Wat wil je wel, en wat juist niet op je eigen uitvaart?

Reputatie 1
Het vastleggen van je uitvaartwensen gaat vaak over dingen die je juist wel wil op je eigen uitvaart. Zoals je favoriete muziek of je lievelingsbloemen. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat je liever niet wil?

Uitvaartconsulente Saskia legt uit op het blog van DELA waarom het minstens zo belangrijk is om vast te leggen wat juist niet jouw wensen zijn voor je eigen uitvaart.

Wat wil jij juist niet op je eigen uitvaart?

5 Reacties

Reputatie 2
Wat ik niet wil is over mijn graf heen regeren. De belangrijkste keuze is voor mij of er begraven of gecremeerd wordt. Die vraag is beantwoord, het wordt begraven. Daarnaast vind ik het belangrijk dat nabestaanden niet worden opgezadeld met het bijhouden van het graf en het betalen van grafrechten. Dus heb ik inmiddels een graf op een natuurbegraafplaats gekocht.
Wat mijn nabestaanden verder nog willen, daar maak ik me niet druk om. Muziek of geen muziek, bloemen of geen bloemen... Ik heb zo het idee dat ik er toch niets van zal zien of horen...
Ik weet gelukkig wel wat ik wil en dat is ook bekend bij mijn familie,wat ik niet weet of ze het daadwerkelijk gaan uitvoeren,ik ben van nature namelijk een heel vrolijk en positief mens,dus treuren komt niet voor in mijn woordenboek,ik wil dan ook dat er een koor staat op mijn uitvaart met allemaal vrolijke liedjes en dat iedereen meezingt,terwijl ik dit schrijf vanachter mijn computer verschijnt er al een
glimlach op mijn gezicht wat zullen ze opkijken als dit gaat gebeuren.
Wat ik niet wil op mijn uitvaart zijn familieleden die mij enorm veel verdriet hebben gedaan,die komen er bij mijn uitvaart niet in,ook dat is bekend bij mijn familie.
Marthe schreef:

Het vastleggen van je uitvaartwensen gaat vaak over dingen die je juist wel wil op je eigen uitvaart. Zoals je favoriete muziek of je lievelingsbloemen. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat je liever niet wil?

Uitvaartconsulente Saskia legt uit op het blog van DELA waarom het minstens zo belangrijk is om vast te leggen wat juist niet jouw wensen zijn voor je eigen uitvaart.

Wat wil jij juist niet op je eigen uitvaart?

Ik heb alles opgeschreven in het boekje van de Dela zelf
Wat en hoe ik alles graag zou willen dat het gebeurt bij mijn uitvaart.
Een echte mooie H. Mis met priester en de officiéle Gregoriaanse Requiemmis gezangen.
Dat vind ik het belangrijkste.

Wie er wel en niet bij mag zijn??
Iedereen mag er bij zijn.
Ik heb weinig familieleden nog,
maar iedereen mag er verder zijn.
in gebed en eerbied en stilte
en alle soorten bloemen
geen voorkeur of afkeur
Wat ik niet wil? Dat er mensen komen die je bij leven ook nooit zag en nu opeens vooraan staan om 'kissie' te kijken!

Aan de andere kant, het gaat er om dat het afscheid voor de nabestaanden mooi is, dat zij zich gesteund weten en met goede herinnering verder kunnen.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen