Vraag

Vader onder druk gezet om lichaam na te laten aan wetenschap

• 19 februari 2020
  • 5 reacties
  • 2584 Bekeken

Hallo,

Mijn naam is Erik (47 jaar) en ik heb een veel oudere broer en zus.

Ik en mijn broer hebben een druk leven en op dit moment is onze zus redelijk vaak bij onze vader van 87 om hem te helpen. Ongeveer 1 jaar geleden is haar eigen man aan kanker overleden, en het lichaam is nagelaten aan de wetenschap.

Nu vond zij dit zo prettig, dat zij mijn vader overtuigd heeft om hetzelfde te laten doen. Geen enkele keer is aan mij gevraagd, hoe ik daar tegenover zou staan.

Nu is het contact tussen mij en mijn zus niet optimaal en verloopt ons contact enkel en alleen via whatsapp. Mijn zus is verder het type die altijd haar gelijk probeert te halen met heel veel stemverhef en constant zegt, dat ze niet of nauwelijks aan rouwen toekomt, wat betreft haar eigen man.

Vader is trouwens niet te overtuigen, om ervan af te zien. Op de vraag, maar dan zouden we niet om je kunnen rouwen, antwoordde hij : Daar zit ik toch helemaal niet op te wachten, dat mensen om mij gaan rouwen. Ik vind het wel best zo, want dan hoef ik niet al die mensen allemaal uit te nodigen.

Ik vind het allemaal een beetje achter mijn rug om, kan er wel de voordelen van zien, maar kijk ook naar het rouwproces als geheel.

Wat vinden jullie hier nou van, en wat zouden jullie doen in mijn situatie ? Morgen gaat mijn vader al naar het ziekenhuis om alle papieren in te leveren.

Kan hij hier later nog op terugkomen, of zit hij daar meteen aan vast ?

Alvast bedankt,

Erik

5 Reacties

Reputatie 2

Hoi Erik,

Wat een moeilijke situatie. Je zus zal met de beste bedoelingen en vanuit haar eigen ervaring met jouw vader gepraat hebben. Maar ik kan me daarbij ook voorstellen dat je je gepasseerd voelt.

Weet je zus, ondanks jullie stroeve contact, dat jij op ziet tegen het rouwproces als dit de manier is waarop je afscheid moet nemen van je vader? Misschien is dat een punt waar ze nog niet over nagedacht heeft. Het is natuurlijk de keuze van jouw vader, maar als er begrip is voor jouw gevoel is dat misschien al een verbetering.

Wat betreft de keuze van jouw vader en hoe dat na zijn overlijden werkt kom ik later nog terug. Dat heb ik aan mijn collega’s nagevraagd.

Op dit forum is hier al eerder over gepraat, en ook zeker met het oog op rouwen. In deze topics lees je er meer over, met ervaringen van andere forumleden.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaande topics.

Groetjes,
Marthe 

Nog even een vraag m.b.t. het rouwproces en afscheid nemen, nu ben ik daar niet zo heel erg bekend mee, en ben als klein kind alleen bij de begrafenis van mijn opa en oma geweest.

In welk opzicht is het rouwproces anders, wanneer je het lichaam nalaat aan wetenschap, ten opzichte van een begrafenis ?

Ik heb het gevoel, dat mijn zus haar belang voorop heeft gesteld, die heeft gewoon geen zin in een begrafenis met mensen, die kan namelijk heel slecht emoties tonen. Jawel, wanneer ze alleen is.

Goedemiddag Erik,

Misschien is het een idee om via de huisarts van je vader te zorgen dat alle familieleden nu op de hoogte worden gesteld van uw vaders wilsbeschikking.

Het ziekenhuis waar uw vader de wilsbeschikking brengt, mag (vanwege de privacy) geen contact maken met de familie van de overledene. Zijn huisarts wel. Van te voren (nu dus) kan zijn huisarts alle kinderen doorgeven wat de wilsbeschikking van uw vader betreft en kan hij vragen hoe iedereen hierin staat. Ook kan hij een soort protocol maken waar iedereen zich dan aan hoort te houden. Bv dat na de dood de kinderen eerst nog (Max 24 uur) hebben om zelf afscheid te nemen, of een soort “afscheidsviering” te hebben met z’n allen / of ieder voor zich. Misschien een idee. 
Mocht trouwens na de dood van uw vader niet gebeld worden met het desbetreffende ziekenhuis dan komen ze niet van zijn dood te weten (of de huisarts moet dit doen) en kan hij “gewoon”  begraven of gecremeerd worden zoals gewenst wordt.

Ook is het nog mogelijk dat uw vader, indien hij zich bedenkt, alles kan terugschroeven. Moet hij wel wat voor doen om zijn wilsbeschikking teniet te laten gaan, maar het is een mogelijkheid 

Sterkte

Het rouwproces is duidelijk anders dan bij een begrafenis of crematie.

Bij een ter beschikkingstelling heeft de familie maar maximaal 24 uur om nog afscheid te nemen van de overledene. Wel wordt er bij het desbetreffende ziekenhuis nog een soort bijeenkomst gepland waar de namen worden opgelezen van de overledenen die op dat moment ter beschikking zijn gesteld. Daarna is er geen plekje meer waar je naar toe kunt.

Bij een begrafenis of crematie moet de familie meer zelf regelen (of veel laten doen door een begrafenisondernemer/ uitvaartverzekering), maar heeft een aantal dagen de tijd om afscheid te nemen inclusief de uitvaart (die alleen voor je vader is) en kunnen jullie daarna kiezen of je een plek hebt waar je kan terugkomen om te rouwen (begraafplaats, urnenmuur oid) of te laten verstrooien.

Reputatie 2

Hoi @erik1972 

Het rouwproces is bij iedere persoon in iedere situatie anders. Zoals @Joo ook beschrijft heb je in deze situatie, wanneer het lichaam aan de wetenschap wordt gedoneerd, maar 24 uur om afscheid te nemen van de overledene. Maar ook dit voelt voor iedereen anders. Misschien is er een lange tijd aan vooraf gegaan waarin je voor je gevoel al goed afscheid hebt genomen. Je kunt ook nog steeds een herdenkingsdienst houden, maar dan zonder het lichaam. Op deze pagina van onze website lees je er meer over en de alternatieve mogelijkheden. 

Wat voor jouw vader ook goed is om te weten is dat het geen garantie is dat zijn lichaam ook daadwerkelijk gedoneerd kan worden. Het blijft daarom goed om ook uitvaartwensen vast te leggen, voor het geval er wel een begrafenis of crematie plaats moet vinden.

Om in te gaan op je eerdere vraag heeft de Rijksoverheid veel informatie over dit onderwerp. Hier lees je meer over een  wilsverklaring en wat er moet gebeuren als zijn wensen veranderen.

Bedankt @Joo voor je waardevolle toevoegingen.

Het is een moeilijke kwestie, maar het blijft een familiekwestie. Hopelijk heb je iets aan alle informatie. 

Reageer