Voor het te laat is - documentaire over euthanasie bij Alzheimer

Heel veel mensen zeggen weleens in hun leven: "Als dat mij overkomt, dan hoeft het van mij niet meer." Echter, zo'n uitspraak omzetten naar daden is een gigantische stap.
Mijn moeder heeft dit ook altijd gezegd. Toen bij haar begin 2011 Alzheimer werd vastgesteld, voegde ze daad bij het woord en gaf ze aan dat ze euthanasie wilde. Wij als kinderen hebben haar daarin voor 100% gesteund. Maar hoe moeilijk is het om deze stap te nemen en vervolgens je eigen overlijdensdatum te kiezen? Hoe denkt u hierover? Heeft u wel alle noodzakelijke stappen ondernomen om in aanmerking te komen?

U kunt woensdag 18 mei 2016 om 22:55 uur op NPO2 mijn moeders verhaal (van begin tot eind!) meebeleven. De documentaire 'Voor het te laat is' wordt dan uitgezonden.

De documentaire wordt door mij ook in de regio vertoond onder de naam 'Zo gaat dat dus' (www.zo-gaat-dat-dus.nl).

14 Reacties

Welkom op het DELA forum Frank. En wat goed dat je jullie verhaal deelt!
Ik zag op de website al een voorstukje van de documentaire:
Ben benieuwd naar de uitzending.
Dat klopt. De documentaire is dus gemaakt onder de naam 'Zo gaat dat dus' en daar is deze trailer ook van. Voor de televisie is de documentaire iets aangepast. Je weet wel, televisie dus het moet snel en mag maar maximaal 55 minuten duren. Maar het verhaal is hetzelfde...als je zou willen besluiten om euthanasie uit te voeren dan moet je dat (zeer) tijdig met je huisarts bespreken. Met andere woorden: 'Voor het te laat is'.
Beste Frank,

Wat moedig van jullie om dit met ons en andere vreemden te willen delen.

Ik ga zeker kijken. Ik hoop dat er veel positieve reacties komen en dat mensen meer na willen denken over dit onderwerp.

Hoop dat jullie er een goed gevoel aan over zullen houden en dat de overledenen RUST gevonden hebben.

Veel dank!

Cecilia.
Beste Cecilia,
Bedankt voor je reactie.
Het was de wens van mijn moeder, en wij voldoen dat graag aan, om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Het was zelfs een voorwaarde om de documentaire te mogen maken :)
Wij hebben en houden er een zeer goed gevoel aan over en ik weet zeker dat, als mijn moeder dit kon zien, zij zeer tevreden zou zijn.
Graag gedaan,
Frank
Wat een prachtig document.

Ik ben diep geraakt en wat een sterke vrouwen.

Ik heb wel een traan gelaten en wens beide families heel veel sterkte.

Cecilia.
Dank je,

Frank
De documentaire is terug te zien via Uitzending gemist: 2DOC: voor het te laat is. Zeker het kijken waard! Mooi hoe jullie op deze manier inzicht geven in het traject van euthanasie bij Alzheimer, Frank. Denk dat het heel waardevol is.
De recensies in de Volkskrant en NRC zijn geweldig.
Ik wil nogmaals benadrukken dat iedereen die vragen heeft over dit onderwerp in gesprek moet gaan met de huisarts.
Een prachtige documentaire. Inderdaad vrouwen die wisten wat ze wilden en daar niet sentimenteel over deden of luchthartig. Maar ook de SCEN arts en de familie verdienen alle lof. Dit helpt de discussie over euthanasie verder.
Frank, ik heb de documentaire ook gezien. Ik vond het prachtig en integer gemaakt. Ik keek het nav de euthanasie van mijn vader (kanker dus iets ander verhaal). Maar vond veel herkenbaar. Mooi gemaakt en je had een mooie moeder. Nog veel sterkte met dit verlies.
Overigens was bij mijn vader dezelfde arts, mevrouw de Vries, een mooi mens.
Hallo Miranda. Dank je. Ik (we) kijken nog steeds met veel liefde naar de documentaire omdat het beeld van mijn moeder hiermee bewaard is (en ze wordt ook niet meer ouder :-)). Constance is en was geweldig. Ik heb nog wel contact met haar gehad ivm deze documentaire. Ze meldt ook af en toe de reacties als zij weer ergens een lezing heeft gegeven met ondersteuning van de documentaire. Die zijn zonder uitzondering altijd positief. Jij/jullie ook sterkte.
Het is inmiddels weer een tijdje geleden, maar ik zag opnieuw jouw moeder , die afscheid nam .

Het was bij omroep Max en ik was opnieuw diep geraakt.

Wat een geweldige vrouw, die moeder van jou. Echt een persoon om trots op te zijn.

Ik hoop dat jullie weer verder kunnen gaan met het leven. Ik heb haar niet gekend, maar mijn gevoel zegt dat haar wens is dat jullie het goed hebben en vooral genieten van iedere nieuwe dag.

Alle goeds.

Cecilia.
Hallo Cecilia,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het ook gezien. Ik ben omroep Max (in dit geval Martine van Os) erg dankbaar hoe het fragment werd ingeleid en afgesloten. Zeer respectvol. En inderdaad, een bijzondere vrouw/moeder waar ik (wij) zeer trots op ben.
Wij hadden en hebben volledig vrede met haar besluit en dat sterkt ons zeker. Het doet je nog maar eens beseffen hoe bijzonder iedere dag weer is.

Met vriendelijke groet,
Frank

Reageer