Natuurbegraafplaats

Toon eerste bericht

123 Reacties

Ik ben ook benieuwd wat en hoe Dela het natuurbegraven gaat inpassen in de polissen. Wij hadden de voorkeur voor cremeren, maar nu we de mogelijkheden hebben gezien van natuur begraven, zeker ook omdat er een plek is redelijk in de buurt waar wij hele mooie herinneringen aan hebben, zou het voor ons ook een keuze zijn. Het idee dat er geen graf is wat onderhouden moet worden, maar een plekje waarin je opgaat in de natuur lijkt ons wel mooi.
Naar mijn inziens kampen veel mensen met dit probleem. Zomaar eventjes naar het graf gaan zit er vaak niet in door allerlei oorzaken. Daarbij komt dat door eigen lichamelijke problemen het ook zwaar is ( zeker bij het ouder worden ) om een grafsteen schoon te houden en te onderhouden. Begraven op een natuurbegraafplaats is daarom voor mij een hele mooie optie.
Nooit nagedacht over een natuurbegrafenis. Het lijkt me wel een mooi alternatief voor een "laatste rustplaats" in plaats van een gewoon kerkhof. Uiteindelijk zullen de directe nabestaanden ook betrokken moeten zijn in die keuze. Vastleggen in een polis om "gedoe" achteraf te voorkomen lijkt mij verstandig. Zelf zou ik denk ik inderdaad een weloverwogen keuze maken voor een natuurbegrafenis. Mij maakt het niet uit waar ik lig, dood = dood. Voor de nabestaanden maakt het vaak wel uit, afstand en locatie speelt daarbij een grote rol.

En hoe zit dat met je gezinsleden. Veronderstel dat een van hen de voorkeur heeft om dichtbij de ander te willen zijn als zijn/haar moment is gekomen? Kan je dat regelen met Dela als partner/gezinslid (als eerste) heeft gekozen voor een natuurbegrafenis?

Begrafenissen kosten geld, met het oog op de vergrijzing zou het voor betrokken instanties en Dela leden wellicht ook kunnen bijdrage om de verzekeringspremies betaalbaar te houden.
@evaneijk en @bert: De prijzen en verschillen per natuurbegraafplaats. Altijd slim om even contact op te nemen met de natuurbegraafplaats die je voor ogen hebt. Nog meer algemene informatie is hier te vinden: https://www.dela.nl/uitvaart/orienteren/natuurbegraven
Wij zijn onlangs op Hilligmeer geweest, een natuur begraafplaats in de buurt. Het spreekt ons zeer aan en we zouden graag willen dat DELA een actieve houding inneemt voor natuurbegraven.
Ik ben geïnteresseerd in een natuurbegrafenis. Ben benieuwd welke mogelijkheden er voor een natuurbegrafenis zijn/komen bij Dela.
Ja ik vindt het mooi natuur begrafenis, een stukje natuur waarin je met alle rust kunt rusten zonder dat je na 10 of anders geruimd wordt en dan toch in een gezamenlijk gat wordt gestort daarna.
Gr.Hans
vorig jaar zijn mijn man ik naar de open dag van natuurbegraafplaats Heidepol geweest en weten nu zeker dat wij zo begraven willen worden. Wij zijn natuurliefhebbers en het idee dat er geen dure grafsteen nodig is en de nabestaanden geen kosten meer hoeven te maken voor rechten en zo spreekt ons bijzonder aan. Ik hoop dan ook dat het mogelijk gaat worden om dit via Dela te doen, zonder extra kosten
afgelopen maand ben ik samen met mijn man naar de opendag van natuurbegraafplaats "de maashorst" in Schayk geweest. Voor mij zelf ben ik eruit. ik zou wanneer mijn tijd daar is daar begraven willen worden. De kosten van een natuurbegraafplaats zijn volgens mij lager dan een regulier begraafplaats. Het feit van eeuwige grafrust, geen dure grafsteen, geen kosten later meer voor de nabestaande en de mooie omgeving spreken mij enorm aan. Wanneer ik het geld nu had zou ik meteen een graf reserve (notarieel). Ik zou het zeer fijn vinden als dit via Dela te bewerkstellige zou zijn. en hoop dan ook dat de Dela zich snel uitspreekt over hoe zij daar instaan.
Beste Rianne jij gaf aan dat de kosten vergoed worden als men buiten de eigen woonplaats begraven wil worden in een natuur begraaf plaats zijn dit de kosten van het delven en onderhoud of andere kosten want binnen mijn woon omgeving is nl geen natuur begraaf plaats.
afgelopen maand ben ik samen met mijn man naar de opendag van natuurbegraafplaats "de maashorst" in Schayk geweest. Voor mij zelf ben ik eruit. ik zou wanneer mijn tijd daar is daar begraven willen worden. De kosten van een natuurbegraafplaats zijn volgens mij lager dan een regulier begraafplaats. Het feit van eeuwige grafrust, geen dure grafsteen, geen kosten later meer voor de nabestaande en de mooie omgeving spreken mij enorm aan. Wanneer ik het geld nu had zou ik meteen een graf reserve (notarieel). Ik zou het zeer fijn vinden als dit via Dela te bewerkstellige zou zijn. en hoop dan ook dat de Dela zich snel uitspreekt over hoe zij daar instaan.
Zelf werk ik bij DELA in Arnhem en ik weet dat een graf (op het open veld) bij natuurbegraafplaats Heidepol in Arnhem binnen de polis valt, als je zelf inwoner bent van Arnhem. Dit wordt dus vergoed. Daar ben ik erg blij mee, want persoonlijk zou ik zelf ook voor deze optie kiezen. Het is een prachtige begraafplaats, waar eeuwigdurende grafrust geldt.
Hallo Allemaal,
Ik wil ook graag op een natuur begraafplaats begraven worden, maar wat zijn de mogelijkheden met een Dela verzekering en is er iets in de buurt waar ik woon? Over de kosten lees ik ook niets en of Dela ook samen werkt met natuur begraafplaatsen.
Christa stelt een paar belangrijke vragen. Op deze site (van mensen die zeer kritisch zijn over natuurbegraafplaatsen) staat een overzicht per provincie: http://natuurbegraafplaats-waaromniet.nl/locaties-natuurbegraafplaatsen/
De kosten lopen sterk uiteen en zijn onder meer afhankelijk van de duur van het grafrecht. Daarover vind je op deze pagina informatie: http://begraven-in-de-natuur.nl/overzicht-natuurbegraafplaatsen.html.
Blijft de vraag naar de vergoeding van de kosten. Volgens mij staat in de voorwaarden van Dela dat de kosten vergoed worden die in de woonplaats van de overledene gelden. In mijn woonplaats zijn de grafrechten voor 30 jaar € 2245,-.
Ik zou hier graag wel op willen reageren. Ik begrijp de gedachte heel goed om op een natuurbegraafplaats begraven te willen worden. Echter zelf woon ik in een vrij dicht bevolkt gebied, met weinig natuur en hier heeft Natuurbegraven Nederland een stuk grond op gekocht, waar ze een begraafplaats van wel 34 000 graven willen creëren. Dit stuk land is het laatste stuk kust polderlandschap in de omgeving, het laatste stukje waar je vrij weg kunt kijken en veel mensen komen hier voor hun rust en plezier.

Dit stuk land is prachtig, er lopen fazanten en vossen en het was de bedoeling dat het zo zou blijven. Nu is er een belachelijk hoog bod gedaan op het stuk land, zo ongeveer 15 miljoen en het dreigt nu een begraafplaats te worden. Het cultureel authentiek landschap moet uitgegraven worden en vervolgens een meter opgehoogd worden. Het gevolg is dus dat al het leven uit dit gebied zal verdwijnen.

Daarnaast vind ik het vreselijk dat men een laatste stuk natuur gaat bewerken om er een begraafplaats van te maken en het is hier dan onder de bewoners ook heel erg ongewild. Ik vraag me af of je wel wil rusten in een gebied, waarvan je weet dat je ongewenst bent, mensen zijn hier namelijk heel boos als het door zou gaan. We vechten dus enorm hard voor het behoud van onze polder!
Ik begrijp niet waarom prachtige stukken natuur kapot moet, omdat mensen zich er willen laten begraven. We genieten allemaal van onze natuur omdat het is zoals het is, maar als er straks overal mensen begraven liggen, dan is het niet meer het stuk natuur waar je zelf van geniet. Het is in mijn ogen dan ook vrij egoïstisch.

Het marketing verhaal is dat je er natuur mee creëert, maar dat is dus werkelijk onzin. Bij ons is het op dit moment natuur, maar straks is het een levenloos door mensen gecreëerd park.
Daarnaast hebben we gewoon te weinig natuur in Nederland om iedereen een eigen plekje te geven.

Wat ik wel een mooie ontwikkeling vind is dat er plekken in Nederland zijn, wat nu bijvoorbeeld bedrijven terrein is, wat men om wil toveren tot natuur, dmv een natuurbegraafplaats. Dat initiatief kan ik steunen, daar creëren we daadwerkelijk natuur mee.
Maar niet de huidige beschermde natuur.

Ik wil kunnen skaten, wandelen en fietsen in mijn omgeving en met straks vier begrafenissen per dag, waarbij mensen ook in een lijkwade begraven mogen worden, ga ik niet graag meer met mijn kinderen naar dit gebied. Er zit dus wel degelijk een ongewenste kant aan dit hele verhaal.
Eeuwige grafrust is ook maar gebakken lucht, deze bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond, er wordt een trend gecreëerd op dit moment en ze hopen hun investeringen terug te kunnen halen. Wanneer een bedrijf 15.000.000 euro investeert dan is dat niet belangeloos. Wat als deze bedrijven failliet gaan? Wie garandeert jouw grafrust? En daarbij zijn er ook al genoeg problemen ontstaan met dieren zoals dassen en vossen die gaan graven. Die worden nu uit de natuurgebieden geweerd, het hele concept klopt voor geen kant.

Voor wie geïnteresseerd is, er bestaat een website waar men informatie geeft, wat niet marketing gericht is, want de meeste informatie komt vanaf bedrijven die hier heel veel geld mee verdienen.
www.natuurbegraafplaats-waaromniet.nl heet het. (Oh... ik zie nu net dat hij ook hierboven al vermeld staat. Nou goed, ik laat het staan.)

Nogmaals, ik begrijp de gedachte, maar ik vind hem zeer ongewenst.
Hallo CvdH,

Heb jou bericht gelezen en ook die van Andre.
Nadat ik toch het een en ander vergeleken heb begin ik wel te twijfelen over begraven op een natuurbegraafplaats.
Vermoed dat er toch wel haken en ogen aan zitten inderdaad, een mooi stuk polder verkwanselen is doodzonde daar zou ik niet aan mee willen doen daarvoor hou ik teveel van de natuur. Vermoed dat het om Hoek van Holland gaat zou echt zo zonde zijn maar ook elders natuur verprutsen is not don. Ik ga mij verder verdiepen in de materie, maar denk dat ik voorlopig niet aan een natuur begraafplaats denk, maar wat dan wel ik ben er nog niet uit.
Bedankt voor je reactie mensen af en toe wakker schudden is belangrijk alles is niet zo mooi al het lijkt blijkt wel weer.
Fijn weekend allemaal
Dank je wel, Christa, dat is ook precies waarom ik reageer, ik wil graag de andere kant laten zien.
Het gaat in dit geval inderdaad om Hoek van Holland, maar er zijn landelijk veel protesten op gang en er zijn ook al heel wat plannen afgelast, om dezelfde redenen.
Het wordt zo prachtig verkocht en er wordt zo mooi op het sentiment ingespeeld, dat ik zeker begrijp dat mensen er gevoelig voor zijn.
Hier is er bijvoorbeeld helemaal geen noodzaak voor een begraafplaats, wij hebben een prachtige begraafplaats die niet vol is. De natuurbegraafplaats zou er moeten komen omdat Natuurbegraven Nederland heeft geconstateerd dat er in de omgeving nog geen natuurbegraafplaats is. Een gat in de markt dus.
Dan kunnen ze er nog zo'n idyllisch marketingplaatje aan koppelen, waar veel mensen zich ook door laten leiden, maar uiteindelijk gaat het hen echt om winst. Als de begraafplaats vol is, lees: er geen geld meer verdiend wordt, dan verdwijnen ze. Zij noemen dat: het land terug geven aan de natuur, maar het komt er in feite op neer dat zij hun handen er van af trekken.

Ik was zelf ooit helemaal niet tegen natuurbegraven, ik ben altijd bezig met het milieu en de natuur, dus het leek mij echt wel interessant. Maar inmiddels heb ik besloten dat, los van wat er hier in mijn omgeving gebeurt, het gewoonweg een hype is, waar we in 'gekneed' worden. De behoefte wordt gecreëerd. Puur marketing dus.
Natuurmonumenten heeft zich er ook aan gekoppeld, enkel omdat zij er een verdienmodel in zien. Ik vind het vreselijk dat het altijd allemaal maar om geld moet gaan.
De natuur is natuur, met leven er in en of het nu om een muisje gaat, een das of een rat. Ze hebben allemaal het recht om hun huis te behouden, maar goed.. zo denk ik dan :)

Ik wens jou ook een heel fijn weekend en hoop dat je er een beetje uit zult komen in je zoektocht :)
Liefs!
Mijn wens is begraven te worden op een natuurbegraafplaats. Ik heb enkele Natuurbegraafplaatsen bekeken en voel me hier erg thuis, en zou graag op zo'n plek mijn lijf te ruste leggen. Maar hier in de buurt (nabijheid Utrecht/Amersfoort) is (nog) geen Natuurbegraafplaats. Overweegt DELA om in Utrecht/Amersfoort zo'n plek te creëren? Zou super zijn! NB Ik ben reeds vele decennia lid van DELA.
Het natuurbegraven moeten we niet willen Het is net als het bouwen van hotels aan stranden. Stand en bos zijn voor de levenden om van tre genieten. Begraafplaatsen zijn om te begraven. Als als we dat niet meer willen omdat ook begraafplaatsen (te) veel ruimte innemen kunnen we ons laten cremeren.

Het is een hype, een nieuw verdien model dat (woeker)winsten mogelijk maakt, op een plaats waar we kunnen recreëren. In vlaardingen /Maassluis zijn er plannen om 32000 begraafplaatsen in een klein bos) mogelijk te maken. Mooi?? Gezellig?? Is dat wat we moeten willen?

De stranden zijn gered want er komen geen hotels en andere voorzieningen Het strand blijft van en voor iedereen. Realiseren we ons de afschuwelijke situatie in het buitenland? Daar kun je het vergeten om op een mooi stuk stand te wandelen Toegang is er niet zelden alleen voor hotelgasten.

Op natuurbegraafplaatsen breek je je nek over de borden en aandenkens van en voor dode mensen.

Houd deze plannen tegen Dela Span u voor hetgeen we hebben Doe dat op de meest goede manier. Wees onderscheidend met het meest sterke argument. Bossen zijn voor de levenden.
Ook ik ben sinds kort erg 'gecharmeerd' om na mijn overlijden op een natuurbegraafplaats begraven te worden.
Een natuurbegraafplaats in je eigen woonplaats zal voor veel geïnteresseerde Dela-leden niet mogelijk zijn.
Wel een natuurbegraafplaats in je eigen omgeving, daar is waar ik begraven wil worden.
Ik hoop dat ik als 53 jarig Dela lid, t.z.t. daar gebruik van kan maken en Dela deze kosten gaat vergoeden.
Wel moet je op een natuurbegraafplaats eigenlijk al ruim op tijd een rustplaats uitzoeken en dit bij de notaris vast laten leggen en afrekenen. Worden deze kosten nadien dan uitgekeerd door Dela aan de nabestaanden?
Ik hoop dat Dela hier snel op inspeelt.
Ook ik ben geïnteresseerd in een natuurbegraafplaats.Ik ben afgelopen week in Heeze gaan kijken en eerder in Landgoed Utrecht.Voor beide is iets te zeggen.
Wat mij aanspreekt is dat je een wordt met de natuur,de sfeer die daar heerst,de tijd die ervoor genomen wordt,het uitzicht en de natuurlijke producten spreken mij zeker aan.Je plek is voor jou of jou en he partner.
Je afscheidt kan op jou manier,huur je de zaal en neem jij zelf alle broodjes mee of doe he alles in de natuur zodat je de kosten kan beperken alles kan.Mits je de natuur respecteerd en geen schade toebrengt.Een veldboeket is bv welkom.
Wat ik van Dela zou willen weten is:kan ik het grootste gedeelte door jullie laten doen en dan bv.De zaal met afscheid op de natuurplaats doen en welk stukje van mijn bedrag blijft er dan voor bv de natuurbegraafplaats over??Is het bv op te splitsen?
Ik heb niet veel toe te voegen. Natuurbegraven is voor mij een definitieve keus
Mijn ouders hebben mij bijna 74 jaar geleden na mijn geboorte bij de Dela verzekerd. Ik ben er niet blij mee.., maar heb wel steeds trouw de premie betaald.
In de "Kroniek" zie ik een aantrekkelijk artikeltje met een mooie foto over natuurbegraven. Dela organiseert zelfs een rondleiding.
Ik hoop van harte, dat de Dela haar pakket diensten gaat wijzigen; in die zin, dat natuurbegraven ook vergoed wordt. Nu gebeurt dat niet, omdat zo'n begraafplaats praktisch nooit in de woonplaats van de verzekerde ligt.
Weet de Dela overigens, dat de kist(indien gebruikt) van zodanig materiaal moet zijn, dat die geheel vergaat, zonder milieuschade te veroorzaken?
Ik hoop werkelijk niet, dat ik m'n hele leven verzekerd ben, zonder dat mijn nabestaanden daar iets aan hebben....Zelfs geen geschikte kist!!
Wij hebben zelf een plaats gereserveerd op Natuurbegraafplaats de Utrecht te Esbeek NB. Er is een aparte plek voor schrijvers en dichters. Zie www.nbpu.nl De vergoeding via Dela is momenteel de kosten van een plaatselijke begrafenis.
In Esbeek ligt Natuurbegraafplaats de Utrecht.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen