Keuze begrafenisondernemer

  • 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21832 Bekeken

Ik zou ook via dit forum graag de mening van andere leden willen weten hoe zij in hun beleving het vinden dat dela een begrafenisondernemer uit kiest en je daardoor niet van te voren met de ondernemer kan bespreken wat je wensen zijn, tevens heb ik al een aantal keren bij dela aangedragen om een aantal leden te benoemen tot mysterie gast om op die manier een verschil te kunnen zien tussen begrafenis ondernemers, hoe denken anderen hier over????

103 Reacties

Verslag bezoek aan DELA, 19 mei 2016

Donderdag 19 mei vond er een afspraak plaats bij DELA in Eindhoven n.a.v. de topic ‘Keuze begrafenisondernemer’. We hadden een goed en verhelderend gesprek.
Bij dit gesprek waren aanwezig:
Martin de Jong directeur verzekeren
Sandra productmanager
Rianne community manager
Bertus forumlid
Astrid forumlid
Wouter, die deze topic heeft geplaatst, was helaas verhinderd.

DELA heeft al veel op ‘papier’ staan, wat terug te vinden is op de website. Daarnaast is het altijd mogelijk om bij vragen contact op te nemen met de helpdesk. Ondanks alle beschikbare informatie, blijkt uit deze topic dat op een aantal punten (meer) transparantie gewenst is. Soms is deze informatie voor handen, soms vraagt dit nog verdieping en/of aanpassing.

Vooral boven de rivieren heeft DELA nog terrein te winnen. Hier is men de marktwerking aan het verkennen en uitbreiden om DELA meer en beter op de kaart te zetten. Er zouden bijvoorbeeld lezingen gehouden kunnen worden. Hierdoor komen mensen op een andere manier en op een ander tijdstip met DELA in aanraking.

Keuze begrafenisondernemer
Je hebt een keuze, maar die heeft wel consequenties. Deze consequenties zijn niet altijd helder en inzichtelijk. Hier ligt een taak voor DELA om deze transparanter te maken.

Wanneer de nabestaanden voor een andere uitvaartverzorger kiezen dan DELA, heeft dit gevolgen voor de kosten en is daarmee (bijna) altijd nadelig voor hen. Er is namelijk een verschil tussen wat DELA regelt en vergoedt en vergoeding bij een andere uitvaartverzorger. DELA heeft namelijk een naturapolis; je verzekert de diensten. DELA heeft (momenteel) ca. 25.000 uitvaarten per jaar. Hierdoor hebben zij inkoopvoordeel en kunnen er goede prijsafspraken gemaakt worden Bij bedrijven waarmee DELA een partnerschap is aangegaan, gelden dezelfde voorwaarden en vergoedingen.
Bijvoorbeeld: DELA keert door inkoopvoordeel een lagere vergoeding voor de kist uit, dan de kosten die een andere uitvaartondernemer rekent.
Redenen waarom er teleurstelling over de kosten zijn, is vaak omdat de nabestaanden niet op de hoogte zijn waar de overledene verzekerd was (DELA) en zij voor een andere uitvaartverzorger hebben gekozen. De uitvaartondernemer hoort de nabestaanden op de hoogte te brengen dat de condities anders zijn, maar helaas gebeurt dit vaak nog onvoldoende.

Belangrijk is dat je nabestaanden op de hoogte zijn waar je verzekerd bent en waar je papieren liggen. Daarnaast is er de mogelijkheid om via ‘Mijn DELA’ een online wensenboekje in te vullen. Hier kun je ook controleren of het budget (afhankelijk van het soort polis die je gekozen hebt)) voldoende is voor de wensen die je hebt.
Tip vanuit de forumleden is om de mogelijkheid aan te bieden om eens per x tijd een melding te krijgen om na te gaan of je wensen nog actueel zijn. Bijv. wil wel of geen melding ontvangen. Wil jaarlijks of om de 2 jaar of x tijd een melding ontvangen.

De keuze voor een andere uitvaartondernemer, dan bij DELA aangesloten, speelt ook onder de rivieren. Door ieders netwerk, ontstaat al snel een voorkeur voor iemand die je kent, of waar je goede ervaringen mee hebt.

