Natuurbegraafplaats

Toon eerste bericht

123 Reacties

Goedemorgen,
Ik heb me zojuist aangemeld en even voorgesteld.
Ook ik wil een natuurbegrafenis en ben benieuwd of DELA hierin een rol van betekenis wil en kan gaan spelen.
Ik ben al sinds 1980 lid van DELA en ook mijn 4 volwassen kinderen al sinds hun geboorten.

Voor mij is de plek waar ik zal worden begraven van weinig belang, maar als dat ergens in N-H zou kunnen, zou dat erg prettig zijn.
De natuur is alleen voor de levenden?
In de natuur vinden toch juist ook dode dieren en bomen hun plaats?
Een natuurlijk proces, naar mijn mening en zeker geen 'hype'.
Ik wacht het ook met spanning af, het woord is nu aan DELA.
Zou ook voor mij een fijne plek zijn als het zover is. Hillig Meer in Eext. Antwoord van Dela?
@Marian: er zijn inderdaad ontwikkelingen binnen DELA. In dit topic lees je meer over de financiële kant van dit gesprek dat intern gevoerd wordt: https://forum.dela.nl/welkom-33/valt-natuurbegraven-onder-de-dekking-dela-285

We houden jullie via het forum op de hoogte, mochten er dingen veranderen.
Ik heb eindelijk een passende toekomstige rustplaats gevonden namelijk op de natuurbegraafplaats. Ik ben al twintig jaar lid en ik vind het zeer jammer dat ik niet goed inzichtelijk krijg wat de mogelijkheden zijn. Dela houdt vast aan de oude regels, begraven worden in je huidige woonplaats, echter is dat nu in de praktijk niet haalbaar want niet elke woonplaats heeft een natuurbegraafplaats.
Ik zou graag zien dat naast de opties begraven en cremeren de optie natuurbegraafplaats wordt toegevoegd. Het kostenplaatje is namelijk anders dan voor begraven. De kosten zijn lager voor; grafrechten van een door DELA geselecteerd graf, algemeen onderhoud van de begraafplaats (minimaal 10 jaar) en de grafsteen immers betaal je 1 vast bedrag op de natuurbegraafplaats dan kan al rond de 3750 euro. De kosten zijn hoger voor vervoer van woonplaats naar de natuurbegraafplaats. Het zou mij veel rust geven als ik dit gewoon netjes en officieel kan regelen zonder mijn nabestaanden hier mee te moeten belasten. Ik zou het zo zonde vinden als ik jaren lid ben geweest en uiteindelijk er niks aan heb omdat mijn keuze niet uitgevoerd kan worden. Zo duur is een natuurbegraafplaats namelijk niet. Maar om nu zelf weer 3750 euro op te hoesten naast de dela verzekering vind ik niet netjes.

Voorbeeld heidepol arnhem.
De kosten voor een plek op natuurbegraafplaats Heidepol liggen aanmerkelijk lager dan de totale kosten voor een eigen graf op een reguliere begraafplaats. Koopt u een natuurbegraafplaats, dan koopt u een laatste rustplaats met eeuwigdurend grafrecht. Er zijn voor nabestaanden dus geen zorgen over het verlengen van het grafrecht of over het onderhoud van het graf.

