Keuze begrafenisondernemer

• 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21755 Bekeken

Toon eerste bericht

103 Reacties

De bezwaren welke Wout benoemd, proef ik ook in de gehele discussie. Natuurlijk heb ik jaren geleden ook voor Dela gekozen en weet ik dat er een meerprijs zit aan een andere uitvaartondernemer dan die waar Dela afpsraken mee heeft. Het is mij echter onvoldoende duidelijk met wie Dela in mijn omgeving afspraken heeft en dus voor wie ik mogelijk kan kiezen. Mocht het met een uitvaartondernemer niet goed verlopen zijn, dan kun je een klacht indienen, wordt er geschreven. Maar daar zit niemand op te wachten. Het is het laatste wat je voor je dierbare kunt doen. Het moet in een keer goed, omdat je het nu eenmaal niet over kunt doen! Dan wil je toch iemand die vertrouwd is, waarbij je je op je gemak voelt en van wie je weet dat het goed gaat.
Wat ik me opeens afvraag; is dit een probleem van het noorden, waar Dela nog niet veel eigen centra heeft? Of speelt dit ook in het zuiden?
dat zou ik niet weten na zelf op google te zoeken heb ik ontdekt dat er hier 1 in alkmaar is waar ik totaal geen klik voelde met de ondernemers op de open dag en dan nog 2 in andere steden heiloo en catricum, verder vind ik dat er het niet toe doet maar dat het om het principe gaat dat dela bepaald en dat niet verteld zonder dat men de algemene voorwaarden heeft gelezen en als men dus achter zulke dingen gaat beseffen niet meer terug kan of men stopt en is alle opgebouwde premie kwijt of men laat het wel of niet door dela verzorgen met een heel groot prijsverschil
Voor zover ik weet, zit er in de stad Groningen ook één. Dus niet ver van Sappemeer.
Ben het met je eens Wout "het gaat om het principe". Nogmaals mijn vriend (is uitvaartleider) is kostenbesparend voor DELA, dus waarom dan zo moeilijk doen.
bertus ik denk dat het antwoord van dela nu ook zal zijn het gaat om het principe, verder probeer ik op deze manier de bestuursleden uit te dagen of het reglement in 2016 niet eens aangepast dient te worden en ook vind ik het zeer belangrijk dat er bij het afsluiten van de verzekering ook nadelen zijn. de crisis heeft natuurlijk in 2008 bij zowel banken als verzekeraars aardig wat teweeg gebracht en verandert ook bij de verzekeraars tevens gaat deze werkwijze natuurlijk ook een keer tegen dela werken zo dat het klantenbestand flink in gaat krimpen.
IK hoop dat de zienswijze van Dela gaat veranderen voordat iemand het in zijn hoofd haalt om via tv of rechtbank te toetsen of deze regels nog wel mogen in 2016 want dan is het te laat
Wacht af. Spannend!
je benoemt precies het probleem astrid alleen jou is dus ook het verhaal niet helemaal duidelijk want jij praat nog steeds over een keuze maar er is geen keus jij belt dela op om een overlijden te melden en dela stuurt een ondernemer die aan de beurt is en plaats heeft
En dat vind ik dus zo erg! Ik heb een paar keer meegemaakt dat het helemaal niet lekker liep. Daar zit ik echt niet op te wachten! En anderen ook niet, begrijp ik uit deze discussie.

Hier ligt een serieuze taak voor Dela om hier kritisch naar te kijken!
Heb een paar keer een DELA uitvoering meegemaakt van vrienden en familie. Heb daar geen aanmerking of bemerking op. Inbreng in de organisatie van vrienden en familie werd goed opgevangen, gewaardeerd, ondersteund en uitgevoerd. Niks mis mee. Maar deze vrienden en familie hebben geen uitvaartleiders in hun kringen zoals ik die wel heb. Ik ben het wel met jullie eens, dat de beslissing van onze DELA om te gaan centraliseren niet ter sprake is gekomen in bijv. het coöperatiepanel. Dit had een prima onderwerp kunnen zijn.
Beste forumleden,

Bedankt voor de betrokkenheid bij DELA die jullie op dit forum laten blijken. Mijn naam is Martin de Jong, ik ben directeur coöperatie & verzekeren. Graag wil ik reageren op jullie zorgen over de keuze voor een uitvaartondernemer en de onduidelijkheden die jullie aangeven met betrekking tot de voorwaarden van verzekeringen van DELA.

