Je online gegevens voor je nabestaanden


Heb jij wel eens nagedacht wat er na je overlijden gebeurt met je Facebook, Twitter en andere social media?
En je abonnementen op de Voetbal International, Margriet of EVA?
En laten we de sportclubs en bibliotheek lidmaatschap niet vergeten.
Of eigenlijk heel simpel je inloggegevens van de diverse e-mailaccounts, webwinkels en fora?

Mijn man en ik hebben een ieder een eigen document opgesteld waar we de websites, wachtwoorden, gegevens van de diverse abonnementen, donateurschappen en andere belangrijke gegevens staan. We realiseerden ons niet dat we zoveel inloggegevens en andere belangrijke gegevens hadden waar de ander geen weet van had.
Hoe had mijn man hier achter moeten komen als mij wat zou overkomen? Via de bankgegevens of de herinneringsbrief waarin een betalingsacherstand van een abonnement wordt vermeld?

Omdat ik in een jaar tijd 3 keer geopereerd ben onder volledige narcose heb ik, hebben wij, besloten zo'n lijst te maken.
Of je dat nou digitaal maakt, samen versleuteld en op een gezamenlijke plek wegzet of dat je hem echt op papier zet de keus is aan jou. Ik ben door het maken van de lijst wel gaan nadenken of ik bepaalde log-ingegevens echt wel bewaard moeten worden omdat je toevallig 1 x besteld hebt bij een specifieke webshop. Ik heb ondertussen meerdere eenmalige accounts laten opheffen.

Ja, er gaat nu even wat tijd in zitten en het bijhouden hoeft maar 1 x per maand of per jaar. Net wat je fijn vind. Maar het scheelt je naasten zoveel uitzoek/ pluis werk na een eventueel overlijden.

Succes met het maken van zo'n lijst.

Groetjes Jolanda

12 Reacties

Wauw. Wat een goede tip Jolanda. Handig voor nabestaanden. Er zijn overigens ook online tools, waar je wachtwoorden kunt opslaan, zoals 1password of LastPass. Op die manier hoef je maar 1 tool met je nabestaanden te delen. Dan moet je die overigens wel weer vertrouwen 😉

Wanneer ik hier artikelen over lees zie je dat veel sociale netwerken als Twitter, maar ook Marktplaats een bewijs van overlijden willen zien, wanneer je een account probeert op te heffen. Op zich logisch, want ja: iedereen kan wel zeggen dat iemand is overleden. Maa rook wel weer heel vervelend, want je wilt liever met andere dingen bezig zijn. Heeft één van jullie dat wel eens ervaren?
Ha Jasper, Bedankt voor de 2 tips. Ik ga ze zeker uitproberen.

Ik snap het wel van de "onlinewereld" dat ze een bewijs van overlijden willen hebben. Ook staat je hoofd er niet naar om deze "wereld" zo'n bewijs of verklaring te sturen. Echter is dit via DELA geregeld dat 1 of meerdere bewijzen krijgt die verstuurd kunnen worden? Of moet je zelf naar het kopieer/scanapparaat?

Ik ben ook benieuwd of iemand nog meer tips heeft voor het delen van je gegevens. Tips zijn welkom.
Tips heb ik niet, maar ik ben blij dat dit onderwerp hier wordt aangekaart. In een andere topic is hier zijdelings al naar verwezen. Het is goed dit hier extra uittelichten.
Reputatie 2
Die lijst heb ik ook jaren geleden aangelegd en het is heel nuttig gebleken, ook voor mezelf. Inderdaad regelmatig opschonen. Bij elk wachtwoord zet ik de datum van aanmaak erbij. Eens per jaar vernieuw ik de wachtwoorden die het meest fraudegevoelig zijn. Een tip is om een "onzinwoord" met je partner af te spreken als basis van elk wachtwoord. Dan volgt erachter aan nog het specifieke gedeelte volgens een bepaalde logica. Dat "onzinwoord" kun je elk jaar vernieuwen en de rest blijft ongewijzigd. Scheelt een hoop in het bijwerken! Maar het meest belangrijkste is dat je je geliefde(n) niet met een ongewenste digitale nalatenschap opzadelt. Dus bedankt voor deze bijdragen, Jolanda en Jasper.
Hallo Astrid en Netty,

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Wat goed zeg. Ik had hier nog nooit over nagedacht maar is zeker niet verkeerd om zo'n lijst te maken.
Ik sla al mijn wachtwoorden van fora, webwinkels enz. op door een mail naar mezelf te sturen en dat mailtje sla ik dan weer op in de mappen van een van mijn mailadressen. Mijn man weet welk emailadres, en heeft daar ook het ww van.......Voor hem heb ik geen geheimen.
nooit bij stilgestaan. Mijn ouders, de enige waarvoor ik de zaken heb moeten afhandelen, waren nog niet aangesloten op de digitale wereld. Maar ik zal zeker voor mijn nabestaanden het e.e.a. toevoegen aan de gegevens die ik al heb liggen voor ze. Wat krijgen die arme kinderen toch veel meer te regelen dan wij moesten doen voor onze ouders.
Zeker een zeer waardevolle tip. Ook zijn er gespecialiseerde bedrijven die bijvoorbeeld een met wachtwoord beveiligde computer toch kunnen ontgrendelen om zo waardevolle informatie (foto's etc) van een computer van een overledene te 'redden'. Zeker als er vragen zijn omtrent een overlijden, denk aan zelfdoding, dan is dit voor nabestaanden vaak zeer waardevol om toegang tot zoveel mogelijk gegevens te hebben in de hoop de waarom vraag enigszins te kunnen begrijpen.
Ja, ik heb dat ervaren met Facebook, mijn man was overleden en om zijn Facebook account op te heffen moest ik zijn overlijdensakte scannen en naar de webmaster mailen, maar toen was het wel zo geregeld. Ook bij het opzeggen van zijn mobiel account en Gmail was dat nodig.
Reputatie 3
Goedemiddag Jolanda.

Ik heb ook zo"n lijst gemaakt,en een afdruk gegeven
aan mijn erfgenaam.
Als ik tussentijds een abonnement opzeg,geef ik dat door.
Dat voorkomt het doorlopen van zo"n abonnement,en veel
uitzoekwerk naderhand.
Groetjes.
johan.
Beste @Jolanda, @Jasper, @Astrid, @Marliesje , @Angela, @JannyBoe, @Johan

Al mijn gegevens voor mijn nabestaanden heb ik in een Excel bestand (en dat actualiseer ik jaarlijks).
Mijn gevolmachtigde (als ik plotseling een ongeluk krijg en niet kan handelen) en mijn executeur (na mijn overlijden) hebben een code van mijn computer. Dat is alles wat ze moeten onthouden. De rest wijst zich vanzelf.

Als het nodig is kunnen ze altijd inloggen, alle gegevens ophalen en lezen wat ze te doen sta, want er is een handleiding bij.

Mijn notaris is bekend met dit 'draaiboek' van mij (staat ook in mijn levenstestament en testament vermeld). De namen van gevolmachtigde en executeur ook. Op deze manier kunnen deze personen ter verantwoording worden geroepen als iets niet conform de 'spelregels' gaat.

Bij mij is gevolmachtigde en executeur dezelfde persoon, omdat situaties denkbaar zijn waar wrijving tussen deze twee rollen kan ontstaan en het proces van afwikkelen van mijn nalatenschap kan lastig maken.

Groetjes, Marina

www.alles-geregeld.nu

Reageer

    Cookies

    DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

    IK GA AKKOORD Cookie instellingen