Het blijkt dat de lijst met relaties/partnerschap niet actueel is. Deze zal z.s.m. door DELA worden bijgewerkt. Daarnaast vragen de forumleden hierbij een voetnoot met de datum te plaatsen, zodat zichtbaar is van wanneer deze lijst is.

Het is vooraf mogelijk om met een DELA consulent een afspraak te maken om de wensen rondom een uitvaart door te spreken. Dit kan thuis of via een telefonische afspraak.

Na een melding van overlijden vindt een ‘regelgesprek’ plaats. In dit eerste contact met de nabestaanden worden de afspraken gemaakt en vastgelegd. Na dit gesprek weet je waar je aan toe bent en of alle wensen binnen het budget passen, of er bijbetaald dient te worden of dat je geld terug krijgt.

Na de uitvaart wordt er een afspraak gemaakt met een nazorgconsulent. Deze helpt de nabestaanden op weg met de administratie na overlijden. Samen wordt gekeken wat er allemaal moet gebeuren.

Daarnaast is er de ‘Voor elkaar desk’. Dit is een service voorleden en biedt hulp bij vragen over voogdij, testament, schenking, samenlevingscontract, huwelijkse voorwaarden of echtscheidingsconvenant. Een service die best extra onder de aandacht gebracht mag worden. ‘Hoe bekend ben jij met de hulpdesk?’ zou een prima nieuwe topic kunnen zijn.

Tot slot: DELA kan voor de nabestaanden alles op de achtergrond regelen. Je kunt zelf een voorganger of (woord)dienst begeleider kiezen die de afscheidsdienst begeleidt. Afhankelijk van wie je kiest (vriend of professional), zijn hier al dan niet kosten aan verbonden.
Deze optie komt, denken wij, het dichtste bij de mogelijkheid om zelf iemand te kiezen die de afscheidsdienst leidt, zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Genoteerd
Hoi Bertus, de afspraak met Martin staat definitief gepland op donderdag 19 mei om 15:00u. Ook Wout en Astrid zijn hierbij aanwezig.
We zorgen na afloop voor een terugkoppeling van het gesprek op het forum.
Hi Rianne, is de 19e 15.00 uur al definitief?
Reputatie 4
Beste Wout.

Wie blijft er uiteindelijk verantwoordelijk,
de DELA,of een gekozen begrafenisondernemer,
of er aan de wensen van de overledene,en/of
de nabestaande,is voldaan.
johan.
Dus Rianne nog één erbij.
Meneer de Jong, hartelijk dank voor uw reactie. Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de persoon die je kiest (want ja, ook die mensen hebben recht op een privéleven), als wel dat het gaat om zelf de uitvaartorganisatie te mogen kiezen.
Indien gewenst, ben ook ik bereid tot het voeren van een live discussie/gesprek.
Ik weet je te bereiken Wout 🙂
prima ik wacht je telefoontje af, **** [aangepast ivm privacy] de mooiste optie is een sms want dan hoor ik de telefoon niet altijd
Goed idee, Andre om via een verslag de bevindingen terug te koppelen op het forum.
Wout, Bertus, ik bel jullie om een afspraak te maken.
even ter attentie van andre wat mij betreft komt het verslag op het forum maar ik zou het nog veel mooier vinden als het verslag in de dela kroniek zou komen want er zijn op dit moment 2 hoofdzaken die spelen 1 de keuze van uitvaart ondernemer en het daarbij behorende uitkering en 2 de voorlichting bij het afsluiten, misschien is het mogelijk dat de afspraak met Dhr de Jong gepaard kan gaan met het forum en de leden van het familie bestuur en ik begrijp dat je benieuwd bent dus draag maar aan wat jij belangrijk vind in de gesprekken
Akkoord. Ik hoor het wel.
Het zou mooi zijn als een verslag van het gesprek op het Forum wordt geplaatst.
Bedankt voor jullie reactie, Wout en Bertus. Graag ga ik hierover met jullie in gesprek. Rianne neemt contact op om hiervoor een afspraak te maken.
Mogge Martin, er zijn er twee die voor mij geselecteerd zijn nl.: vd Zwaag in Heerenveen (op 70 km) en DLE in Emmen (op 50 km).
Om DELA bij vrienden en familie te promoten met deze gegevens in je achterhoofd gaat me moeilijk af.
Krijg ook steeds meer het gevoel dat eerder voor geld gekozen wordt bij DELA dan voor ons mede eigenaren. Op zich niets mis mee, maar als dit ten koste gaat van ons -deelnemers- vind ik dat wij voorrang hebben in dit type besluitvorming.
goedendag meneer de jong tot een gesprek ben ik natuurlijk altijd bereidt en niet om het beleid aan te vallen maar om te bekijken hoe wij het als familie nog beter kunnen doen , en als voorzet zou ik U uit willen dagen alle berichten nog eens goed na te lezen em dan zullen we samen concluderen dat bij veel mensen de voorwaarden bij het afsluiten niet volledig duidelijk zijn en ik mag toch aan nemen dat U dat net zo stoort als mij. als U een gesprek wil ben ik daar natuurlijk altijd toe bereidt om ook samen het algemeen belang te dienen en ik neem aan dat de gegevens bij dela bekend zijn dus ik hoor van U.
Over tussentijds stoppen, dus opzeggen, heb ik nog nooit gelezen. Ik neem aan dat wat je hebt opgebouwd in het aanvullende deel, blijft staan.

