Vraag

Weet jij wat er mogelijk is bij een afscheidsdienst in het crematorium?

In het verleden betrof een crematie vaak de laatste stap na een kerkelijk afscheid. Een half uur in het crematorium was dan ook lang genoeg. De laatste jaren vindt hierin een verschuiving plaats. Een afscheidsdienst in het crematorium komt steeds vaker voor. Met een half uur kom je dan vaak niet uit om eer te brengen aan de overledenen.

Weet jij wat de mogelijkheden zijn voor een afscheidsdienst in het crematorium?

17 Reacties

Volgens mij mag je maar een half uur. Wil je langer dan moet je bijbetalen.
Ga je ook mee naar de verbrandingsoven dan rekenen ze daar een kwartier voor.
Helaas kan ik op de site van Dela zo snel niet terug vinden hoe lang een 'standaard' uitvaartdienst duurt. Je zou menen dat je een oplopende keuze hebt, maar dat kan ik dus niet uithet pdf-docuemnt tarieven 2016 terug halen. Verlening kan allen bij beschikbaarheid en kost € 125,- per 15 minuten. Ik vind het begrijpelijk dat ze voor het meegaan naar de verbrandingsoven tijd rekenen.
Wat ik mis, is een overzicht van mogelijke tijden; 1 uur incl. dat en dat kost zoveel, 1 1/2 uur kost zoveel, enz. Dat mag wat mij betreft wel transparanter. Of heb ik dit over het hoofd gezien?

Inmiddels weet ik door ervaring dat er heel veel mogelijk is. Je kunt als het ware een complete dienst met bijv. videocollage, sprekers en muziek kiezen, wat het geheel heel persoonlijk maakt. Dat is fijn om te weten, omdat het een belangrijk deel is van de verwerking.
Welk crematorium kijk jij Astrid? Hier in Twente is het 80 euro per 15 minuten extra.
Tikt aardig aan als je daar een uur extra wilt zitten. Maar een dienst in de kerk kost ook al gauw 300 en in uitvaartcentrum idem.
Ik kijk bij crematorium Waerdse landen. € 80,- (Twente) of € 120,- (Heerhugowaard) is nog een heel verschil voor 15 min. extra! Daar schrik ik dan wel weer van.
Naturlijk kost een kerk ook geld, dat zelfde geldt voor als je de dienst elders houdt. Dat is begrijpelijk.
Even een update van mijn kant: jullie hebben helemaal gelijk wat betreft de onduidelijkheid en verwarring die dit oproept. Er wordt naar gekeken en zodra ik precies weet hoe het zit, kom ik er bij jullie op terug.
Ik heb de tarieven er even bij gehaald van het crematorium bij ons in Velsen, en daar kom je verlening van een kwartier uit op € 95,-
en bij de condoleance ruimte op 55 euro. Dus dat is ook een aardig bedrag. Dit crematorium heeft ook verschillende tijden en dus ook tarieven b.v. van 8.30 uur tot 09.45 uur kost 30 min. aula en 30 min. condoleance €835,00 , wil je 40 min aula en 60 min condoleance dat kost het € 920,00 Vanaf 09.45 tot 17.30 uur kost het per 40 min. aula en 60 min. condoleance 1380 euro. Na 17.30 zijn de kosten voor 40 min en 60 min 1480 euro. En ja dan kan je verder nog een hele hoop extra kopen. IK ben blij dat Rianne gaat onderzoeken hoe het bij ons Dela in elkaar zit, ben benieuwd.
Aad
Fijn Rianne, dat je het laat uitzoeken! Ik ben heel benieuwd.
Zoals beloofd zou ik nog een terugkoppeling geven op de tijden en de tarieven voor een uitvaartdienst in onze crematoria.

Voor 16 van onze crematoria gelden standaardtijden en tarieven. De standaardtijd voor een uitvaartdienst bestaat uit 60 minuten gebruik van de aula en 60 minuten gebruik van de koffiekamer. Wil je langer gebruik maken van de aularuimte of de koffiekamer, dan kan dat op basis van beschikbaarheid. Het tarief voor verlenging is € 125 per 15 minuten. Wil je gebruik maken van een dubbele aula-tijd, dan kost dat €395. Het meegaan naar de ovenruimte staat los van de tijd in de aula. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Er zijn 3 crematoria waarvoor een uitzondering geldt, daar is de standaardtijd 45 minuten. Voor deze locaties (Bilthoven, Leiden en Spijkenisse) gelden ook afwijkende tijden (en daarmee samenhangende) kosten voor verlenging. Je kunt dan bijvoorbeeld alleen verlengen met een half uur. Dit heeft met de logistiek van het crematorium te maken. Het crematorium in Twente dat jullie benoemen is geen crematorium van DELA.