Keuze voor begrafenisondernemer
Jullie geven aan dat je graag vooraf wilt kiezen wie je uitvaart verzorgt. Wanneer je hebt gekozen voor een DELA uitvaartplan (natura) is deze mogelijkheid er niet. Dit komt omdat wij niet kunnen garanderen dat op het moment dat je komt te overlijden een bepaalde medewerker beschikbaar is. We moeten als werkgever rekening houden met de werk-privé balans van onze uitvaartverzorgers.

Wel bieden we verschillende mogelijkheden om je uitvaartwensen vooraf vast te leggen. Dit kan onder andere door een voorbespreking met een coöperatieconsulent. In zo’n gesprek worden de mogelijkheden en keuzes die je hebt op een rijtje gezet en wordt gekeken of je verzekering passend is.

Op het moment dat je komt te overlijden wordt een uitvaartverzorger geselecteerd die zo goed mogelijk aansluit bij jouw wensen en de wensen van de contactpersoon die de uitvaart regelt. Mocht de gekozen uitvaartverzorger van DELA niet kunnen leveren wat de opdrachtgever wenst, dan is het altijd mogelijk om met ons in gesprek te gaan. We streven er altijd naar om je afscheid te verzorgen op een manier die past bij jouw wensen en die van de opdrachtgever.

We vinden de klanttevredenheid erg belangrijk. We doen regelmatig onderzoek. Daaruit blijkt dat onze leden over het algemeen heel tevreden zijn. Het is natuurlijk heel erg als een uitvaart niet naar wens verloopt. Wanneer dat aan de orde is dan nemen we dat heel serieus.

Jullie geven aan graag te willen weten welke uitvaartondernemers er bij DELA zijn aangesloten. Op onze website vind je hiervan een overzicht. Je kunt ook altijd contact opnemen met onze Uitvaartinformatielijn: 040 260 14 50. Zij kunnen je vertellen welke uitvaartondernemer bij jou in de buurt zit.

Vragen over verzekeringsvoorwaarden
DELA biedt verschillende uitvaartverzekeringen aan, waarbij ook verschillende voorwaarden gelden. De antwoorden op dit forum zijn van algemene aard. Je kun altijd contact met ons opnemen voor vragen over je verzekering. We kunnen op het forum niet op individuele vragen ingaan, omdat dit privacy-gevoelig is en dat mag niet op een openbaar forum.

Door Wout wordt aangehaald dat hij het bestuur wil uitdagen om het reglement aan te passen; de verzekeringsvoorwaarden worden altijd in overleg met onze leden opgesteld en bekrachtigd in de Algemene Vergadering. Het afstemmen van deze voorwaarden is een zorgvuldig proces waarbij er met veel zaken rekening moet worden gehouden. Om exact te doorgronden wat je graag aangepast zou willen zien, en om uitleg te geven over wat hiervan de mogelijke consequenties zouden zijn, willen we hierover graag het gesprek met je aangaan. Als jij hier ook voor openstaat, laat me dit dan weten.

Wat betreft de vraag waarom we geld vrijmaken voor goede doelen; DELA heeft sinds 2007 een goededoelenfonds (Stichting DELA Fonds), hiermee geven we onze rol in de maatschappij vorm. De oprichting van stichting DELA Fonds is destijds goedgekeurd door de leden van de Algemene Vergadering. Dit is het hoogste orgaan binnen onze organisatie omdat wij een coöperatie zijn.

Heb je het idee dat er iets niet in orde is met jouw voorwaarden, dan mag je altijd een mail sturen naar forum@dela.org met de uitleg en je gegevens. We zorgen ervoor dat dit als klacht behandeld wordt en je een specifiek antwoord krijgt op je vraag.

Ik hoop dat ik hiermee alle bestaande vragen in deze discussie heb beantwoord. Zo niet, laat het dan weten.
Over tussentijds stoppen, dus opzeggen, heb ik nog nooit gelezen. Ik neem aan dat wat je hebt opgebouwd in het aanvullende deel, blijft staan.

Om het overzicht te bewaren en om deze vraag beter tot zijn recht te laten komen heb ik deze vraag van Astrid verplaatst naar een eigen topic: 'Wat gebeurt er als je tussentijds je verzekering opzegt?'
goedendag meneer de jong tot een gesprek ben ik natuurlijk altijd bereidt en niet om het beleid aan te vallen maar om te bekijken hoe wij het als familie nog beter kunnen doen , en als voorzet zou ik U uit willen dagen alle berichten nog eens goed na te lezen em dan zullen we samen concluderen dat bij veel mensen de voorwaarden bij het afsluiten niet volledig duidelijk zijn en ik mag toch aan nemen dat U dat net zo stoort als mij. als U een gesprek wil ben ik daar natuurlijk altijd toe bereidt om ook samen het algemeen belang te dienen en ik neem aan dat de gegevens bij dela bekend zijn dus ik hoor van U.
Mogge Martin, er zijn er twee die voor mij geselecteerd zijn nl.: vd Zwaag in Heerenveen (op 70 km) en DLE in Emmen (op 50 km).
Om DELA bij vrienden en familie te promoten met deze gegevens in je achterhoofd gaat me moeilijk af.
Krijg ook steeds meer het gevoel dat eerder voor geld gekozen wordt bij DELA dan voor ons mede eigenaren. Op zich niets mis mee, maar als dit ten koste gaat van ons -deelnemers- vind ik dat wij voorrang hebben in dit type besluitvorming.
Bedankt voor jullie reactie, Wout en Bertus. Graag ga ik hierover met jullie in gesprek. Rianne neemt contact op om hiervoor een afspraak te maken.
Het zou mooi zijn als een verslag van het gesprek op het Forum wordt geplaatst.
Akkoord. Ik hoor het wel.
even ter attentie van andre wat mij betreft komt het verslag op het forum maar ik zou het nog veel mooier vinden als het verslag in de dela kroniek zou komen want er zijn op dit moment 2 hoofdzaken die spelen 1 de keuze van uitvaart ondernemer en het daarbij behorende uitkering en 2 de voorlichting bij het afsluiten, misschien is het mogelijk dat de afspraak met Dhr de Jong gepaard kan gaan met het forum en de leden van het familie bestuur en ik begrijp dat je benieuwd bent dus draag maar aan wat jij belangrijk vind in de gesprekken
Goed idee, Andre om via een verslag de bevindingen terug te koppelen op het forum.
Wout, Bertus, ik bel jullie om een afspraak te maken.
prima ik wacht je telefoontje af, **** [aangepast ivm privacy] de mooiste optie is een sms want dan hoor ik de telefoon niet altijd
Ik weet je te bereiken Wout 🙂
Meneer de Jong, hartelijk dank voor uw reactie. Ik denk dat het niet zo zeer gaat om de persoon die je kiest (want ja, ook die mensen hebben recht op een privéleven), als wel dat het gaat om zelf de uitvaartorganisatie te mogen kiezen.
Indien gewenst, ben ook ik bereid tot het voeren van een live discussie/gesprek.
Dus Rianne nog één erbij.
Reputatie 4
Beste Wout.

Wie blijft er uiteindelijk verantwoordelijk,
de DELA,of een gekozen begrafenisondernemer,
of er aan de wensen van de overledene,en/of
de nabestaande,is voldaan.
johan.
Hi Rianne, is de 19e 15.00 uur al definitief?
Hoi Bertus, de afspraak met Martin staat definitief gepland op donderdag 19 mei om 15:00u. Ook Wout en Astrid zijn hierbij aanwezig.
We zorgen na afloop voor een terugkoppeling van het gesprek op het forum.

Reageer