Vraag

Testament of codicil: wat kies jij?

• 7 maart 2017
  • 6 reacties
  • 3630 Bekeken

Best allen! Wout hier. Met een vraag aan jullie natuurlijk. :)

Na een jaar van onderzoek rondom erven en nalaten, zie www.dela.nl/ehbe, ben ik er achter gekomen dat op dit moment een codicil voor mij toereikend is om mijn nalatenschap vast te leggen.

Ik ben het eens met de wet over ‘de wettelijke verdeling’, die automatisch bepaald hoe je nalatenschap verdeeld wordt. Wat in mijn situatie wil zeggen dat mijn eigendommen direct naar mijn ouders en broers zouden gaan als ik nu zou komen te overlijden. Ik ben nog niet getrouwd en heb geen kinderen. En ja hoor, het komt vast wel goed met mij! haha.

Ik ben blij als mijn directe familie kan genieten van de dingen die ik heb opgebouwd. Grote kans dat ik in een later stadium toch een testament laat opstellen, als ik ooit ga trouwen, kinderen krijg, of de loterij win 🙂

Weet jij al hoe jij het een en ander vast gaat leggen, of heb je dat al gedaan? Of laat je misschien helemaal niks vastleggen?

Kies jij voor een codicil of een testament? Of helemaal niks?

Ik ben benieuwd!

6 Reacties

Ik heb een donorcodicil dat ze mijn bruikbare organen mogen gebruiken. Maakt niet uit wat.

Ik ben dan wel getrouwd en heb een zoontje. Dus een testament hoef ik nog niet te regelen. Gaat allemaal naar hun. Mocht mijn man eerder gaan dan ik ga, dan gaat alles naar mijn zoontje. (of tegen die tijd hoop ik mijn zoon 😉 )
Reputatie 3
Hallo Wout.

Na het overlijden,van mijn vrouw,heb ik een
testament en levenstestament laten maken.
Wij hadden geen kinderen,en zelf ben ik al
een jongeling op jaren.Ik moet er nog over
nadenken,of ik via een codicil,de nog bruibare
organen,ter beschikking zal stellen,ik weet dus
niet,of ze na 18-jaar(dan ben ik 100)nog in goede
staat verkeren.
Groetjes Johan.
Ik heb al jaren een donor codicil en zoals ik hier al eerder heb vermeld sinds kort een levenstestament en een testament.
De kosten voor beide testamenten vond ik zeer redelijk: samen € 500.

groetjes,
Cora
Reputatie 2
Johan, hier lees je meer over de geschiktheid tot transplantatie van oudere organen. Het artikel besluit met: "Leefstijl heeft veel meer invloed dan leeftijd. Iemand die ongezond leeft, kan een minder 'goede' kwaliteit lever hebben op zijn dertigste dan iemand die gezond leeft op zijn zeventigste." Dan moet je natuurlijk niet behept zijn met (aangeboren) afwijkingen aan je organen.
Wout, lijkt me gezien jouw "burgerlijke staat" logisch om alleen een codicil te hebben. Zelf heb ik zowel een testament als een codicil.
Wettelijk gezien gaat na mijn overlijden alles naar mijn man, maar bepaalde dingen zou ik al wel geregeld willen hebben. Zoals bijv. de sieraden en een schenking voor onderzoek naar MCA-c, de zeldzame aandoening waaraan mijn moeder leed. Hoe dit aan te pakken weet ik niet goed.
Over een levenstestament denk ik ook na. Maar je hoort hierover zoveel tegenstrijdige berichten, dat ik twijfel of het wel nut heeft dit vast te leggen.

Helaas kon ik de link van Wout niet openen.Ik kreeg de melding niet gevonden. Misschien tijdelijk niet in gebruik?
Hallo allemaal,

We hebben ons blog opnieuw ingericht. Daarom zijn alle pagina's letterlijk naar een nieuwe plek verhuisd. De link die Wout noemt is verplaatst naar: https://www.dela.nl/blog/voorelkaar/over-dit-blog/tag/eerste-hulp-bij.

Leesze!

Frank

Reageer