Is het voor jullie zo duidelijker of zijn er nog dingen die je graag verhelderd wil zien?
Hoi Rianne, dank je wel voor je toelichting. Ik zou het ook fijn vinden als dit duidelijker op de website van Dela en het crematorium zichtbaar wordt. Zoals je gemerkt hebt, roept de huidige manier van weergave teveel vragen op.
Graag gedaan Astrid. De tarievenlijsten op onze website zijn gericht op uitvaartondernemers die niet bij DELA zijn aangesloten, maar wel een crematorium van DELA gebruiken. Ik kan me daardoor voorstellen dat het niet helemaal duidelijk voor je is.

Uitvaartverzorgers van DELA bespreken de kosten bij het regelen van de uitvaart. Zij weten ook precies wat er mogelijk is in hun regio. Waarom zou je de tarieven graag zichtbaar zien op de website?
Rianne, ik zou zelf de tarieven op de site zetten en er bij vermelden wat jij bovenstaande hebt geschreven. De uitvaartverzorgers van Dela weten inderdaad wat de mogelijkheden zijn, in zijn of haar woonplaats.
Aad
Duidelijk en fijn dat je het hebt uitgezocht.
Ik dacht dat crematoria twente wel van Dela was, maar dan heb ik het verkeerd gehad.
Het plaatsen van de tarieven geeft transparantie en duidelijkheid. En zoals Aad aangeeft, zou ik de toelichting ook toevoegen. Mensen willen toch graag weten wat een uitvaart (mogelijk) gaat kosten en dus waar men aan toe is.

Het is mij overigens bekend dat Dela bij het regelen van een afscheid transparant is over wat het afscheid gaat kosten. Dat klinkt op zo'n moment wat zakelijk, maar is wel duidelijk.
Ik zou zelf graag de tarieven op de website willen zien, zodat ik inderdaad weet wat er allemaal mogelijk is. Tuurlijk wordt het allemaal netjes vermeld na het overlijden, maar ik zou het graag al eens rustig willen bekijken als ik of mijn geliefden nog leven. Dan kun je al eens nadenken over wat je eventueel zou willen en wat onder het 'pakket' van je verzekering valt.
Hallo Marianne, wat goed dat je hier mee bezig bent 🙂 Heb je de uitvaartkostenwijzer al eens doorgenomen? Je kunt hier berekenen of jouw huidige verzekering nog aansluit op jouw wensen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag! Groet, Sharina
Goed idee. Ik zal daar eens naar kijken. Dankjewel
Wat er allemaal mogelijk is bij een crematie, bijna alles volgens mij het kan zo gek niet zijn of het kan worden gerealiseerd. Maar overal hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Zelf spreek ik regelmatig bij uitvaart in de kerk en crematorium of begraafplaats. Een crematie plechtigheid mag 45 min duren, wil je meer tijd dan kan dat gereserveerd worden maar meestal is 45 voor veel nabestaanden voldoende, helemaal als er voorafgaand aan de crematie of begrafenis al een kerkdienst is geweest. Wat ook kan, en heel veel mensen niet weten, is een kerkelijke invulling in het crematorium of op de begraafplaats. Een voorganger van de kerk gaat dan mee naar het crematorium of begraafplaats en houd daar een soort van kerkdienst. Op de begraafplaats kan wierook en wijwater worden gebruikt, in het crematorium alleen wijwater. Er zijn crematoria waar wierook niet is toe gestaan. De andere rituelen die ook in de kerk worden gebruikt kan ook in crematorium en op de begraafplaats. En ik ben van mening dat de tarieven veel transparanter moeten zijn. Waarom niet gewoon op de website plaatsen? Er zijn steeds meer nabestaanden die een uitvaart van dierbaren zelf willen regelen.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen