Doneren organen

Toon eerste bericht

60 Reacties

@Andre

Geen bloed meer mogen doneren, kan voelen als leeftijdsdiscriminatie.
Dat gevoel is niet terecht, omdat er een geldige reden voor is.

"In Nederland kan iemand zich aanmelden als donor tussen zijn of haar achttiende en vijfenzestigste verjaardag.
Iemand van deze leeftijd kan de donatie van een halve liter bloed meestal probleemloos verdragen.
Bij iemand van boven de 70 jaar oud wordt de kans op complicaties groter. De gezondheid van de donor kan dus
in het geding zijn, en we willen niet dat een donor risico loopt".

Bron:
https://www.sanquin.nl/bloed-geven/aanmelding-bloeddonor/
Vraag2
Ik persoonlijk vind het nuttig besteden van mijn lichaam of dat nu voor de wetenschap is of donatie helemaal goed. Waar ik momenteel mee worstel is dat het niet echt dood bent als je doneert. Want dan hebben ze niets aan de organen. Je leeft dus nog ze de organen verwijderen en eigenlijk weet niemand zeker of je dat voelt. Narcose is niet gebruikelijk. Wie heeft hier meer info over?
Zaterdagavond 23 mei 2015 omstreeks 20.30 uur (de juiste tijd weet ik niet eens meer) kreeg ik vanuit het ziekenhuis Tiel het bericht dat mijn man onwel was geworden en met spoed was opgenomen. In het ziekenhuis aangekomen bleek al snel dat het ernst was. Nog dezelfde nacht is hij met de ambulance naar het ziekenhuis in Nijmegen overgebracht voor een operatie om de bloeding in zijn hoofd te stoppen.
Dat is niet gelukt en nadat bekend werd dat mijn man een donorcodicil bezat werd de procedure “donor met een levend hart” gestart. Dit betekent dat er verschillende testen worden gedaan om uiteindelijk de hersendood te constateren.
Hierover kan ik alleen maar zeggen dat alles met de groots mogelijke zorgvuldigheid wordt gedaan. Je kunt zelfs tijdens deze procedure, de procedure afbreken. Maar dat doe je niet . Het is immers de wens van jouw geliefde. Ik ga ook niet zeggen dat dit een makkelijke taak is, maar je zet jezelf op een tweede plan. Nu is het niet de tijd om in te storten. Er moet nog zoveel gedaan worden.
Wel ben ik dankbaar dat wij hier samen uitvoerig over hebben gesproken zodat ik zijn wens kon uitvoeren. En dat hij hiermee vier mensen een nieuwe kans heeft gegeven.
Verder hoop ik dat door het vertellen van mijn verhaal in al zijn realiteit niet afstoot maar meehelpt om alle spookverhalen omtrent het afstaan van organen uit de wereld te helpen.
In nagedachtenis van Ruud,
Leni
Chapeau Leni.... voor mij en mijn vrouw een bevestiging dat we een juist besluit hebben genomen.
@Leni: wauw. Wat een indrukwekkend verhaal. Heeft indruk gemaakt.
Leni wat een mooi en intens verhaal.
InekeR schreef:

Ik persoonlijk vind het nuttig besteden van mijn lichaam of dat nu voor de wetenschap is of donatie helemaal goed. Waar ik momenteel mee worstel is dat het niet echt dood bent als je doneert. Want dan hebben ze niets aan de organen. Je leeft dus nog ze de organen verwijderen en eigenlijk weet niemand zeker of je dat voelt. Narcose is niet gebruikelijk. Wie heeft hier meer info over?

Voor de ANDERE KANT van orgaandonatie zijn inmiddels heel wat boeken, artikelen en ook site, zie bijv. www.Nee-toch.nl
Vraag .wat gebeurt er met je lichaam als je dat aan de wetenschap schenkt.
Vr gr tilly.
Hai Tilly,

Ik heb een behoorlijk informatieve pagina voor je gevonden. Hier kun je meer lezen: https://doodgaanendoorgaan.ardanta.nl/vooraf/wat-kunt-u-nu-al-regelen/wat-moet-u-doen-als-u-uw-lichaam-wilt-afstaan-aan-de-wetenschap/?gclid=CJ-Oo8m3ntICFc4K0wod9xUDVg

Groet,

Frank

07071949 schreef:

Vraag .wat gebeurt er met je lichaam als je dat aan de wetenschap schenkt.
Vr gr tilly.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen