Vraag

Wie kies je als voogd?

Hebben jullie iemand die voor je kinderen zorgt als er iets met je gebeurt? En hoe hebben jullie dat dan geregeld? Ik weet niet goed wie dan. Onze ouders zijn toch al op leeftijd en twee kleine kinderen zou wel heftig zijn voor ze. Mijn broers hebben er zelf allebei al twee en zijn zus al drie. Hoe hebben jullie dit besloten?

30 Reacties

Wij hebben het (heel slecht) niet geregeld. Het is voor een een kwestie van financien. Op het moment dat wij nu overlijden gaan ze naar mijn vader (help!) of mijn schoonouders (help!). We willen graag dat ze naar mijn zusje gaan. Zij heeft binnenkort één kindje. Maar de liefde voor wel 100. Wel moet ik dit opnieuw met haar bespreken als hun kindje is geboren.

Mochten zij dit niet meer willen dan vraag ik mijn oudste broertje of mijn jongste broertje. Het is natuurlijk een rampscenario, maar toch denk ik dat het goed ingedekt moet zijn.

Wel last ik iets over een voogdijregister. Maar ik weet hier het fijne niet van.
Ja Eveline, het is erg lastig. Mijn zus en ik hebben het met elkaar besproken toen we allebei net waren gestart met een gezin. Wij hebben uitgesproken dat we elkaars kinderen zullen opnemen in ons gezin. zij heeft 2 zonen gekregen (ik weet niet eens meer of we het ook via de notaris vast gelegd hebben, ik dacht het wel), maar ik 2 zonen én 2 dochters. Haar kinderen zijn inmiddels 13 en 16 jaar, ik ben in de gelegenheid (met passen en meten) om hen met liefde op te vangen als het nodig mocht zijn. Maar mijn 4 kinderen bij haar... dat is een ander verhaal. Kortom: mocht er iets met mijn man en mij gebeuren, dan zal dit zeker tot de nodige problemen leiden, praktisch gezien (om maar te zwijgen van de emotionele ellende). Ik weet ook geen andere oplossing, ik heb geen andere familie waar ik het aan kan vragen. Moeilijk hoor, je hebt me weer aan het denken gezet 🙂...
@Tigru, ik heb ook iets gelezen over een register. Hierin kun je het blijkbaar vastleggen zonder testament en dus veel goedkoper of gratis. Maar ik weet ook niet helemaal hoe dit werkt. Lijkt me wel fijn om dan vast te leggen dat ze naar je zusje gaan als je weet dat je dat wil. Waarom moet je het opnieuw vragen als haar kindje er is? Is dat verplicht of denk je dat haar mening veranderd zou kunnen zijn?
@carla, fijn dat je dit deelt. Zo voelt het voor mij dus ook. Niets is echt ideaal. Ik snap dat het met meerdere kinderen nog moeilijker wordt. Heb je er wel vertrouwen in dat je kinderen zich fijn zouden voelen bij je zus? Dat is misschien al heel belangrijk. En heb jij een idee hoe dat dan financieel gaat toevallig? Hoe je zus dan de zorgen voor je kinderen kan financieren?

Ik heb er nog best veel vragen over.
Als ik er over nadenk krijg ik steeds meer pijn in mijn buik hoor! Mijn zus woont namelijk 80 km van ons vandaan, dan zou betekenen dat zij compleet uit hun vertrouwde omgeving worden gerukt, brrr. En over het financiële stuk, ik zal het vanavond eens met mijn man bespreken want volgens mij hebben wij dat wel goed vastgelegd, maar ik weet het niet meer, erg he.
@Eveline: wat we kunnen doen (jij én ik want ik weet er verder dus ook niet het fijne van) is bellen met de Voorelkaardesk van DELA. Zij weten alles over schenken, nalaten, testament en voogdij. Zij kunnen ons verder helpen met antwoord op onze vragen.
Voorelkaardesk
040 219 91 00
Bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur en op dinsdag tot 20.00 uur
Een ledenservice van DELA, waar u kosteloos terecht kunt met uw vragen over schenken, nalaten, een testament en voogdij.
Je kunt het gratis laten vastleggen in het gezagsregister. zie: Dit kan via onderstaande link;
https://loket.rechtspraak.nl/burgers/familiezaken/48

Dit wordt er op de website over geschreven:

Aantekening gezag na overlijden

De wet biedt ouders de mogelijkheid om te bepalen wie na hun overlijden als voogd het gezag over hun kind(eren) kan verkrijgen. Dat kan in een testament bij de notaris worden vastgelegd of in het gezagsregister worden geregistreerd.

Via dit formulier kunt u, alleen of samen met de andere ouder, in het gezagsregister laten registreren wie na uw overlijden als voogd het gezag over uw kind(eren) kan verkrijgen. U logt in met DigiD. U hebt uw burgerservicenummer (BSN) nodig bij het invullen van het formulier. Na het verzoek tot registratie wordt uw aanvraag verwerkt. U ontvangt binnen twee weken per post een uittreksel uit het gezagsregister inzake uw aanvraag tot registratie van een gezagsvoorziening na overlijden.
@YYi, die bedoelde ik ja. Daar wil ik e.e.a. in laten vastleggen.
Wow Carla, 80 km bij je vandaan. Ik snap dat dit een raar idee is. Ik zie ook dat mensen in onze omgeving toch weer anders omgaan met opvoeden. Logisch, dat doet iedereen. Maar wat kies je dan? Strenger of juist heel vrij? Wij zitten er zelf geloof ik tussenin.

Dankjewel @YTi. Heel handig dat dit gratis vastgelegd kan worden en fijn dat je een link mee stuurde.

Nu nog kiezen en een gesprek aangaan.... Hoe voerden jullie dat gesprek? Ik wil het wel goed aanpakken en even de gevolgen bespreken.
Ik vind dit een hele goede vraag maar ook een hele moeilijke.
Wij hebben nog steeds niets geregeld. Weet ook niet zo goed wie te vragen. Me ouders zijn over de 65 die wil ik niet vragen. Mijn zusje is optie maar weet niet of ze dit zou kunnen. Mijn schoonbroertje is hele goede optie alleen nadeel is dat de kids dan contact met schoonmoeder gaan krijgen en dat is een echte no go! Moeilijk moeilijk wie dan....
@Eveline: Heel goed dat je bij het regelen van voogdij ook stilstaat bij de financiële kant van de zaak. Bij het regelen van voogdij moet je hierbij onderscheid maken tussen het benoemen van één voogd (bijvoorbeeld je zus) en twee gezamenlijke voogden (je zus en haar partner).

Als je één voogd benoemt, dan is die persoon niet verplicht om de opvoeding en verzorging zelf op zich te nemen. De voogd is er in dat geval alleen verantwoordelijk voor dat de opvoeding en verzorging goed gebeurt. Ook hoeft één voogd de opvoeding en verzorging niet helemaal zelf te betalen. De voogd mag hiervoor de erfenis gebruiken.

Als je twee voogden benoemt, dan krijgen die gezamenlijk de voogdij. Die twee voogden moeten partners van elkaar zijn. Gezamenlijke voogden zijn wel verplicht om zelf de opvoeding en verzorging op zich te nemen. Ook moeten gezamenlijke voogden zelf de kosten hiervan dragen.

Omdat het aanvaarden van voogdij best grote financiële gevolgen voor de voogd kan hebben, is het belangrijk om het hier ook over te hebben met degene die je als voogd wilt vragen. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie het met de voogd ook al gehad over de gevolgen? Of was het een kort gesprekje waarin alleen gevraagd werd of diegene als voogd zou willen optreden?
Thanks voor de tips Teun.

