Dromen over dood en leven

• 21 april 2017
  • 6 reacties
  • 661 Bekeken

Reputatie 2
Onlangs kreeg ik een mooie droom. Al langere tijd ben ik bezig met de voorbereiding van mijn begrafenis op een natuurbegraafplaats. Vooral het zelf maken van een lijkwade houd me best bezig. Het moet van natuurlijk materiaal zijn.
Die gedachten vertaalden zich dus in die droom. Ik zag mezelf horizontaal zwevend in een lijkwade gewikkeld. Een windsel hing af naar beneden en bleek onderdeel van de volgende persoon in een lijkwade die op zijn beurt weer was verbonden met een derde persoon. Het gezicht van mezelf was vrijgehouden, terwijl dat van de tweede persoon deels zichtbaar was en van de derde persoon helemaal onzichtbaar.

Toen ik wakker werd duidde ik de droom met de verbinding van mezelf met eerdere generaties. Hoe verder terug hoe minder kennis en ervaringen ik heb want ik heb geen enkele grootouder gekend.

Ik vond het een mooie droom, want ik voel me onderdeel van mijn voorgeschiedenis. Hebben jullie wel eens dood/doden/begrafenis gerelateerde dromen gehad? Wat is je daarvan bijgebleven?

6 Reacties

Hallo netty

Wat een mooie droom heb je gedroomd.
Reputatie 2
Inderdaad Johanna. Kun jij je ook een (mooie) droom herinneren over dood zijn of behraven worden?
Wat een mooie droom. Zo zie je maar weer, er is meer tussen hemel en aarde en we houden verbinding met voorgaande generaties. Zelf heb ik nog nooit zo'n droom gehad, maar volgens mij kan het je veel steun geven het gevoel te hebben deel te zijn van een groter geheel.
Reputatie 2
In vroeger tijden was het heel nromaal om je deel van voorgaande generaties te voelen. Toch merk ik de laatste jaren wel veel meer mensen die bezig zijn met hun stamboom. Op TV is er de serie Verborgen Verleden. Het zijn de verhalen over de generaties heen die ons verbinden. Niets menselijks is ons vreemd, toch?!
Reputatie 4

Beste Netty.
Ook wij zijn bezig geweest,om te achterhalen,wie onze voorvader
is geweest,en waar zijn voetsporen lagen.
Na veel speurders werk,want gegevens krijg je niet zomaar,
is hij geboren en getogen in Ludenscheid(voorheen Lunsche),
ongeveer zo rond 1615.Ook in die tijd,waren er oorlogen,en is
Dietrich Theisen,nachtmals van Lunsche,afgezakt langs de Rijn,
en gewoond hebbend,in Wijk bij Duurstede,als Vater Des Anthoni van
Lunsche,tot 1655.
Van deze tak,ben ik afkomstig.
Het Familiewapen,deels van Sauerland,en van Wijk bii Duurstede.
Een fijne bezigheid,om te grasduinen,naar je vorige generaties.
Dietrich is begraven,in een kerk,te Wijk bij Duurstede.

Als bomen en bergen,konden spreken
In het mooie ""Bergenland"".
Zouden ze verhalen
Over Dietrich,Uit het Sauerland.

Gr. Johan.
Reputatie 4
Beste Netty.

Zoals je zelf wel zal weten,worden er in veel landen,
begraven in een lijkwade.
In het verre verleden,was dat gebruikenlijk.
Een lijkwade,moet van een stof zijn,die geen ""lijkvocht"",
doorlaat,en zeker niet tijdens een opbaring.
Te willen begraven worden.in de natuur,wordt een lijkwade,
snel verteerd,en opgenomen in de natuur.

Wat een mooie droom in de nacht
Die je zwevend in een wade
los van deze aarde bracht
Het" licht" werd je niet ontnomen
Wat bij die je volgde in je droom
Nog moest komen.
Om de weg te gaan
Vanuit dit aards bestaan

johan

Reageer