Wie zorgt er voor jouw kinderen als jij overlijdt?

• 17 maart 2016
  • 3 reacties
  • 2145 Bekeken

Het is een situatie waar je als ouder met jonge kinderen waarschijnlijk liever niet aan denkt, maar als ouders overlijden dan moet er iemand worden aangewezen die voor je kinderen mag zorgen. Je kunt hiervoor iemand aanwijzen in je testament.

Als je geen testament wilt laten maken, dan is het ook mogelijk om je wens kosteloos in te schrijven in het gezagsregister.

Heb jij er al ooit over nagedacht wie er voor je kinderen mag zorgen als je overlijdt? En hoe heb je dat bespreekbaar gemaakt met de persoon die je als voogd wilt aanwijzen?

3 Reacties

Mijn dochter is nu volwassen, maar als alleenstaande moeder was het mijn eerste zorg. Dat ik zou overlijden voordat mijn kind volwassen was. Mijn moeder sprong als oppas regelmatig in, maar ik zag haar nog niet weer een puber opvoeden. Wat dat betreft had ze haar portie wel gehad. Ik heb mijn zus gevraagd of ze mijn dochter in haar gezin zou willen opnemen als mij iets zou overkomen. Daar zei ze zonder twijfelen ja op. Omgekeerd had mijn zus, qua opvoedstijl, ook graag mij als voogd aangewezen, doch ze zag voor haar kinderen toch liever een 'normaal' twee-oudergezin. Ik kon me die keuze wel voorstellen.
Om de opvoeding van mijn dochter te bekostigen had ik ook een hoge risicoverzekering afgesloten, voor het geval ik zou overlijden voor haar 27 ste verjaardag. Om dit vermogen te beheren had ik een bewindvoerder aangesteld tot haar 27ste. Daarna achtte ik haar volwassen genoeg om het eventueel resterende vermogen zelf te beheren.

Het is een simpele vraag die je aan mensen stelt. Hij is ook niet moeilijk om te stellen. Houd er wel rekening mee dat degene nee kan zeggen. Het is een zware taak die je je neemt als je voor kinderen moet zorgen waarvan de ouders overleden zijn. Soms zie ik dat er vriendschappen kapot gaan, doordat er niet het verwachtte antwoord komt. Dat is jammer. Je hebt meer aan nu een eerlijk antwoord, dan later een slechte opvang voor je kind.
Als alleenstaande ouder was dat ook mijn zorg. Wat als er iets met mij gebeurd? Ik had wel een testament, waarin ik heb aangegeven wie haar voogd zou worden. Dat was in mijn geval mijn moeder. Het leeftijdsverschil was niet zo groot, paste vaak op mijn dochter, dus de keuze was snel gemaakt. Tevens heb ik hierin geregeld wie de financiële zaken zou behartigen. Bij mijn kleinkinderen ben ik degene die in eerste instantie na zal gaan wat de beste optie voor hen als er met hun ouders beide tegelijk iets gebeurd. Het is belangrijk om dit inderdaad vast te leggen. Natuurlijk wil men er niet aan denken, maar je doet het ook niet voor jezelf, maar voor je kinderen. Ik heb er nooit aan moeten denken, dat mijn kind tijdelijk in de pleegzorg terecht kwam, terwijl er genoeg mensen waren die mijn dochter in hun gezin zouden willen opnemen. Een kind heeft juist in die periode veel liefde nodig.
Reputatie 1
Mijn twee dochters, oudste en de jongste, heb ik alleen gekregen. Oudste in 1972 en de jongste in 1985. Totaal verschillende tijdperken maar voor beide heb ik een voogd geregeld. Voor de oudste ,mijn moeder en mijn zus ,haar peettantes. Voor de jongste heb ik een goede vriend gekozen, buiten de familie. Iemand die ik al heel lang ken en veel vertrouwen in heb. Met de toevoeging dat hij ,in goed overleg met haar familie (broers, zussen etc) een fijne plek voor haar zou kiezen om op te groeien. Zelf zou hij haar voogd blijven.
Helaas overleed deze dochter onlangs onverwachts zonder dat er iets geregeld was voor haar zoon en dochtertje.....

Reageer