Opbaren: thuis, of elders?

Reputatie 2
De één vindt het een fijn idee als een overleden dierbare thuis opgebaard wordt en de ander bezoekt zijn/haar dierbare in deze tijd liever op een andere plek. Naast thuisopbaring kun je er ook voor kiezen om je dierbare op te laten baren in een speciale rouwkamer waar je 24 uur per dag bij kunt.

Op Facebook stelden we de volgende stelling: 'Ik zou een overleden dierbare het liefst thuis opgebaard zien worden'.

De meningen verschilden:

“Eens! Op de plek waar hij of zij thuishoort. Zo lang mogelijk samen blijven en nog bij elkaar kunnen zijn op elk moment dat en zolang als je daar behoefte aan hebt.”
“Ja, eens ik zou het wel doen, het is helemaal niet eng, mijn man is thuis opgebaard, was een goede keuze van mij.”
“Naar mijn menig mag ik na overlijden in het rouwcentrum blijven. Ik ben van mening dat, de rouwcentra zo huiselijk zijn geworden”
“Ik zou dat niet willen, als ik mijn man thuis op zou baren dan zou ik daarna steeds in die ruimte mijn man zo zien liggen.”

Ben jij het eens of oneens met de stelling?

'Ik zou een overleden dierbare het liefst thuis opgebaard zien worden.'

4 Reacties

Wat te denken van een mobiel opbaarhuisje in de tuin. Dit is werkelijk fantastisch! Onlangs nog gezien bij een kennis die was overleden. In huis was geen plek, maar buiten werd een houten huisje geplaatst (in anderhalf uur!) en tijdens de uitvaart werd het huisje weer afgebroken.
Heel sfeervol en een ongelooflijk waardevol alternatief voor thuis opbaren. Thuis, maar niet in huis!
Reputatie 2
Hoi @Richard, bedankt voor je reactie. Wat een bijzondere manier, hier heb ik nog niet eerder over gehoord. Ik kan me goed voorstellen dat dit een mooi alternatief is voor thuis opbaren. Ik ga ook eens bij mijn collega's na.

Groetjes,
Marthe
Nou Marthe, ik zou zeggen: alle uitvaartverzorgers moeten dit weten!!!
Reputatie 2
Hoi @Richard,
Mijn collega's zijn op de hoogte van mobiele opbaring en nemen dit, net als veel andere goede ideeën, mee om te toetsen op behoefte en toepasbaarheid. Groetjes, Marthe

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen