Hoe condoleer jij de nabestaanden?

Er zijn vele manieren om nabestaanden te condoleren met een verlies. Social media of een online condoleanceregister leent zich daar tegenwoordig goed voor. Niet iedereen vindt dit een persoonlijke manier om iemand te condoleren. Hoe denken jullie hierover en hoe condoleren jullie nabestaanden? Deel het in de reacties...

Ik condoleer iemand..

17 Reacties

Als het niet anders kan doe ik het ook online vind het niet persoonlijk maar soms kan het niet anders dan heb je in ieder geval in een reactie
je medeleven betuigt
Het kan beide. Als het n ver familielid is of een verre vriend dan is online condoleren heel fijn. Als het een naaste is of collega. goed vriend dan is een mooie kaart beter. Het is niet altijd prettig om met iedereen je verdriet echt te delen. Je binnenste laten zien is toch (voor mij althans) meer bij de personen die heel dicht bij je staan.
Never online. Dat onpersoonlijke, koude kille gedoe. Alsof het er even tussendoor gedaan moet worden.
Nee, geef mij maar een arm om de schouder of als het niet anders kan, een kaart met een persoonlijke noot.
Ervaring: Ja, mijn echtgenoot is overleden op 19-08-2016. Van die onliners hoor je ook nooit meer iets. Sorry beste mensen, dat ik dit zo straight meld. Het doet mij dan denken aan gezellig uit eten en iedereen die dan met dat vermaledijde mobieltje zit te hannessen.
Reputatie 2
Tja, een kwestie van inleven in de nabestaanden denk ik. Het is voor mij allesbepalend of ik de nabestaanden ken of niet. Als ik ze niet ken ligt een online register meer voor de hand. Als ik juist de nabestaanden goed ken ( en soms niet eens de overledene) dan weet ik ook in te schatten wat ze op prijs zullen stellen: een steunbetuiging op afstand (kaart of online) of een persoonlijk bezoek.
Ik kan dus ook geen enkel of juist beide vakjes invullen!
Als ik mensen ken en de mogelijkheid is daar altijd persoonlijk. Toen d3 beste vriend van onze zoon overleed was een d8kke knuffel zonde4 woorden voldoende. Toen onze zoon 5 maanden later ook overleed was alleen al de aanwezigheid van de ouders van zijn overeden beste vriend een enorme troost
Dus altijd een persoonlijke condoleance.
Liesbeth, ik begrijp volkomen wat je bedoelt
hoe moeilijk het ook is, ik probeer altijd even langs te gaan, toen mijn man overleed was ik ook blij met de steun van vrienden en fam.
Magda, dat bedoelde ik ook. Persoonlijk contact is zo waardevol.
Het hangt van de relatie tot de overledene af. Vaak stuur ik een kaart maar staan ze iets dichterbij ga ik naar de begrafenis/ crematie en doe het persoonlijk. Maar uit ervaring vond ik het ondanks dat mijn overleden was de persoonlijke condoleances mooier en persoonlijker. Dan zie je de emotie van de anderen wat je in een kaart niet ziet.
Reputatie 1
Altijd persoonlijk! En is dat door de afstand bv niet mogelijk dan zoek ik mail of ,het liefst, telefonisch contact.

Onlangs overleed ,n jongetje van pas 13 uit mijn straat.Ik kende hem en het gezin waar hij deel van was al heel lang, zag hem en zijn broertjes dagelijks......,n Hele lieve moeder....
,n Echt rouwbezoek was niet mogelijk omdat hij in Marokko begraven werd maar wel werd er een buurtgelegenheid gegeven in de speeltuin waar hij altijd voetbalde.
Er vormde zich ,n rij van ,vooral, moeders uit de buurt die haar allemaal condoleerden en iedereen deed dat vooral met woorden.

Ik had ze niet. Woorden. Elke poging daartoe stokte ergens in mijn keel toen ik eenmaal bij haar stond en in haar ogen mijn eigen pijn herkende. En als vanzelf keken wij naar elkaar, knikten....met de hand op ons hart. Een warme omhelzing volgde en zo stonden wij daar.............

Het was de meest bijzondere, meest intense condoleance die ik ooit meemaakte.
Hangt er vanaf bijvoorbeeld als je in het buitenland woont/ of in een andere stad, kunt je beter de familieleden een kaartje sturen want in hun verdriet hebben ze geen tijd om telefoongesprekken te voeren. Er komen zoveel bij kijken
Sommige gelovigen hebben bepaalde woorden die ze niet mogen gebruiken, beschouwen ze niet als troost maar dat je de zaak niet serieus nemen. Let op de woorden of alleen een handshake zegt op dat moment voldoende
Reputatie 1
Ik begrijp wederom dit bericht niet in mijn mailbox ....

QUOTE:
''Beste petra-A,
Mazeiska reageerde op je bericht.''

Mazeiska,s reactie was geen reactie
op mij maar gewoon op de vraagstelling!

Mazeiska, ik ben wel ,n beetje nieuwsgierig naar de woorden en gebaren die bij welke religie niet zouden mogen....
Overigens kan zelfs ,n handdruk als niet respectvol worden gezien.
Reputatie 2
Hoi Petra-A,
Ik zal dit voor je uitzoeken! Krijg je vaker een melding of mail die niet klopt?
Reputatie 1
Hoi Marthe,
Eigelijk altijd als ik als laatste ergens op gereageerd heb en ,n ander forumlid reageert daarna (dus niet als reactie op mij) krijg ik dit bericht.
Reputatie 2
Hoi Petra,

Ik denk dat je dan het betreffende topic volgt. Dat wil zeggen dat op het topic waar je op gereageerd hebt, je een melding krijgt als er een nieuwe reactie gekomen is. Als je het topic volgt staat er bovenaan de pagina een oranje ster met daarnaast "topic volgen". Als je hier op drukt wordt het weer blauw. Dit betekent dat je het topic niet meer volgt, en dus geen mails of meldingen meer krijgt.

Hopelijk is het op deze manier opgelost.

Groetjes,
Marthe
Reputatie 2
Nog een kleine toevoeging. Bij de instellingen van je profiel kun je "Nee" aanvinken bij: Voeg topics waarop je hebt gereageerd automatisch toe aan favorieten.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen