Vraag

Wie regelt wat

Hallo,

Mijn ex en ik zijn al sinds lange tijd uit elkaar. Nu hebben wij een dochter van 7 jaar, stel dat 1 van ons komt te overlijden wie regelt er dan alles. Ivm dat ons kind minder jarig is?

3 Reacties

Reputatie 2
Hoi @Nelleke,

Bedankt voor je vraag! Ik heb deze doorgestuurd naar mijn collega. Ik hoop je snel iets te laten weten.
Groetjes, Marthe
Hallo @Nelleke,

Bedankt voor je vraag!

Als jij en je ex-partner beiden het ouderlijk gezag over jullie dochter hebben, dan is de ouder die overblijft de wettelijke vertegenwoordiger van jullie dochter. Als jij of je ex overlijdt, dan is jullie dochter erfgenaam. Omdat zij te jong is om zelf de afwikkeling van een nalatenschap te regelen, zal de wettelijke vertegenwoordiger dit voor haar doen. Wanneer jij zelf overlijdt, dan zal je ex-partner dus betrokken worden bij de afwikkeling van jouw nalatenschap. Je ex is in dat geval ook degene die het erfdeel van je dochter beheert, tot je dochter zelf 18 jaar oud is.

Als je niet wilt dat je ex zich bemoeit met jouw nalatenschap, dan kun je in je testament een executeur benoemen. Dit is iemand die de afwikkeling van je nalatenschap in orde maakt. Je kunt in je testament zelf bepalen wie je tot executeur benoemt.

Als je daarnaast ook niet wilt dat je ex-partner de erfenis voor je dochter beheert, dan kun je in je testament ook nog een bewindvoerder benoemen. Dit is iemand die de erfenis beheert voor je dochter, tot je dochter daar zelf oud genoeg voor is.

Groetje, Teun
Beste @Nelleke,

Ouderlijk gezag, bewindvoering, executeurschap...
Wat en hoe moet alles geregeld worden voor na je overlijden?
Zeer ingewikkeld allemaal.

Wellicht is het interessant voor jou om onderstaand blogartikel te lezen.
Daar vind je antwoorden op je vragen terug:
https://allesgeregeldnu.blogspot.com/2016/11/gescheiden-maar-toch-nog-niet-van.html

Hopelijk helpt dit jou om juiste keuzes te maken en alles goed vast te leggen.

Groet, Marina

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen