Waarom plegen 4 tot 5 Nederlanders op 1 dag zelfmoord?

• 15 april 2016
  • 6 reacties
  • 2964 Bekeken

Volgens Bram Bakker, psychiater plegen 4 tot 5 Nederlanders zelfmoord.
Mijn zus heeft dat ook gedaan en nu Wim Brands ook. Weten jullie wie Wim Brands was?
Het maakt niet uit of hij het was of mijn zus, of jouw vader/moeder/zus/broer of een goede vriend.
Het kan ons allemaal overkomen.
Vraag je eens af wat voor oorzaken het kunnen zijn.
Geen recht op euthanasie in wat voor geval dan ook, vereenzaming van mensen, jongeren die gepest worden etcetera.
Ik vraag het forum om hierover na te denken en dan echt nadenken en niet impulsief te reageren.

Vergeet niet dat wij allemaal in zo'n situatie kunnen belanden.

6 Reacties

Hier in het oosten bij een bepaald traject spoorlijn in nog geen maand tijd al 5 zelfdodingen.
1400 per jaar, alleen al Door aanrijding met een trein.
Schrikbarend. Enerzijds begrijpelijk als leven niet meer fijn is.
Hoge schulden, iets gedaan wat onvergeeflijk is.
Maar in de meeste gevallen jongeren die gepest worden, er niet bijhoren, anders zijn dan de omgeving, niet uit de kast durven komen.
Maar ook mensen in depressie die niet meer weten waar ze het zoeken moeten.
Ik blijf het moeilijk vinden als iemand zich van het leven beroofd.
Maar ik zie ook de maatschappij verharden en dat is zeker een van de redenen waardoor er in de toekomst meer mensen kiezen voor hun levenseinde.
Hallo Maddy,

Heel veel dank voor jouw reactie.

Ik heb hier helemaal niets aan toe te voegen en voel me enorm gesteund.

Wens jou nog een mooie zondagavond.

Cecilia.
Hoi Cecilia

In de Quest 147 van mei 2016 staat hierover een uitgebreid artikel.
Misschien dat jij hier iets uit kan halen.
Liefs Marion
Reputatie 1
Er bestaan nogal wat misverstanden en aannames die te snel gedaan worden over zelfdoding. Een ervan , een hardnekkige helaas, is dat mensen die dood willen ,weten wat ze doen en vandaaruit er zelf voor kiezen. Dat kan natuurlijk. En als dit een bewuste (!) keuze is dan kan ik dat accepteren.
Maar schijn bedriegt soms. Soms , zoals in een diepe depressie, kan er ,n ernstig vertekend zelfbeeld ontstaan waarin de patient ,n dusdanig slecht zelfbeeld heeft dat eruit stappen haar/hemzelf de meest logische ''oplossing'' lijkt. Ook, en vooral, voor de omgeving..
Is de depressie behandeld en genezen dan maken deze gedachten weer plaats voor de realiteit. Dit maakt adequate interventie letterlijk van levensbelang.
Dit voorkomt absoluut veel leed dat bij tijdig ingrijpen niet geleden was.
Ik hoor hier eigelijk zelden iets over ,vandaar mijn toevoeging.
Ik ken 2 mensen die ondanks behandelingen en opnames toch zelfmoord hebben gepleegd.
Eentje zat al jaren in behandeling.
Was niet meer te helpen.
Vond zichzelf genezen.
En toch afscheid van het leven genomen.
Reputatie 1
Er bestaan nogal wat misverstanden en aannames die te snel gedaan worden over zelfdoding. Een ervan , een hardnekkige helaas, is dat mensen die dood willen ,weten wat ze doen en vandaaruit er zelf voor kiezen. Dat kan natuurlijk. En als dit een bewuste (!) keuze is dan kan ik dat accepteren.
Maar schijn bedriegt soms. Soms , zoals in een diepe depressie, kan er ,n ernstig vertekend zelfbeeld ontstaan waarin de patient ,n dusdanig slecht zelfbeeld heeft dat eruit stappen haar/hemzelf de meest logische ''oplossing'' lijkt. Ook, en vooral, voor de omgeving..
Is de depressie voorbij dan maken deze gedachten weer plaats voor de realiteit. Dit maakt adequate interventie letterlijk van levensbelang.
Dit voorkomt absoluut veel leed dat bij tijdig ingrijpen niet geleden was.
Ik hoor hier eigelijk zelden iets over ,vandaar mijn toevoeging.

Kleine maar essentiele correctie aangebracht vwb ''behandeling'' . Zo simpel is het niet natuurlijk!

Reageer