Vraag

Op welke manier kan ik mijn uitvaartwensen vastleggen?

• 24 maart 2016
  • 5 reacties
  • 1990 Bekeken

Hallo dela ik ben bij jullie al een tijd verzekerd maar ik zou graag willen weten waar ik het vast kan.liggen wat me wensen zijn of moet ik jullie daar voor op bellen met vriendelijke groet m vuur

5 Reacties

Hoi Greet, bedankt voor je vraag. Ik begrijp dat je je uitvaartwensen vast wil leggen. Ik leg je graag uit wat de mogelijkheden zijn.

Executeur
Wilt je zeker weten dat je uitvaart precies zo geregeld wordt als je het zelf wilt? Dan kunt je het beste iemand die je hierin volledig vertrouwd aanwijzen om je uitvaart te regelen. Dit wordt een executeur genoemd. Een executeur kun je alleen benoemen in een testament. Hiervoor moet je dan dus langs een notaris moeten gaan.

Testament
je kunt de uitvaartwensen in een testament opnemen. Het nadeel hiervan is dat een testament vaak pas na de uitvaart boven tafel komt, omdat de erfgenamen meestal dan pas naar de notaris gaan.

Codicil
Een codicil is een handgeschreven stuk waarin je sieraden en inboedelgoederen kunt nalaten aan bepaalde personen en waarin je je uitvaartwensen kunt regelen. Belangrijk is dat je het codicil zelf schrijft en dat je er een handtekening en een datum onder zet.

Digitaal wensenboekje
Via een ‘mijnDELA’ account kun je een wensenboekje invullen. Je kunt deze aanpassen en printen. Na het overlijden kan de uitvaartverzorger de wensen inzien en deze bespreken met de nabestaanden. Een account maak je aan via deze link.

Wensenboekje per post
Het wensenboekje kunnen wij ook per post versturen. Als je dat wil, mag je me een privebericht sturen met je polisnummer en adresgegevens. Dan zorg ik er voor dat je een wensenboekje ontvangt.

Gesprek met coöperatieconsulent
Wil je liever in gesprek met een coöperatieconsulent aan huis om je wensen te bespreken? Dan kunnen we een afspraak voor je inplannen. Als je dit wenst, mag je me ook een priveberichtje sturen.

Kijk anders ook eens in het topic ‘uitvaartwensen vastleggen’.
Hallo Angela, ik ben Sharina Klantenservicemedewerker bij coöperatie DELA en ik zag jouw vraag voorbij komen. Wat vervelend dat je er te laat achter kwam dat mijnuitvaartwensen.nl niet meer bestond. We plaatste destijds een melding op de website dat we deze gingen sluiten.

De opties met betrekking tot het DELA UitvaartPlan zijn niet afgeslankt. Er zat voorheen één volgauto in het pakket. Wij informeerde onze leden per post. Degene die de oude voorwaarden wilde houden kregen een aanhangsel. Er is een vrij besteedbaar bedrag in de plaats gekomen voor de volgauto en de kerkdienst. Koffie met cake heeft nooit in het pakket aan diensten gezeten, hiervoor reserveerde we een vrij besteedbaar bedrag.

Wij vinden het erg vervelend dat mensen voor extra kosten komen te staan, daarom wijzen we mensen er regelmatig op de polis door te nemen. Wij bieden een gesprek met een adviseur aan die dit samen met onze leden kan doornemen en de uitvaartkostenwijzer staat online zodat men zelf een schatting kan maken.
Hallo Angela, deze zijn helaas niet bewaard. Dat hebben we destijds niet handig aangepakt dat ben ik met je eens. Wel hebben we van de situatie geleerd. Groet, Sharina
Ik had jaren geleden al mijn uitvaartwensen vast gelegd, op Mijn uitvaartwensen.nl.
Er werd geschreven dat als je dan doodging Dela het kon uitprinten en meebrengen als ze gingen praten met de nabestaanden.
Tot ik een keer wilde kijken of alles nog klopte, omdat ik verhuisd was naar het Noorden des Lands. Bleek de hele website niet meer te bestaan! Nu kan je op je eigen pagina van Dela een wensenboekje maken, maar dat is veel minder uitgebreid.
Ook ontdekte ik dat de opties afgeslankt zijn, dus je betaalt nog wel dezelfde premie, maar krijgt er minder voor terug.
Bv geen volgauto's, geen koffie met cake of zo..........Dat moet allemaal apart betaalt worden van het contante bedrag, wat in veel gevallen te weinig is. Vind dit niet netjes van Dela. Ik las pasgeleden dan ook op Facebook dat vele mensen helemaal niet meer tevreden zijn, ze komen altijd voor extra kosten te staan, als ze de uitvaart zo willen regelen, zoals de overledene dit wil, en dat begreep ik heel goed.
Tja, sorry dat ik het zeg, maar destijds een melding op de website geplaatst dat de website ging sluiten.......
Mensen die daar hun Uitvaartwensen hadden ingevuld, hebben dat dan waarschijnlijk niet gelezen, want wat heb je nog op die website te zoeken als je alles al netjes hebt geregeld? Tenminste dat denken ze dus........Ik zal niet de enige zijn die er achter moest komen dat het gewoon weg was........Ikzelf had van mijn wensen een kopie gemaakt, maar hebben jullie dat dan ook allemaal nog bewaard?

Reageer