Ik heb mijn zus gevraagd. Hoe dat gesprek ging? We wel langs gegaan en hebben het persoonlijk gevraagd. Dus niet op een feestje, even snel tussendoor. Ze voelde zich ook vereerd, maar ook over de verdere consequenties hebben we het niet gehad. Terwijl zo ook drie kinderen heeft. Dat zet mij ook wel weer aan het denken. Daar zou ik het eigenlijk met mijn zus nog wel een keertje over willen hebben.
@Marliesje: dat klinkt inderdaad als een dilemma. Misschien ook maar eens het gesprek aangaan met je zusje?
Wij hebben het geregeld via de link die Yti heeft aangegeven. Het kost je al met al 5 minuten om het in te vullen per kind, want ook wij hadden de vraag wat gebeurt er met de kinderen als er iets met ons gebeurt. En het is gratis. Je kunt dacht ik 3 voorkeuren aangeven in volgorde van belangrijkheid.
Wij hebben mijn tante gevraagd (mijn kinderen noemen haar sowieso oma), maar zij zou niet het eerste familielid zijn waar ze automatisch naar toe zouden gaan. En dat wilde ik met name niet. Mijn tante hebben we gevraagd en zij had vragen voor ons, en al met al hebben we het in een half jaar tijd besproken. Ondanks dat wij in Nijmegen wonen, mijn tante in Rotterdam en onze roots in de achterhoek liggen, is zij de voogd. Wat betekent dat zij verantwoordelijk is voor de kinderen, en dat zij bekijkt of zij ze een veilige omgeving kan bieden of dat zij met onze tweede keus overlegd of zij de kinderen willen hebben. Mijn tante krijgt automatisch ook al onze bezittingen. Het hoe en waar waar mijn tante dan voor kiest, daar weet ik zeker van dat dat gebeurt met alle liefde van de wereld, dus mag mijn tante dat op dat moment beslissen.
@ Carla is het een optie om binnen je vriendenkring na te gaan wie jullie kinderen zouden willen opvangen? Tenminste als je geen familielid kan vinden die alle kinderen op wil vangen? En ik zou iedereen willen zeggen, het moet goed voelen daar waar je je kinderen achter laat.
Wat wij het allerbelangrijkste vonden bij het kiezen van een voogd is dat het iemand is waar onze dochter zich ook veilig bij voelt.
Het is al verschrikkelijk voor een kind om beide ouders te verliezen als het kind dat ook nog op een plek terecht komt waar het zich niet prettig voelt word het alleen maar moeilijker en dat moet je niet willen. Het is daarom ook heel belangrijk om hier samen met het kind over te praten vonden wij toen het begrip er was wat het allemaal inhield. Onze dochter heeft samen met ons een keuze gemaakt en wij hebben dit overlegt met de mensen die zij heeft "uitgezocht" . Wij vonden het ook belangrijk dat de mensen waar ze terecht zou gaan komen ons goed kennen en dingen met ons in hun gedacht kunnen doen. het moet iemand zijn die je door en door vertrouwd want je geeft ze je kostbaarste bezit, je eigen kind.
@jasper ja dat moeten we zeker eens doen en er goed voor gaan zitten. Vind het toch wel heel belangrijk
Ikzelf heb het (heel slecht) ook nog niet geregeld. Mijn moeder zou het met liefde willen doen, maar beseft ook dat zij en mijn vader op een leeftijd zitten dat het niet makkelijk maakt. Mijn schoonouders idem en die wonen 75 kilometer van ons vandaan. Ik heb geen broers en zussen dus van mijn kant wordt het erg schaars.
Mijn schoonzusje heeft 2 kinderen, maar heeft daar haar handen al vol aan. Ze zou het ook met liefde doen, maar financieel en weer die 75 kilometer maken het niet makkelijk.
Ik zit dus gewoon nog te bedenken hoe en wat. Maarja keuze is beperkt en zal toch een keer moeten kiezen, want je weet maar nooit.......
@Tarama: zijn vrienden dan een optie? Die in de buurt wonen? Dat maakt het verschil voor de kinderen niet zo groot.
Lieve mensen ik lees hier van (bijna) iedereen dat aan een naaste vragen of zij voor je kind(eren) willen zorgen een lastige vraag zou zijn. Ik heb de ervaring dat die vraag niet lastig is, zeker niet wanneer men hem aan jou stelt. Ik heb daarbij vervolgens mijn toezegging in daden om moeten zetten en kreeg in 2012 de voogdij over de twee tiener meiden van mijn zus. Doordat mijn zwager tijdens zijn ziekbed de kinderen aan mij (en mijn man) heeft toegewezen is de Raad voor kinderbescherming hier in mee gegaan en dat was dan dat. Echter wanneer dit niet in zijn testament had gestaan waren ze ook eerst bij mij komen vragen. De raad gaat altijd eerst zoeken in de naaste familie en daarna pas verder. Hierbij meegenomen dat mensen boven de 65 geen voogd hoeven te zijn. Sterker: zij mogen vanaf die leeftijd het voogdijschap terug geven.
In een van de reacties las ik al dat iemand schreef over het financiële stuk. Dit hoeft niet zo'n groot probleem te zijn als dat het nu lijkt. Om te beginnen: Niet adopteren! maar voogdij accepteren dit zijn twee wezenlijk verschillende zaken. Indien mogelijk pleegzorg buitenschot laten omdat je dan minder regie en dus ook rechten hebt. (hiermee niet gezegd hebbende dat pleegzorg een instantie is die we kunnen missen of die niet goed zou zijn!) Ook is het financieel gunstiger om niet twee partners gezamenlijk de voogdij toe te wijzen. Een van beiden is genoeg. Op die manier heb je altijd nog een reserve voogd en heb je financieel meer rechten. De wezen (of half wezen) krijgen een nabestaanden uitkering en de pleegouders hebben gewoon recht op kinderbijslag , kindgebonden budget en meer van die zaken. Door schade en schande ben ik inmiddels een hoop wijzer geworden en leer elke dat nog bij. Dat maakt dat ik via mijn kantoortje tegenwoordig veel mensen in deze positie ondersteun en de weg wijs. Ik hoop dat jullie het nooit nodig zullen hebben maar er bestaat dus ook nog zoiets als pleegzorgverlof. Dit is een zusje van zorgverlof voor een ziek gezinslid en bied de ruimte om samen met je gezin te wennen aan de nieuwe situatie. Meer hierover kan je vinden via de site van het UWV of via je werkgever (hoewel die vaak beweren van niks te weten).
Ik lees hier veel oven mensen die hun keuzes maken. Maar hoe regel je het als je er met je partner niet uit komt?
Ik wil niet dat mijn kinderen (mocht er iets gebeuren) terecht komen bij een opa en oma (te oud) of bij mijn zus of schoonzus (beide hun gezinnen en partners zie ik niet als geschikte voogd of plek)
Mijn man vind zijn zus een prima voogd. Hierdoor zitten we als het ware vast.
Ik wil graag vrienden vragen, maar hij vind dat je zoiets niet aan vrienden mag vragen.
Dus regelen we vooralsnog niets, al vind ik dat ook geen fijn gevoel. Maar het gesprek eindigd altijd met: "we hebben het er nog wel over" of "we zien wel".
Dat is moeilijk, Ilse, lijkt me. Aan de andere kant is het wel een dusdanig belangrijke keuze die je eigenlijk niet op zijn beloop moet laten. Misschien is het een idee om hierover samen met een mediator in gesprek te gaan? Zodat je - hoe dan ook- wel een juiste keuze voor jullie beiden kunt vastleggen uiteindelijk.
Hallo,
ik heb een reactie op Ilse's vraag.

