Natuurbegraafplaats

Toon eerste bericht

123 Reacties

Goede vragen die je hebt, Marliesje. En mooie gedachtegang, het een worden met de natuur. Eerder in dit topic gaf ik aan dat we over een tijdje graag met jullie in gesprek gaan over jullie wensen rondom natuurbegraven. Als je interesse hebt om mee te praten, dan kun je je gegevens mailen naar forum@dela.org.
Bedankt voor de reactie Rianne. Ik heb direct een mail gestuurd aan maar krijg dit terug:
Delivery has failed to these recipients or groups:

forum@dela.org
A communication failure occurred during the delivery of this message. Please try to resend the message later. If the problem continues, contact your email admin.
Dat is vreemd! Hopelijk was het een tijdelijk probleem. Zou je het misschien nog eens willen proberen? Je mag ook je gegevens via een privébericht aan me doorgeven. Dan zorg ik dat je gegevens op de juiste plek terecht komen.
Ik zal je een pb sturen want wederom krijg ik een melding dat mijn mail niet aankomt bij forum@dela.org 😞
Ik heb me net aangemeld en dit ging goed.
Ik volg met zeer veel interesse deze discussie, omdat ik indien mogelijk ook het liefst op een natuurbegraafplaats begraven wil worden.
En heel benieuwd ben naar de kosten die,dit met zich meebrengt.
Wil inderdaad mijn nabestaanden niet laten betalen voor evt extra kosten en graag zelf alles dekkend geregeld hebben.
Heb hier vorig jaar al eens een rechtstreekse mail over gestuurd naar dela, maar nooit antwoord opgekregen.
En ben toch wel heel benieuwd naar de mogelijkheden. .
Anne ik heb een poos geleden een medewerker van dela gesproken en hij keek samen met mij of mijn polis geschikt is. Gingen alle stappen af via beeldbellen op de computer. Alleen was dit gericht op bilthoven en dat vind ik zo ver uit de buurt.
Dank voor je reactie Marliesje
Ik ben op heidepol gaan kijken tussen arnhem en een maar vond dit ook al een eind weg.

Ik wil begraven worden en niet gecremeerd. Ben er nooit zo mee bezig geweest. Dacht dat je alleen gecremeerd kon worden via de dela.
Nu heb ik alles eens uitgebreid nagekeken en blijkt dat ik ook begraven kan worden hier in het dorp. Dat is 2 straten verderop. Vind ik ook wel een prettig idee.
Dus ga eens kijken wat daar aan kosten bijkomen.
Volgens mij alleen een steen en evt geld voor een uitgebreide koffietafel en evt een advertentie.
Nu dat hoeft voor mij . Mijn naaste familie mag me wegbrengen en dan hoeven er ook geen kaarten verstuurd te worden in plaats hiervan een advertentie dat ik overleden en begraven ben is goed.
Dus ga eens kijken of dat haalbaar is.
En misschien is er over jaren ook wel een natuurbegrafenis dichterbij mogelijk.
Want ik hoop nog wel een poosje op deze aarde te mogen rondlopen.
Ps en ik vond het er niet gastvrij uitzien. Ze hadden een open dag tot 17 uur ik was er om 16 uur en kon geen informatie meer vinden. Heb er rond gelopen met mijn man. Maar had er ook geen fijn gevoel bij.
Dat is persoonlijk natuurlijk.
Hallo Anne, welkom op het forum! Ik vind het vervelend om te lezen dat je nooit een antwoord hebt gekregen op jouw e-mail. Mijn excuses hiervoor. Mocht je hier alsnog vragen over hebben mag je mij e-mailen op webcare@dela.org 🙂 Zoals Marliesje aangeeft heb je als lid de mogelijkheid om met een adviseur te bespreken of jouw polis aansluit op jouw wensen. Als je wil kan ik een terugbelafspraak maken met een van onze adviseurs. Ik hoor graag of ik iets voor je kan betekenen. Een zonnige dag gewenst, groet Sharina
Hier wil ik ook heel graag over mee praten

m.vr.gr.
Aad Westerbeke
Er zijn heel veel mooie reacties in dit topic. De laatste zijn al weer maandje oud. Nu ben ik benieuwd hoe het staat met de overwegingen. Daarom ben ik in een ander topic een poll gestart. Zou je die in willen vullen? En in de reacties laten weten waarom wel of waarom niet? Hieronder de link naar het topic.

Poll: overweg jij een natuurbegraafplaats?
Jasper, mijn overwegingen zijn bekend en onveranderd gebleven. Het is nu afwachten op de mogelijkheden die door DELA worden uitgewerkt. Mij is voorgehouden dat DELA, later dit jaar, haar visie op natuurbegrafenissen en -plaatsen openbaar maakt. Met interesse wacht ik de ontwikkelingen af. Gr., Hans
@Hans, helemaal goed. Ik heb dit meegekregen. Hierover ga ik na de zomer het net weer ophalen. We houden hierover contact.
Ook mijn vrouw en ik zijn heel geinteresseerd in natuurbegraven en hebben hierover al contact gehad met de klantenservice van DELA, maar de antwoorden vond ik niet zo helder als wat ik hierboven heb gelezen. Er werd ook niet verteld dat DELA hierover al volop aan het nadenken is. Wij zijn erg betrokken op de natuur en vinden het een mooi idee om zo te worden begraven. Komend jaar komt naar verwachting een gebied in de duinen (van Natuurmonumenten) beschikbaar. De belangrijkste vraag is wat er gebeurt met de uitkering tzt als wij nu al de graven aankopen. Een eenvoudige oplossing zou zijn om de premie hier dienovereenkomstig op aan te passen (geen grafrechten nodig, noch onderhoud, wel delven).
Ben benieuwd!
Ook mijn vrouw en ik zijn heel geinteresseerd in natuurbegraven en hebben hierover al contact gehad met de klantenservice van DELA, maar de antwoorden vond ik niet zo helder als wat ik hierboven heb gelezen. Er werd ook niet verteld dat DELA hierover al volop aan het nadenken is. Wij zijn erg betrokken op de natuur en vinden het een mooi idee om zo te worden begraven. Komend jaar komt naar verwachting een gebied in de duinen (van Natuurmonumenten) beschikbaar. De belangrijkste vraag is wat er gebeurt met de uitkering tzt als wij nu al de graven aankopen. Een eenvoudige oplossing zou zijn om de premie hier dienovereenkomstig op aan te passen (geen grafrechten nodig, noch onderhoud, wel delven).
Ben benieuwd!

@Koos: Fijn om te lezen dat dit topic al waardevolle informatie biedt. We proberen de forum-leden die hier interesse in hebben op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom natuurbegraven. Wil jij dat ook?
Ja graag, Jasper!
Een prachtig iets, dit natuur begraven. Het is duidelijk erg gewenst aan het worden en ook ik voel mij er erg goed bij. Persoonlijk denk ik dat DELA het zich eigen moet maken om deze dienst te gaan leveren, ook al omdat ik mijn leven lang al lid ben, en dit ook wil gaan doen, en ik vermoed dat vele leden met mij dit ook willen. Er worden op korte termijn veel plaatsen aangewezen in Nederland waar dit natuur begraven kan plaatsvinden, dus ik roep DELA dan ook op om hier een duidelijke richtlijn voor vast te leggen zodat elk lid ook weten kan wat ervoor nodig is, en om evt. De polis aan te passen aan die wensen. Ik hoor graag van een ieder hoe ze er tegenaan kijken. Ben zeer benieuwd!
Bij de recent op het Forum gehouden enquête naar de wens om op een natuurbegraafplaats begraven te worden heb ik NEE ingevuld, met als argument dat het een manier van begraven is die veel ruimte vraagt en daardoor niet voor iedereen is weggelegd. Een 'gewone' begraafplaats heeft als voordeel dat er in elke gemeente een is, dat alle doden er gelijk zijn. Op oude Joodse begraafplaatsen vind ik dat heel duidelijk. Wij zijn zulke individualisten dat we zelfs na de dood ons nog van anderen willen onderscheiden, door een chique steen, een mausoleum of exclusief plekje in een bos. Veel oudere gewone begraafplaatsen zijn zo goed aangelegd en beplant dat ze een prima plek zijn om de natijd door te brengen.
Beste Andre, ik ben het niet met je eens. Er wordt niet echt ruimte weggehaald want het bos of duingebied blijft gewoon beschikbaar voor wandelaars etc. Ook is het mi goedkoper omdat er geen onderhoud hoeft plaats te vinden wat normaal een groot deel vh budget vormt.
Beste Koos, dank voor je reactie op het aspect van het gebruik van natuurlijke ruimte door natuurbegraafplaatsen. Wat vind je van de andere punten die ik noem?
Eind september is mijn buurman overleden en hij is begraven op natuurbegraafplaats Den en rust in Bilthoven. Ik moet zeggen dat door deze gebeurtenis ik een heel ander idee heb over begraven. Zelf heb ik altijd gezegd dat ik gecremeerd wil worden, maar de rust en de mooie natuuromgeving hebben mij zeer doen twijfelen. Ik vraag me alleen af wat nu precies de kosten zijn van een ' natuur' begrafenis, want het commerciële aspect van een graf verlengen voor 10 of 20 jaar en het onderhoud komt te vervallen. Graag ontvang ik meer informatie hierover, ook om eventueel mijn polis hierop aan te passen.
Tot voor kort had ik nog nooit van het fenomeen natuurbegraafplaats gehoord. Omdat ik meegedaan heb aan een onderzoekje over het magazine Kroniek oude en nieuwe stijl kreeg ik de nieuwe Kroniek najaar 2016 in handen. Hier staat het artikel NIEUW RITUEEL DE NATUURBEGRAAFPLAATS in opgenomen.
Op dat moment wist ik dat deze manier van begraven precies is wat ik wil.
Ik hoop dat Dela meer bekendheid gaat geven over deze manier van begraven en het verzekeringspakket gaat aanpassen zodat deze keuze makkelijker gemaakt kan worden. Het zou fijn zijn dat de keuze begraven op een natuurbegraafplaats naast de keuze begraven of cremeren standaard wordt opgenomen. Voor mezelf heb ik niets op papier gezet of aangegeven bij Dela wat mijn wensen zijn bij mijn eventuele overlijden. Ik heb na het lezen van het artikel over natuurbegrafenis mijn kinderen wel verteld dat ik deze manier van begraven erg waardeer en sympathiek vind. Ik heb mezelf voorgenomen dat ik me hier in ga verdiepen.
Ik snap heel goed wat je bedoelt, Hanneke. Ik heb en met begraven op een kerkhof en met cremeren niet zo veel. Ik zou dus ook niet goed kunnen kiezen. Ergens vind ik dat je die keuze misschien moet laten aan de nabestaanden. Die moeten het er tenslotte mee doen...
Maar zo'n natuurbegraafplaats voelt heel 'natuurlijk'. Het idee dat je lichaam onderdeel gaat uitmaken van een stuk natuur, een bos is heel vredig. Dus ja, ik hoop ook dat dat in de toekomst een hele normale keuze wordt, net als begraafplaats of cremeren.
In 2011 is mijn vader overleden. Hij is begraven op een traditionele begraafplaats naast mijn moedet. Ik merk dat het mij ongelooflijk veel moeite kost om hun graf te onderhouden. Ik woon niet in de buurt en heb een gigantisch druk leven mede door de zorg van een chronisch ziek kind. Ik ben inmiddels al meer dan een half jaar niet meer bij het graf van mijn ouders geweest. Ik voel me daar erg schuldig over en ik wil mijn kinderen dit niet aan doen. Cremeren is geen optie voor mij daarom lijkt mij de natuurbegraafplaats een ideale oplossing.
Dat begrijp ik. Ik heb net gereageerd op een andere topic waarin ik deelde dat ik ook veel te weinig bij het graf van mijn moeder kom. Dat is 2 uur rijden van mijn huis. Mijn moeder wist dat en koos dus voor een hele 'makkelijke' steen. Zo vreemd.... Het zou me wel troost bieden om vaker langs te gaan. Te kunnen wandelen in een bos wetende dat zij er ligt is helemaal aantrekkelijk.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen