Keuze begrafenisondernemer

• 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21984 Bekeken

Ik zou ook via dit forum graag de mening van andere leden willen weten hoe zij in hun beleving het vinden dat dela een begrafenisondernemer uit kiest en je daardoor niet van te voren met de ondernemer kan bespreken wat je wensen zijn, tevens heb ik al een aantal keren bij dela aangedragen om een aantal leden te benoemen tot mysterie gast om op die manier een verschil te kunnen zien tussen begrafenis ondernemers, hoe denken anderen hier over????

103 Reacties

Nu dat ik toch bezig ben met gedachten over dit onderwerp te vormen, heb ik een vraag aan Dela!
Beste Dela er is toch zeker iets te bedenken dat een coöperant, zoals Andre, iets extra mag krijgen?

Terug naar mijn vraag: beste Dela, er is toch best iets te bedenken om deze spagaat tussen de afkorting wat Dela betekent en de werkelijkheid van een bedrijf te overbruggen? (nee nee ik ben het goede doelen fonds niet vergeten!)

Ik heb je vraag gelezen Witzenmann en wil je graag een antwoord geven. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met 'iets extra's krijgen'. Welke spagaat tussen werkelijkheid en het dragen van elkanders lasten wil je overbrugt zien en op welke manier?
Er is een spagaat in de werkelijkheid van een bedrijf Riane en het Dragen van Elkanders LAsten! Het bedrijf moet toch telkens winst zien te maken?
Neem nu het gegeven dat we steeds ouder worden en we langer premie blijven betalen. Dan zou je kunnen zeggen Dela overweeg eens, bij mensen die na bijvoorbeeld 60 jaar de lasten van een ander te hebben gedragen, een premievrije periode in te voegen. Je hebt toch door deze wind in de zeilen huizen en winkels kunnen kopen?
Nee Dela zegt: de rente is nu laag. We moeten dus de premie gaan verhogen omdat we minder inkomsten uit vermogen krijgen.
Dat noem ik de spagaat van een bedrijf die zijn geld in huizen en winkels heeft zitten en de naam DELA: het Dragen van Elkanders LAsten.
Ik weet het antwoord al van de baas van Dela: wees toch blij Witzenmann, dat we het zo geregeld hebben dat onze huizen en winkels ook aan jouw lasten bijdragen! Ja dat ben ik ook!

Bedankt voor de toelichting op je vragen Witzenmann. De kracht van onze coöperatie is dat we met ruim drie miljoen mensen zijn. Drie miljoen mensen die premie betalen. Zo kunnen we voor iedereen zorgen voor een waardig afscheid en juist doordat we dit samen blijven doen, kunnen we elkaars lasten dragen. Op basis van solidariteit.

Onze coöperatie heeft een aantal andere krachten:
- Wij hebben geen winstoogmerk, maar we maken wel winst. We streven ernaar om de jaarlijkse stijging van het verzekerde bedrag voor een deel te betalen uit de winst. Hierdoor betaal je bij DELA op de lange termijn een lage premie.
- We hebben inkoopvoordeel. Doordat wij als coöperatie veel inkopen, zoals kisten, die jij ook in je voorbeeld benoemt, kunnen we een inkoopvoordeel tot wel € 2000 bieden. Hierbij hoort ook dat de dingen die wij veel inkopen voordeliger zijn.

Een lid kan kiezen voor een andere uitvaartondernemer maar mist op die manier wel de voordelen die horen bij het lidmaatschap. Het vaste bedrag dat wij uitkeren als iemand kiest voor een andere uitvaartondernemer, is gebaseerd op de kosten die coöperatie DELA maakt als we zelf de uitvaart zouden verzorgen. Als we een hoger bedrag zouden betalen, dan benadelen we de andere leden van DELA. En dat is niet eerlijk.

Natuurlijk begrijpen we dat nabestaanden soms kiezen voor een andere ondernemer. Het is mogelijk daar de verzekering wel vooraf op aan te passen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een hoger bedrag dat nabestaanden zelf kunnen besteden.
Vervelend dat je hebt ervaren dat niet alle uitvaartondernemers respectvol omgaan met een rouwplechtigheid, Wout. Ging het daarbij om vooraf regelen van de dienst of om de uitvaart zelf?

Voor de kwaliteit van de dienstverlening mag het niet uitmaken welke soort verzekering dat je hebt afgesloten. Een rouwplechtigheid hoort tot in de puntjes geregeld te zijn. Zoals Sharina eerder in dit topic al aangaf, maken we bij DELA, om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen, alleen gebruik van uitvaartverzorgers met het Keurmerk Uitvaartzorg. Ook DELA heeft dit keurmerk van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg. Het keurmerk staat voor kwaliteit van de dienstverlening in de uitvaartbranche. Wanneer nabestaanden niet tevreden zijn over onze dienstverlening, dan horen we dat graag. Op de pagina klachten & complimenten staat hoe je een klacht kunt indienen. Deze wordt formeel afgehandeld.

Bij een uitvaart waarvoor een naturaverzekering is afgesloten, zijn de basisdiensten verzekerd. Daarnaast is er een vrij besteedbaar bedrag voor persoonlijke wensen. De hoogte hiervan is afhankelijk van de soort verzekering. Bij een geldverzekering betaal je uit het geldbedrag van de verzekering zelf alle basisdiensten en is er vrije keuze voor een uitvaartondernemer. Heb je een naturaverzekering en maken je nabestaanden liever gebruik van een andere uitvaartverzorger, dan keren we een beperkte vergoeding uit. Leden van onze coöperatie bieden we inkoopvoordelen. Kies je ervoor om deze diensten ergens anders af te nemen, dan kunnen we deze inkoopvoordelen niet bieden omdat dat niet eerlijk zou zijn ten opzichte van andere leden. Meer informatie hierover lees je op dela.nl/uitvaartverzekering.

Wat bedoel je precies met het is de verantwoordelijkheid van DELA om dit goed onder de aandacht van de leden te brengen? Wat wil je beter onder de aandacht gebracht zien?
Fijn dat we elkaar even telefonisch gesproken hebben, Wout. Wat betreft de voorbeelden die je noemt, ben ik het met je eens dat dat niet de bedoeling kan zijn. Ik begreep uit ons telefoongesprek dat het een tijdje geduurd heeft, maar dat er uiteindelijk een oplossing kwam voor het probleem met de containers.

Voor DELA is het belangrijk om te weten wat leden van onze dienstverlening vinden. Helaas kunnen we niets meer doen aan gebeurtenissen die al geweest zijn, wel kunnen we op basis van feedback van onze leden de dienstverlening beter maken. Daarom is het zo belangrijk om de incidenten die je beschrijft toch te melden.
Binnenkort is het mogelijk voor nabestaanden om op onze website via online reviews te laten weten hoe ze de dienstverlening van DELA hebben ervaren. Deze reviews zijn voor iedereen terug te zien. Op het moment dat dit mogelijk is, zal ik dit ook aan jullie laten weten.

Wat er precies verzekerd is bij welke verzekering, lees je op onze website, onder andere op de pagina ‘Wat is verzekerd in het DELA UitvaartPlan Basis?’. Je ontvangt een dienstenpakket met een marktwaarde van €5500. Ook staan daar de extra kosten bij vermeld voor diensten die niet zijn inbegrepen in het dienstenpakket. Sinds kort staat ook op het polisblad vermeld welke diensten je ontvangt bij de verzekering die je hebt afgesloten. In de link die ik eerder al doorgaf staat het bedrag vermeld dat je nabestaanden ontvangen als ze een andere uitvaartondernemer kiezen. Dit bedrag is lager dan de marktwaarde, vanwege de inkoopvoordelen die ik eerder al benoemde.

Heb je ideeën over hoe we de zichtbaarheid van deze verzekeringsvoorwaarden kunnen verbeteren?
In het DELA UitvaartPlan is het benodigde personeel verzekerd, maar niet verrekenbaar. Er is dus geen sprake van een kostenbesparing op het moment dat je ervoor kiest om een eigen uitvaartverzorger in te schakelen, Bertus.

Wanneer je, zoals jij de mogelijkheid hebt om je vrienden in te schakelen om (een deel) van je begrafenis te regelen, lijkt me dat vooral heel erg mooi en waardevol. Heb je er ook al over nagedacht welk deel van je begrafenis je door hen zou willen laten verzorgen? En heb je dat ook al ergens vastgelegd, zodat ook je nabestaanden dit weten?
Over tussentijds stoppen, dus opzeggen, heb ik nog nooit gelezen. Ik neem aan dat wat je hebt opgebouwd in het aanvullende deel, blijft staan.

Om het overzicht te bewaren en om deze vraag beter tot zijn recht te laten komen heb ik deze vraag van Astrid verplaatst naar een eigen topic: 'Wat gebeurt er als je tussentijds je verzekering opzegt?'
Goed idee, Andre om via een verslag de bevindingen terug te koppelen op het forum.
Wout, Bertus, ik bel jullie om een afspraak te maken.
Ik weet je te bereiken Wout 🙂
Hoi Bertus, de afspraak met Martin staat definitief gepland op donderdag 19 mei om 15:00u. Ook Wout en Astrid zijn hierbij aanwezig.
We zorgen na afloop voor een terugkoppeling van het gesprek op het forum.
Hallo Maddy 67 en Bertus. Uit jullie reacties maak ik op dat het een en ander nog niet helemaal duidelijk is. Mijn collega's omschreven in eerdere reacties al de procedure omtrent de keuze van een andere uitvaartverzorger dan DELA. Graag vat ik deze samen zodat de onduidelijkheden worden weggenomen.

Met het DELA UitvaartPlan, bestaande uit een Dienstenverzekering en Geldverzekering, regelt en verzorgt DELA de uitvaart. Op onze website kun je de inhoud van het de verzekering nalezen. Wanneer je een eigen uitvaartverzorger kiest, dan maak je dus geen gebruik van het Dienstenpakket. De nabestaanden krijgen dan een vaste vergoeding. Voor 2016 is dat €2734 + de Geldverzekering van minimaal €597. Dit gaat ook op als een vriend/bekende niet is aangesloten bij DELA maar toch de uitvaart regelt.

Ik kan me voorstellen dat je graag de uitvaart laat regelen door de plaatselijke uitvaartverzorger of iemand die je kent en vertrouwd. Wellicht iemand die niet bij DELA is aangesloten. Ik ben dan ook erg benieuwd of er meer mensen zijn die vooraf al weten door wie ze de uitvaart willen laten regelen.

Stelling: Wil jij jouw uitvaart laten verzorgen door DELA of juist niet? (En waarom?)
Als ik het goed begrijp wil je dan wel gebruik maken van de diensten uit het DELA UitvaartPlan. Je kunt dan samen met onze uitvaartverzorger afspraken maken omtrent de rol van jouw vriend als uitvaartleider.
Goed dat je in gesprek bent gegaan met een adviseur Andre. Ik wil nog even terug komen op de vergoeding. Wanneer iemand voor een andere uitvaartverzorger kiest is de vergoeding als volgt;
- Voor het Dienstenpakket ontvangen de nabestaanden in 2016: €2.734
- Daarnaast wordt de Geldverzekering uitgekeerd. De hoogte van de Geldverzekering staat op het polisblad.

In plaats van onze dienstverlening keren wij een vergoeding uit die is gebaseerd op de kosten die DELA zou maken als we zelf de uitvaart zouden verzorgen. Sluit iemand een verzekering bij DELA af? Dan gaan we er vanuit dat deze persoon de uitvaart ook door ons laat regelen en verzorgen. Wij investeren in crematoria, uitvaartcentra en personeel op basis van het aantal leden. Natuurlijk staat het een verzekerde vrij om voor een andere uitvaartverzorger te kiezen. Om andere leden niet te benadelen, betalen we dan een bedrag uit dat gebaseerd is op de kosten die DELA zou maken.

Het praktisch bezwaar wat wordt genoemd is dat de dichtstbijzijnde uitvaartverzorgers 80 tot 120 km verderop zitten. Echter, Nadat er een overlijden plaatsvindt, komt de uitvaartverzorger bij de nabestaanden langs voor een gesprek aan huis. Daarnaast vindt de opbaring, crematie of begrafenis plaats op de locatie naar wens van de overledenen en/of nabestaanden. Je kunt dus bijvoorbeeld kiezen voor een opbaring thuis of uitvaartcentrum naar keuze. Of voor het crematorium in de eigen woonplaats. Is er geen crematorium in de woonplaats? Dan kiezen wij een crematorium waarvan wij (mede)eigenaar zijn in een straal van 15 kilometer. In alle andere gevallen wijzen wij het dichtstbijzijnde crematorium aan.
Dank je wel voor je vraag Aad. Ik geef even antwoord in plaats van Rianne. Als een partner van DELA geen goede dienstverlening heeft verricht dan kan de opdrachtgever van de uitvaart een klacht indienen. Wij gaan dan in gesprek met de opdrachtgever en natuurlijk ook met de uitvaartverzorger.
Goedemorgen Wout, onze uitvaartverzorgers doen ons best de uitvaart naar wens van de overledene en nabestaanden te regelen. Wanneer de nabestaanden ontevreden zijn over de uitvaartverzorger, bij bijvoorbeeld het eerste gesprek, dan kan hiervan een melding gemaakt worden. Wij zorgen er dan uiteraard voor dat dit opgelost wordt, door bijvoorbeeld een andere uitvaartverzorger in te schakelen. Wanneer er klachten na de uitvaart zijn, kunnen wij dit helaas niet meer terugdraaien, hoe vervelend dit ook is. Wij doen er dan natuurlijk alles aan om dit in de toekomst te voorkomen!

DELA investeert in crematoria, uitvaartcentra en personeel. Wanneer wij de leden die de uitvaart niet door DELA laten verzorgen een hoger bedrag geven, kunnen wij natuurlijk minder investeren in onze crematoria, uitvaartcentra en personeel. Hiermee benadelen wij dus de andere leden die de uitvaart wel door DELA laten verzorgen.

DELA kan als grootste uitvaartverzorger in Nederland voordelig inkopen. Daarom is het bedrag van €2.734 gebaseerd op de kosten die wij maken wanneer we de uitvaart regelen. Dit geldt voor de Dienstenverzekering. Daarnaast heb je recht op de aanvullende Geldverzekering zoals op het polisblad beschreven. Dan kom ik ook meteen terug op de vraag van Bertus: nabestaanden moeten bijna altijd bijbetalen als ze voor een andere uitvaartondernemer kiezen. Dat komt omdat andere uitvaartondernemers vaak niet dezelfde inkoopvoordelen realiseren.

Als je de uitvaart wel door DELA laat verzorgen maar er wordt geen gebruik gemaakt van het personeel, bedoel je dan iemand uit je vriendenkring die een woordje houdt tijden de dienst of vrienden die de kist dragen? Dan krijg je hiervoor geen vergoeding. De gehele uitvaart door een andere ondernemer laten verzorgen maar wel de diensten uit het Dienstenpakket gebruiken is helaas niet mogelijk.
Dat zie je verkeerd Wout. Wij geven onze leden geen korting wanneer de uitvaart door DELA wordt verzorgd. Maar zij maken gebruik van een inkoopvoordeel wat wij kunnen realiseren. Dit vervalt wanneer iemand een andere uitvaartverzorger kiest. DELA heeft inderdaad geen winstoogmerk. De winst die wij maken, geven wij terug aan onze leden. Dat doen wij door de premiestijging laag te houden. Stel, de uitvaartkosten stijgen met 3%. Dan stijgt de premie in principe ook met 3%. Om het DELA UitvaartPlan waardevast te houden, moet de premie eigenlijk meer dan 3% stijgen. Het verschil tussen de 3% en de premie die daadwerkelijk nodig is, betalen we uit de winstdeling. DELA streeft er naar om de premiestijging niet meer te laten zijn dan de stijging van de uitvaartkosten. Ook leden die uiteindelijk voor een andere uitvaartverzorger kiezen, krijgen de winstdeling terug. Het zou dan natuurlijk niet eerlijk zijn om een zelfde vergoeding te geven.

Wanneer je de uitvaart door één van onze uitvaartverzorgers laat verzorgen, zal dit altijd gebeuren naar wens van de overledene en nabestaanden. Afhankelijk van de wensen en de verzekering die iemand heeft, kan het zijn dat er kosten bij komen. Dan bedoel ik bijvoorbeeld als iemand een luxere kist wil, extra rouwkaarten, koffietafel, enz. Dit is echt per persoon verschillend.
Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteiten van begrafenisondernemers die namens Dela een begrafenis verzorgen. Dela is een verzekeringsmaatschappij, geen begrafenisondernemer. Ik neem dus aan dat Dela met begrafenisondernemers contracten afsluit om namens hen begrafenissen te regelen.

Vraag aan Dela (de tweede bij dit onderwerp): kunt u iets vertellen over de relatie met uitvaartondernemers?

