draagbaar en lijkwade versus doodskist

• 9 februari 2016
  • 28 reacties
  • 13205 Bekeken

Als ik dood ben wil ik niet in een kist begraven worden, maar in een lijkwade op een draagbaar. De draagbaar ga ik zelf maken en de lijkwade samen met mijn geliefde uitzoeken. Heeft iemand ervaring met de begrafenis of crematie van iemand in een lijkwade? Vinden nabestaanden de relatieve zichtbaarheid van de dode onaangenaam?

28 Reacties

Hallo Andre wat is een lijkwade je maakt me nieuwsgierig.
Reputatie 2
Dat ben ik ook van plan. Een lijkwade vervangt een kist of doos. Inderdaad is de vorm van het lichaam dan wel explicieter zichtbaar. Navraag heeft opgeleverd dat je het beste een buiten- en een binnenlijkwade kunt maken. Ik laat me in veel meters ongebleekt katoen wikkelen. Daaroverheen komt een tweede laag van een mooie stof; die gaat niet mee de grond in. Of ik daar nog symbolen in ga verwerken weet ik nog niet. Je kunt ook nog kiezen voor een extra kleed die over de hele lijkbaar hangt, waardoor de vorm van het lichaam meer verborgen blijft.
Om een idee te krijgen: http://www.wikkelgoed.nl/producten/lijkwaden/
Dinie, door het antwoord van Netty lijkt je vraag wel beantwoord, zeker als je de link volgt. Bij mij in de buurt in het noord Groningen (Houwerzijl) zit ook iemand die lijkwaden maakt: https://www.ihonourthee.nl/.
Netty, die mooie stof die niet mee de grond in gaat, heb je daar een speciale bedoeling mee/ bestemming voor?
Reputatie 2
André, die mooie stof kunnen de nabestaanden zelf een bestemming geven. Ik kan me voorstellen dat het een familiestuk wordt dat steeds opnieuw bij begrafenissen wordt bebruikt.
Netty, die mooie stof doorgeven in de familie om bij volgende begrafenissen te gebruiken vind ik een mooie gedachte. Doet me denken aan de 'familiewieg' die we een eeuw lang in de familie hadden.
Reputatie 2
Inderdaad - altijd mooi om een cyclus van familiegebeurtenissen zichtbaar te maken. Net als een serie familieportretten! Daarnaast zou elke generatie iets toe kunnen voegen aan zo'n kleed. Onder de restrictie van het gebruik van alleen puur natuurlijke materialen!
Zelf heb ik nog niet nagedacht over de alternatieven van een kist. Een lijkwade is zeker een duurzaam alternatief. Heb je dit idee gedeeld met je toekomstige nabestaanden?
Reputatie 2
Jazeker. Omdat in mijn familie er veel mensen voor hun 40ste zijn overleden, heb ik me al vroeg afgevraagd hoe ik begraven wilde worden. Je kunt wat mij betreft niet vroeg genoeg aan later denken: dat geldt voor je pensioen, je leefsituatie en je afscheid. Dat heb ik ook weer aan mijn kinderen en partner meegegeven. Het idee van een lijkwade werd eerst nogal vreemd gevonden, maar ik merk dat dat snel genoeg went. Een van m'n zoons vroeg of hij er het logo van de voetbalclub op mocht zetten en ja, waarom niet? Laat zien wie je bent!
Mart, mijn geliefde en kinderen weten dat ik dat wil. Bovendien ga ik de draagbaar zelf maken. Als ik de lijkwade zelf ga uitkiezen en kopen, het liefst samen met mijn geliefde, dan lijkt het me wel duidelijk wat ik wil.
Respect voor je keuze!
Je zou ook eens kunnen kijken op de website van Uitvaartwade. Die hebben heel veel verschillende lijkwaden. Van basis tot een gevoerde vlinderwade. Ook hebben zij een wilgenbaar. Ik zou eens op hun site kijken, staan veel duidelijke foto's op.
www.uitvaartwade.nl
Elbert, ik ken de site en heb er inspiratie opgedaan. Maar zelf maken lijkt me 'leuker'. Ik maak graag dingen van hout en ik vind het zinvol om op die manier met mijn eindigheid bezig te zijn.
Zeker! Zelf maken is zeker mooi, helemaal de combinatie stof met hout.
Stof met hout. Inderdaad een mooie combinatie, zoals op een houten zeilboot.

. Als bewijs een foto van de vorige boot die ik bouwde.
Reputatie 2
Mooie boot, André. Misschien vind je wel een mooie stof met zeilschepen erop!
Weet je dat het Engelse woord 'shroud' zowel lijkwade als scheepstuig of want betekent?
Reputatie 2
Ik ken "shroud" alleen als synoniem voor "sail". En nu we toch wat achtergrond info aan het geven zijn, wist je dat er in Engeland tussen 1666-1680 een wet is geweest (The Burying in Woollen Acts) die bedoeld was om het begraven in wol te promoten om de productie van wollen stoffen te ondersteunen?!
Nee, wist ik niet. Heb er direct informatie over gezocht. En als ik mijn shroud ga uitzoeken is wol zeker een materiaal waar ik extra op ga letten.
Reputatie 2
Het is wel veel werk, maar ook heel mooi als je zelf schapenwol kunt vilten. Je kunt het vilt naturel laten of met natuurlijke kleur bewerken. Kortom heel wat mogelijkheden en voldoening gevend als je zoveel mogelijk alles zelf wil doen!
Reputatie 4
Hallo Andre
Ik denk wel dat het mogenlijk is,
Maar dan zal het lichaam geprepareerd
moeten worden,met een soort balsem,
om te voorkomen,dat het lichaam vocht
gaat verliezen(zweten),als het langeren
tijd,boven aarde staat,en opgebaard in
een warm vertrek.
Johan.
Johan, je hebt helemaal gelijk dat het weglekken van vocht voorkomen moet worden. Maar ik denk dat het bij gebruik van een draagbaar niet zoveel anders is dan bij een kist. Een lijkwade moet van een (natuurlijke) vocht absorberende stof zijn en de dode kan gelegd worden op een extra vocht absorberende ondergrond, bijvoorbeeld een hoes met daarin zaagsel of houtkrullen.
Op deze site staat daarover wat informatie: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/168056-bij-overlijden-gebruik-maken-van-een-lijkwade.html
Reputatie 2
Bedankt voor de link, André. Die site kende ik nog niet. Ik zag een voorbeeld van een wilgentakbaar hetgeen me op het idee heeft gebracht om de baar te maken van eigen bamboestokken.
Goe idee voor DELA.
Ik heb, al zeg ik het zelf een goed idee voor DELA!!
Wat zou DELA blijk geven van meegaan met de tijd, wanneer zij de verzekerden de mogelijkheid zou bieden om binnen de polis voor een baar met lijkwade te kunnen kiezen en niet alleen voor een kist!
Dela zou gebruik kunnen maken van inkoopvoordelen voor haar coöperanten.
Want kies je geen kist dan ben je overgeleverd aan de vrije markt, die vragen wat ze willen. Wikkelgoed.NL vraagt voor de eenvoudigste takkenbaar € 420-!!!!!!
Deze vraag is een behoorlijke tijd geleden door André gesteld en ik heb in dezelfde tijd een prachtig mooie ervaring gehad met een natuurbegrafenis met een lijkwade. De lijkwade was van stroken natuurlijke textiel getwijnd. Allemaal lappenkleden die vervolgens weer aan elkaar werden gehaakt om tot een grote wade te vormen. Deze lappenkleden werden in weeframen van 45cm x 65cm getwijnd en gemaakt door de familie en nabestaanden zelf. De wade was dik en de contouren van het lichaam waren daardoor minder goed te zien. De textiel dat gebruikt werd was katoen. En van persoonlijke stoffen van de overledene, de familie en de nabestaanden. Ik heb textielwarenkennis en ik heb het weven en het regelen van de stoffen, weeframen, het organiseren van het geheel toen op mij mogen nemen. Het was een enorme eer. Het was zwaar want het was voor een geliefde vriend van mij en ik was ook in de rouw en het was mijn eerste keer zoiets te organiseren. Ik zou het graag weer eens mogen doen en dan ook als de persoon nog leeft. Daarom heb ik dit gestart : www.kr8stof.nl Een website over wie ik ben en hoe ik ertoe ben gekomen om te doen wat ik doe.

Joanna, de lijkwade maken voor een vriend heeft je zichtbaar geïnspireerd. Wat een mooi resultaat. Wie weet, ga ik na mijn draagbaar ook mijn lijkwade zelf maken.

Reageer