Om het overzicht te bewaren en om deze vraag beter tot zijn recht te laten komen heb ik deze vraag van Astrid verplaatst naar een eigen topic: 'Wat gebeurt er als je tussentijds je verzekering opzegt?'
Beste forumleden,

Bedankt voor de betrokkenheid bij DELA die jullie op dit forum laten blijken. Mijn naam is Martin de Jong, ik ben directeur coöperatie & verzekeren. Graag wil ik reageren op jullie zorgen over de keuze voor een uitvaartondernemer en de onduidelijkheden die jullie aangeven met betrekking tot de voorwaarden van verzekeringen van DELA.

Keuze voor begrafenisondernemer
Jullie geven aan dat je graag vooraf wilt kiezen wie je uitvaart verzorgt. Wanneer je hebt gekozen voor een DELA uitvaartplan (natura) is deze mogelijkheid er niet. Dit komt omdat wij niet kunnen garanderen dat op het moment dat je komt te overlijden een bepaalde medewerker beschikbaar is. We moeten als werkgever rekening houden met de werk-privé balans van onze uitvaartverzorgers.

Wel bieden we verschillende mogelijkheden om je uitvaartwensen vooraf vast te leggen. Dit kan onder andere door een voorbespreking met een coöperatieconsulent. In zo’n gesprek worden de mogelijkheden en keuzes die je hebt op een rijtje gezet en wordt gekeken of je verzekering passend is.

Op het moment dat je komt te overlijden wordt een uitvaartverzorger geselecteerd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw wensen en de wensen van de contactpersoon die de uitvaart regelt. Mocht de gekozen uitvaartverzorger van DELA niet kunnen leveren wat de opdrachtgever wenst, dan is het altijd mogelijk om met ons in gesprek te gaan. We streven er altijd naar om je afscheid te verzorgen op een manier die past bij jouw wensen en die van de opdrachtgever.

We vinden de klanttevredenheid erg belangrijk. We doen regelmatig onderzoek. Daaruit blijkt dat onze leden over het algemeen heel tevreden zijn. Het is natuurlijk heel erg als een uitvaart niet naar wens verloopt. Wanneer dat aan de orde is dan nemen we dat heel serieus.

Jullie geven aan graag te willen weten welke uitvaartondernemers er bij DELA zijn aangesloten. Op onze website vind je hiervan een overzicht. Je kunt ook altijd contact opnemen met onze Uitvaartinformatielijn: 040 260 14 50. Zij kunnen je vertellen welke uitvaartondernemer bij jou in de buurt zit.

Vragen over verzekeringsvoorwaarden
DELA biedt verschillende uitvaartverzekeringen aan, waarbij ook verschillende voorwaarden gelden. De antwoorden op dit forum zijn van algemene aard. Je kun altijd contact met ons opnemen voor vragen over je verzekering. We kunnen op het forum niet op individuele vragen ingaan, omdat dit privacy-gevoelig is en dat mag niet op een openbaar forum.

Door Wout wordt aangehaald dat hij het bestuur wil uitdagen om het reglement aan te passen; de verzekeringsvoorwaarden worden altijd in overleg met onze leden opgesteld en bekrachtigd in de Algemene Vergadering. Het afstemmen van deze voorwaarden is een zorgvuldig proces waarbij er met veel zaken rekening moet worden gehouden. Om exact te doorgronden wat je graag aangepast zou willen zien, en om uitleg te geven over wat hiervan de mogelijke consequenties zouden zijn, willen we hierover graag het gesprek met je aangaan. Als jij hier ook voor openstaat, laat me dit dan weten.

Wat betreft de vraag waarom we geld vrijmaken voor goede doelen; DELA heeft sinds 2007 een goededoelenfonds (Stichting DELA Fonds), hiermee geven we onze rol in de maatschappij vorm. De oprichting van stichting DELA Fonds is destijds goedgekeurd door de leden van de Algemene Vergadering. Dit is het hoogste orgaan binnen onze organisatie omdat wij een coöperatie zijn.

Heb je het idee dat er iets niet in orde is met jouw voorwaarden, dan mag je altijd een mail sturen naar forum@dela.org met de uitleg en je gegevens. We zorgen ervoor dat dit als klacht behandeld wordt en je een specifiek antwoord krijgt op je vraag.

Ik hoop dat ik hiermee alle bestaande vragen in deze discussie heb beantwoord. Zo niet, laat het dan weten.
Heb een paar keer een DELA uitvoering meegemaakt van vrienden en familie. Heb daar geen aanmerking of bemerking op. Inbreng in de organisatie van vrienden en familie werd goed opgevangen, gewaardeerd, ondersteund en uitgevoerd. Niks mis mee. Maar deze vrienden en familie hebben geen uitvaartleiders in hun kringen zoals ik die wel heb. Ik ben het wel met jullie eens, dat de beslissing van onze DELA om te gaan centraliseren niet ter sprake is gekomen in bijv. het coöperatiepanel. Dit had een prima onderwerp kunnen zijn.
En dat vind ik dus zo erg! Ik heb een paar keer meegemaakt dat het helemaal niet lekker liep. Daar zit ik echt niet op te wachten! En anderen ook niet, begrijp ik uit deze discussie.

Hier ligt een serieuze taak voor Dela om hier kritisch naar te kijken!
je benoemt precies het probleem astrid alleen jou is dus ook het verhaal niet helemaal duidelijk want jij praat nog steeds over een keuze maar er is geen keus jij belt dela op om een overlijden te melden en dela stuurt een ondernemer die aan de beurt is en plaats heeft
Wacht af. Spannend!
bertus ik denk dat het antwoord van dela nu ook zal zijn het gaat om het principe, verder probeer ik op deze manier de bestuursleden uit te dagen of het reglement in 2016 niet eens aangepast dient te worden en ook vind ik het zeer belangrijk dat er bij het afsluiten van de verzekering ook nadelen zijn. de crisis heeft natuurlijk in 2008 bij zowel banken als verzekeraars aardig wat teweeg gebracht en verandert ook bij de verzekeraars tevens gaat deze werkwijze natuurlijk ook een keer tegen dela werken zo dat het klantenbestand flink in gaat krimpen.
IK hoop dat de zienswijze van Dela gaat veranderen voordat iemand het in zijn hoofd haalt om via tv of rechtbank te toetsen of deze regels nog wel mogen in 2016 want dan is het te laat
Voor zover ik weet, zit er in de stad Groningen ook één. Dus niet ver van Sappemeer.
Ben het met je eens Wout "het gaat om het principe". Nogmaals mijn vriend (is uitvaartleider) is kostenbesparend voor DELA, dus waarom dan zo moeilijk doen.
dat zou ik niet weten na zelf op google te zoeken heb ik ontdekt dat er hier 1 in alkmaar is waar ik totaal geen klik voelde met de ondernemers op de open dag en dan nog 2 in andere steden heiloo en catricum, verder vind ik dat er het niet toe doet maar dat het om het principe gaat dat dela bepaald en dat niet verteld zonder dat men de algemene voorwaarden heeft gelezen en als men dus achter zulke dingen gaat beseffen niet meer terug kan of men stopt en is alle opgebouwde premie kwijt of men laat het wel of niet door dela verzorgen met een heel groot prijsverschil

Reageer