Hoe zou jij een afscheidsdienst willen invullen?

In het verleden betrof een crematie vaak de laatste stap na een kerkelijk afscheid. Een half uur in het crematorium was dan ook lang genoeg. De laatste jaren vindt hierin een verschuiving plaats. Een afscheidsdienst vindt steeds minder vaak in een kerk plaats. Het komt steeds vaker voor dat de afscheidsdienst in het crematorium plaats vindt. Met een half uur kom je dan vaak niet uit om eer te brengen aan de overledenen.

Hoe zou jij een afscheidsdienst willen invullen? (Van jezelf of van een dierbare?)

13 Reacties

Wat een mooie manieren voor een afscheid beschrijven jullie. Het is inderdaad heel belangrijk om afscheid te nemen op een manier die past bij jou, maar ook bij je nabestaanden. Zij blijven met de herinneringen achter, aan jou en aan de dag van het afscheid. Ik ben wel benieuwd naar welke ruimtes je bedoelt, ldegruijter. Heb je voorbeelden van ruimtes die je geschikt vindt?
Voor zover ik weet zijn er inderdaad tijdsblokken en moet je je aan dat tijdsblok houden, maar is het wel mogelijk als je denkt niet genoeg aan een tijdsblok te hebben om twee tijdsblokken te reserveren. Ik weet niet wat de kosten zijn en hoe de vergoeding geregeld is.
Hoi Astrid,

Mijn afscheidsdienst kan ik niet volledig invullen. Ik heb aangegeven dat er bepaalde muziek zal zijn. Echter ik weet nu nog niet of er familie of vrienden een praatje willen doen. Ze mogen wat mij betreft ook een diavoorstelling of filmpje maken over mijn leven en/of hoe zij mij willen herinneren. De dood is een ding wat bij het leven hoort en er kan, wat mij betreft ook een feestje van gemaakt worden. Doodgaan hoeft niet altijd treurig te zijn. Mensen die veel te lijden hebben gehad kunnen juist "blij" zijn met hun overlijden. Ik sta nog volop in het leven maar ik kijk ook uit naar mijn overlijden, ik weet dat er dierbaren op mij wachten.
Klopt, ik heb ook begrepen dat er tijdsblokken zijn, maar hoe en wat kon ik niet echt terugvinden op de website. Het hangt ook af van de invulling van de dienst hoe veel tijd je nodig hebt.

Voor mijzelf is een dienst in de kerk belangrijk. Ik denk dan aan een niet te zware afscheidsdienst met woord, gebed en muziek op de vooravond van de crematie. Mijn partner is niet gelovig, dus het moet niet te hoogdravend zijn. Hij weet dat ik graag een afscheidsdienst in de kerk wil en respecteert dit. De volgende dag een dienst met muziek in het crematorium. Ik heb al liederen uitgezocht welke ik mooi vind en voor mij betekenis hebben. Het is aan mijn nabestaanden hoe dit in te vullen. Wat mij betreft na afloop een borrel met wat lekkers er bij om te toosten op het leven!
Het is denk ik, ook afhankelijk hoe 'groot' de afscheidsdienst is. Ik weet dat in de Dela crematoria ook kamers zijn waarbij de overledene in dezelfde ruimte staat opgebaard, als waar de nabestaanden bijeen kunnen komen. Hier is een een huiselijke sfeer gecreëerd is om afscheid te nemen. Met een klein gezelschap, kan ook hier de afscheidsdienst plaatsvinden i.p.v. in de grote zaal.
Of dit in alle (Dela) centra zo is, weet ik niet, maar ik denk dat men hier steeds meer naar toe gaat.
Zelf vind ik een thuis-opbaring ook heel mooi. Dat zou ik later zelf zo willen, als de omstandigheden dat toelaten.
je hoort steeds vaker dat er speciale ruimtes zijn, buiten het crematorium, waar je met al je dierbaren en de overledene naar toegaat. Het afscheid zoals je dat wil, zelf invult met elkaar en daarna pas, meestal met de direct nabestaanden, naar het crematorium of begraafplaats gaat. Dat lijkt mij beter dan alles in de ruimtes van het crematorium te doen, waar de overledenen apart staat, jij als spreker op een verhoging moet gaan staan, doodeng, terwijl als dat in een wat gemoedelijkere setting gaat, je zegje veel beter kan doen, lijkt mij.
Weet alleen niet of DELA daar al in meegaat, zal wel extra kosten met zich meebrengen.
volgens is er een dergelijke mogelijkheid bij Parnassia in Bloemendaal. Eerdaags wil ik daar eens een kijkje gaan nemen en hou het forum op de hoogte ok?
Op 5 november houdt Parnassia een open dag van het afscheid, tussen 14 en 16 uur. Wij hebben ons hiervoor opgegeven en omdat ik had aangegeven dat DELA ook belangstelling had, zullen ze daar ook een uitnodiging naar toe sturen.
Als er vanuit het forum belangtelling is even googelen www.p-a-z.nl of telefonisch 023-5732140.
Er zijn leukere uitjes te bedenken, maar je kan maar beter voorbereid zijn nietwaar.
wat mooi om er zo op terug te kunnen kijken. Wat bedoel je precies met dat natuurcentrum, waar is dat gevestigd.
Ik ben bij Parnassia geweest in Bloemendaal. Heel knus, prachtig uitzicht over zee, maar heel moeilijk toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn. Jammer hoor want de locatie ligt er erg mooi. Wat ook ons zou tegenhouden is het feit dat je niet weet wanneer iemand overlijdt (meestal) en mocht je het afscheid op een mooie zomerse dag in de vakantie willen houden, staan mensen uren in de file. Zijn toch dingen waar je rekening mee moet houden.
Maar ik sta erg open voor een goed alternatief voor de crematoriaruimte.
Fijne dag iedereen e sterkte voor mensen die daar in deze dagen extra behoefte aan hebben.
Als het mooi weer is zou ik graag de dienst buiten willen doen, in de vrije natuur tussen de fluitende vogels. In Heerhugowaard bij het crematorium is pas een buitenauka geopend. Heel sfeervol !
Wij hebben de afscheidsdienst voor mijn man gehouden in een natuurcentrum, daarna buiten condoleance, hij stond in de kist er gewoon bij, terwijl wij met elkaar geproost hebben op zijn leven. Daarna hebben wij hem met ons gezin naar het crematorium gebracht. Het was allemaal echt heel mooi. Tussen de ruisende bladeren en de fluitende vogels.
Natuurcentrum het Eksternest in Almere Haven! Heel mooi!

Reageer