Eenmalige aankoopkosten voor eeuwigdurend grafrecht en onderhoud:
Heide/ open veld € 3.250,-
Bos € 3.750,-
Graf met gedenkboom € 4.500,-
Urnengraf € 2.000,-
Urninlage € 800,-
Ik lees net in de krant van25 november, dat de plannen voor een natuurbegraafplaats Geestmerloo van 24 hectare in de omgeving van Alkmaar, het bezwaar heeft overleefd.......
Plek voor 5500 graven en 1650 urnen..
Zo fijn: ik heb jaren in die regio gewoond en is vlakbij mijn huidige woonplaats.
Wat een goed bericht!
Zojuist heeft Martin de Jong een update gegeven over de ontwikkelingen rondom natuurbegraven. Dat deed hij in dit topic, maar dat vinden jullie waarschijnlijk ook interessant.
@Cora: dat is zeker een fijn bericht!
De intersesse en/of voorkeur natuurbegrafenissen is enorm. DELA heeft toegezegd, nog dit jaar, met een notitie te komen. Helaas is daar geen gevolg aan gegeven. Met toenemende interesse wacht ik deze toezegging van DELA af. Ik wens een ieder een voorspoedig 2017 toe. Groet, Hans
Hallo Hans,
We hebben nog 2 dagen te gaan in 2016......
Een natuurbegrafenis is voor mij geen interesse of voorkeur.........het is de enige manier waarop ik mijn ter aarde bestelling zie.
Ik hoop dat dat nog 40 jaar van mij af mag staan ( ik wil minimaal de 100 halen)..
Ik heb inmiddels bij een notaris mijn levenstestament en testament laten opmaken.
Dat geeft rust. Nu nog het onderwerp natuurbegraven. Ook dat wil ik via Dela geregeld zien.
Ik zet dan maar in op 2017 en wens ook jou een fijn 2017.
Lieve groet, Cora
Wij, mijn man en ik zouden ook graag een natuurbegrafenis willen. Zijn vandaag op Schoorsveld Heeze geweest en het spreekt ons zeer aan. Wij zijn bij de Dela verzekerd.
Ik vind het ronduit storend dat DELA zo lang wacht met duidelijkheid te verschaffen aan haar leden! Sinds vorig jaar ben ik op de hoogte van het fenomeen natuurbegraven. In de nabije omgeving van mijn woonplaats, ongeveer tien minuten rijden, is nu een mogelijkheid tot het aankopen van een graf op natuurgebied de Maashorst. Echter; de kosten liggen om en nabij de 4000 euro. Een bedrag dat ik helaas nooit op zal kunnen hoesten, maar ondertussen betaal ik al wel 16 jaar premie bij DELA. Toen mij het begrip "natuurbegraven" werd uitgelegd, had ik eindelijk dat "Eureka!"-moment. Eindelijk dat "Hè, hè, dát wil ik!"-gevoel. Een reguliere begrafenis kost volgens mij evenveel, zo niet meer, dan een natuurbegrafenis. Al is het alleen al omdat de grafrechten voorspelbaar zijn en vaststaan, er geen superdeluxe kist vergoed hoeft te worden, én er geen grafmonument betaald hoeft te worden. Hoe moeilijk kan het dan potdorie zijn voor een grote speler als DELA om haar leden hierin te faciliteren? Wat ik begrijp uit de berichten die ik heb gelezen op het forum -vergeef me, het waren er wat te veel om ze allemaal te lezen- heb ik dus "gewoon" dubbel pech. Pech omdat ik niet zo gefortuneerd ben om zelf op korte termijn (en er dus nog graven beschikbaar zijn op de plek van mijn keuze, wat geen garantie is over bijvoorbeeld 5 jaar) een graf te reserveren, pech omdat ik nét een paar minuten buiten de gemeentegrenzen woon van de gemeente waar de natuurbegraafplaats gesitueerd is, en ook nog pech omdat DELA ons al meer dan een jaar geen duidelijk antwoordt biedt en ons als leden daarmee ernstig benadeelt. In het afgelopen jaar zijn er waarschijnlijk al een aantal leden gestorven die graag op een natuurbegraafplaats geplaatst hadden willen worden, maar DELA niet thuisgaf en zij zelf niet bij machte waren om een plaats aan te schaffen. Dat kan ECHT niet. Dit vraagt om een snelle beslissing, dit vraagt om daadkracht, dit vraagt om duidelijkheid, zodat leden indien nodig, tijdig kunnen besluiten over te stappen naar een verzekeraar die meer toekomst gericht is, en zijn verzekerden meer duidelijkheid verschaft. Als lid ben ik van mening dat DELA het vergoeden van een natuurgraf ook domweg niet kan en mag weigeren. Zoals ik boven in mijn bericht reeds aangaf zullen de kosten weinig verschillen van een traditionele begrafenis, en wellicht zelfs voordeliger. (En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat het ook nog eens een duurzamer alternatief is!) DELA, waar wachten jullie op? Schrap dat hopeloos ouderwetse "begraven worden in je woonplaats", dat past niet meer bij deze tijd. Het is écht niet zó moeilijk dat er een jaar na het openen van dit topic nog geen duidelijkheid verschaft kan worden. In iedere uiting van DELA staat altijd vermeld dat leden inspraak hebben en DELA ons hoog in het vaandel heeft staan. Laat dat dan ook zien in deze kwestie! Hak knopen door, geen enkele organisatie of bedrijf hebben bestaansrecht als zij niet met hun tijd meegaan. Dat geldt ook voor jullie. Toon inventiviteit, loop voorop!
Hai Claudia,

Helder betoog en ik begrijp zeker wat je zegt. En waarom. Je benoemt een paar verschillende dingen, ik zal ze een voor een langslopen.
DELA doet lang over het besluit over natuurbegraven. Dat klopt. De verklaring hiervoor is dat aanpassing van polisvoorwaarden een enorme impact kan hebben op DELA; financieel gezien, maar ook als het gaat om het aanpassen van processen etc. Wat we in onze uitvaartverzekering beloven, moeten tot in de verre toekomst kunnen blijven waarmaken. Vandaar dat het traject rondom de besluitvorming zorgvuldig moet gebeuren en dat kost tijd.
Maar het signaal dat je afgeeft is hartstikke helder: we moeten vaart maken. Dank daarvoor.

Waar we overigens wel duidelijk over kunnen zijn: de uitvaartverzekering keert uit na een overlijden. We keren van tevoren geen geld uit om een natuurgraf te reserveren. Dat zal in de toekomst ook niet gaan gebeuren.

Heel praktisch kunnen we je proberen te helpen met inzicht in kosten (welke wel of niet vergoed). Zo weet je exact wat je kunt en mag verwachten van DELA. Dat kunnen we in een individueel gesprek uitzoeken en toelichten. Als je dat wilt, stuur mij dan even een privebericht, dan koppel ik je aan de juiste adviseur.

Groet,

Frank
Ook wij waren gisteren op de natuurbegraafplaats Schoorsveld in Heeze, we hebben het als een geweldig positieve beleving ervaren!
We waren al op verschillende begraafplaatsen geweest, maar hier was gewoon een heel mooi totaal concept!
Heel gastvrij ontvangen en duidelijke uitleg gehad!
Gewoon een prachtig stukje natuur wat beheerd wordt door natuurmonumenten.
Verder een mooie sfeervolle ruimte voor de afscheidsdienst, en een mooie koffiekamer.
Voor mensen die hier naar op zoek zijn een aanrader!
Hallo Frank,

Het spijt mij enorm dat DELA innovatief beleid t.a.v natuurbegrafenissen en de persoonlijke afstemming daarvan onvoldoende aandacht geeft en maar steeds voor zich uitschuift. Koppel mij maar aan een persoonlijk adviseur?
Maar dan wel met iemand die geautoriseerd is om mijn (onze) persoonlijke wensen te helpen verwezenlijken.
Ik ontvang graag een mail van een betrokken adviseur?

Belangrijke vragen die antwoord verdienen.........!!
Wat is de echte waarde van mijn (onze) polis? Kan mijn polis worden omgezet? Zo niet kan ik niet van mijn polis af?
Moet ik (wij) in onzekerheid blijven en premie blijven betalen tot aan het einde? Is DELA uiteindelijk niet veel voordeliger uit met natuur begraven? Het mes snijdt aan twee kanten, toch? Wij willen een natuurbegrafenis en overwegen een natuurbegraafplaats te kopen. Waarom komt DELA niet aan de wensen van leden tegemoet? DELA begrijpt, zegt toe maar heeft uiteindelijk geen alternatief beleid voor persoonlijke wensen en/of aanpassing van bestaande polissen.

Groet, Hans
Reputatie 4
Beste Hans.

Dat wij in het Forum,van gedachten gaan wisselen,
over het kostenplaatje van een laatste rustplaats,wel of
niet in de natuur.Het is aan een ieder vrij,om buiten de
normen van de DELA polis,een natuurgraf te kiezen.
De eer die we geven aan een overledenen,is niet afhankelijk
waar de laatste rustplaats zal zijn.
Belangrijker is het er te zijn, voor de nabestaande(n).
johan
Johan,

Bedankt voor je reactie. ik respecteer je algemene opmerkingen maar ik denk dat je de essentie en impact van mijn verhaal ontwijkt en niet begrijpt.
Reputatie 4
Het is niet zo eenvoudig voor de DElA organisatie,
om even in deze,voor de 3-miljoen leden,de polissen
aan te passen.
johan
Reputatie 4
Beste Hans.

De DELA heeft naar het forum,voldoende uitleg
gegeven,over de mogenliikheden van natuurbegraven,
en de kosten,hieraan verbonden.Ik begrijp je goed.
De anderen vragen,moet je voorleggen, bij het cooperatief
panel.Ik stop,om nog langer over dit onderwerp,van gedachten
te wisselen.
Met vriendelijken groeten
johan.
Johan,

Het is aan jou om niet langer van gedachten te wisselen. Ik vraag geen polisaanpassing voor 3 miljoen leden maar het is wel een goed idee! Nee, ik ga uit van mijn persoonlijke situatie en wil antwoord op persoonlijke vragen. Misschien kun je mijn opmerkingen en vragen doorzetten naar de juiste functionaris en/of betreffende afdeling? In ieder geval bedankt voor je support.
Reputatie 4
Beste Marthe.

Misschien kan jij een antwoord geven,op de
opmerkingen,en vragen van Hans(HML29),in zijn bericht,
uit de Topic Natuurbegraafplaats.
Met vriendelijke groeten.
Johan.
Reputatie 2
Hoi allemaal,
Ik merk dat het een en ander onduidelijk is. Ik heb mijn collega's gevraagd of ze de onderstaande vragen kunnen beantwoorden 🙂. Groetjes, Marthe
Hallo, na wat berichten hier gelezen te hebben zijn er inderdaad wat vragen.
wij betalen al 16 jaar premie,maar het is ons niet duidelijk waarvoor precies en wat er wel of niet vergoed wordt.
Inmiddels hebben wij een voor keur voor een natuurbegraafplaats, wij zijn gisteren wezen kijken bij De Heidepol, het is daar prachtig.nu kom ik er achter dat elke begraafplaats verschillende regels hanteert. bij voorbeeld over het plaatsen van een gedenk teken. Bij de Heidepol is een boomschijf toe gestaan en verteert vanzelf, maar geeft de nabestaande naar behoefte wel de gelegenheid om zicht baar ons graf te kunnen bezoeken . En niet de verplichting voor onderhoud. Dit is belangrijk voor het rouwen, maar geeft mij de zekerheid dat wanneer de schijf verteerd is en opgegaan in de natuur de tijd van rouw voorbij is. Maar ook een gedenk boom is mogelijk.Ook bloemen mogen achter gelaten worden mits het zonder lint en plastic is. Dit spreekt mij aan, je gaat op in de Natuur maar is wel mogelijk om een schijf te plaatsen. Wij zijn voor info het kantoor ingestapt en wat blijkt ze hebben nog voor een tot anderhalf jaar plek...Dus willen we nu een keus hebben en naast elkaar willen komen te liggen is dit alleen mogelijk met een aankoop vooraf. Dat is een smak geld wat ik niet zomaar heb liggen en ik ben er tenslotte voor verzekerd....Dacht ik. Uitbetalen of vergoeden Achter af was nou juist niet de bedoeling, hiermee belast ik mijn nabestaanden.Ook wil ik niet in Utrecht op de begraaf plaats, wij hebben de voorkeur voor de Veluwe, daar woon ik. Daar is mijn Hart mee verbonden, verbonden met onze bossen.
Gezien de reacties Lijkt er een conclusie te zijn dat Onze wensen niet uit gevoerd kunnen gaan worden Omdat wij de wens hebben om Samen naast elkaar begraven te worden, en zelf willen kiezen op welke plek met gedenk boom. Op een door ons gekozen begraaf plaats en een door ons gekozen plek... dat moeten de nabestaanden doen.
De begraaf plaats is ook niet zeker want vol is vol....nog meer keuzes voor de nabestaanden. Waar ik nu ook mee zit ,Wat is mijn polis waard en waarvoor ,en uitkeren na overlijden betekend dat de belasting mijn nabestaanden gaat lastig vallen over de uitgekeerde som geld.
Gezien het ontwijkende gedrag in Antwoorden of BV een nieuws brief hier over naar de leden is het misschien van belang te wetent welke rechten hebben wij als leden en kan ik deze verzekering nog wel houden gezien mijn wensen.
wij kunnen dus niet zelf beslissen over onze uitvaart. En juist dit is waarom wij zijn verzekerd bij Dela.
Graag uw reactie hier op..of evt een contact persoon thuis of per telefoon.

groeten Alexandra Pikaar
dat is waar ik nu ook mee zit ,Wat is mijn polis waard en waarvoor

Reageer