Waarom een uitvaart als een kerkdienst, het kan ook anders.

• 20 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 338 Bekeken

Ik ben zelf protestants en kerkelijk, dus misschien wil ik later wel ook een kerkdienst. Maar onlangs overleed onze buurvrouw en haar echtgenoot had gekozen voor een soort Grand Café omgeving (bij Yarden Oosterhout). Ik bedacht mijzelf dat dit óók kan passen bij een vrolijk leven wat wordt afgesloten. Ol heb de neiging om mijn begrafenis in te richten als een kerkdienst vanuit mijn achtergrond. Maar de meeste mensen in mijn omgeving hebben daar niet zo veel meer mee, of kennen de gebruiken niet exact.
Mij beviel het idee van een Grand Café-achtige omgeving waar herinneringen werden opgehaald aan mijn Buuv met wat verhalen, presentaties maar vooral ook vrienden, kennissen en bekenden die elkaar spraken erg goed. Misschien nodig ik mijn Dominee t.z.t. ook wel uit, maar niet voor een preek, maar voor een zegewens waar ik ook wel prijs op stel.

6 Reacties

Ik zou het ook zo regelen.
Als je een vrolijke mens was geweest. Zou ik niet kerkelijk doen, ongeacht dat voor heel veel mensen een serieuze gelegenheid is. In andere landen worden het gedanst met de kist sommige begraven het lichaam meteen. Ik zou het in principe in een zaal of aula, met soep, Piano man, of een buffet. Is officieel over en uit, maar hebben jullie zelf afgevraagd wat gebeurd met de ziel? Die leeft voort en die wil ik vieren. Daarom mijn keuze
Dat klinkt inderdaad heel mooi. Er is tegenwoordig zoveel mogelijk. Met mijn katholieke achtergrond wil ik inderdaad ook iets met het geloof. Maar niet zo zwaar, omdat mijn partner niet gelovig is. Ik ben nog zoekende hierin.
@Astrid Inderdaad als je iemand in je gezin die niet gelovig is of een ander geloof, zullen afgestemd moeten worden. Anders komt heel rommelig over. Het is toch het einde en moet netjes lopen, ongeacht geloofsverschil
@Zeiska Zeker weten, daarom het zoeken naar een goede balans. En gelukkig 'mag' dat allemaal. 😊
Reputatie 3
Beste JFB.

Misschien is dit hier een goede voorbereiding,om straks in een mooi
""Grand Cafe in de Hemel""wat herinneringen op te halen,met vrienden
en bekenden,die ons voorgingen.in onze hoop en vertrouwen.
Gr.Johan.

Reageer