Keuze begrafenisondernemer

  • 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21778 Bekeken


Toon eerste bericht

103 Reacties

Dat laatste is erg spijtig.
Maar ik wil wel gebruik maken van het personeel en alle overige diensten alleen wil ik de uitvaart laten leiden door een bevriende uitvaartleider die geheel volgens DELA regels zal leiden.
En....Yvonne... je gaat er steeds maar weer vanuit dat alles duurder is dan ons DELA pakket. Dat lijkt me stug.
Ik heb al eerder gezegd, dat ik twee vrienden heb die uitvaartleiders zijn, alleen niet bij DELA. Zij zullen mij als vriendendienst voor niets wegbrengen. Dus dat inkoopvoordeel wat jij noemt Yvonne heb ik niet nodig. Dus komt er geld vrij bij DELA. Hoe wil je daarmee omgaan?

Antwoordend op de tweede alinea: de wens van de overledene en de nabestaanden hoeft niet per definitie richting uitvaartverzorgers van DELA te gaan.
Ik wil mijn uitvaart laten verzorgen door DELA, maar wil mijn vriend als leider.
Dank je, hier kan ik mee 'leven'.
Aanvulling: Spaar dan wel de rol van de DELA uitvaartverzorger uit. Is dus wel een kostenbesparing?!
Nog niet gedaan. Mijn vrouw en ik discusiëren hier nog over. Kom er tzt wel op terug.
Ben benieuwd naar het antwoord
Voor zover ik weet, zit er in de stad Groningen ook één. Dus niet ver van Sappemeer.
Ben het met je eens Wout "het gaat om het principe". Nogmaals mijn vriend (is uitvaartleider) is kostenbesparend voor DELA, dus waarom dan zo moeilijk doen.
Wacht af. Spannend!
Heb een paar keer een DELA uitvoering meegemaakt van vrienden en familie. Heb daar geen aanmerking of bemerking op. Inbreng in de organisatie van vrienden en familie werd goed opgevangen, gewaardeerd, ondersteund en uitgevoerd. Niks mis mee. Maar deze vrienden en familie hebben geen uitvaartleiders in hun kringen zoals ik die wel heb. Ik ben het wel met jullie eens, dat de beslissing van onze DELA om te gaan centraliseren niet ter sprake is gekomen in bijv. het coöperatiepanel. Dit had een prima onderwerp kunnen zijn.
Mogge Martin, er zijn er twee die voor mij geselecteerd zijn nl.: vd Zwaag in Heerenveen (op 70 km) en DLE in Emmen (op 50 km).
Om DELA bij vrienden en familie te promoten met deze gegevens in je achterhoofd gaat me moeilijk af.
Krijg ook steeds meer het gevoel dat eerder voor geld gekozen wordt bij DELA dan voor ons mede eigenaren. Op zich niets mis mee, maar als dit ten koste gaat van ons -deelnemers- vind ik dat wij voorrang hebben in dit type besluitvorming.
Akkoord. Ik hoor het wel.
Dus Rianne nog één erbij.
Hi Rianne, is de 19e 15.00 uur al definitief?
Genoteerd
In plaatsen waar DELA goed zichtbaar is, zal, vermoed ik, beter zichtbaar zijn welke uitvaartverzorgers zijn aangesloten bij DELA, dan op plaatsen waar zij (nog) niet zo zichtbaar zijn. Sinds kort is er een DELA crematorium in Heerhugowaard (NH), maar verder is DELA hier nog niet echt zichtbaar. Mensen kiezen liever voor vertrouwde uitvaartverzorgers, dan te moeten afwachten wie zij via DEAL krijgen toegewezen, is mijn ervaring. Het gezegde onbekend, maakt onbemind, lijkt ook hier op te gaan.
De bezwaren welke Wout benoemd, proef ik ook in de gehele discussie. Natuurlijk heb ik jaren geleden ook voor Dela gekozen en weet ik dat er een meerprijs zit aan een andere uitvaartondernemer dan die waar Dela afpsraken mee heeft. Het is mij echter onvoldoende duidelijk met wie Dela in mijn omgeving afspraken heeft en dus voor wie ik mogelijk kan kiezen. Mocht het met een uitvaartondernemer niet goed verlopen zijn, dan kun je een klacht indienen, wordt er geschreven. Maar daar zit niemand op te wachten. Het is het laatste wat je voor je dierbare kunt doen. Het moet in een keer goed, omdat je het nu eenmaal niet over kunt doen! Dan wil je toch iemand die vertrouwd is, waarbij je je op je gemak voelt en van wie je weet dat het goed gaat.
Wat ik me opeens afvraag; is dit een probleem van het noorden, waar Dela nog niet veel eigen centra heeft? Of speelt dit ook in het zuiden?
En dat vind ik dus zo erg! Ik heb een paar keer meegemaakt dat het helemaal niet lekker liep. Daar zit ik echt niet op te wachten! En anderen ook niet, begrijp ik uit deze discussie.

Hier ligt een serieuze taak voor Dela om hier kritisch naar te kijken!
Meneer de Jong, hartelijk dank voor uw reactie. Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de persoon die je kiest (want ja, ook die mensen hebben recht op een privéleven), als wel dat het gaat om zelf de uitvaartorganisatie te mogen kiezen.
Indien gewenst, ben ook ik bereid tot het voeren van een live discussie/gesprek.
Verslag bezoek aan DELA, 19 mei 2016

Donderdag 19 mei vond er een afspraak plaats bij DELA in Eindhoven n.a.v. de topic ‘Keuze begrafenisondernemer’. We hadden een goed en verhelderend gesprek.
Bij dit gesprek waren aanwezig:
Martin de Jong directeur verzekeren
Sandra productmanager
Rianne community manager
Bertus forumlid
Astrid forumlid
Wouter, die deze topic heeft geplaatst, was helaas verhinderd.

DELA heeft al veel op ‘papier’ staan, wat terug te vinden is op de website. Daarnaast is het altijd mogelijk om bij vragen contact op te nemen met de helpdesk. Ondanks alle beschikbare informatie, blijkt uit deze topic dat op een aantal punten (meer) transparantie gewenst is. Soms is deze informatie voor handen, soms vraagt dit nog verdieping en/of aanpassing.

Vooral boven de rivieren heeft DELA nog terrein te winnen. Hier is men de marktwerking aan het verkennen en uitbreiden om DELA meer en beter op de kaart te zetten. Er zouden bijvoorbeeld lezingen gehouden kunnen worden. Hierdoor komen mensen op een andere manier en op een ander tijdstip met DELA in aanraking.

Keuze begrafenisondernemer
Je hebt een keuze, maar die heeft wel consequenties. Deze consequenties zijn niet altijd helder en inzichtelijk. Hier ligt een taak voor DELA om deze transparanter te maken.

Wanneer de nabestaanden voor een andere uitvaartverzorger kiezen dan DELA, heeft dit gevolgen voor de kosten en is daarmee (bijna) altijd nadelig voor hen. Er is namelijk een verschil tussen wat DELA regelt en vergoedt en vergoeding bij een andere uitvaartverzorger. DELA heeft namelijk een naturapolis; je verzekert de diensten. DELA heeft (momenteel) ca. 25.000 uitvaarten per jaar. Hierdoor hebben zij inkoopvoordeel en kunnen er goede prijsafspraken gemaakt worden Bij bedrijven waarmee DELA een partnerschap is aangegaan, gelden dezelfde voorwaarden en vergoedingen.
Bijvoorbeeld: DELA keert door inkoopvoordeel een lagere vergoeding voor de kist uit, dan de kosten die een andere uitvaartondernemer rekent.
Redenen waarom er teleurstelling over de kosten zijn, is vaak omdat de nabestaanden niet op de hoogte zijn waar de overledene verzekerd was (DELA) en zij voor een andere uitvaartverzorger hebben gekozen. De uitvaartondernemer hoort de nabestaanden op de hoogte te brengen dat de condities anders zijn, maar helaas gebeurt dit vaak nog onvoldoende.

