Poll: overweeg jij een natuurbegraafplaats?

Er was al een topic over natuurbegraafplaatsen. Ik ben benieuwd, overweeg jij dit ook? En waarom wel of niet? Vul de onderstaande poll in en laat je reactie hieronder achter.

Overweeg jij een natuurbegraafplaats

27 Reacties

Goedemiddag mevrouw Van Veen - Korenhof, ik zag uw bericht over uw vurigste wens. Ik zou graag voor u kijken of wij hier iets in kunnen betekenen. Zou u mij een privébericht kunnen sturen met meer informatie (deelnamenummer en welke natuurbegraafplaats het betreft)? Groet, Sharina
Goedemorgen Anja, ook jij mag mij meer informatie sturen in een privé bericht of via mijnervaring@dela.org 🙂 Groet, Sharina
Goede avond Marian, goede vraag! Wat wordt vergoed vanuit DELA wanneer men het DELA UitvaartPlan in diensten heeft?

De tarieven lopen per natuurbegraafplaats nogal uiteen. Er zijn begraafplaatsen waar het goedkoopste graf € 3.250 kost en plaatsen waar het goedkoopste graf € 9.500 is. Gemiddeld genomen zijn de kosten ruim € 4.000. Daar komen de kosten van het maken van het graf nog bij. Je kunt de exacte kosten opvragen bij natuurbegraafplaats Hillig Meer.

Wat wordt vergoed vanuit mijn DELA UitvaartPlan in diensten?
DELA vergoedt bij begraven onderstaande diensten:
Grafdelven en de grafrechten van een door DELA geselecteerd graf en algemeen onderhoud van de begraafplaats in de woonplaats van de overledene. We vergoeden de rechten van het graf minimaal 10 jaar.
DELA vergoedt niet:
Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een ander graf dan het door DELA geselecteerde graf.
Meerkosten die gemaakt worden door de keuze van een begraafplaats (natuurbegraafplaats) in een andere woonplaats/gemeente.
Meerkosten voor de rouwauto die ontstaan doordat de begrafenis plaatsvindt in een andere plaats dan jouw woonplaats.
En als de natuurbegraafplaats in mijn eigen woonplaats ligt?
Dan krijg je het door ons geselecteerde graf op deze natuurbegraafplaats vergoed. Maar let op! Soms is een natuurbegraafplaats onderdeel van een 'gewone' begraafplaats. Dan vergoeden wij het door ons geselecteerde graf op de 'gewone' begraafplaats. Dit betekent dus meestal dat je bij moet betalen voor een natuurgraf.

Als je wilt kun je mij in een privébericht jouw polisnummer sturen Marian dan kijk ik het graag wat specifieker voor je na 🙂 Groet, Sharina
Ik was rond Allerzielen op de begraafplaats "Schollevaar"in Capelle aan den IJssel.

Ik heb roosjes gebracht bij de urn van mijn beste vriendin en ook nog lekker tegen haar aan gekletst.

Zij is elf jaar geleden overleden en ik heb nooit meer een vrouw/vriendin ontmoet zoals zij.

Daarna ging ik naar de plek waar mijn zus begraven was, maar die graven bestaan sinds dit voorjaar niet meer.

Ik wist dat wel en ben toch enorm geschrokken.

Er groeit nu jong gras, maar alles is verder weg.

Dit confronteerde me enorm en ik ben er een paar dagen helemaal van in de war geweest.

Nu besef ik dat zij al meer dan 15 jaar overleden is en hoop, als er hierna nog iets is, dat het goed met haar ziel gaat.

Als er niets meer is dan heeft ze verder nergens last van en zeker niet van haar besluit om zelf uit het leven te stappen.

Ik begrijp dat natuurbegraafplaatsen niet aan opgraven doen en dat is mooi, maar soms hoor ik ook geluiden van mensen die er echt verstand van hebben, dat het niet goed is voor de natuur.

Ik blijf dus bij al mijn reeds genomen besluiten en dat is:
De meest eenvoudige kist, geen opbaren van mijn lichaam, want de ziel is er dan uit en ik wil dat mensen mij herinneren zoals ik was tijdens mijn leven.

