Keuze begrafenisondernemer

  • 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21761 Bekeken


Toon eerste bericht

103 Reacties

Dank je André LS, ik was er al bang voor. Ik meen mij echter te herinneren dat er in de stad Groningen ook een Dela partner zit.
T.o.v. Sappemeer is dat wel te hanteren. Dat "vastzitten" is gevoelsmatig per persoon verschillend en hangt ook af van de eisen en de wil om te investeren en wat heb je er voor over. Ben het wel met je eens dat je meer gecompenseerd mag worden.....of wil Dela daar (ook) een slaatje uit slaan.
Aanvullend: Heb toch al het gevoel dat het bij onze Dela (we zijn uiteindelijk allemaal eigenaar)steeds meer om euro's gaat, en dat diensten een beetje naar achteren worden geschoven tenzij er aan verdient kan worden. Sorry mensen, dit is niet opruiend bedoeld hoor. Gewoon mijn constatering.
Bertus
Goed dat je in gesprek bent gegaan met een adviseur Andre. Ik wil nog even terug komen op de vergoeding. Wanneer iemand voor een andere uitvaartverzorger kiest is de vergoeding als volgt;
- Voor het Dienstenpakket ontvangen de nabestaanden in 2016: €2.734
- Daarnaast wordt de Geldverzekering uitgekeerd. De hoogte van de Geldverzekering staat op het polisblad.

In plaats van onze dienstverlening keren wij een vergoeding uit die is gebaseerd op de kosten die DELA zou maken als we zelf de uitvaart zouden verzorgen. Sluit iemand een verzekering bij DELA af? Dan gaan we er vanuit dat deze persoon de uitvaart ook door ons laat regelen en verzorgen. Wij investeren in crematoria, uitvaartcentra en personeel op basis van het aantal leden. Natuurlijk staat het een verzekerde vrij om voor een andere uitvaartverzorger te kiezen. Om andere leden niet te benadelen, betalen we dan een bedrag uit dat gebaseerd is op de kosten die DELA zou maken.

Het praktisch bezwaar wat wordt genoemd is dat de dichtstbijzijnde uitvaartverzorgers 80 tot 120 km verderop zitten. Echter, Nadat er een overlijden plaatsvindt, komt de uitvaartverzorger bij de nabestaanden langs voor een gesprek aan huis. Daarnaast vindt de opbaring, crematie of begrafenis plaats op de locatie naar wens van de overledenen en/of nabestaanden. Je kunt dus bijvoorbeeld kiezen voor een opbaring thuis of uitvaartcentrum naar keuze. Of voor het crematorium in de eigen woonplaats. Is er geen crematorium in de woonplaats? Dan kiezen wij een crematorium waarvan wij (mede)eigenaar zijn in een straal van 15 kilometer. In alle andere gevallen wijzen wij het dichtstbijzijnde crematorium aan.
Dank je wel voor je antwoord Yvonne. De opmerking over de afstand van Dela uitvaartverzorger tot Winsum was ingegeven door de herinnering aan aan de crematie van mijn vader 6 jaar geleden. Toen was het wel makkelijk dat mijn zus en ik even langs konden bij de uitvaartverzorger in Goes (waar mijn vader was overleden) om alles te regelen. Maar ik ben het met je eens dat het bezwaar wegvalt als de begrafenisondernemer bij je langs komt. Bovendien is veel (b.v. de kaarten) via internet te regelen.

En Bertus, uit het gesprek kreeg ik wel de indruk dat, binnen vrij duidelijke grenzen, alles gedaan zal worden om een uitvaart volgens de wensen van betrokkenen uit te voeren.
Rianne,
Wat doet Dela er aan als een partner van Dela, helaas niet de goede dienstverlening heeft gedaan.
Dank je wel voor je vraag Aad. Ik geef even antwoord in plaats van Rianne. Als een partner van DELA geen goede dienstverlening heeft verricht dan kan de opdrachtgever van de uitvaart een klacht indienen. Wij gaan dan in gesprek met de opdrachtgever en natuurlijk ook met de uitvaartverzorger.
Hallo Wout,
Hierbij reageer ik op je onderwerp van 11 febr. betreffende de keuze van een uitvaartondernemer c.q. Dela partner, Ik zie het zo:
Wij hebben een wensenboekje gemaakt (voor ieder een aparte) en dit kan je dan met de desbetreffende uitvaartondernemer bespreken zodat al jou wensen worden uitgevoerd als in het wensenboekje zijn beschreven.
En de Mysterie gast.... dat kunnen wij allemaal zijn. Ook wij hebben uitvaarten meegemaakt, dat je je afvraagt hé doen ze dat zo?
en daar met de nabestaande overgepraat.
Misschien dat het wat helpt hoe mijn ervaring hierin is.
hallo Aad wat betreft de mysterie gast was dan ook mijn voorstel dat de gast een aangesloten dela lid is zodat er niet onnodig kosten gemaakt hoeven te worden, ten tweede wil ik nog even aansluiten bij het antwoord van Yvonne want daar heb ik ook met rianne over gesproken, het antwoord is nu elke keer achteraf kan men klagen maar dan is het te laat en een uitvaart die niet goed verliep kan men nooit meer over doen en ook niet meer goed maken met een bloemetje excuus of korting.
Tevens vraag ik mij steeds meer af wat dela bedoelt met andere leden benadelen als men kiest voor een andere uitvaartondernemer als men het bedrag betaald wat men kwijt is als Dela het zelf doet.
Tevens vindt ik het bedrag van 2734. want een beetje begrafenis zit je zo op de 8 a 9000 euro niet erg hoog want ik kan mij niet voorstellen dat dela het voor dat bedrag kan doen en als het wel zo is waar komt dan het geld vandaan om allerlei investeringen te doen zoals eigen crematorium
Er wordt veel gesproken over de extra kosten. Maar het kan toch ook zo zijn dat een niet aangesloten uitvaartleider goedkoper is.
In mijn geval zullen dat mijn vrienden zijn. Hoe gaan jullie (DELA) daar mee om? Krijg ik hier iets voor terug in geld of in materiële vorm?
Het gaat dan alleen om de persoon(en), niet om de aangesloten DELA uitvoering.
Goedemorgen Wout, onze uitvaartverzorgers doen ons best de uitvaart naar wens van de overledene en nabestaanden te regelen. Wanneer de nabestaanden ontevreden zijn over de uitvaartverzorger, bij bijvoorbeeld het eerste gesprek, dan kan hiervan een melding gemaakt worden. Wij zorgen er dan uiteraard voor dat dit opgelost wordt, door bijvoorbeeld een andere uitvaartverzorger in te schakelen. Wanneer er klachten na de uitvaart zijn, kunnen wij dit helaas niet meer terugdraaien, hoe vervelend dit ook is. Wij doen er dan natuurlijk alles aan om dit in de toekomst te voorkomen!

DELA investeert in crematoria, uitvaartcentra en personeel. Wanneer wij de leden die de uitvaart niet door DELA laten verzorgen een hoger bedrag geven, kunnen wij natuurlijk minder investeren in onze crematoria, uitvaartcentra en personeel. Hiermee benadelen wij dus de andere leden die de uitvaart wel door DELA laten verzorgen.

DELA kan als grootste uitvaartverzorger in Nederland voordelig inkopen. Daarom is het bedrag van €2.734 gebaseerd op de kosten die wij maken wanneer we de uitvaart regelen. Dit geldt voor de Dienstenverzekering. Daarnaast heb je recht op de aanvullende Geldverzekering zoals op het polisblad beschreven. Dan kom ik ook meteen terug op de vraag van Bertus: nabestaanden moeten bijna altijd bijbetalen als ze voor een andere uitvaartondernemer kiezen. Dat komt omdat andere uitvaartondernemers vaak niet dezelfde inkoopvoordelen realiseren.

Als je de uitvaart wel door DELA laat verzorgen maar er wordt geen gebruik gemaakt van het personeel, bedoel je dan iemand uit je vriendenkring die een woordje houdt tijden de dienst of vrienden die de kist dragen? Dan krijg je hiervoor geen vergoeding. De gehele uitvaart door een andere ondernemer laten verzorgen maar wel de diensten uit het Dienstenpakket gebruiken is helaas niet mogelijk.
Dat laatste is erg spijtig.
Maar ik wil wel gebruik maken van het personeel en alle overige diensten alleen wil ik de uitvaart laten leiden door een bevriende uitvaartleider die geheel volgens DELA regels zal leiden.
En....Yvonne... je gaat er steeds maar weer vanuit dat alles duurder is dan ons DELA pakket. Dat lijkt me stug.
Yvonne ergens klopt er iets niet in het verhaal, Dela is opgericht om voor elkaar te zorgen zonder winstoogmerk nu heeft om op 1 of andere manier wel geld beschikbaar door leden om crematoriums en goedkopere diensten in te kopen men geeft dan deze investering terug aan de leden door korting bij gebruik diensten hoe kan dat tevens is het goed om te weten dat men best de uitvaart kan laten leiden door een uitvaartleider van dela maar zelf helemaal bepaald hoe de uitvaart zal zijn op dat moment merkt men dan ook het prijsverschil .
Dat zie je verkeerd Wout. Wij geven onze leden geen korting wanneer de uitvaart door DELA wordt verzorgd. Maar zij maken gebruik van een inkoopvoordeel wat wij kunnen realiseren. Dit vervalt wanneer iemand een andere uitvaartverzorger kiest. DELA heeft inderdaad geen winstoogmerk. De winst die wij maken, geven wij terug aan onze leden. Dat doen wij door de premiestijging laag te houden. Stel, de uitvaartkosten stijgen met 3%. Dan stijgt de premie in principe ook met 3%. Om het DELA UitvaartPlan waardevast te houden, moet de premie eigenlijk meer dan 3% stijgen. Het verschil tussen de 3% en de premie die daadwerkelijk nodig is, betalen we uit de winstdeling. DELA streeft er naar om de premiestijging niet meer te laten zijn dan de stijging van de uitvaartkosten. Ook leden die uiteindelijk voor een andere uitvaartverzorger kiezen, krijgen de winstdeling terug. Het zou dan natuurlijk niet eerlijk zijn om een zelfde vergoeding te geven.

Wanneer je de uitvaart door één van onze uitvaartverzorgers laat verzorgen, zal dit altijd gebeuren naar wens van de overledene en nabestaanden. Afhankelijk van de wensen en de verzekering die iemand heeft, kan het zijn dat er kosten bij komen. Dan bedoel ik bijvoorbeeld als iemand een luxere kist wil, extra rouwkaarten, koffietafel, enz. Dit is echt per persoon verschillend.
Maar je kan toch ook zelf iemand bellen uit jouw omgeving die jij graag wilt?
Ik heb al eerder gezegd, dat ik twee vrienden heb die uitvaartleiders zijn, alleen niet bij DELA. Zij zullen mij als vriendendienst voor niets wegbrengen. Dus dat inkoopvoordeel wat jij noemt Yvonne heb ik niet nodig. Dus komt er geld vrij bij DELA. Hoe wil je daarmee omgaan?

Antwoordend op de tweede alinea: de wens van de overledene en de nabestaanden hoeft niet per definitie richting uitvaartverzorgers van DELA te gaan.
Hallo Maddy 67 en Bertus. Uit jullie reacties maak ik op dat het een en ander nog niet helemaal duidelijk is. Mijn collega's omschreven in eerdere reacties al de procedure omtrent de keuze van een andere uitvaartverzorger dan DELA. Graag vat ik deze samen zodat de onduidelijkheden worden weggenomen.

Met het DELA UitvaartPlan, bestaande uit een Dienstenverzekering en Geldverzekering, regelt en verzorgt DELA de uitvaart. Op onze website kun je de inhoud van het de verzekering nalezen. Wanneer je een eigen uitvaartverzorger kiest, dan maak je dus geen gebruik van het Dienstenpakket. De nabestaanden krijgen dan een vaste vergoeding. Voor 2016 is dat €2734 + de Geldverzekering van minimaal €597. Dit gaat ook op als een vriend/bekende niet is aangesloten bij DELA maar toch de uitvaart regelt.

Ik kan me voorstellen dat je graag de uitvaart laat regelen door de plaatselijke uitvaartverzorger of iemand die je kent en vertrouwd. Wellicht iemand die niet bij DELA is aangesloten. Ik ben dan ook erg benieuwd of er meer mensen zijn die vooraf al weten door wie ze de uitvaart willen laten regelen.

Stelling: Wil jij jouw uitvaart laten verzorgen door DELA of juist niet? (En waarom?)
Ik wil mijn uitvaart laten verzorgen door DELA, maar wil mijn vriend als leider.
Als ik het goed begrijp wil je dan wel gebruik maken van de diensten uit het DELA UitvaartPlan. Je kunt dan samen met onze uitvaartverzorger afspraken maken omtrent de rol van jouw vriend als uitvaartleider.
Dank je, hier kan ik mee 'leven'.
Aanvulling: Spaar dan wel de rol van de DELA uitvaartverzorger uit. Is dus wel een kostenbesparing?!
In het DELA UitvaartPlan is het benodigde personeel verzekerd, maar niet verrekenbaar. Er is dus geen sprake van een kostenbesparing op het moment dat je ervoor kiest om een eigen uitvaartverzorger in te schakelen, Bertus.

Wanneer je, zoals jij de mogelijkheid hebt om je vrienden in te schakelen om (een deel) van je begrafenis te regelen, lijkt me dat vooral heel erg mooi en waardevol. Heb je er ook al over nagedacht welk deel van je begrafenis je door hen zou willen laten verzorgen? En heb je dat ook al ergens vastgelegd, zodat ook je nabestaanden dit weten?
Nog niet gedaan. Mijn vrouw en ik discusiëren hier nog over. Kom er tzt wel op terug.
Nu even twee weken niet gereageerd en eens rustig gelezen wat andere leden in deze discussie te schrijven hebben en dan proef ik toch echt dela dat er meerdere leden zijn die de bezwaren proeven, zo lees ik bijvoorbeeld dat leden het verschil tussen wat dela betaald als men een andere uitvaartverzorger kiest en het opgebouwde bedrag wel erg groot vindt??, tevens hoe kan ik een voorbespreking met een uitvaartverzorger regelen als je niet weet welke uitvaartverzorger jouw uitvaart regelt??tevens is volgens mij dela een organisatie zonder winstoogmerk hoe verklaar ik dan de winst di het bestuur zich toe eigent voor goede doelen??
Ben benieuwd naar het antwoord
ik zou nu wel eens antwoord willen hebben van de bestuurders van dela en niet van de moderators want deze discussie is volgens mij op gezet om het bestuur aan het werk te zetten
ik zou trouwens wel eens van de leden willen horen wat ze er van vinden als men stopt met dela omdat sommige het niet meer kunnen betalen of omdat ze niet met de voorwaarden accoord gaan, en voor dela ook een taak dat men duidelijk uit legt bij het afsluiten wat het alternatief is en wat er gebeurt met de opgebouwde premie als men tussentijds stopt

Reageer