Belangrijk is dat je nabestaanden op de hoogte zijn waar je verzekerd bent en waar je papieren liggen. Daarnaast is er de mogelijkheid om via ‘Mijn DELA’ een online wensenboekje in te vullen. Hier kun je ook controleren of het budget (afhankelijk van het soort polis die je gekozen hebt)) voldoende is voor de wensen die je hebt.
Tip vanuit de forumleden is om de mogelijkheid aan te bieden om eens per x tijd een melding te krijgen om na te gaan of je wensen nog actueel zijn. Bijv. wil wel of geen melding ontvangen. Wil jaarlijks of om de 2 jaar of x tijd een melding ontvangen.

De keuze voor een andere uitvaartondernemer, dan bij DELA aangesloten, speelt ook onder de rivieren. Door ieders netwerk, ontstaat al snel een voorkeur voor iemand die je kent, of waar je goede ervaringen mee hebt.

Het blijkt dat de lijst met relaties/partnerschap niet actueel is. Deze zal z.s.m. door DELA worden bijgewerkt. Daarnaast vragen de forumleden hierbij een voetnoot met de datum te plaatsen, zodat zichtbaar is van wanneer deze lijst is.

Het is vooraf mogelijk om met een DELA consulent een afspraak te maken om de wensen rondom een uitvaart door te spreken. Dit kan thuis of via een telefonische afspraak.

Na een melding van overlijden vindt een ‘regelgesprek’ plaats. In dit eerste contact met de nabestaanden worden de afspraken gemaakt en vastgelegd. Na dit gesprek weet je waar je aan toe bent en of alle wensen binnen het budget passen, of er bijbetaald dient te worden of dat je geld terug krijgt.

Na de uitvaart wordt er een afspraak gemaakt met een nazorgconsulent. Deze helpt de nabestaanden op weg met de administratie na overlijden. Samen wordt gekeken wat er allemaal moet gebeuren.

Daarnaast is er de ‘Voor elkaar desk’. Dit is een service voorleden en biedt hulp bij vragen over voogdij, testament, schenking, samenlevingscontract, huwelijkse voorwaarden of echtscheidingsconvenant. Een service die best extra onder de aandacht gebracht mag worden. ‘Hoe bekend ben jij met de hulpdesk?’ zou een prima nieuwe topic kunnen zijn.

Tot slot: DELA kan voor de nabestaanden alles op de achtergrond regelen. Je kunt zelf een voorganger of (woord)dienst begeleider kiezen die de afscheidsdienst begeleidt. Afhankelijk van wie je kiest (vriend of professional), zijn hier al dan niet kosten aan verbonden.
Deze optie komt, denken wij, het dichtste bij de mogelijkheid om zelf iemand te kiezen die de afscheidsdienst leidt, zonder dat de kosten de pan uit rijzen.
Rianne,
Wat doet Dela er aan als een partner van Dela, helaas niet de goede dienstverlening heeft gedaan.
Hallo Wout,
Hierbij reageer ik op je onderwerp van 11 febr. betreffende de keuze van een uitvaartondernemer c.q. Dela partner, Ik zie het zo:
Wij hebben een wensenboekje gemaakt (voor ieder een aparte) en dit kan je dan met de desbetreffende uitvaartondernemer bespreken zodat al jou wensen worden uitgevoerd als in het wensenboekje zijn beschreven.
En de Mysterie gast.... dat kunnen wij allemaal zijn. Ook wij hebben uitvaarten meegemaakt, dat je je afvraagt hé doen ze dat zo?
en daar met de nabestaande overgepraat.
Misschien dat het wat helpt hoe mijn ervaring hierin is.
Maar je kan toch ook zelf iemand bellen uit jouw omgeving die jij graag wilt?
Beste forumleden,

Bedankt voor de betrokkenheid bij DELA die jullie op dit forum laten blijken. Mijn naam is Martin de Jong, ik ben directeur coöperatie & verzekeren. Graag wil ik reageren op jullie zorgen over de keuze voor een uitvaartondernemer en de onduidelijkheden die jullie aangeven met betrekking tot de voorwaarden van verzekeringen van DELA.

Keuze voor begrafenisondernemer
Jullie geven aan dat je graag vooraf wilt kiezen wie je uitvaart verzorgt. Wanneer je hebt gekozen voor een DELA uitvaartplan (natura) is deze mogelijkheid er niet. Dit komt omdat wij niet kunnen garanderen dat op het moment dat je komt te overlijden een bepaalde medewerker beschikbaar is. We moeten als werkgever rekening houden met de werk-privé balans van onze uitvaartverzorgers.

Wel bieden we verschillende mogelijkheden om je uitvaartwensen vooraf vast te leggen. Dit kan onder andere door een voorbespreking met een coöperatieconsulent. In zo’n gesprek worden de mogelijkheden en keuzes die je hebt op een rijtje gezet en wordt gekeken of je verzekering passend is.

Op het moment dat je komt te overlijden wordt een uitvaartverzorger geselecteerd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw wensen en de wensen van de contactpersoon die de uitvaart regelt. Mocht de gekozen uitvaartverzorger van DELA niet kunnen leveren wat de opdrachtgever wenst, dan is het altijd mogelijk om met ons in gesprek te gaan. We streven er altijd naar om je afscheid te verzorgen op een manier die past bij jouw wensen en die van de opdrachtgever.

We vinden de klanttevredenheid erg belangrijk. We doen regelmatig onderzoek. Daaruit blijkt dat onze leden over het algemeen heel tevreden zijn. Het is natuurlijk heel erg als een uitvaart niet naar wens verloopt. Wanneer dat aan de orde is dan nemen we dat heel serieus.

Jullie geven aan graag te willen weten welke uitvaartondernemers er bij DELA zijn aangesloten. Op onze website vind je hiervan een overzicht. Je kunt ook altijd contact opnemen met onze Uitvaartinformatielijn: 040 260 14 50. Zij kunnen je vertellen welke uitvaartondernemer bij jou in de buurt zit.

Vragen over verzekeringsvoorwaarden
DELA biedt verschillende uitvaartverzekeringen aan, waarbij ook verschillende voorwaarden gelden. De antwoorden op dit forum zijn van algemene aard. Je kun altijd contact met ons opnemen voor vragen over je verzekering. We kunnen op het forum niet op individuele vragen ingaan, omdat dit privacy-gevoelig is en dat mag niet op een openbaar forum.

Door Wout wordt aangehaald dat hij het bestuur wil uitdagen om het reglement aan te passen; de verzekeringsvoorwaarden worden altijd in overleg met onze leden opgesteld en bekrachtigd in de Algemene Vergadering. Het afstemmen van deze voorwaarden is een zorgvuldig proces waarbij er met veel zaken rekening moet worden gehouden. Om exact te doorgronden wat je graag aangepast zou willen zien, en om uitleg te geven over wat hiervan de mogelijke consequenties zouden zijn, willen we hierover graag het gesprek met je aangaan. Als jij hier ook voor openstaat, laat me dit dan weten.

Wat betreft de vraag waarom we geld vrijmaken voor goede doelen; DELA heeft sinds 2007 een goededoelenfonds (Stichting DELA Fonds), hiermee geven we onze rol in de maatschappij vorm. De oprichting van stichting DELA Fonds is destijds goedgekeurd door de leden van de Algemene Vergadering. Dit is het hoogste orgaan binnen onze organisatie omdat wij een coöperatie zijn.

Heb je het idee dat er iets niet in orde is met jouw voorwaarden, dan mag je altijd een mail sturen naar forum@dela.org met de uitleg en je gegevens. We zorgen ervoor dat dit als klacht behandeld wordt en je een specifiek antwoord krijgt op je vraag.

Ik hoop dat ik hiermee alle bestaande vragen in deze discussie heb beantwoord. Zo niet, laat het dan weten.

Reageer