Wat voor jullie een optie zou kunnen zijn is 2 voogden vastleggen.
1 zijn zus
2 vriend(in)
Dit kan je ook zo benoemen naar hen toe. Wat dit prettig kan maken is dat situaties van die mensen zelf ook kunnen veranderen (verhuizen, scheiding, meer kinderen oid).
Jullie geven deze 2 mensen de voogdij. Zij kunnen (hopelijk is het nooit nodig) dan samen bekijken en overleggen waar jullie kinderen het beste terecht kunnen in die moeilijke situatie.

Vrienden van ons hebben het zo geregeld en dan nog met een duidelijke scheiding (besproken met de mensen zelf). Bij de ene voogd kan het kind wonen, de andere voogd ziet toe op de financiële keuzes/ studie/erfenis.

Zelf hebben wij ook 2 voogden (vrienden) en openlijk besproken dat we onze kinderen graag bij hen zien, maar dat we weten dat situaties kunnen veranderen. Dat -als zij onze kinderen niet op kunnen vangen/ -voeden- zij dan ook weten hoe het met andere familie/ vrienden zit wat ons betreft.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/wie-krijgt-het-gezag-over-mijn-kind-als-ik-kom-te-overlijden

Kijk daar eens op.
Je kunt hier het formulier ''gezag" downloaden en invullen. Echt, doen.
Je wilt niet dat ze in vreemde handen komen, of bij familie die ze niet kennen of die jij niet vertrouwt (zoals in mijn geval)

Wij hebben dit gedaan. Ze gaan naar mijn schoonzus, die woont weliswaar aan de andere kant van het land, maar ik weet dat ze in goede handen komen en niet onder jeugdzorg zullen vallen of bij de familie van mijn vader die ze zullen misbruiken zoals ze bij mijn zus en nog andere neefjes en nichtjes hebben gedaan.
In het gezagsregister kun je gratis laten opnemen wie er voogd is voor je kind(eren). Wij hebben dit ook gedaan. We hebben mijn schoonzus en zwager gevraagd of ze de zorg voor onze kinderen op zich willen nemen als wij er niet meer zouden zijn.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen