Minister Schippers: 'Ouderen met voltooid leven kunnen hulp krijgen om te sterven'

• 13 oktober 2016
  • 55 reacties
  • 19477 Bekeken

Naast de euthanasiewet willen minister Schippers (Volksgezondheid) en minister Van der Steur (Justitie) een aparte regeling voor ouderen die hun leven 'voltooid' vinden. Zij kunnen hulp krijgen om te sterven. Wat denk jij hiervan?

55 Reacties

Ik vind het heel goed dit, ik ben VOOR. Ik neem aan dat er net als met euthanasie strikte regels komen, en dan is er niks engs aan en is het alleen maar goed denk ik dat mensen dit zelf kunnen beslissen.
Ben ook voor. Echter waarom alleen voor oudere mensen? Nu mijn kinderen bijna volwassen zijn en hun eigen leven hebben. Mijn huwelijk geen voldoening meer bied. En nu ik de 50 nader is ontslag naderend..met weinig kans op een nieuwe baan.

Terugkijkend heb ik een prachtig leven gehad. Veel gezien van de wereld. Kortom beschouw ik mijn leven ook als "voltooid".
@Nelson: Goed om te lezen dat je een goed leven hebt. Met de 50 in het verschiet kan er nog heel veel gebeuren om naar uit te kijken. Kleinkinderen wellicht? Een nieuwe baan? Dingen die nog niet voorspellen zijn.
Ik heb deze week het bericht gedeeld via Facebook. Aan een van de reacties heb ik me behoorlijk geërgerd. Iedereen mag zijn mening hebben maar als je reageert met "Zo kun je het vergrijzingsprobleem ook oplossen" dan vind ik dat erg ongenuanceerd en geheel buiten de waarheid. Alsof iemand anders gaat beslissen dat het leven voltooid is. Jij en alleen jij ben degene die aangeeft dat je leven voltooid is. Vervolgens zal dit getoetst worden aan zeer strikte regels. Net als euthanasie ben ik ook voor deze mogelijkheid.
De reden voor het benoemen van dat het leven voltooid is, is vaak ook een bepaalde vorm van lijden zoals eenzaamheid.
@Jasper. Natuurlijk. Maar de gedachte bekruipt me wel....beter wordt het zeer waarschijnlijk niet. En m'n kids zullen zeker niet willen dat ik er mee kap. M'n rugbyteam ook niet trouwens. Maar wie bepaald nu eigenlijk wanneer iemands leven voltooid is??? Het zou een hoop problemen kunnen oplossen als veel mensen hieraan meewerken. Lagere zorgkosten. Minder AOW hoeft uitbetaald te worden...de voordelen zijn enorm. Ook voor de betrokkenen....een einde aan alleen zijn...win win. Er zijn eigenlijk geen nadelen aan dit plan. Behalve dat de sommige handelspartners van de BV Nederland dit verachtelijk zullen vinden.
Ik ben niet voor de nieuwe regeling !! Deze geeft m.i. teveel de ruimte om " eruit te stappen " zie bv het verhaal van Nelson.
Als je nog geen 50 bent, zijn er nog zoveel kansen in de toekomst , zeker als je gezond van lijf bent.
Voorzichtigheid is geboden met respect voor elkaar en het leven.
@Quint: hoe weet je dat er teveel ruimte wordt geboden als de regels/voorwaarden nog niet bekend zijn? Hoe kun je stellen dat iemand van 50 nog zoveel kansen heeft in de toekomst? Om maar eens een voorbeeld te geven dat geheel past in het omdenken (verplaatst je dus eens in de situatie van een ander): De optimist: "Morgen is er weer een dag." De pessimist: "Ja, helaas wel." Dit voorbeeld is dan niet per se bedoeld als 'voltooid leven' maar het geeft wel aan dat er niet 1 waarheid is...
Het is goed te erkennen dat sommige mensen lang voor hun natuurlijke dood hun leven als voltooid beschouwen. Wanneer het zover is kan alleen de persoon in kwestie bepalen. Maar het plan gaat over het niet meer strafbaar stellen van de hulp bij zelfdoding. Hieraan zit een aspect dat ik moeilijk vind: waarom een ander belasten met het beëindigen van je leven? Als de euthanasie pil er zou zijn, heb je alleen iemand nodig (apotheker) waarvan je die kan kopen.
Cynisme is wel het laatste waaraan we in deze discussie behoefte hebben.
De maatregel is dus niet bedoeld om een maatschappelijk probleem op te lossen maar veel meer (alleen) een individueel probleem. Ik ga er dan ook vanuit dat wanneer je omgeving je nog liefdevol omarmt en aandacht geeft je waarschijnlijk het leven niet als voltooid zult benoemen. De mensen die ik ken die het leven als voltooid beschouwden waren bijna zonder uitzondering erg eenzaam...geen kinderen, echtgenoot en/of andere familie (meer).
Ik ben er niet voor.

Hoezo voltooid leven?
Ik vind een en ander heel verdrietig te horen.

Wie zijn wij om te weten,
te denken,
te willen,
te vinden,
dat mijn leven
voltooid is.

Daar gaan wij,
mensen,
ik,
niet over.

Het is een wonder op zich
dat ik geschapen ben.

Lijden doet niets af
aan de waardigheid
van de mens .

Geen euthanasie
en geen voltooid leven.
Ik denk dat we dit breder moeten trekken, mijn schoonzus werkt in een verzorgingstehuis.
Daar zitten zoveel mensen waar niemand meer naar omkijkt, sommige mogen blij zijn als er 1 x per jaar iemand op bezoek komt. Dit is schrijnend om te zien. Deze mensen zitten daar omdat ze zelf niet meer thuis kunnen wonen en 24 uur per dag verzorging nodig hebben.
Als zo'n mensje zegt; Geef mij eens teveel morfine of al mijn pillen van deze week, mogen ze op dit moment niet doen.
Sterker nog, mocht het mis gaan zijn ze verplicht te reanimeren terwijl ze weten dat ze dat niet willen.
Ik denk dat deze wet de mogelijkheid biedt om juist deze mensen te helpen.
Wij, gezonde mensen in de bloei van ons leven, zouden niet in aanmerking moeten kunnen komen, maar deze mensen wel.
@Rietje. Ik meen te lezen dat je onderbouwing gestoeld is op jouw geloof. Dat is prima en dat respecteer zeker. Maar ik ben een autonoom wezen en geloof niet dus hoop ik dat je dat ook respecteert. Je begint je bericht dan ook terecht met 'Wie zijn wij om te weten' en dat is de spijker op z'n kop. Het is geen wetenschap, het is geloof. Voor mij hoort euthanasie er dus wel degelijk bij. En als ervaringsdeskundige is dat geen loze kreet.
FRANK

Ik ben blij te lezen dat je hoop hebt, dat ik jouw (en ieders ) woorden respecteer.

HOOP DOET LEVEN

En dat je mijn van binnenuit, vanuit mijn geweten
geschreven woorden respecteert.

VEEL LIEFDE toegewenst.

TAMARA

Dagelijks kom ik in het verzorging-verpleegtehuis.
Zie en ervaar ook wat jij beschrijft natuurlijk.

Maar ( tussen haakjes) bv. maar 1x per jaar wel of geen bezoek te hebben
hoeft voor mij geen reden te zijn om ongelukkig te zijn of je voltooid
leven te vinden.

Een lach en een traan kan zoveel leven geven.
Niet alleen in de breedte..ook in de diepte.

Vrede en alle goeds.
@Frank
Ervaringsdeskundige? Dan communiceer jij nu 'van de andere kant'? ;)

Wat ik erg jammer vind, is dat op verzoek van de regering een commissie van wijze mensen uitvoerig hier naar heeft gekeken, naar alle aspecten, dan met een gedegen rapport komt wat niet in het straatje van een grote groep mensen past, en de regering (van seculiere snit) er een wet doorheen probeert te jassen. Dat vind ik weer niet van respect getuigen. In het rapport is zeer uitvoerig van alle kanten alles bekeken....
Als katholiek zeg ik: Nee. Alleen God beslist over leven en dood.
Als mens zeg ik: Ja. Als leven lijden wordt moet je eruit kunnen stappen op een voor jouw geschikt en passend moment.
@NelsonMandela. Vreselijk jouw reactie.
Ieder zijn mening hoor maar als je met de naderende 50 al klaar bent met je leven vind ik heel erg.
Ik zelf 49, hoop nog jaren te leven.
Sterkte Nelson. Geniet van datgene wat je ziet om je heen.
@Koos. Jammer...
@Maddy. Wijs!
Ik denk dat er minder aan zelfdoding op staat gebeurd en minder mensen op het spoor gaan staan /van fleten springen
Het idee vind ik wel goed maar ik vind dat er wel zorgvuldig mee omgesprongen moet worden en de wensen van te voren op papier gezet worden om misverstand te voorkomen deze wensen moeten bij een arts bekend zijn
Er zal altijd een verschil van opvatting blijven tussen mensen met en zonder geloof. Maar niemand mag en kan voor mij beslissen wanneer ik vind dat ik een voltooid leven heb. Zo zal ik ook nooit een ander "aanraden" een eind aan zijn leven te maken. Bedenk dat als mensen zeggen dat het leven niet meer waardevol is, dat geen momentopname is, dat gevoel is er dan vaak al veel langer.
Mijn leven is nu voor 100% waardevol, maar het zou mij een gerust gevoel geven dat, als ik zover ben dat ik niet meer voor mezelf kan zorgen en het leven voor mij niet meer waardevol is, ikzelf kan beslissen er een eind aan te maken en dan graag omringd door mijn dierbaren en niet stiekem met opgespaarde pillen, waarvan je niet weet of het allemaal wel werkt.
De z.g. pil van Drion bestaat niet en is ook te riskant om in huis te hebben. Ieder mens heeft wel eens een (zware) dip en dan moet er niet te makkelijk een mogelijkheid bestaan om uit te stappen en daardoor een waardevol gevolg van het leven missen. Ervaring deskundig door zware hormoonwisselingen.
Ik ben kortom blij met dit nieuwe wetsontwerp. Iedereen mág, maar móet niet, net als bij de bestaande euthanasie voor zwaar zieke mensen. Dus lieve gelovige mensen, blijf bij uw geloof, maar leg het niet een ander op.
positief bericht. liever vandaag dan morgen.
dan weet ik zeker dat mocht ik dement raken mijn kinderen mij kunnen helpen. ze weten al dat als ik dement word en mijn leven heeft geen meerwaarde voor mij dan wil ik niet meer verder leven. voor mezelf niet maar ook niet voor mijn kinderen die mij dan achteruit zien gaan en ze daarbij veel verdriet hebben. zo moeten ze 2x van me afscheid nemen. en dat wil ik ze niet aandoen en mezelf ook niet want wat heb ik eraan dat ik wel adem maar niet meer in het leven sta???
hoe vaak ik wel niet van mensen gehoord heb, in het zorgcentrum waar ik gewerkt heb, dat het voor hun niet meer hoefde en dat ze liever niet meer 's morgens wilde wakker worden. iedereen wilt oud worden maar niet oud zijn, een waar gezegde.
Het idee vind ik wel goed maar ik vind dat er wel zorgvuldig mee omgesprongen moet worden en de wensen van te voren op papier gezet worden om misverstand te voorkomen deze wensen moeten bij een arts bekend zijn

Ik heb inderdaad bij mijn huisarts 'n brief liggen dat ik euthanasie wil mocht ik in coma raken en niet meer bij zou komen of als 'n kasplantje door zou "leven", of als ik dement word en niet meer 'n waardig leven kan leiden. deze brief ligt ook bij mijn kinderen.
Ik heb alle berichten eens rustig en goed gelezen en vind het prachtig dat op dit forum iedereen zijn/haar mening mag geven.
Ik spreek nu puur voor mezelf en ben blij met de berichten van mevrouw Schippers.

Verder mag iedereen zelf bepalen wat hij/zij er mee doet.

Ik voel me door deze mogelijkheid opgelucht en mocht het voor mijzelf genoeg geweest zijn, dan zal ik het besluit kunnen nemen.

Voorlopig gaat alles nog goed en probeer ik iedere nieuwe dag te genieten!!

Nogmaals... iedereen bepaalt dit soort zaken zelf.

Mooie dag gewenst!!

Cecilia.
Op dit moment is mijn buurman/vismaat terminaal. Botkanker. Niet te behandelen. Chemo niet aan de orde, want hij heeft ook een hartkwaal en zou dan zo maar kunnen sterven aan een hartstilstand. Zijn reactie op die mededeling van de oncoloog was: Dan laat mij maar liggen en haal geen dingen uit die mij weer in leven brengen. Het is dan goed zo en ik ben dan weer verenigd met mijn vrouw, die al eerder is overleden. Heel fijn voor hem, maar ook voor ons.Hij wil beslist geen pijn lijden. Familie en vrienden zullen hem naar een vredig einde brengen. Hij is in de laatste fase. Hij is 81 en heeft zijn hele leven zeer gelovig geleefd. Is dit ook niet een vorm van vrijwillige euthanasie?
begrijp je helemaal @Nelson Mandela... en als je het echt wilt hoef je niet eens hulp te krijgen, zal niet uitleggen hier hoe dan, maar je kan op een ( vind ik) waardige manier er uit stappen. Heb daar geen hulp voor nodig van de overheid, ik beslis zelf wanneer het mijn tijd is! vind alleen wel dat als mensen er echt bewust en wel overdacht uit willen stappen dat ze het dan niet op een manier moeten doen waar ze anderen mensen mee in betrekken zoals bijv. voor een trein springen of jezelf ophangen.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen