Keuze begrafenisondernemer

  • 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21971 Bekeken


Toon eerste bericht

103 Reacties

Genoteerd
Verslag bezoek aan DELA, 19 mei 2016

Donderdag 19 mei vond er een afspraak plaats bij DELA in Eindhoven n.a.v. de topic ‘Keuze begrafenisondernemer’. We hadden een goed en verhelderend gesprek.
Bij dit gesprek waren aanwezig:
Martin de Jong directeur verzekeren
Sandra productmanager
Rianne community manager
Bertus forumlid
Astrid forumlid
Wouter, die deze topic heeft geplaatst, was helaas verhinderd.

DELA heeft al veel op ‘papier’ staan, wat terug te vinden is op de website. Daarnaast is het altijd mogelijk om bij vragen contact op te nemen met de helpdesk. Ondanks alle beschikbare informatie, blijkt uit deze topic dat op een aantal punten (meer) transparantie gewenst is. Soms is deze informatie voor handen, soms vraagt dit nog verdieping en/of aanpassing.

Vooral boven de rivieren heeft DELA nog terrein te winnen. Hier is men de marktwerking aan het verkennen en uitbreiden om DELA meer en beter op de kaart te zetten. Er zouden bijvoorbeeld lezingen gehouden kunnen worden. Hierdoor komen mensen op een andere manier en op een ander tijdstip met DELA in aanraking.

Keuze begrafenisondernemer
Je hebt een keuze, maar die heeft wel consequenties. Deze consequenties zijn niet altijd helder en inzichtelijk. Hier ligt een taak voor DELA om deze transparanter te maken.

Wanneer de nabestaanden voor een andere uitvaartverzorger kiezen dan DELA, heeft dit gevolgen voor de kosten en is daarmee (bijna) altijd nadelig voor hen. Er is namelijk een verschil tussen wat DELA regelt en vergoedt en vergoeding bij een andere uitvaartverzorger. DELA heeft namelijk een naturapolis; je verzekert de diensten. DELA heeft (momenteel) ca. 25.000 uitvaarten per jaar. Hierdoor hebben zij inkoopvoordeel en kunnen er goede prijsafspraken gemaakt worden Bij bedrijven waarmee DELA een partnerschap is aangegaan, gelden dezelfde voorwaarden en vergoedingen.
Bijvoorbeeld: DELA keert door inkoopvoordeel een lagere vergoeding voor de kist uit, dan de kosten die een andere uitvaartondernemer rekent.
Redenen waarom er teleurstelling over de kosten zijn, is vaak omdat de nabestaanden niet op de hoogte zijn waar de overledene verzekerd was (DELA) en zij voor een andere uitvaartverzorger hebben gekozen. De uitvaartondernemer hoort de nabestaanden op de hoogte te brengen dat de condities anders zijn, maar helaas gebeurt dit vaak nog onvoldoende.

Belangrijk is dat je nabestaanden op de hoogte zijn waar je verzekerd bent en waar je papieren liggen. Daarnaast is er de mogelijkheid om via ‘Mijn DELA’ een online wensenboekje in te vullen. Hier kun je ook controleren of het budget (afhankelijk van het soort polis die je gekozen hebt)) voldoende is voor de wensen die je hebt.
Tip vanuit de forumleden is om de mogelijkheid aan te bieden om eens per x tijd een melding te krijgen om na te gaan of je wensen nog actueel zijn. Bijv. wil wel of geen melding ontvangen. Wil jaarlijks of om de 2 jaar of x tijd een melding ontvangen.

De keuze voor een andere uitvaartondernemer, dan bij DELA aangesloten, speelt ook onder de rivieren. Door ieders netwerk, ontstaat al snel een voorkeur voor iemand die je kent, of waar je goede ervaringen mee hebt.

Het blijkt dat de lijst met relaties/partnerschap niet actueel is. Deze zal z.s.m. door DELA worden bijgewerkt. Daarnaast vragen de forumleden hierbij een voetnoot met de datum te plaatsen, zodat zichtbaar is van wanneer deze lijst is.

Het is vooraf mogelijk om met een DELA consulent een afspraak te maken om de wensen rondom een uitvaart door te spreken. Dit kan thuis of via een telefonische afspraak.

Na een melding van overlijden vindt een ‘regelgesprek’ plaats. In dit eerste contact met de nabestaanden worden de afspraken gemaakt en vastgelegd. Na dit gesprek weet je waar je aan toe bent en of alle wensen binnen het budget passen, of er bijbetaald dient te worden of dat je geld terug krijgt.

Na de uitvaart wordt er een afspraak gemaakt met een nazorgconsulent. Deze helpt de nabestaanden op weg met de administratie na overlijden. Samen wordt gekeken wat er allemaal moet gebeuren.

Daarnaast is er de ‘Voor elkaar desk’. Dit is een service voorleden en biedt hulp bij vragen over voogdij, testament, schenking, samenlevingscontract, huwelijkse voorwaarden of echtscheidingsconvenant. Een service die best extra onder de aandacht gebracht mag worden. ‘Hoe bekend ben jij met de hulpdesk?’ zou een prima nieuwe topic kunnen zijn.

Tot slot: DELA kan voor de nabestaanden alles op de achtergrond regelen. Je kunt zelf een voorganger of (woord)dienst begeleider kiezen die de afscheidsdienst begeleidt. Afhankelijk van wie je kiest (vriend of professional), zijn hier al dan niet kosten aan verbonden.
Deze optie komt, denken wij, het dichtste bij de mogelijkheid om zelf iemand te kiezen die de afscheidsdienst leidt, zonder dat de kosten de pan uit rijzen.

Reageer