Keuze begrafenisondernemer

• 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21926 Bekeken

Toon eerste bericht

103 Reacties

Sharina, je vraagt: "Wat wil je precies weten André? Hoe wij de samenwerkingen aangaan, aan welke criteria de uitvaartondernemers moeten voldoen en hoe we de kwaliteit waarborgen?"
Je tweede antwoord geeft al meer informatie. Dela heeft haar eigen uitvaartverzorgers, maar kennelijk zijn er 'witte plekken' op de kaart. In die 'witte plekken' zijn er contracten met uitvaartverzorgers met een eigen onderneming. Vertel wat je kwijt wilt/kunt over de samenwerking tussen uitvaart ondernemer en Dela. Er zijn op dit gebied al wat onderwerpen aan de orde geweest, bv begraven worden op een natuurbegraafplaats, mijn vraag over begraven willen worden in een lijkwade. Kunnen deze specifieke verlangens door Dela uitvaartverzorgers ingewilligd worden? Ik neem aan dat ik met Dela contact moet leggen voor een voorbespreking of een voorregeling met een Dela uitvaartverzorger bij mij in de buurt. Als ik de antwoorden op deze vragen kan vinden in de Algemene Voorwaarden, hoef je me dat alleen te laten weten.
Beste mensen, om te weten waar ik t.z.t. aan toe ben heb ik een voorbespreking afgesproken met een Dela uitvaartondernemer. Over een maand. Het viel mij op dat de (dichtsbijzijnde ?) ondernemer meer dan een uur moet rijden om bij mij in noord Groningen te komen. Via LinkedIn naar Dela begrafenisondernemers gezocht en geconstateerd dat ze bijna allemaal onder de 'grote rivieren' zitten en in Overijssel. Tot dat gesprek op 24 maart houd ik me over dit onderwerp maar even stil. Daarna zal ik verslag doen en hoop ik antwoord te hebben op de vragen die hierboven gesteld zijn en waar ik ook zelf mee zit.
Een week of drie geleden ben ik uit deze discussie gestapt en heb aangekondigd terug te keren na een gesprek met een consulent. In plaats van dat gesprek bij mij thuis heb ik een uitgebreid telefoongesprek gehad met een adviseur van Dela. Het gesprek leverde niet zo veel nieuws op, maar was wel een bevestiging van het feit dat een standaard begrafenis of crematie door Dela of een Dela partner prima verzekerd is. Maar zodra je buiten Dela om iets wilt, dat het dan extra geld kost. Voor het niet afnemen van diensten of producten uit het standaard Dela aanbod, wordt geen of weinig restitutie gegeven. Na het gesprek, waarvan ik al snel een verslag kreeg toegestuurd is het een en ander in ieder geval duidelijk.
Een praktisch bezwaar van 'vastzitten' aan Dela voor mensen in het noordoosten van het land is dat de dichtstbijzijnde Dela partners in Emmen en Heerenveen zitten, 80-120 km rijden. Daar ga je als nabestaanden dus niet even langs om wat te regelen. Heb ik me niet gerealiseerd toen ik 40 jaar geleden de verzekering afsloot en in Breukelen woonde.
Dank je wel voor je antwoord Yvonne. De opmerking over de afstand van Dela uitvaartverzorger tot Winsum was ingegeven door de herinnering aan aan de crematie van mijn vader 6 jaar geleden. Toen was het wel makkelijk dat mijn zus en ik even langs konden bij de uitvaartverzorger in Goes (waar mijn vader was overleden) om alles te regelen. Maar ik ben het met je eens dat het bezwaar wegvalt als de begrafenisondernemer bij je langs komt. Bovendien is veel (b.v. de kaarten) via internet te regelen.

En Bertus, uit het gesprek kreeg ik wel de indruk dat, binnen vrij duidelijke grenzen, alles gedaan zal worden om een uitvaart volgens de wensen van betrokkenen uit te voeren.
Het zou mooi zijn als een verslag van het gesprek op het Forum wordt geplaatst.
Is het echt zo dat je zaken met Dela bespreekt maar vervolgens een 'vreemde' uitvaartverzorger treft op de dag van de uitvaart? Wat is de ervaring van anderen daarin?
Nee dat is niet/wel mogelijk! Je hebt voor Dela gekozen en hebt ervoor betaald! Een andere uitvaart ondernemer naar eigen smaak kun je natuurlijk toch kiezen, maar dat zul je voelen in je portemonnee!
Even wil ik reageren Andre! Dela is een verzekeringsmaatschappij GEWORDEN! De naam Dela is de afkorting van
DRaagt Elkanders LAsten!
Het werd gedacht als een soort omslagstelsel zoals de AOW ook in feite is: de levenden dragen de financiën bij met een premie, voor degenen die met pensioen gaan.Degene die het geld int sluist het meteen door naar de ander die recht heeft het te ontvangen.
Vul voor pensioen begrafeniskosten in en je hebt het concept voor de oprichters van Dela in de vorige eeuw!

Je stelt ook dat Dela geen begrafenisondernemer is. Dat is niet zo eenvoudig te stellen! Dela heeft er wel veel mee te doen! Maar is ook een verzekeringsmaatschappij geworden. Daar moet Dela tussen zien te schipperen, waar ze veel ervaring in heeft!
Je zegt Wou:

"dat dela een begrafenisondernemer uit kiest en je daardoor niet van te voren met de ondernemer kan bespreken wat je wensen zijn"

Dat ervaar ik ook als een grote tekortkoming in het hele begrafenisgebeuren! en wat zou het toch makkelijk te verhelpen zijn, om aan die wens tegemoet te komen. Ik begrijp dat het extra tijd/geld kost, maar voor een coöperant kan toch wel iets gevonden worden?

En ja hoor! Een maand geleden sprak ik daarover met een van de dames van Dela! Zij zou een Dela=man sturen waar ik nog steeds op zit te wachten. Moet ik echt tot aan mijn overlijden daarop wachten beste Dela?
Mart je vertelde:
"Zelf heb ik nog niet nagedacht over de alternatieven van een kist".
Stel dat je er over na gaat denken en ipv een kist toch voor een lijkwade plus draagbaar gaat kiezen. In een eerder bericht bleek dat je daarvoor interesse had.
Laat ons dan voor de gein eens weten hoeveel €€'s je voor de kist (waar je recht op had) van Dela dan terugkrijgt en hoeveel dat je voor de lijkwade met draagbaar moet bijtellen.
Andre je vraagt of specifieke verlangens (natuurbegraafplaats/ lijkwade met baar) door Dela ingewilligd kunnen worden?
Natuurlijk zeg ik dan en dat is geen witz! In deze wereld waar we kunnen meten dat een soort zwaartekrachtwind over de aarde gaat, zijn je relatief kleine verlangens goed door Dela in te willigen. En dat doet Dela ook!!

Op de Dela site kun je vinden hoeveel euro's je van Dela terug krijgt, wanneer je b.v. de "Dela-kist" niet wil gebruiken. Kijk dan hoeveel je moet betalen bij een leverancier van een lijkwade met draagbaar en je ziet hoeveel het je kost om deze wens ingewilligd te krijgen. Dat sommetje is toch snel gemaakt?

Toch begrijp ik goed de achtergrond van je vraag! We zitten bij Dela, dat is de afkorting van: Draagt Elkanders Lasten. Dit bedrijf heeft een uitstekende solvabiliteit in de jaren opgebouwd. Dat betekent in welke mate de onderneming aan haar totale schulden/plichten ( oa kosten van begrafenissen) kan voldoen.
Daarbij komt dat we steeds ouder worden en dus meer premie gaan betalen en.....dat Dela weer de premie verhoogt omdat de rente zo laag is! Nee nee je moet me niet vragen dat uit te leggen.

Laat ons dan voor de gein eens weten hoeveel €€'s je voor de kist (waar je recht op had) van Dela terugkrijgt en hoeveel dat je voor de lijkwade met draagbaar moet bijtellen. De uitkomst zal een beetje zuur zijn, maar je verlangens kunnen vervuld worden Andre!
Nu dat ik toch bezig ben met gedachten over dit onderwerp te vormen, heb ik een vraag aan Dela!
Beste Dela er is toch zeker iets te bedenken dat een coöperant, zoals Andre, iets extra mag krijgen?

Neem nou mijn geval: meer dan 60 jaar draag ik mede de lasten van de ander in de vorm van premie. Maar kijk ik naar het laatste jaarverslag, dan kan ik niet van de volgende gedachte los komen: ik heb bijgedragen aan de lasten van de ander, maar heb ook flink bijgedragen aan de winst van de onderneming Dela. Pluim op de hoed voor de bestuurders van Dela!

Terug naar mijn vraag: beste Dela, er is toch best iets te bedenken om deze spagaat tussen de afkorting wat Dela betekent en de werkelijkheid van een bedrijf te overbruggen? (nee nee ik ben het goede doelen fonds niet vergeten!)
Iets extra krijgen betekent iets ontvangen waar je formeel geen recht op heb.
Neem nu Bertus , die schreef:
27
Ik woon in een Gronings dorp (Sappemeer). Iedereen kent iedereen en dus ook de ondernemers(twee). Beide zijn mijn vrienden, maar sinds Dela landelijk een aantal begrafenisondernemers heeft gecontracteerd wordt me de keuze min of meer ontnomen. Toch wil ik en kan ik niet om deze twee heen. Hoe in geval het aan de hand is te handelen? De prijzen van beide naast elkaar leggen en dan eventueel bij betalen of qua uitvaart meer besteden binnen het budget wanneer de vrienden er een vriendendienst van maken.Lees graag jullie reactie.

Iets extra zou kunnen zijn wanneer Dela tegen Bertus zou zeggen: regel de uitvaart met je vrienden uitvaartverzorgers, wij als Dela komen er wel uit met die plaatselijke ondernemers wel uit. Zou toch niet moeilijk hoeven te zijn?
Er is een spagaat in de werkelijkheid van een bedrijf Riane en het Dragen van Elkanders LAsten! Het bedrijf moet toch telkens winst zien te maken?
Neem nu het gegeven dat we steeds ouder worden en we langer premie blijven betalen. Dan zou je kunnen zeggen Dela overweeg eens, bij mensen die na bijvoorbeeld 60 jaar de lasten van een ander te hebben gedragen, een premievrije periode in te voegen. Je hebt toch door deze wind in de zeilen huizen en winkels kunnen kopen?
Nee Dela zegt: de rente is nu laag. We moeten dus de premie gaan verhogen omdat we minder inkomsten uit vermogen krijgen.
Dat noem ik de spagaat van een bedrijf die zijn geld in huizen en winkels heeft zitten en de naam DELA: het Dragen van Elkanders LAsten.
Ik weet het antwoord al van de baas van Dela: wees toch blij Witzenmann, dat we het zo geregeld hebben dat onze huizen en winkels ook aan jouw lasten bijdragen! Ja dat ben ik ook!
En toch vind ik het zuur als coöperant te moeten vaststellen dat ik van Dela maar € 90 terug krijg voor een kist, (die ik niet kies bv vanwege de keuze van een lijkwade met opbaarplank). Dezelfde kist staat echter op de site geprijsd voor € 450- als ik hem bij Dela wil kopen!
Dit bedoel ik ook met de werkelijkheid van een bedrijf Rianne.
Beste Sharina,

Kan een lid ergens vinden welke uitvaartverzorgers in zijn of haar omgeving aangesloten zijn bij de DELA? Of moet er om in contact te komen voor een voorgesprek eerst via jullie contact gelegd worden?
Beste Sharina,

Dank je wel voor je reactie! Je schrijft op dit moment is dit niet mogelijk. Wellicht in de toekomst!
Ik lees de discussie over wie de begrafenis doet met enige verbazing. Als ik met de Dela afspreek hoe ik mijn afscheid wil hebben dan is het niet belangrijk welke ondernemer dat doet als ze de afspraken maar volgen. Zo kun je doorgaan tot ik wil alleen mannen en geen vrouwen en ze moeten minstens 55 zijn.
Je maakt afspraken en die moeten uitgevoerd worden uiteraard met de nodige egards. Als je naar de garage gaat voor een reparatie aan een auto kun je ook niet kiezen welke monteur het doet, als zoveel zaken in het leven.
Soms is het je overgeven aan de ander veel beter want je bent soms te emotioneel. Ik heb inmiddels 5 begrafenissen zelf geregeld waaronder die van mijn vrouw en vele van naaste familie meegemaakt.
Ik woon in een Gronings dorp (Sappemeer). Iedereen kent iedereen en dus ook de ondernemers(twee). Beide zijn mijn vrienden, maar sinds Dela landelijk een aantal begrafenisondernemers heeft gecontracteerd wordt me de keuze min of meer ontnomen. Toch wil ik en kan ik niet om deze twee heen. Hoe in geval het aan de hand is te handelen? De prijzen van beide naast elkaar leggen en dan eventueel bij betalen of qua uitvaart meer besteden binnen het budget wanneer de vrienden er een vriendendienst van maken.Lees graag jullie reactie.
Dank voor je reactie. Begrijp ook best dat niet alleen Heerhugowaard buiten het DELA bekendheidsgebied valt, maar nagenoeg het hele noorden ook. Wanneer het zover is, zullen we zien hoe het gaat gebeuren. Heb er wel vertrouwen in hoor.
Reactie op de laatste twee alinea's: wanneer de plaatselijke ondernemers mij een vriendendienst bewijzen en mij voor niets wegbrengen? Wie profiteert dan ?
Dank je Sharina heb het begrepen. Ik denk dat we er wel uit komen t.z.t. Waarschijnlijk gaan we wel gebruik maken van de DELA ondernemer maar de vriend(en) als uitvaartleider inschakelen. Het bedrag dat zij vragen (als) kan dan verrekend worden met het bedrag dat jullie hebben afgesproken met de DELA lijkt me.
Ik heb binnen mijn familie en kennissenkring een goede ervaring met de DELA ondernemer, ook met de uitvaartleider, maar in mijn geval dan graag de vrienden leiders.
Kijk uit naar de reactie, Rianne.
Dank je André LS, ik was er al bang voor. Ik meen mij echter te herinneren dat er in de stad Groningen ook een Dela partner zit.
T.o.v. Sappemeer is dat wel te hanteren. Dat "vastzitten" is gevoelsmatig per persoon verschillend en hangt ook af van de eisen en de wil om te investeren en wat heb je er voor over. Ben het wel met je eens dat je meer gecompenseerd mag worden.....of wil Dela daar (ook) een slaatje uit slaan.
Aanvullend: Heb toch al het gevoel dat het bij onze Dela (we zijn uiteindelijk allemaal eigenaar)steeds meer om euro's gaat, en dat diensten een beetje naar achteren worden geschoven tenzij er aan verdient kan worden. Sorry mensen, dit is niet opruiend bedoeld hoor. Gewoon mijn constatering.
Bertus
Er wordt veel gesproken over de extra kosten. Maar het kan toch ook zo zijn dat een niet aangesloten uitvaartleider goedkoper is.
In mijn geval zullen dat mijn vrienden zijn. Hoe gaan jullie (DELA) daar mee om? Krijg ik hier iets voor terug in geld of in materiële vorm?
Het gaat dan alleen om de persoon(en), niet om de aangesloten DELA uitvoering.

Reageer