Wat wil je precies weten André? Hoe wij de samenwerkingen aangaan, aan welke criteria de uitvaartondernemers moeten voldoen en hoe we de kwaliteit waarborgen?
Je zegt Wou:

"dat dela een begrafenisondernemer uit kiest en je daardoor niet van te voren met de ondernemer kan bespreken wat je wensen zijn"

Dat ervaar ik ook als een grote tekortkoming in het hele begrafenisgebeuren! en wat zou het toch makkelijk te verhelpen zijn, om aan die wens tegemoet te komen. Ik begrijp dat het extra tijd/geld kost, maar voor een coöperant kan toch wel iets gevonden worden?

En ja hoor! Een maand geleden sprak ik daarover met een van de dames van Dela! Zij zou een Dela=man sturen waar ik nog steeds op zit te wachten. Moet ik echt tot aan mijn overlijden daarop wachten beste Dela?

Wij bieden de mogelijkheid om op voorhand de uitvaartwensen te bespreken met de uitvaartverzorger. Dit noemen wij een voorbespreking of een voorregeling (afhankelijk of men weet binnen welk tijdsbestek het overlijden gaat plaatsvinden). Ik heb geprobeerd te bellen meneer Witzenmann maar ik kreeg geen gehoor. Als ik een privébericht ontvang met een tijdstip waarop ik kan bellen dan pak ik het verder op.
Door deze discussie ga ik de voorwaarden nog eens nalezen. In de brochure van het Uitvaartplan die ik vorig najaar toegestuurd kreeg staat dat de verzekering € 2.687,- uitkeert als niet Dela de uitvaart verzorgt, aangevuld met het vrij besteedbare bedrag van € 587, in totaal dus € 3274,- .Bij een snelle check op de Dela site voor het berekenen van de kosten, kom ik op ongeveer € 8.000,-. Inderdaad, dat kan je nauwelijks vrijheid van keuze noemen.

Mijn vraag aan Dela: klopt mijn globale berekening?

Hallo André, de berekening die je maakt is inderdaad een globale berekening van
de uitvaartkosten. Aan het eind van de uitvaartkostenwijzer krijgt men de keuze of er een verzekering is bij coöperatie DELA en zo ja, welke. Wanneer men een DELA UitvaartPlan in natura heeft zullen wij ervoor zorgen dat de diensten volgens de Algemene Voorwaarden uitgevoerd worden. Onze eigen DELA uitvaartverzorgers zijn werkzaam door het gehele land. Waar wij geen eigen verzorgers hebben, hebben wij samenwerkingen met plaatselijke uitvaartverzorgers. Wanneer men specifiek kiest voor een andere uitvaartverzorger wordt men door ons erop gewezen dat wij de Vergoeding Familie uitkeren. Dat is het bedrag wat je hierboven benoemd André.
Sharina, je vraagt: "Wat wil je precies weten André? Hoe wij de samenwerkingen aangaan, aan welke criteria de uitvaartondernemers moeten voldoen en hoe we de kwaliteit waarborgen?"
Je tweede antwoord geeft al meer informatie. Dela heeft haar eigen uitvaartverzorgers, maar kennelijk zijn er 'witte plekken' op de kaart. In die 'witte plekken' zijn er contracten met uitvaartverzorgers met een eigen onderneming. Vertel wat je kwijt wilt/kunt over de samenwerking tussen uitvaart ondernemer en Dela. Er zijn op dit gebied al wat onderwerpen aan de orde geweest, bv begraven worden op een natuurbegraafplaats, mijn vraag over begraven willen worden in een lijkwade. Kunnen deze specifieke verlangens door Dela uitvaartverzorgers ingewilligd worden? Ik neem aan dat ik met Dela contact moet leggen voor een voorbespreking of een voorregeling met een Dela uitvaartverzorger bij mij in de buurt. Als ik de antwoorden op deze vragen kan vinden in de Algemene Voorwaarden, hoef je me dat alleen te laten weten.

Ik ga er voor je induiken Andre, zodat ik je een zo volledig mogelijk antwoord kan geven. Elk specifiek verlangen kan door onze uitvaartverzorgers ingewilligd worden. Wanneer je interesse hebt in een voorregeling of voorbespreking kan ik ervoor zorgen dat er contact wordt opgenomen met je om de afspraak in te plannen. Je kunt mij een privébericht sturen met je contactgegevens dan zet ik het door.
Beste Sharina,

Kan een lid ergens vinden welke uitvaartverzorgers in zijn of haar omgeving aangesloten zijn bij de DELA? Of moet er om in contact te komen voor een voorgesprek eerst via jullie contact gelegd worden?

Hallo Marion, dit is voor een lid niet zichtbaar op dit moment. Mijn collega's van de Uitvaart Informatielijn kunnen altijd even nakijken wie de uitvaart verzorgt in een bepaalde woonplaats. Wanneer het gaat om een voorregeling of voorbespreking dan gaat dit altijd via telefonisch contact. Er wordt dan gezorgd dat er binnen 1 werkdag contact wordt opgenomen door een plaatselijke uitvaartverzorger om een afspraak in te plannen.
André, zoals beloofd kom ik hierbij terug op jouw vraag of ik iets kan vertellen over de relatie met uitvaartondernemers. Ik heb het volgende voor je gevonden:

Zelfstandige uitvaartondernemingen die aan de strenge kwaliteitsstandaard van dienstverlening voldoen, kunnen als partner uitvaarten verzorgen van leden van coöperatie DELA. DELA kan via deze partners het persoonlijke karakter en de kwaliteit van haar uitvaarten waarborgen in gebieden waar DELA geen eigen vestigingen heeft.

Zowel de partners als DELA stellen hoge eisen aan de dienstverlening en werken daar hard aan. Partners bezitten het Keurmerk Uitvaartzorg en daarnaast voldoen ze aan de hoge kwaliteitsnorm voor dienstverlening.

Uitvaartondernemingen met het label 'Partner van DELA', verbinden hun naam aan DELA maar behouden hun eigen identiteit. Partners van DELA zijn herkenbaar aan het partnerlogo dat is geïntegreerd in de bestaande huisstijl van de uitvaartonderneming. Dankzij het partnerlabel weten leden van de coöperatie en hun nabestaanden dat deze partners handelen uit naam van DELA. Zo kunnen we in die regio's de kwaliteit van dienstverlening waarborgen en via onze partners de uitvaart een vertrouwd en herkenbaar gezicht geven.

De kwaliteit wordt onder andere getoetst via een tevredenheidsonderzoek onder nabestaanden die een uitvaart hebben laten uitvoeren. DELA evalueert samen met de partners regelmatig de dienstverlening. Waar verbeteringen mogelijk zijn, werken DELA en de partners samen om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens accountgesprekken op locatie, gezamenlijke bijeenkomsten met partner directeuren en tijdens het jaarlijks partnerevent voor medewerkers van partners.

Op dela.nl staan de uitvaartondernemingen vermeld die het label ‘Partner van DELA’ dragen. Deze kun je vinden met behulp van de locatiewijzer, filter partner.

Is dit het antwoord waar je naar zocht?
Bertus, praktisch gezien zou je wanneer je kiest voor een andere ondernemer dan coöperatie DELA of een van de samenwerkingen in aanmerking komen voor de Vergoeding Familie. Dit is het vaste bedrag wat wij dan uitkeren waar Rianne hierboven over spreekt. Om tot uitkering te komen hebben wij altijd de volgende documenten nodig: akte van overlijden, uitvaartnota en de betaalgegevens van degene aan wie we mogen uitkeren (mogelijk vragen we ook naar de akte van cessie). Ik weet niet of in dit opzicht profiteren het juiste woord is. De nabestaanden zullen wanneer de plaatselijk ondernemer netjes een uitvaartnota opstelt, de Vergoeding Familie uitgekeerd krijgen.
Bertus, fijn dat je het hebt begrepen 🙂. Goed dat je nadenkt over deze zaken, dit voorkomt onverwachts vervelende situaties op het moment dat de nabestaanden de uitvaart moeten regelen.
Mysterie gast? Kun je me wat meer vertellen Wout? Het moet mogelijk zijn om een eigen uitvaartverzorger te kiezen!
Ik pleit voor meer transparantie tussen DELA, regionale particuliere uitvaartverzorgers en DELA verzekerden met bijzondere aandacht voor persoonlijke keuzevrijheid van en regie bij alle uitvaartaangelegenheden. Mogelijkheden om tot eerlijkere en betere afstemming tussen partijen te geraken moeten worden benut.

Reageer