Een crematie in kleine kring, geen condoleance en na crematie uitstrooien op het strooiveld.
Ook geen kaarten etc. De kleine kring verneemt het via de persoon die ik uitgekozen heb.

Ik voel me hier goed en rustig bij en begrijp dat niet iedereen er zo over denkt.

Ik heb het al vaker op dit forum gezegd: "Laat iedereen vrij in zijn of haar beslissingen"ook als het over ons einde gaat.

Cecilia.
Ik overweeg niet een natuurbegraafplaats al zou het eigenlijk heel goed bij me passen. Het vraagt zoveel ruimte (denk ik) dat het niet voor iedereen te realiseren is.
Astrid, het samen uitgestrooid worden vind ik een mooie gedachte. Een vorm van 'verenigd in de dood'.
Ik zie dat het aantal voor JA toch meer is.
Ik heb al besloten dat ik mij laat cremeren, mijn stiefmoeder daarentegen weet al dat ze wel op een natuurbegraafplaats wil liggen.
Het lijkt me iig wel veel mooier dan een standaard begraafplaats met allemaal graven naast elkaar.
Ook voor ons zal het makkelijker zijn om even het bos in te lopen dan over een begraafplaats te lopen. Dat geeft toch altijd een apart sfeertje.
Ik heb in mijn omgeving geen mensen die voor een natuurbegraafplaats hebben gekozen. Ik weet er ook onvoldoende vanaf. Toch heb ik 'nee' gestemd, omdat ik gecremeerd wil worden. Onze wens is om, wanneer mijn man en ik beiden zijn overleden, samen te worden uitgestrooid.
jazeker het lijkt mij letterlijk en figuurlijk de meest natuurlijke manier van begraven
Reputatie 3
De keuze van mijn vrouw was,om begraven te worden,
op de begraafplaats van haar ouders broer en zusjes.
Ook zal dat bij haar,mijn plaats worden.
Een plaats,mooi onder het lover van de bomen,rustend
onder het gefluit van de vogels.Zittend op een bank,zo
dicht bij haar graf,dankend en komend in mijn herinnering.
Maar ook mij brengend,tot een gedicht.
De vogels fluiten
Terwijl jij hier ligt
Voor mij werd het donker
Voor jou werd het ""Licht""
Jij zorgden voor allen
Bij leven en rouw
Nu zijn het de vogels
die zingen voor jou.
Johan.
Reputatie 3
Beste Sharina.

Gelukkig is het hier in Brabant,niet meer zo warm.
Het was hier 35 graden!!.De laatste tijd,wordt er
veel van gedachten gewisseld,over het begraven
willen worden,in een natuurgraf.Het is niet nieuw
zo'"n wens,onze verre voorouders,werden al in de
natuur begraven.Af en toe,vinden ze nog weleens
een grafheuvel.Zouden de bestaande begraafplaatsen
niet meer zo aanspreken.Velen willen nog een laatste
rustplaats,bij allen in de familie,die hun zijn voorgegaan.
Geeft het een ander gevoel,om eer te bewijzen aan een
geliefde met een laaste rustplaats,in de natuur.
Het zal toch voor allen een zelfde gedachten zijn,als ze een
bezoek brengen aan de rustplaats van een geliefde.
Zie mijn reageren,op de Topic,Graf Bezoeken.
Nog een goede avond.
johan.
@Bart L. Klopt, maar ik vermoed dat er binnenkort wat meer aandacht voor is 😉 Ik zal dit topic vrijdag weer eens meenemen in de nieuwsbrief van het forum.
Ik woon in Arnhem en ben erg enthousiast over Heidepol, de natuurbegraafplaats in Arnhem. Het is zo'n prachtige plek! Daarnaast heb je daar ook "eeuwig durende grafrust", het graf wordt dus nooit geruimd. Een graf hier valt ook onder de DELA polis (graf op open veld, en als je in Arnhem woont) en dat is fijn om te weten want op dit moment zou ik voor Heidepol kiezen voor mezelf of mijn naasten.
Wat naar Mw. van Veen. Is het op geen enkele manier mogelijk om daar het DELA deposito voor te gebruiken?
Voor de nabestaanden is een natuurbegraafplaats een fijne plek. Met enige regelmaat bezoek ik samen met mijn tante en onze kinderen al wandelend door de natuur mijn nichtje. De wandeling er naar toe is voor de kinderen een feest en voor mijn tante en mij een moment om herinneringen op te halen.
Jammer dat er zo weinig reacties komen op je poll Jasper. krijg sterk de indruk dat natuurbegraven sterk leeft onder de Dela-leden en dan zijn 10 reacties in 2 maanden 'wat magertjes'
Mijn man heeft een rustplaats op een natuurbegraafplaats.
Een vurige wens van mij, vermeld op het wensenlijstje, dat ik een plek krijg naast hem.
Maar tja, reserveren kost geld en dat heb ik niet . Wat ik wel heb is naast een verzekering , ook een Dela deposito , die helaas alleen gebruikt mag worden na je overlijden. Mijn vurigste wens kan dan w.s.niet vervulling gaan
Sinds ik bij de opening van Heideschoor in Heeze ben geweest, wil ik graag daar begraven worden. Ook ik ben niet in de gelegenheid om nu een graf te kopen. Ik heb deze kwestie daar neergelegd, maar ze kunnen hier niets in betekenen. Ik hoop dat de Dela dat in de nabije toekomst wel kan.
Ik bedoel Schoorveld
Ook ik ben erg gecharmeerd van natuurlijk begraven. Helaas zij er in Noord-Holland nog niet veel natuur begraafplaatsen.
Ik zou heel graag op een natuurbegraafplaats begraven willen worden; alle redenen zijn al genoemd, maar voor mij geldt met name de achterliggende emotie & rust: back to basic, terug naar de natuur, geen toeters en bellen: de cirkel is op deze manier rond, 'het is goed zo'; De natuur is prachtig, wil daar graag deel van uitmaken. En het is dan echt voor altijd je laatste rustplaats.
Ja zeker ik wil heel graag begraven worden op een natuurbegraafplaats, de dichtstbijzijnde is geloof ik in Heeze...
En liefst met een gedenksteentje en een berk natuurlijk!

Uitstrooien van de as kan altijd geloof ik. Maar ik zou het supermooi vinden om mijn as bij een boom te laten uitstrooien of in zo'n biologisch afbreekbare urn te laten begraven onder een boom. Zou dat niet een mooi zijn?
Bij ons ligt natuurbegraafplaats landgoed "De Hoevens"in Alphen ( Brabant ). Heb laatst daar gewandeld en ik wil daar absoluut begraven worden. Woon zelf in Baarle Nassau en het plaatselijke kerkhof trekt mij totaal niet. Wil je nu al een mooi plekske reserveren, dan moet je vooraf betalen. Je betaalt dan eenmalig de aankoopkosten voor een grafrecht van 50 jaar Dit kost 3500 euro. Daarnaast de begraafkosten van 500 euro, dit laatste pas bij de begrafenis. Heb uit al de reacties op het forum begrepen dat de vergoeding via Dela momenteel de begraafkosten zijn in eigen gemeente... en dit wordt pas bij de eindafrekening verrekend. En hoe zit het met de kosten als je de ceremonie - uitvaart -condoleance ook op de natuurbegraafplaats laat uitvoeren? En hoe gaat het als je geen geselecteerde kist van Dela afneemt?
Guus Warmenhoven
Wat is er mogelijk als Dela lid voor begraven te worden op natuurbegraafplaats Hillig Meer in Eext (niet ver van Assen). Ik woon in Assen en zou daar best graag begraven willen worden.
Er hoeft wat mij betreft geen plekje gereserveerd te worden. Komt de tijd, dan kiest degene die overblijft vast wel een mooi plekje.
Zou graag willen weten wat Dela vergoed of dat het veel duurder is als in Assen begraven op de gewone begraafplaats?

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen