ik vind dit hele goede nummers en vooral die van rem was muziek van een hele indrukwekkende film over een moeder die haar baby verloor tgv aids.
Ook een paar liederen uit de bundel van opwekking.no 174 en 205
AnnieHarrie0413
alles wat de nabestaanden voor mij overhebben
riny
mijn muziek voorkeur veranderd nog weleens, maar ik hou het wel allemaal bij in mijn wensboekje van DELA.

Reageer