Vraag

Verbroken familierelaties. Wel of niet naar een begrafenis?

• 27 februari 2018
  • 5 reacties
  • 1238 Bekeken

Op dit moment heb ik met een aantal naaste familieleden geen contact. Dat is pijnlijk, maar ik kan daar niets aan veranderen. Als jongste zal ik waarschijnlijk meemaken dat een aantal van hen voor mij overlijden. Graag zou ik weten hoe andere forumleden hier over denken. Zou je, bij overlijden, wel of niet naar de begrafenis gaan om afscheid te nemen?

5 Reacties

Dag Vokante,
Het klinkt zo hard, maar ik maak op dit moment iets dergelijks mee.
Vele, vele jaren terug liet een zwager van mij (aangetrouwd) niets meer van zich horen. Ook niet toen zijn broer (mijn echtgenoot) in een verpleeghuis was opgenomen en op 19-08-2016 overleed. Hij wist van het ziek zijn en het overlijden, maar liet niets van zich horen. Via andere familieleden hoorde ik over zijn twijfel, maar een echte broer komt naar zijn zieke broer, te koste van ...alles.
Nu is deze nog in leven zijnde broer terminaal, hoorde ik ook via (schoon)familieleden.Nu ben ik zo hard om ook niets te laten horen, het doet me nu ook helemaal niks. Wie kan zich dit trouwens voorstellen. Ik zal dus echt niet straks voor de uitvaart afreizen (ruim 150 km), ik zal ook niks van de nabestaanden horen, dus ....vul maar in, ik zal mij niet bezwaard voelen. Afschuwelijk toch, ik weet welke pijn dit doet, maar dat was wederzijds.
Misschien geen leuk antwoord maar ik zou helemaal niet gaan.
Precies Dinie, ik ga ook echt niet.
Reputatie 1
Ik herken het Dillema en het gevoel hierin.

Heb al jaren geen contact met mijn schoonmoeder,ze was het niet eens met het huwelijk tussen haar zoon en mij en heeft dat afgereageerd op mijn ouders door hun nooit te bezoeken toen ze ernstig ziek waren en is ook niet op de uitvaart van mijn ouders geweest,mijn vader is nu 2 maanden geleden overleden.

Door dat te doen heeft ze alle respect van mij voor haar verloren,voor mij is ze dood hoe hard dit ook klinkt,mocht ze in de toekomst komen te overlijden dan brand ik voor haar een kaarsje..niet uit verdriet maar van blijdschap dat ze er niet meer is om ons leven te verkloten.

Dus ik kan je gevoel om niet naar een uitvaart te gaan heel erg goed begrijpen.
Reputatie 1
Ik doe niet aan natrappen vanuit verwijt of zo. Maar ik laat het wel los...gewoon. Maar als er ooit iets moois was tussen ons zou ik er wellicht nog over nadenken. En vandaaruit ga ik wel of niet.

Reageer