Hoe ga jij om met een rouwstoet?

• 1 december 2016
  • 8 reacties
  • 554 Bekeken

DELA deelde een stelling op Facebook. Die doet nogal stof opwaaien. De aanleiding voor de stelling? Een incident met een rouwstoet in Winterswijk. Een automobilist onderbrak de stoet namelijk en dit zorgde voor veel onbegrip op social media.

Hoe reageer jij op een rouwstoet? Lukt het altijd om deze de ruimte te geven?

8 Reacties

Niet alleen omdat het moet in sommige gevallen, maar puur uit piëteit onderbreek ik geen rouwstoet. Sterker nog, als ik in de gelegenheid ben, sta ik stil (lopend of met de fiets). Het is een klein gebaar, maar kan de mensen die juist hun dierbare naar hun laatste rustplaats brengen steun geven.
Als ik een stoet zie aankomen ga ik de stoep op en stop uit respect voor de overledene. Degene die onderbreken hebben geen greintje respect. Je krijgt het zelfs bij rijles in de theorie.
Ik zet de auto, fiets wat dan ook stil aan de kant op het moment dat er een rouwstoet passeert of aankomt. Echter ben ik wel van mening dat het soms moeilijk te zien is wat de laatste auto in de stoet is.
Ik ben dan ook voor het verstrekken van een middel om de eerste en laatste auto van een stoet herkenbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een militaire colonne.
De eerste is over het algemeen wel herkenbaar, maar de laatste niet altijd. Dit zou veel onduidelijkheden wegnemen.
Waarschijnlijk is het dus ook niet altijd disrespect van de mensen, maar ook onwetendheid.
Ik blijf in het goede van de mens geloven.
Bij de begrafenis van mijn partner lag het hele dorp plat, >250 personen die met de stoet naar het kerkhof gingen, vanuit het centrum van het dorp naar een begraafplaats net buiten het dorp. Hier geen enkele wanklank gehoord indertijd.
Op de route een rotonde en op- en afritten van een autoweg.
Een rouwstoet onderbreken vind ik niet passend. Als ik aan de kant kan op het moment dat ik mij verplaats dan ga ik stil staan. Ik zoek dan wel een plek uit waar ik "veilig" kan staan want ik snap ook dat niet iedereen kan/wil stilstaan.
Ik verplaats mijzelf even als volger in de stoet. Dan wil je toch "te gelijk" aankomen bij de laatste rustplaats van de overledene.
Mijn oma is vorig jaar met de koets en 2pk (3,5 km) naar de begraafplaats gebracht en we reden in een stoet auto's erachter, het was erg mooi om te ervaren dat de medemens te voet/fiets en zelfs auto stil ging staan om oma de laatste groet te brengen. Onze laatste auto had van de uitvaartverzorger een zwart vlaggetje gekregen die in het bestuurdersraam geklemd kan worden. Dit was voor de omgeving volgens mij heel duidelijk.
Ik ben (gelukkig) niet bij het incident geweest, dus ik ken de omstandigheden niet.
Uiteraard verdient een rouwstoet altijd ons respect.
Ik ga zelf ook altijd aan de kant staan, als de verkeerssituatie dat toelaat.

Ik ben het eens met de mening dat het einde van een rouwstoet wel voor alle verkeer heel duidelijk moet zijn. Dat geldt ook voor een stoet op de snelweg, om te voorkomen dat auto's tussen de rij auto's van de stoet gaan invoegen.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat mensen opzettelijk een stoet onderbreken, al weet ik dat dat helaas ook wel voorkomt......:(.
Ik denk dat het vaker een kwestie is van onoplettendheid of niet weten dat de laatste auto nog niet gepasseerd is, omdat dat slecht of niet is aangegeven.
Misschien een tip, net als bij legervoertuigen. Een "einde stoet auto"? Het begin van de stoet is wel duidelijk, het einde niet. Een combinatie van lichten aan, "stoetherkenningslintje/-vlaggetje en "einde-stoet-auto". Misschien dat er dan wat meer respect getoond wordt. Kijk respectlozen zullen er altijd zijn.
Ik stop altijd dat hoort gewoon zo,maar soms is respect ver te zoeken helaas
Als het even kan, stop ik voor een rouwstoet. Ben ik met de auto, dan doe ik de motor ook uit. Dit moet natuurlijk wel veilig kunnen en is dus mede afhankelijk van de verkeerssituatie. Ik vind dit normaal en doe het uit respect.

Soms is het inderdaad moeilijk om te zien wat de laatste auto in de stoet is. Het is dan een gok wanneer ik mijn weg weer kan vervolgen. Ben ik daarmee minder respectvol als een rouwstoet nog niet volledig gepasseerd was? Ik vind van niet. Het begin van de stoet met de rouwauto en de directe naasten heb ik mijn respect betoond. Ik heb proberen te traceren wat de laatste auto was en ben toen mijn weg gevolgd. In gedachten nog bij de nabestaanden en hen ik stilte kracht en sterkte wensend.

En of het doorkruisen van een stoet een kwestie respectloosheid is, durf ik niet te zeggen. Ik denk dat het vooral onoplettendheid, niet weten wanneer de laatste auto van de stoet gepasseerd is en het onbekend met de situatie zijn is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit met opzet zou doen, maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat ik zelf zo niet in elkaar zit.

Reageer