Na het overlijden geen rouwbezoek

Reputatie 2
Opbaren kan thuis, of in een uitvaartcentrum. Maar wat als je dat helemaal niet wil? Misschien voel je daar zelf niets voor, of willen je dierbaren je juist niet zien wanneer je overleden bent.

Stelling
Ik wil niet dat mijn dierbaren me na mijn overlijden zien. Ze moeten me herinneren zoals ik was, vol leven en levensvreugde.

Ben jij het eens of oneens met deze stelling?

7 Reacties

Maakt mij niet uit. Ik denk meer na de dienst gewoon wat muziek dat ik leuk vond en thee, koffie, koekjes, soep en een attentie als dank.
Mensen van de hoge segment in onze cultuur doen het echt luxe. Voor heel veel mensen maar je omgeving is wat je vormt. Attentie voor je komst. Mensen maken tijd vrij om je laatste gedag te geven.
Mijn nabestaanden en/of dierbaren mogen van mij de gelegenheid krijgen om ook na mijn dood visueel afscheid te nemen. En degenen die dat niet willen kunnen daar natuurlijk van afzien. Dat moet dan wel mogelijk zijn door de opstelling van het stoffelijk overschot.
Maakt mij niet uit,mijn familie maakt hier gezamenlijk een besluit over.
Ik weet alleen dat ik er erg rustig wordt als ik op bezoek ga bij een dierbare die overleden is.Meestal zijn het mensen waar ik heel dicht bij stond. En die een plaatje in mijn hart hadden.
Maar dit is voor iedereen anders.Ik denk dan ook,dat deze wens voor ieder mens anders is,ik heb ook meegemaakt dat er een afscheid was en dat er een foto op een dichte kist stond.Dat was een keuze.Ik hoor ook dat ze nadat de kinderen er een keer bij zijn geweest, ze graag wil dat de kist gesloten wordt.Het is mooi dat we hier met z'n allen over na kunnen denken en praten.
Maakt mij niet uit, van mij mogen ze afscheid nemen. Toen mijn man is overleden hebben wij ook afscheid genomen, en dat was heel mooi. Dus ze doen maar, mijn begrafenis heb ik overigens al geregeld.
Afscheid kunnen nemen kan heel mooi en waardevol zijn. Maar als dat door omstandigheden niet mogelijk is, is een gesloten kist met daarop een mooie foto zeker net zo waardevol.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen