Keuze begrafenisondernemer

  • 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21808 Bekeken


Toon eerste bericht

103 Reacties

Fijn van DELA is dat je "weet wat je krijgt". Na het overlijden van een dierbare ontbreekt de tijd voor het opvragen van offertes bij andere begrafenis ondernemers. Als je voor het overlijden een uitvaart kunt gaan regelen, dan win je in ieder geval tijd om keuzes te maken.
Ik weet dat als je van bepaalde diensten van DELA géén gebruik maakt tijdens een uitvaart, je hiervoor een bedrag ontvangt wat naar eigen keuze is te gebruiken.
Ik kan me in de verhalen die hier worden geschreven niet vinden.
Ik ben al heel lang klant bij de DELA,en dat waren mijn ouders ook,bij het overlijden van mijn ouders is alles perfect geregeld door de DELA,ook de polissen die er waren is verzorgt door de DELA,ze waren er van A tot Z bij zal ik maar zeggen om het verhaal niet te lang te maken.
Volgens mij heeft DELA naast een uitvaartpolis ook een verzekeringspolis
waar je ook verzekerd bent of het nu Dela of monuta is het zijn ondernemers die toch geld willen verdienen,je kunt er ook voor kiezen om je uitvaart al vooraf te betalen heb ik bij mijn schoonvader ook gedaan dit was prima geregeld zo kun je je eigen onderneming uitzoeken. 0f je neemt een levensverzekering dan heb je ook zelf de keus waar je naar toe gaat,de keus maak je helemaal zelf .
Ik zelf ben bij de Dela verzekerd en ik ga ervan uit dat het allemaal uitstekend verzorgd word.
Dat is nu het fijne van een verzekering dat je zelf kunt kiezen wat en wie je wilt.
met een mysterie gast bedoel ik een persoon die rouwplechtigheden bezoekt om te zien hoe deze verlopen elke ondernemer beloofd dat de rouwplechtigheid verloopt zoals afgesproken en ik weet zeker dat het ook in de meeste gevallen zo als afgesproken gaat maar het zijn meestal de kleine dingen die zo,n dag tot een mooi of een minder mooi afscheid kunnen maken, ik heb zelf ook de ervaring dat als er geen goed improvisatie vermogen van de ondernemer is het ook kan komen tot een rommeltje en ik ben zelf tot de conclusie dat het soms erg prettig is dat men van te voren als men de wensen bespreekt men een klik met de ondernemer heeft .
Waarom zou yarden nu zo,n prachtige reclame hebben en adverteert met dat de ondernemer oog heeft voor de kleine dingen
beste moderators ik ben toch eigenlijk best wel geschrokken van deze discussie want als je de discussie goed na leest blijkt dat er toch veel werk is voor dela want er zijn toch wel een aantal mensen die nu ineens wakker worden en beseffen dat er geen vrije keuzes zijn, zelf heb ik jammer genoeg moeten zien dat niet alle uitvaart ondernemers even respectvol omgaan met een rouwplechtigheid en jammer genoeg is deze rouwplechtigheid er maar 1 en kan dus nooit meer hersteld worden vandaar dat ik dus zelf kies voor de duurdere variatie om dat zo,n plechtigheid van te voren tot in de puntjes geregeld dient te zijn jammer genoeg dan maar premie verlies.
Tevens vindt ik het erg belangrijk en de verantwoordelijkheid van Dela dat ze dit goed onder de aandacht van de leden brengt.

En ten derde blijf ik pleiten dat dela als 1 van de grootste organisatie meer grip krijgt op naleving en controlle van de uitvoering door een onafhankelijke.
IK denk dat het goed door moet dringen bij Dela dat op dit moment de reclame van monuta bij veel mensen aanslaat ( de begrafenis ondernemer die het kleine kind optilt bij oma) omdat dit juist aangeeft waar het om gaat bij deze dag de persoonlijke noot.
Goedenavond Rianne.
Ik ga proberen uit te leggen wat ik bedoel en misschien komen we dan tot de conclusie dat er verschillen bestaan in respectvol maar dat laat ik over aan dela en andere leden.< aangaande het respect heb ik jammer genoeg bij een uitvaartondernemer dat ik de containers moest ledigen die geplaatst stonden bij de kisten die klaar stonden voor de uitvaart, tevens werden de containers geledigd bij dezelfde deur waar uit de rouwwagens kwamen de familie stond dan te wachten voor de deur en dan ging mijn vuilniswagen op zij zodat de rouwwagen en de volgwagens er uit konden( hoe denk je dat het bij de familie over komt) tevens bij dezelfde onderneming dat de dragers na dat de kist al in de wagen stond even gauw hun hoed uit de rauwwagen moesten halen op zetten om de familie in de volgwagens plaats te laten nemen. Ook mocht ik mee maken dat de afspraak met de ondernemer werd gemaakt dat er geen reclame uitingen op de wagen aanwezig waren bij de plechtigheid plaats je dan toch gewoon bordjes achter de ramen enz( wat had ik dan moeten doen de ondernemer moeten verplichten terwijl de kist al geplaatst is de bordjes weg te halen). Je begrijpt dat zulke dingen niet altijd te voorkomen zijn maar het geeft mij wel aan dat de ene ondernemer niet de andere is. jij zegt in je beantwoording dat iedere ondernemer bij een stichting keurmerk is aangesloten maar ook dat geeft geen garantie voor de uitvoering.want dit is de slager die zijn eigen vlees keurt.
Ook een klachten commissie vind ik geen oplossing want heeft het in dit geval zin om te klagen als de plechtigheid niet goed verlopen is.
Ik blijf er dan ook bij dat ik duizenden euro,s alleen betaal als ik de desbetreffende ondernemer van te voren goed ken en van hem met een gedachte wisseling heb gehad.
wat ik bedoel met voorlichting van dela is dat men goed moet weten wat het gigantische verschil is in het bedrag tussen een dela uitvoerder en een andere uitvoerder ( zo ver ik weet is dat verschil 2900 euro) Jij stelt dat men daar een keus in heeft maar zo als de dela klanten die al vele jaren lid zijn klopt dat niet tevens kan ik mij niet voorstellen dat een uitvaart geregeld door dela 50% voordeel oplevert voor dela
. Als laatste punt de verantwoordelijkheid van Dela, uit de discussie blijkt dat een aantal niet op de hoogte is van de niet vrije keuze in uitvaartondernemer en ten tweede is er nooit in de voorlichting gesproken over hoe groot het prijsverschil is of te wel hoe hoog het bedrag is wat men uitkeert als men een niet dela uitvaart ondernemer neemt en hoe hoog het bedrag is dat men wel vergoed als men wel een dela uitvoerder neemt, of te wel het prijsverschil is zo groot dat men wel verplicht is het door een dela uitvoeder te laten doen , dus graag openheid van zaken en dat heeft niets te maken met eerlijkheid ten opzichte van andere leden maar wel met de premie op brengsten.
IK hoop dat deze discussie laat begrijpen dat tijden veranderen en dat we deze discussies voeren om het beter te doen
Hallo Rianne ik heb best ideeen maar eerst wil ik best wel eens weten hoeveel mensen de polis voor waarden zo gelezen hebben dat ze op de hoogte zijn van de hoogte die er betaald word als men een andere uitvaartondernemer kiest en ook zou ik best wel via deze weg willen weten hoeveel mensen op de hoogte zijn van de keuzes die er zijn.

Verder zou ik het leuk vinden als iemand in de familie DELA wel eens een ervaring heeft opgedaan waar men minder blij mee was en wat men er daarmee gedaan heeft dus andere familieleden kom op????
ik begreep dat jij benieuwd was naar de reactie Meneer Bertus
hallo Aad wat betreft de mysterie gast was dan ook mijn voorstel dat de gast een aangesloten dela lid is zodat er niet onnodig kosten gemaakt hoeven te worden, ten tweede wil ik nog even aansluiten bij het antwoord van Yvonne want daar heb ik ook met rianne over gesproken, het antwoord is nu elke keer achteraf kan men klagen maar dan is het te laat en een uitvaart die niet goed verliep kan men nooit meer over doen en ook niet meer goed maken met een bloemetje excuus of korting.
Tevens vraag ik mij steeds meer af wat dela bedoelt met andere leden benadelen als men kiest voor een andere uitvaartondernemer als men het bedrag betaald wat men kwijt is als Dela het zelf doet.
Tevens vindt ik het bedrag van 2734. want een beetje begrafenis zit je zo op de 8 a 9000 euro niet erg hoog want ik kan mij niet voorstellen dat dela het voor dat bedrag kan doen en als het wel zo is waar komt dan het geld vandaan om allerlei investeringen te doen zoals eigen crematorium
Yvonne ergens klopt er iets niet in het verhaal, Dela is opgericht om voor elkaar te zorgen zonder winstoogmerk nu heeft om op 1 of andere manier wel geld beschikbaar door leden om crematoriums en goedkopere diensten in te kopen men geeft dan deze investering terug aan de leden door korting bij gebruik diensten hoe kan dat tevens is het goed om te weten dat men best de uitvaart kan laten leiden door een uitvaartleider van dela maar zelf helemaal bepaald hoe de uitvaart zal zijn op dat moment merkt men dan ook het prijsverschil .
Nu even twee weken niet gereageerd en eens rustig gelezen wat andere leden in deze discussie te schrijven hebben en dan proef ik toch echt dela dat er meerdere leden zijn die de bezwaren proeven, zo lees ik bijvoorbeeld dat leden het verschil tussen wat dela betaald als men een andere uitvaartverzorger kiest en het opgebouwde bedrag wel erg groot vindt??, tevens hoe kan ik een voorbespreking met een uitvaartverzorger regelen als je niet weet welke uitvaartverzorger jouw uitvaart regelt??tevens is volgens mij dela een organisatie zonder winstoogmerk hoe verklaar ik dan de winst di het bestuur zich toe eigent voor goede doelen??
ik zou nu wel eens antwoord willen hebben van de bestuurders van dela en niet van de moderators want deze discussie is volgens mij op gezet om het bestuur aan het werk te zetten
ik zou trouwens wel eens van de leden willen horen wat ze er van vinden als men stopt met dela omdat sommige het niet meer kunnen betalen of omdat ze niet met de voorwaarden accoord gaan, en voor dela ook een taak dat men duidelijk uit legt bij het afsluiten wat het alternatief is en wat er gebeurt met de opgebouwde premie als men tussentijds stopt
dat zou ik niet weten na zelf op google te zoeken heb ik ontdekt dat er hier 1 in alkmaar is waar ik totaal geen klik voelde met de ondernemers op de open dag en dan nog 2 in andere steden heiloo en catricum, verder vind ik dat er het niet toe doet maar dat het om het principe gaat dat dela bepaald en dat niet verteld zonder dat men de algemene voorwaarden heeft gelezen en als men dus achter zulke dingen gaat beseffen niet meer terug kan of men stopt en is alle opgebouwde premie kwijt of men laat het wel of niet door dela verzorgen met een heel groot prijsverschil
bertus ik denk dat het antwoord van dela nu ook zal zijn het gaat om het principe, verder probeer ik op deze manier de bestuursleden uit te dagen of het reglement in 2016 niet eens aangepast dient te worden en ook vind ik het zeer belangrijk dat er bij het afsluiten van de verzekering ook nadelen zijn. de crisis heeft natuurlijk in 2008 bij zowel banken als verzekeraars aardig wat teweeg gebracht en verandert ook bij de verzekeraars tevens gaat deze werkwijze natuurlijk ook een keer tegen dela werken zo dat het klantenbestand flink in gaat krimpen.
IK hoop dat de zienswijze van Dela gaat veranderen voordat iemand het in zijn hoofd haalt om via tv of rechtbank te toetsen of deze regels nog wel mogen in 2016 want dan is het te laat
je benoemt precies het probleem astrid alleen jou is dus ook het verhaal niet helemaal duidelijk want jij praat nog steeds over een keuze maar er is geen keus jij belt dela op om een overlijden te melden en dela stuurt een ondernemer die aan de beurt is en plaats heeft
goedendag meneer de jong tot een gesprek ben ik natuurlijk altijd bereidt en niet om het beleid aan te vallen maar om te bekijken hoe wij het als familie nog beter kunnen doen , en als voorzet zou ik U uit willen dagen alle berichten nog eens goed na te lezen em dan zullen we samen concluderen dat bij veel mensen de voorwaarden bij het afsluiten niet volledig duidelijk zijn en ik mag toch aan nemen dat U dat net zo stoort als mij. als U een gesprek wil ben ik daar natuurlijk altijd toe bereidt om ook samen het algemeen belang te dienen en ik neem aan dat de gegevens bij dela bekend zijn dus ik hoor van U.
even ter attentie van andre wat mij betreft komt het verslag op het forum maar ik zou het nog veel mooier vinden als het verslag in de dela kroniek zou komen want er zijn op dit moment 2 hoofdzaken die spelen 1 de keuze van uitvaart ondernemer en het daarbij behorende uitkering en 2 de voorlichting bij het afsluiten, misschien is het mogelijk dat de afspraak met Dhr de Jong gepaard kan gaan met het forum en de leden van het familie bestuur en ik begrijp dat je benieuwd bent dus draag maar aan wat jij belangrijk vind in de gesprekken
prima ik wacht je telefoontje af, **** [aangepast ivm privacy] de mooiste optie is een sms want dan hoor ik de telefoon niet altijd
Door deze discussie ga ik de voorwaarden nog eens nalezen. In de brochure van het Uitvaartplan die ik vorig najaar toegestuurd kreeg staat dat de verzekering € 2.687,- uitkeert als niet Dela de uitvaart verzorgt, aangevuld met het vrij besteedbare bedrag van € 587, in totaal dus € 3274,- .Bij een snelle check op de Dela site voor het berekenen van de kosten, kom ik op ongeveer € 8.000,-. Inderdaad, dat kan je nauwelijks vrijheid van keuze noemen.

Mijn vraag aan Dela: klopt mijn globale berekening?
Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de kwaliteiten van begrafenisondernemers die namens Dela een begrafenis verzorgen. Dela is een verzekeringsmaatschappij, geen begrafenisondernemer. Ik neem dus aan dat Dela met begrafenisondernemers contracten afsluit om namens hen begrafenissen te regelen.

Vraag aan Dela (de tweede bij dit onderwerp): kunt u iets vertellen over de relatie met uitvaartondernemers?
Witzenmann, ik dacht even dat je een medewerker van Dela was. Maar, nee dus. Blijft mijn vraag aan Dela over de samenwerking en taakverdeling tussen hen en de begrafenisondernemers.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar omdat ik de draagbaar zelf wil maken en de lijkwade van te voren zelf wil kopen. Eerlijk gezegd denk ik dat de prijs van een kist (prijs tussen € 500 en € 700 voor een eenvoudige kist) dan niet in rekening wordt gebracht.
Sharina, dank je voor het antwoord.

Reageer