Je dierbaren begeleiden tot in de crematieruimte.

• 19 april 2016
  • 3 reacties
  • 3558 Bekeken

Steeds meer nabestaanden hebben de behoefte om hun overleden dierbare tot in de crematieruimte te begeleiden. Sommigen rijden zelf de uitvaartkist naar binnen of drukken onder begeleiding de knop in om het crematieproces te starten. In 2012 koos nog maar tien procent daarvoor, nu is dat al twintig procent. Van hen wil eenderde alleen in de ruimte aanwezig zijn. Een op de vijf spreekt er nog de allerlaatste woorden uit, en een op elke acht ondervraagden wil op de knop drukken en zo het crematieproces zelf starten. Dit blijkt uit een onderzoek dat DELA eerder dit jaar uitvoerde. De resultaten zijn terug te lezen in het nieuwsbericht Crematieruimte biedt nabestaanden houvast bij het nemen van afscheid.

Linda (50) deelt haar ervaringen in het artikel Het laatste afscheid: ’Je krijgt helemaal zelf de regie’. Ze vertelt hoe ze begin dit jaar, samen met haar 4 kinderen, haar overleden ex-man tot op het laatste moment begeleidt en wat dat voor hen betekende.

Zou jij je dit willen doen? Of liever niet? En waarom wel of niet?

Wil jij je overleden dierbaren begeleiden tot in de crematieruimte?

3 Reacties

Dit is zo fijn om te doen. Klinkt raar maar voelt goed om alles zelf te doen.
35 jaar geleden overleed plotseling mijn moeder . Ik was nog een kind.
Ze werd uit huis gehaald. 3 dagen later mocht we haar in mortuarium zien. Volgende dag kerkdienst en crematie.
Niks persoonlijk niks zelf doen.
Met mijn pa 2 jaar geleden waren we bij het overlijden, zelf aangekleed in mortuarium en in de kist gelegd.
En met de crematie meegegaan tot de verbrandingsoven.
Het was goed zo. Wat een mooie afsluiting van een voltooid leven.
We kijken er met een goed gevoel op terug.
Daarna nog tweemaal meegeweest tot het einde, met mijn schoonouders. Deze keren ook mijn kinderen meegenomen.
Het was zo bijzonder. Goede begeleiding en een mooie zuivere uitleg. Ik kan het iedereen aanraden.
Ik krijg kippenvel bij het lezen van je bericht. Wat een verschil tussen nu en toen je moeder overleed. Gelukkig zijn tijden veranderd. Het helpt zo erg in de verwerking als je zelf kan bijdragen aan het afscheid als je daar behoefte aan hebt. Mooi ook dat je je kinderen erbij betrokken hebt.
Zelf twijfel ik of ik mee zou willen gaan tot aan de crematieruimte. Wat maakte bij jou dat je ervoor gekozen hebt om dit te doen?
Het gevoel van tot het einde mee.

Reageer