Geldzaken

• 29 november 2016
  • 7 reacties
  • 844 Bekeken

Hoi hoi

Misschien raar onderwerp maar toch krijgt iedereen er mee te maken. Hoe regel je de financiële kanten na het overlijden. Ik had kreeg na het overlijden een wia uitkering en daarnaast pensioen van mijn overleden partner. Maar heb ook eigen huis . In het begin werd ik gek van het op de rails krijgen hoe het financiële plaatje rond moest krijgen. Had me er nooit echt in verdiept.
Nu heb ik alles op de rails maar nu de feestdagen er aankomen moet ik er wel op Letten. Hoe gaan jullie ermee om met al het geregel qua geldzaken.

7 Reacties

Het is een drama hier!
Mijn man werkte als ZZP-er en we hadden het goed. Maar een buffer was nog niet opgebouwd. Dus toen hij plotseling overleed was ik ineens afhankelijk van een ANW-uitkering. Die uitkering is echt belachelijk laag. Er wordt niet gekeken naar kinderen etc. Je mag een klein beetje bijverdienen maar alle uitkeringen/inkomsten worden gekort. Toen ik in juni mijn baan verloor werd het echt drama. Ik moet met 3 kinderen (8-10-13) rondkomen van net geen 1000 euro (en toeslagen). Dat gaat niet dus regelmatig moet ik het spaargeld van de kinderen aanspreken. Dat vind ik vreselijk. Sinterklaas is betaald door mijn ouders en schoonouders. Ik kan dat niet betalen gewoon. In januari heb ik weer werk dus dat zal lucht geven maar sparen is onmogelijk. Het geeft veel onrust bovenop alle andere zorgen die er al zijn.
Hoi Esther,

Ik vind het zeker geen raar onderwerp! Ik heb het geluk dat ik van huis uit had meegekregen om dat soort zaken grondig te regelen. Mijn vader was zelfstandig ondernemer. Hij had ook een (ik weet het: duur!!!) arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten.
Toen ik trouwde en we een huis kochten, hebben we o.a. een flinke overlijdensrisicoverzekering genomen. Kostte wel maandelijks een behoorlijk bedrag en je hoopt er nooit gebruik van te hoeven maken.....
Maar dat doe je ook met een inboedel-brand- of auto verzekering......

Wat ik met het bovenstaande verhaal bedoel te zeggen is dat bepaalde verzekering 'ingeburgerd ' zijn en dat er heel weinig wordt stilgestaan bij financiën na een (plotseling) overlijden. Niet alleen door betrokkenen. Ik merk in mijn omgeving dat het onderwerp 'overlijden' nog voor veel mensen een beladen onderwerp is.
Ik vind dat het tijd wordt dat mensen veel beter worden voorgelicht over de consequenties van een overlijden in samenhang met financiën.
Is dit (mede) een taak van de overheid? Moeten werkgevers of een hypotheekadviseur mensen hier op wijzen? Ik ben benieuwd wie hier bruikbare ideeën over heeft?

En Cindy: RESPECT met hoofdletters hoor! Met 3 jonge kinderen na het overlijden van je partner als gezin in rouw rondkomen op bijstandsniveau en ook weer hebben gezorgd voor een nieuwe baan in januari 2017. Echt petje af.
Probeer het spaargeld van de kinderen even een tijd te zien als jullie financiële gezinsbuffer? Ten slotte besteedt je dat geld nu voor de kinderen in plaats van later. Misschien helpt die gedachte om het een klein beetje minder erg te vinden.
Gelukkig hadden wij ook een goede overlijdensrisicoverzekering. Mijn huis is helemaal vrij. Ik kon kiezen tussen: dat geld op mijn rekening of hypotheek aflossen. Dat laatste leek de adviseurs het beste. Maar goed ook want een hypotheek had ik echt niet kunnen betalen nu.
Wij waren ongehuwd, geen geregistreerd partnerschap, samenwonend met een (verouderd) samenlevingscontract en kinderen. Ga er maar aanstaan.

Na het overlijden van mijn partner bleven de minderjarige kinderen als eerste erfgenamen achter, gerechtelijk hadden wij dus totaal geen relatie met elkaar, terwijl we wel de gemeenschappelijk belasting aangifte "moesten" doen.
De kinderen krijgen in dat geval de helft van alles. In ons geval alleen maar schulden vanwege een koopwoning die onder water stond.

Dit is mijn "redding" geweest, samen met een goede overlijdensrisico verzekering. Notarieel is het een hele rompslomp geweest, maar in ons verouderde samenlevingscontract hebben we elkaar als eerste begunstigde aangewezen, dit was uit de tijd dat we nog geen kinderen hadden.
Aangezien minderjarige kinderen geen schulden mogen erven, heb ik als vader met gezag over de kinderen, de schulden op me genomen.
De combinatie van het verouderde samenlevingscontract, gezag over de minderjarige kinderen en de overlijdensrisico verzekering waren voor mijn notaris genoeg om alles in het werk te zetten, zodat de erfenis wel naar mij gingen.
Ondertussen staat het huis niet meer onder water en volledig op mijn naam, is het testament opgemaakt en de voogdij geregeld, mocht mij iets overkomen.
Doordat er ook nog een zomervakantie tussen zat, heeft het hele traject bij mij wel een half jaar geduurd.

Ondertussen leven we verder en proberen van elke dag te genieten.

Als er mensen zijn die vragen hebben, stel ze gerust. Wat ik kan en wil beantwoorden zal ik ook beantwoorden.
Ik ben hier gelukkig op voorbereid en heb mijn zaakjes goed op order ik heb iemand laten komen en we hebben samen de papieren doorgelopen zoals verzekeringen polissen enz.enz.dit alles samen in één map gedaan zodat mijn partner niet hoeft te zoeken,ik weet dat dit niet makkelijk is maar het is gewoon nodig om alles goed te regelen,
Ik heb inmiddels ook met Hulp en heel veel zelf de papieren op orde. Mijn man en ik waren te laat om het samen te doen. Maar nu alles op orde.
Vragen over financiën zijn in mijn ogen nooit raar. Iedereen moet toch maar zien dat hij/ zij rond komt en vooral na een overlijden is de kans reëel dat je iets over het hoofd zien terwijl je er wel recht op hebt.
Bijvoorbeeld: Mijn zwager had twee verzekeringen niet geclaimd terwijl hij daar dus wel recht had op een uitkering vanuit die verzekering. De ene waren wij vrij snel achter en konden we via de verzekeringsagent samen met mijn zwager nog regelen. De andere heb ik later postuum nog kunnen claimen Waarvoor ik die verzekeraar nog steeds dankbaar ben.

Het is voor nabestaanden dan ook altijd belangrijk om alle verzekeringen goed na te lopen. Is het niet omdat ze hoe dan ook omgezet moeten worden doordat de begunstigde is veranderd dan is het wel omdat er mogelijk een uitkering vanuit de verzekering mogelijk is. Dit zelfde geld voor uitkeringen als pensioenen en ANW voor zowel de partner als minderjarig kinderen. Voor zowel een weduwe/ weduwnaar als (half)wezen zijn er potjes die je wel moet weten te vinden. Nederland is best een mooi land alleen in financiële gevallen komen ze je niks brengen en moet je alles zelf gaan halen. (en men gaat er dan dus ook vanuit dat je weet dat je iets kan halen en waar je dan moet zijn....)

Reageer