Keuze begrafenisondernemer

• 11 februari 2016
  • 103 reacties
  • 21832 Bekeken

Toon eerste bericht

103 Reacties

Beste Sharina,

Dank je wel voor je reactie! Je schrijft op dit moment is dit niet mogelijk. Wellicht in de toekomst!
Ik woon in een Gronings dorp (Sappemeer). Iedereen kent iedereen en dus ook de ondernemers(twee). Beide zijn mijn vrienden, maar sinds Dela landelijk een aantal begrafenisondernemers heeft gecontracteerd wordt me de keuze min of meer ontnomen. Toch wil ik en kan ik niet om deze twee heen. Hoe in geval het aan de hand is te handelen? De prijzen van beide naast elkaar leggen en dan eventueel bij betalen of qua uitvaart meer besteden binnen het budget wanneer de vrienden er een vriendendienst van maken.Lees graag jullie reactie.
Nu dat ik toch bezig ben met gedachten over dit onderwerp te vormen, heb ik een vraag aan Dela!
Beste Dela er is toch zeker iets te bedenken dat een coöperant, zoals Andre, iets extra mag krijgen?

Terug naar mijn vraag: beste Dela, er is toch best iets te bedenken om deze spagaat tussen de afkorting wat Dela betekent en de werkelijkheid van een bedrijf te overbruggen? (nee nee ik ben het goede doelen fonds niet vergeten!)

Ik heb je vraag gelezen Witzenmann en wil je graag een antwoord geven. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met 'iets extra's krijgen'. Welke spagaat tussen werkelijkheid en het dragen van elkanders lasten wil je overbrugt zien en op welke manier?
In plaatsen waar DELA goed zichtbaar is, zal, vermoed ik, beter zichtbaar zijn welke uitvaartverzorgers zijn aangesloten bij DELA, dan op plaatsen waar zij (nog) niet zo zichtbaar zijn. Sinds kort is er een DELA crematorium in Heerhugowaard (NH), maar verder is DELA hier nog niet echt zichtbaar. Mensen kiezen liever voor vertrouwde uitvaartverzorgers, dan te moeten afwachten wie zij via DEAL krijgen toegewezen, is mijn ervaring. Het gezegde onbekend, maakt onbemind, lijkt ook hier op te gaan.
Ik lees de discussie over wie de begrafenis doet met enige verbazing. Als ik met de Dela afspreek hoe ik mijn afscheid wil hebben dan is het niet belangrijk welke ondernemer dat doet als ze de afspraken maar volgen. Zo kun je doorgaan tot ik wil alleen mannen en geen vrouwen en ze moeten minstens 55 zijn.
Je maakt afspraken en die moeten uitgevoerd worden uiteraard met de nodige egards. Als je naar de garage gaat voor een reparatie aan een auto kun je ook niet kiezen welke monteur het doet, als zoveel zaken in het leven.
Soms is het je overgeven aan de ander veel beter want je bent soms te emotioneel. Ik heb inmiddels 5 begrafenissen zelf geregeld waaronder die van mijn vrouw en vele van naaste familie meegemaakt.
Iets extra krijgen betekent iets ontvangen waar je formeel geen recht op heb.
Neem nu Bertus , die schreef:
27
Ik woon in een Gronings dorp (Sappemeer). Iedereen kent iedereen en dus ook de ondernemers(twee). Beide zijn mijn vrienden, maar sinds Dela landelijk een aantal begrafenisondernemers heeft gecontracteerd wordt me de keuze min of meer ontnomen. Toch wil ik en kan ik niet om deze twee heen. Hoe in geval het aan de hand is te handelen? De prijzen van beide naast elkaar leggen en dan eventueel bij betalen of qua uitvaart meer besteden binnen het budget wanneer de vrienden er een vriendendienst van maken.Lees graag jullie reactie.

Iets extra zou kunnen zijn wanneer Dela tegen Bertus zou zeggen: regel de uitvaart met je vrienden uitvaartverzorgers, wij als Dela komen er wel uit met die plaatselijke ondernemers wel uit. Zou toch niet moeilijk hoeven te zijn?
Er is een spagaat in de werkelijkheid van een bedrijf Riane en het Dragen van Elkanders LAsten! Het bedrijf moet toch telkens winst zien te maken?
Neem nu het gegeven dat we steeds ouder worden en we langer premie blijven betalen. Dan zou je kunnen zeggen Dela overweeg eens, bij mensen die na bijvoorbeeld 60 jaar de lasten van een ander te hebben gedragen, een premievrije periode in te voegen. Je hebt toch door deze wind in de zeilen huizen en winkels kunnen kopen?
Nee Dela zegt: de rente is nu laag. We moeten dus de premie gaan verhogen omdat we minder inkomsten uit vermogen krijgen.
Dat noem ik de spagaat van een bedrijf die zijn geld in huizen en winkels heeft zitten en de naam DELA: het Dragen van Elkanders LAsten.
Ik weet het antwoord al van de baas van Dela: wees toch blij Witzenmann, dat we het zo geregeld hebben dat onze huizen en winkels ook aan jouw lasten bijdragen! Ja dat ben ik ook!
En toch vind ik het zuur als coöperant te moeten vaststellen dat ik van Dela maar € 90 terug krijg voor een kist, (die ik niet kies bv vanwege de keuze van een lijkwade met opbaarplank). Dezelfde kist staat echter op de site geprijsd voor € 450- als ik hem bij Dela wil kopen!
Dit bedoel ik ook met de werkelijkheid van een bedrijf Rianne.
waar je ook verzekerd bent of het nu Dela of monuta is het zijn ondernemers die toch geld willen verdienen,je kunt er ook voor kiezen om je uitvaart al vooraf te betalen heb ik bij mijn schoonvader ook gedaan dit was prima geregeld zo kun je je eigen onderneming uitzoeken. 0f je neemt een levensverzekering dan heb je ook zelf de keus waar je naar toe gaat,de keus maak je helemaal zelf .
Ik zelf ben bij de Dela verzekerd en ik ga ervan uit dat het allemaal uitstekend verzorgd word.
Dat is nu het fijne van een verzekering dat je zelf kunt kiezen wat en wie je wilt.
Beste mensen, om te weten waar ik t.z.t. aan toe ben heb ik een voorbespreking afgesproken met een Dela uitvaartondernemer. Over een maand. Het viel mij op dat de (dichtsbijzijnde ?) ondernemer meer dan een uur moet rijden om bij mij in noord Groningen te komen. Via LinkedIn naar Dela begrafenisondernemers gezocht en geconstateerd dat ze bijna allemaal onder de 'grote rivieren' zitten en in Overijssel. Tot dat gesprek op 24 maart houd ik me over dit onderwerp maar even stil. Daarna zal ik verslag doen en hoop ik antwoord te hebben op de vragen die hierboven gesteld zijn en waar ik ook zelf mee zit.
Dank voor je reactie. Begrijp ook best dat niet alleen Heerhugowaard buiten het DELA bekendheidsgebied valt, maar nagenoeg het hele noorden ook. Wanneer het zover is, zullen we zien hoe het gaat gebeuren. Heb er wel vertrouwen in hoor.
André, zoals beloofd kom ik hierbij terug op jouw vraag of ik iets kan vertellen over de relatie met uitvaartondernemers. Ik heb het volgende voor je gevonden:

Zelfstandige uitvaartondernemingen die aan de strenge kwaliteitsstandaard van dienstverlening voldoen, kunnen als partner uitvaarten verzorgen van leden van coöperatie DELA. DELA kan via deze partners het persoonlijke karakter en de kwaliteit van haar uitvaarten waarborgen in gebieden waar DELA geen eigen vestigingen heeft.

Zowel de partners als DELA stellen hoge eisen aan de dienstverlening en werken daar hard aan. Partners bezitten het Keurmerk Uitvaartzorg en daarnaast voldoen ze aan de hoge kwaliteitsnorm voor dienstverlening.

Uitvaartondernemingen met het label 'Partner van DELA', verbinden hun naam aan DELA maar behouden hun eigen identiteit. Partners van DELA zijn herkenbaar aan het partnerlogo dat is geïntegreerd in de bestaande huisstijl van de uitvaartonderneming. Dankzij het partnerlabel weten leden van de coöperatie en hun nabestaanden dat deze partners handelen uit naam van DELA. Zo kunnen we in die regio's de kwaliteit van dienstverlening waarborgen en via onze partners de uitvaart een vertrouwd en herkenbaar gezicht geven.

De kwaliteit wordt onder andere getoetst via een tevredenheidsonderzoek onder nabestaanden die een uitvaart hebben laten uitvoeren. DELA evalueert samen met de partners regelmatig de dienstverlening. Waar verbeteringen mogelijk zijn, werken DELA en de partners samen om de dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Dit doen we bijvoorbeeld tijdens accountgesprekken op locatie, gezamenlijke bijeenkomsten met partner directeuren en tijdens het jaarlijks partnerevent voor medewerkers van partners.

Op dela.nl staan de uitvaartondernemingen vermeld die het label ‘Partner van DELA’ dragen. Deze kun je vinden met behulp van de locatiewijzer, filter partner.

Is dit het antwoord waar je naar zocht?
Er is een spagaat in de werkelijkheid van een bedrijf Riane en het Dragen van Elkanders LAsten! Het bedrijf moet toch telkens winst zien te maken?
Neem nu het gegeven dat we steeds ouder worden en we langer premie blijven betalen. Dan zou je kunnen zeggen Dela overweeg eens, bij mensen die na bijvoorbeeld 60 jaar de lasten van een ander te hebben gedragen, een premievrije periode in te voegen. Je hebt toch door deze wind in de zeilen huizen en winkels kunnen kopen?
Nee Dela zegt: de rente is nu laag. We moeten dus de premie gaan verhogen omdat we minder inkomsten uit vermogen krijgen.
Dat noem ik de spagaat van een bedrijf die zijn geld in huizen en winkels heeft zitten en de naam DELA: het Dragen van Elkanders LAsten.
Ik weet het antwoord al van de baas van Dela: wees toch blij Witzenmann, dat we het zo geregeld hebben dat onze huizen en winkels ook aan jouw lasten bijdragen! Ja dat ben ik ook!

Bedankt voor de toelichting op je vragen Witzenmann. De kracht van onze coöperatie is dat we met ruim drie miljoen mensen zijn. Drie miljoen mensen die premie betalen. Zo kunnen we voor iedereen zorgen voor een waardig afscheid en juist doordat we dit samen blijven doen, kunnen we elkaars lasten dragen. Op basis van solidariteit.

Onze coöperatie heeft een aantal andere krachten:
- Wij hebben geen winstoogmerk, maar we maken wel winst. We streven ernaar om de jaarlijkse stijging van het verzekerde bedrag voor een deel te betalen uit de winst. Hierdoor betaal je bij DELA op de lange termijn een lage premie.
- We hebben inkoopvoordeel. Doordat wij als coöperatie veel inkopen, zoals kisten, die jij ook in je voorbeeld benoemt, kunnen we een inkoopvoordeel tot wel € 2000 bieden. Hierbij hoort ook dat de dingen die wij veel inkopen voordeliger zijn.

Een lid kan kiezen voor een andere uitvaartondernemer maar mist op die manier wel de voordelen die horen bij het lidmaatschap. Het vaste bedrag dat wij uitkeren als iemand kiest voor een andere uitvaartondernemer, is gebaseerd op de kosten die coöperatie DELA maakt als we zelf de uitvaart zouden verzorgen. Als we een hoger bedrag zouden betalen, dan benadelen we de andere leden van DELA. En dat is niet eerlijk.

Natuurlijk begrijpen we dat nabestaanden soms kiezen voor een andere ondernemer. Het is mogelijk daar de verzekering wel vooraf op aan te passen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een hoger bedrag dat nabestaanden zelf kunnen besteden.
Reactie op de laatste twee alinea's: wanneer de plaatselijke ondernemers mij een vriendendienst bewijzen en mij voor niets wegbrengen? Wie profiteert dan ?
Bertus, praktisch gezien zou je wanneer je kiest voor een andere ondernemer dan coöperatie DELA of een van de samenwerkingen in aanmerking komen voor de Vergoeding Familie. Dit is het vaste bedrag wat wij dan uitkeren waar Rianne hierboven over spreekt. Om tot uitkering te komen hebben wij altijd de volgende documenten nodig: akte van overlijden, uitvaartnota en de betaalgegevens van degene aan wie we mogen uitkeren (mogelijk vragen we ook naar de akte van cessie). Ik weet niet of in dit opzicht profiteren het juiste woord is. De nabestaanden zullen wanneer de plaatselijk ondernemer netjes een uitvaartnota opstelt, de Vergoeding Familie uitgekeerd krijgen.
Dank je Sharina heb het begrepen. Ik denk dat we er wel uit komen t.z.t. Waarschijnlijk gaan we wel gebruik maken van de DELA ondernemer maar de vriend(en) als uitvaartleider inschakelen. Het bedrag dat zij vragen (als) kan dan verrekend worden met het bedrag dat jullie hebben afgesproken met de DELA lijkt me.
Ik heb binnen mijn familie en kennissenkring een goede ervaring met de DELA ondernemer, ook met de uitvaartleider, maar in mijn geval dan graag de vrienden leiders.
Bertus, fijn dat je het hebt begrepen 🙂. Goed dat je nadenkt over deze zaken, dit voorkomt onverwachts vervelende situaties op het moment dat de nabestaanden de uitvaart moeten regelen.
beste moderators ik ben toch eigenlijk best wel geschrokken van deze discussie want als je de discussie goed na leest blijkt dat er toch veel werk is voor dela want er zijn toch wel een aantal mensen die nu ineens wakker worden en beseffen dat er geen vrije keuzes zijn, zelf heb ik jammer genoeg moeten zien dat niet alle uitvaart ondernemers even respectvol omgaan met een rouwplechtigheid en jammer genoeg is deze rouwplechtigheid er maar 1 en kan dus nooit meer hersteld worden vandaar dat ik dus zelf kies voor de duurdere variatie om dat zo,n plechtigheid van te voren tot in de puntjes geregeld dient te zijn jammer genoeg dan maar premie verlies.
Tevens vindt ik het erg belangrijk en de verantwoordelijkheid van Dela dat ze dit goed onder de aandacht van de leden brengt.

En ten derde blijf ik pleiten dat dela als 1 van de grootste organisatie meer grip krijgt op naleving en controlle van de uitvoering door een onafhankelijke.
IK denk dat het goed door moet dringen bij Dela dat op dit moment de reclame van monuta bij veel mensen aanslaat ( de begrafenis ondernemer die het kleine kind optilt bij oma) omdat dit juist aangeeft waar het om gaat bij deze dag de persoonlijke noot.
Vervelend dat je hebt ervaren dat niet alle uitvaartondernemers respectvol omgaan met een rouwplechtigheid, Wout. Ging het daarbij om vooraf regelen van de dienst of om de uitvaart zelf?

Voor de kwaliteit van de dienstverlening mag het niet uitmaken welke soort verzekering dat je hebt afgesloten. Een rouwplechtigheid hoort tot in de puntjes geregeld te zijn. Zoals Sharina eerder in dit topic al aangaf, maken we bij DELA, om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen, alleen gebruik van uitvaartverzorgers met het Keurmerk Uitvaartzorg. Ook DELA heeft dit keurmerk van Stichting Keurmerk Uitvaartzorg. Het keurmerk staat voor kwaliteit van de dienstverlening in de uitvaartbranche. Wanneer nabestaanden niet tevreden zijn over onze dienstverlening, dan horen we dat graag. Op de pagina klachten & complimenten staat hoe je een klacht kunt indienen. Deze wordt formeel afgehandeld.

Bij een uitvaart waarvoor een naturaverzekering is afgesloten, zijn de basisdiensten verzekerd. Daarnaast is er een vrij besteedbaar bedrag voor persoonlijke wensen. De hoogte hiervan is afhankelijk van de soort verzekering. Bij een geldverzekering betaal je uit het geldbedrag van de verzekering zelf alle basisdiensten en is er vrije keuze voor een uitvaartondernemer. Heb je een naturaverzekering en maken je nabestaanden liever gebruik van een andere uitvaartverzorger, dan keren we een beperkte vergoeding uit. Leden van onze coöperatie bieden we inkoopvoordelen. Kies je ervoor om deze diensten ergens anders af te nemen, dan kunnen we deze inkoopvoordelen niet bieden omdat dat niet eerlijk zou zijn ten opzichte van andere leden. Meer informatie hierover lees je op dela.nl/uitvaartverzekering.

Wat bedoel je precies met het is de verantwoordelijkheid van DELA om dit goed onder de aandacht van de leden te brengen? Wat wil je beter onder de aandacht gebracht zien?
Goedenavond Rianne.
Ik ga proberen uit te leggen wat ik bedoel en misschien komen we dan tot de conclusie dat er verschillen bestaan in respectvol maar dat laat ik over aan dela en andere leden.< aangaande het respect heb ik jammer genoeg bij een uitvaartondernemer dat ik de containers moest ledigen die geplaatst stonden bij de kisten die klaar stonden voor de uitvaart, tevens werden de containers geledigd bij dezelfde deur waar uit de rouwwagens kwamen de familie stond dan te wachten voor de deur en dan ging mijn vuilniswagen op zij zodat de rouwwagen en de volgwagens er uit konden( hoe denk je dat het bij de familie over komt) tevens bij dezelfde onderneming dat de dragers na dat de kist al in de wagen stond even gauw hun hoed uit de rauwwagen moesten halen op zetten om de familie in de volgwagens plaats te laten nemen. Ook mocht ik mee maken dat de afspraak met de ondernemer werd gemaakt dat er geen reclame uitingen op de wagen aanwezig waren bij de plechtigheid plaats je dan toch gewoon bordjes achter de ramen enz( wat had ik dan moeten doen de ondernemer moeten verplichten terwijl de kist al geplaatst is de bordjes weg te halen). Je begrijpt dat zulke dingen niet altijd te voorkomen zijn maar het geeft mij wel aan dat de ene ondernemer niet de andere is. jij zegt in je beantwoording dat iedere ondernemer bij een stichting keurmerk is aangesloten maar ook dat geeft geen garantie voor de uitvoering.want dit is de slager die zijn eigen vlees keurt.
Ook een klachten commissie vind ik geen oplossing want heeft het in dit geval zin om te klagen als de plechtigheid niet goed verlopen is.
Ik blijf er dan ook bij dat ik duizenden euro,s alleen betaal als ik de desbetreffende ondernemer van te voren goed ken en van hem met een gedachte wisseling heb gehad.
wat ik bedoel met voorlichting van dela is dat men goed moet weten wat het gigantische verschil is in het bedrag tussen een dela uitvoerder en een andere uitvoerder ( zo ver ik weet is dat verschil 2900 euro) Jij stelt dat men daar een keus in heeft maar zo als de dela klanten die al vele jaren lid zijn klopt dat niet tevens kan ik mij niet voorstellen dat een uitvaart geregeld door dela 50% voordeel oplevert voor dela
. Als laatste punt de verantwoordelijkheid van Dela, uit de discussie blijkt dat een aantal niet op de hoogte is van de niet vrije keuze in uitvaartondernemer en ten tweede is er nooit in de voorlichting gesproken over hoe groot het prijsverschil is of te wel hoe hoog het bedrag is wat men uitkeert als men een niet dela uitvaart ondernemer neemt en hoe hoog het bedrag is dat men wel vergoed als men wel een dela uitvoerder neemt, of te wel het prijsverschil is zo groot dat men wel verplicht is het door een dela uitvoeder te laten doen , dus graag openheid van zaken en dat heeft niets te maken met eerlijkheid ten opzichte van andere leden maar wel met de premie op brengsten.
IK hoop dat deze discussie laat begrijpen dat tijden veranderen en dat we deze discussies voeren om het beter te doen
Kijk uit naar de reactie, Rianne.
Fijn dat we elkaar even telefonisch gesproken hebben, Wout. Wat betreft de voorbeelden die je noemt, ben ik het met je eens dat dat niet de bedoeling kan zijn. Ik begreep uit ons telefoongesprek dat het een tijdje geduurd heeft, maar dat er uiteindelijk een oplossing kwam voor het probleem met de containers.

Voor DELA is het belangrijk om te weten wat leden van onze dienstverlening vinden. Helaas kunnen we niets meer doen aan gebeurtenissen die al geweest zijn, wel kunnen we op basis van feedback van onze leden de dienstverlening beter maken. Daarom is het zo belangrijk om de incidenten die je beschrijft toch te melden.
Binnenkort is het mogelijk voor nabestaanden om op onze website via online reviews te laten weten hoe ze de dienstverlening van DELA hebben ervaren. Deze reviews zijn voor iedereen terug te zien. Op het moment dat dit mogelijk is, zal ik dit ook aan jullie laten weten.

Wat er precies verzekerd is bij welke verzekering, lees je op onze website, onder andere op de pagina ‘Wat is verzekerd in het DELA UitvaartPlan Basis?’. Je ontvangt een dienstenpakket met een marktwaarde van €5500. Ook staan daar de extra kosten bij vermeld voor diensten die niet zijn inbegrepen in het dienstenpakket. Sinds kort staat ook op het polisblad vermeld welke diensten je ontvangt bij de verzekering die je hebt afgesloten. In de link die ik eerder al doorgaf staat het bedrag vermeld dat je nabestaanden ontvangen als ze een andere uitvaartondernemer kiezen. Dit bedrag is lager dan de marktwaarde, vanwege de inkoopvoordelen die ik eerder al benoemde.

Heb je ideeën over hoe we de zichtbaarheid van deze verzekeringsvoorwaarden kunnen verbeteren?
Hallo Rianne ik heb best ideeen maar eerst wil ik best wel eens weten hoeveel mensen de polis voor waarden zo gelezen hebben dat ze op de hoogte zijn van de hoogte die er betaald word als men een andere uitvaartondernemer kiest en ook zou ik best wel via deze weg willen weten hoeveel mensen op de hoogte zijn van de keuzes die er zijn.

Verder zou ik het leuk vinden als iemand in de familie DELA wel eens een ervaring heeft opgedaan waar men minder blij mee was en wat men er daarmee gedaan heeft dus andere familieleden kom op????
ik begreep dat jij benieuwd was naar de reactie Meneer Bertus
Een week of drie geleden ben ik uit deze discussie gestapt en heb aangekondigd terug te keren na een gesprek met een consulent. In plaats van dat gesprek bij mij thuis heb ik een uitgebreid telefoongesprek gehad met een adviseur van Dela. Het gesprek leverde niet zo veel nieuws op, maar was wel een bevestiging van het feit dat een standaard begrafenis of crematie door Dela of een Dela partner prima verzekerd is. Maar zodra je buiten Dela om iets wilt, dat het dan extra geld kost. Voor het niet afnemen van diensten of producten uit het standaard Dela aanbod, wordt geen of weinig restitutie gegeven. Na het gesprek, waarvan ik al snel een verslag kreeg toegestuurd is het een en ander in ieder geval duidelijk.
Een praktisch bezwaar van 'vastzitten' aan Dela voor mensen in het noordoosten van het land is dat de dichtstbijzijnde Dela partners in Emmen en Heerenveen zitten, 80-120 km rijden. Daar ga je als nabestaanden dus niet even langs om wat te regelen. Heb ik me niet gerealiseerd toen ik 40 jaar geleden de verzekering afsloot en in Breukelen woonde.

Reageer