Natuurbegraafplaats

Mijn voorkeur gaat naar een ter aarde bestelling op een natuurbegraafplaats. Ik zou graag willen weten of daar een behoefte aan is en hoe de leden hier tegenover staan. Wat zijn de mogelijkheden en wat zou de DELA kunnen betekenen voor haar leden.

123 Reacties

Reputatie 3
In het Forum,is er al veel geschreven,en gereageerd,
op het begraven willen worden,in de natuur.
Het is de leden van de DELA,toch genoegzaam bekend,
wat de normen van de DELA zijn,indien er de wens is,
om in de natuur,begraven te willen worden.
Het is zo persoonlijk,ook als er begraven wil worden
in de natuur,wat men wil spanderen,als een laatste
eerbetoon.
Al eerder heb ik hierop gereageerd,met een wensdroom,
dat in alle gemeentes in Nederland,een standaard bedrag
in rekening wordt gebracht,voor het delven van een graf,
in de natuur.
Wat ben ik blij,dat ik de wens van mijn overleden vrouw
in vervulling heb doen gaan,en begraven op de plaats,
waar eens haar wortels lagen.,in moederaarde, onder de
bomen,van een mooie begraafplaats.
Gr. johan.
Ik las in een bericht van een jaar geleden: Er zijn begraafplaatsen waar het goedkoopste graf € 3.250 kost en plaatsen waar het goedkoopste graf € 9.500 is.
In Limburg zijn er natuurbegraafplaatsen in Sint Odilienberg en in Venlo en Maasbree waar een graf voor 2 personen voor 20 jaar euro 1.675,- kost. Je moet dan wel 65,- onderhoud per jaar betalen. Dat kun je ook afkopen voor 20 jaar en dan zijn de kosten euro 2.630,-.
Er is ook een 1-persoons graf voor 10 jaar voor 965,-.
Ik heb ook gehoord dat er in Noord-Limburg een nieuwe natuurbegraafplaats bij een natuurgebied komt waar mensen een urnengraf met hun huisdieren kunnen delen. Dus man + vrouw + kat + hond kunnen na hun crematies in 4 urnen samen in 1 graf. Of ook samen in 1 urn. Of samen worden uitgestrooid. De tarieven zijn nog niet bekend maar zouden ook heel laag zijn. Of die nieuwe begraafplaats zijn wel grafmonumentjes toegestaan, wat op veel natuurbegraafplaatsen niet mag.
Voor wie een goedkoop graf wil, zijn er dus wel goedkopere opties.
Reputatie 2
Hoi Eugenie,

Ik heb je eigen topic al beantwoord, maar voor degenen die deze reactie nog niet gelezen hebben zal ik het hier nogmaals plaatsen. Het komt overeen met het antwoord wat hierboven al eens gegeven is.

Groetjes,
Marthe

In het Dienstenpakket staat precies beschreven wat vergoedt wordt bij zowel begraven als cremeren. Het Dienstenpakket heeft een marktwaarde van €5700. Men heeft altijd de vrije keuze tussen begraven of cremeren. Begraven is duurder dan cremeren. Daarom kunnen er bij begraven hogere kosten bijkomen dan bij cremeren.

Wat wij vergoeden wat betreft een natuurbegraafplaats t.o.v. gewoon begraven
DELA vergoedt bij begraven onderstaande diensten:
· Grafdelven en de grafrechten van een door DELA geselecteerd graf en algemeen onderhoud van de begraafplaats in de woonplaats van de overledene.
· We vergoeden de rechten van het graf minimaal 10 jaar.

DELA vergoedt niet:
· Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een ander graf dan het door DELA geselecteerde graf.
· Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een begraafplaats (natuurbegraafplaats) in een andere woonplaats/gemeente.
· Meerkosten voor de rouwauto die ontstaan doordat de begrafenis plaatsvindt in een andere plaats dan uw woonplaats.

Als de natuurbegraafplaats in je eigen woonplaats ligt, krijg je het door ons geselecteerde graf op deze natuurbegraafplaats vergoed. Maar let op! Soms is een natuurbegraafplaats onderdeel van een 'gewone' begraafplaats. Dan vergoeden wij het door ons geselecteerde graf op de 'gewone' begraafplaats. Dit betekent dus meestal dat je bij moet betalen voor een natuurgraf.
Wat ik heel vreemd vind is dat een crematorium in mijn naast gelegen gemeente wel vergoed wordt, maar dat de meeste kosten van de natuurbegraafplaats die in diezelfde gemeente ligt op eigen rekening komt.
Dit is met 2 maten meten: een crematorium valt wel onder de vergoedingskosten, terwijl voor sommige mensen een crematorium ook ver weg ligt. Maar voor de natuurbegraafplaats heb jezelf veel geld nodig die nog bijgelegd moet worden. Het is met 2 maten meten heb ik het gevoel en unfair. Het meest ergelijke is toch wel dat ik, die in de palliatieve fase van het leven zit. nog moet gaan strijden voor mijn eigen wensen, terwijl de discussie al heel lang loopt, maar dat er vanuit de Dela nog steeds geen passende oplossing is. Dit stelt me erg teleur,
Frank Heukels
Community Manager 😜
HML29 schreef:

Mijn voorkeur gaat naar een ter aarde bestelling op een natuurbegraafplaats. Ik zou graag willen weten of daar een behoefte aan is en hoe de leden hier tegenover staan. Wat zijn de mogelijkheden en wat zou de DELA kunnen betekenen voor haar leden.

Marthe en Johan,

Bedankt voor je reactie en reeds bekende uiteenzetting.
DELA kan en wil niet in mijn (verzekering) en persoonlijke behoefte voorzien, dat is me duidelijk!
Misschien is het wel mogelijk de kostentool in mijnDELA uit te breiden met de keuze natuurbegraven
Mijn voorkeur gaat naar een ter aarde bestelling op een natuurbegraafplaats. Ik wilde graag willen weten of daar een behoefte aan is en hoe de leden hier tegenover staan. Wel nu, dat er behoefte aan is en hoe leden daartegen aankijken dat is wel duidelijk gebleken. Echter, de mogelijkheden van de DELA om iets te kunnen betekenen voor haar leden is kennelijk "een brug te ver". DELA rept en roept, geeft een podium voor teleurstelling en verdriet, rondleidingen over natuur begraafplaatsen om haar leden voor te houden dat het ook kan, knipt en plakt er mooie teksten over afkomstig van o.a. (forum)leden zelf. DELA is alleen innovatief op commercieel terrein en niets is haar kennelijk te veel om haar eigen marktpositie te verbeteren. Alle mogelijke voorbeelden in woord en beeld (m.i. gaat het soms te ver, maar daarvan akte!) worden gebruikt om alleen haar (traditionele product en - uitbreiding op "non profit basis") te promoten. Vooralsnog slaagt DELA er niet in om een alternatief product of -onderdeel te vinden om in een groeiende behoefte van haar eigen leden te kunnen voorzien. Groet, Hans
Reputatie 3
Dank je wel Marthe.
Voor deze informatie.
johan.
Reputatie 2
Goedemorgen allemaal,

Mijn collega heeft een aantal dingen voor jullie op een rijtje gezet. Hopelijk schept dit voor jullie enigszins duidelijkheid.

Informatie over natuurbegraven, de kosten en de vergoeding van DELA
De tarieven lopen per natuurbegraafplaats nogal uiteen. Er zijn begraafplaatsen waar het goedkoopste graf € 3.250 kost en plaatsen waar het goedkoopste graf € 9.500 is. Gemiddeld genomen zijn de kosten ruim € 4.000. Daar komen de kosten van het maken van het graf nog bij. U kunt de kosten opvragen bij de natuurbegraafplaats van uw keuze.

Wat wordt vergoed vanuit mijn DUP in diensten?
DELA vergoedt bij begraven onderstaande diensten:
· Grafdelven en de grafrechten van een door DELA geselecteerd grafen algemeen onderhoud van de begraafplaats in de woonplaats van de overledene. We vergoeden de rechten van het graf minimaal 10 jaar.

DELA vergoedt niet:
· Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een ander graf dan het door DELA geselecteerde graf.
· Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een begraafplaats (natuurbegraafplaats) in een andere woonplaats/gemeente.
· Meerkosten voor de rouwauto die ontstaan doordat de begrafenis plaatsvindt in een andere plaats dan uw woonplaats.

En als de natuurbegraafplaats in mijn eigen woonplaats ligt?
Dan krijgt u het door ons geselecteerde graf op deze natuurbegraafplaats vergoed. Maar let op! Soms is een natuurbegraafplaats onderdeel van een 'gewone' begraafplaats. Dan vergoeden wij het door ons geselecteerde graf op de 'gewone' begraafplaats. Dit betekent dus meestal dat u bij moet betalen voor een natuurgraf.

Een woonplaats kenmerkt zich doordat deze is opgenomen als woonplaats in het register van het Kadaster.

Een graf vooraf kopen
Als men vooraf al een graf wil kopen/reserveren dan moet men dit zelf voorschieten. Pas na het overlijden krijgen de nabestaanden op vertoon van het ‘aankoopbewijs’ het desbetreffende bedrag uitgekeerd.

Vooruitkering
Het is mogelijk om de verzekering op voorhand uit te laten keren. Dit noemen wij een vooruitkering. Een vooruitkering is mogelijk, wanneer de verzekerde terminaal ziek is. Hiervoor gelden wel enkele regels:
· - De behandelend arts geeft schriftelijk aan dat de verzekerde naar verwachting binnen 3 maanden zal overlijden.
· - De verzekeringnemer vraagt de vooruitkering bij coöperatie DELA aan.
· - Er kan gekozen worden voor een gehele of gedeeltelijke uitkering van het verzekerde bedrag.

Op onze website is nog meer informatie te vinden: https://www.dela.nl/uitvaart/orienteren/natuurbegraven
PS., Bedenk wel dat je van DELA, bij de eventuele afkoopregeling, niet veel mag verwachten.
Bedankt voor jullie reactie`s
Het is duidelijk dat de vraag naar "natuurbegrafenissen" steeds meer toeneemt en het hoe de leden hier tegenover staan. Het spijt mij oprecht maar de DELA organisatie heeft, behoudens wat vage toezeggingen, helaas nog geen concrete mogelijkheden kunnen vinden om in de groeiende behoefte(n) van haar leden te kunnen voorzien. Ik roep DELA op om haar positie ten aanzien van deze wijze van ter aarde bestelling bij te stellen, toegankelijk en inzichtelijk te maken. Ik raad leden, die voorkeur geven aan "natuur begraven" en niet willen wachten, om contact op te nemen met DELA om hun polis eventueel af te kopen of te herzien.
Reputatie 3
Beste HML29.

Het zou wensenlijk zijn,dat via een nieuwsbrief,of in de ""Kroniek"",meer openheid
door de DELA gegeven gaat worden,over al deze punten.Dit voorkomt,de onvrede
die er nu heerst bij leden,in de DELA organisatie.
johan.
Hallo Allemaal,

Ik deel de opmerkingen van Alexandra en anderen over DELA natuur begraven -plaatsen. Het is duidelijk dat leden meer openheid vragen van DELA over de werkelijke financiële waarde van hun polis om uiteindelijk "zelf" (*regie) aan hun persoonlijke wensen gevolg te kunnen geven. Toezeggingen van DELA om persoonlijke wensen in haar verzekeringsaanbod serieus te nemen worden omzeild, vooruitgeschoven en/of er wordt vervolgens gewoonweg weer geen gevolg aan gegeven. Het wordt nu wel tijd dat DELA zijn verantwoordelijkheid neemt voor alle deelnemers die vragen hebben over de financiële aangelegenheden betreffende natuur- begrafenissen en -plaatsen, polis aanpassing of -uitbreiding. DELA is, ook door mij persoonlijk, gevraagd om meer transparantie te tonen. Ik betaal al 67 jaar premie en wil de executive poliswaarde weten om een graf te realiseren. Het valt mij zwaar dat sommige medewerkers van DELA de vragen omzeilen, in verkeerd sfeer/perspectief te plaatsen en/of toezeggingen niet nakomen. Geen verwijt aan hen maar ik durf de bewering aan dat DELA organisatie zelf in gebreke blijft om die voorwaarde te scheppen voor haar personeel en leden die nodig is om meer helderheid te verschaffen. Concreet: staat DELA voorfinanciering en/of aanpassing premie en polisvoorwaarde toe........ of niet? Duidelijker kan ik niet zijn, toch?
ik lees net in mijn polis voorwaarden dat DElA beslist op welke begraaf plaats ik wordt begraven, en in welke kist, in mijn eigen woonplaats en als dat niet kan zo dicht bij mogelijk..klopt dit. ook al zijn dit niet mijn keuzes..
dat is waar ik nu ook mee zit ,Wat is mijn polis waard en waarvoor
Hallo, na wat berichten hier gelezen te hebben zijn er inderdaad wat vragen.
wij betalen al 16 jaar premie,maar het is ons niet duidelijk waarvoor precies en wat er wel of niet vergoed wordt.
Inmiddels hebben wij een voor keur voor een natuurbegraafplaats, wij zijn gisteren wezen kijken bij De Heidepol, het is daar prachtig.nu kom ik er achter dat elke begraafplaats verschillende regels hanteert. bij voorbeeld over het plaatsen van een gedenk teken. Bij de Heidepol is een boomschijf toe gestaan en verteert vanzelf, maar geeft de nabestaande naar behoefte wel de gelegenheid om zicht baar ons graf te kunnen bezoeken . En niet de verplichting voor onderhoud. Dit is belangrijk voor het rouwen, maar geeft mij de zekerheid dat wanneer de schijf verteerd is en opgegaan in de natuur de tijd van rouw voorbij is. Maar ook een gedenk boom is mogelijk.Ook bloemen mogen achter gelaten worden mits het zonder lint en plastic is. Dit spreekt mij aan, je gaat op in de Natuur maar is wel mogelijk om een schijf te plaatsen. Wij zijn voor info het kantoor ingestapt en wat blijkt ze hebben nog voor een tot anderhalf jaar plek...Dus willen we nu een keus hebben en naast elkaar willen komen te liggen is dit alleen mogelijk met een aankoop vooraf. Dat is een smak geld wat ik niet zomaar heb liggen en ik ben er tenslotte voor verzekerd....Dacht ik. Uitbetalen of vergoeden Achter af was nou juist niet de bedoeling, hiermee belast ik mijn nabestaanden.Ook wil ik niet in Utrecht op de begraaf plaats, wij hebben de voorkeur voor de Veluwe, daar woon ik. Daar is mijn Hart mee verbonden, verbonden met onze bossen.
Gezien de reacties Lijkt er een conclusie te zijn dat Onze wensen niet uit gevoerd kunnen gaan worden Omdat wij de wens hebben om Samen naast elkaar begraven te worden, en zelf willen kiezen op welke plek met gedenk boom. Op een door ons gekozen begraaf plaats en een door ons gekozen plek... dat moeten de nabestaanden doen.
De begraaf plaats is ook niet zeker want vol is vol....nog meer keuzes voor de nabestaanden. Waar ik nu ook mee zit ,Wat is mijn polis waard en waarvoor ,en uitkeren na overlijden betekend dat de belasting mijn nabestaanden gaat lastig vallen over de uitgekeerde som geld.
Gezien het ontwijkende gedrag in Antwoorden of BV een nieuws brief hier over naar de leden is het misschien van belang te wetent welke rechten hebben wij als leden en kan ik deze verzekering nog wel houden gezien mijn wensen.
wij kunnen dus niet zelf beslissen over onze uitvaart. En juist dit is waarom wij zijn verzekerd bij Dela.
Graag uw reactie hier op..of evt een contact persoon thuis of per telefoon.

groeten Alexandra Pikaar
Reputatie 2
Hoi allemaal,
Ik merk dat het een en ander onduidelijk is. Ik heb mijn collega's gevraagd of ze de onderstaande vragen kunnen beantwoorden 🙂. Groetjes, Marthe
Reputatie 3
Beste Marthe.

Misschien kan jij een antwoord geven,op de
opmerkingen,en vragen van Hans(HML29),in zijn bericht,
uit de Topic Natuurbegraafplaats.
Met vriendelijke groeten.
Johan.
Johan,

Het is aan jou om niet langer van gedachten te wisselen. Ik vraag geen polisaanpassing voor 3 miljoen leden maar het is wel een goed idee! Nee, ik ga uit van mijn persoonlijke situatie en wil antwoord op persoonlijke vragen. Misschien kun je mijn opmerkingen en vragen doorzetten naar de juiste functionaris en/of betreffende afdeling? In ieder geval bedankt voor je support.
Reputatie 3
Beste Hans.

De DELA heeft naar het forum,voldoende uitleg
gegeven,over de mogenliikheden van natuurbegraven,
en de kosten,hieraan verbonden.Ik begrijp je goed.
De anderen vragen,moet je voorleggen, bij het cooperatief
panel.Ik stop,om nog langer over dit onderwerp,van gedachten
te wisselen.
Met vriendelijken groeten
johan.
Reputatie 3
Het is niet zo eenvoudig voor de DElA organisatie,
om even in deze,voor de 3-miljoen leden,de polissen
aan te passen.
johan
Johan,

Bedankt voor je reactie. ik respecteer je algemene opmerkingen maar ik denk dat je de essentie en impact van mijn verhaal ontwijkt en niet begrijpt.
Reputatie 3
Beste Hans.

Dat wij in het Forum,van gedachten gaan wisselen,
over het kostenplaatje van een laatste rustplaats,wel of
niet in de natuur.Het is aan een ieder vrij,om buiten de
normen van de DELA polis,een natuurgraf te kiezen.
De eer die we geven aan een overledenen,is niet afhankelijk
waar de laatste rustplaats zal zijn.
Belangrijker is het er te zijn, voor de nabestaande(n).
johan

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen