De symboliek van bloemen

• 19 november 2016
  • 7 reacties
  • 753 Bekeken

In de laatste DELA kroniek stond een artikel over de symboliek van bloemen. Bij mijn moeder hebben wij hier helemaal niet bij stil gestaan. We hebben 'gewoon' een mooi rouwstuk uitgezocht. Of ik het nu anders zou doen, weet ik niet. Ik ben nieuwsgierig of andere mensen hier wel rekening mee houden. Heb jij dat gedaan? Of zou je hier rekening mee houden?

7 Reacties

Reputatie 4
Beste Astrid.

op deze verwaaide Zondag,wil ik even reageren.
De lievelings bloemen,van mijn overleden vrouw,
waren,gelen mini roosjes.Aangebracht,in het satijn,
tijdens haar opbaring.
Iedere week,staat nu zo'n,boeketje,voor haar portret.
johan.
Vanaf dat ik nog een heel klein meisje was,kreeg ik voor iedere verjaardag fresia's van mijn ouders. Iedere verjaardag weer. Ik denk dat mijn moeder ze lekker vond ruiken. Het werd een gewoonte en mooie traditie. Soms reed ze stad en land voor mij af,want ik ben jarig in Oktober en dan waren fresia's soms moeilijk te krijgen. Toch kreeg ik ze altijd! Helaas is mijn moeder 1 dag na mijn 40e verjaardag overleden en dat is dan ook het enigste jaar geweest dat ik geen fresia's kreeg voor mijn verjaardag. Groot was mijn verbazing dat mijn moeder in haar wensenboekje voor de uitvaart aan had gegeven dat ze van haar kleinkinderen graag een bloemstuk met fresia's op haar kist wilde. Natuurlijk hebben we dat geregeld! Het was prachtig...
Dit jaar kreeg ik voor mijn verjaardag van mijn man een prachtig boeket en daarin zaten toch weer fresia's! Zo is de cirkel weer rond. Geen echte betekenis van de bloem,maar wel een waardevolle betekenis voor mij!
Hoe levend is de symboliek van bloemen nog? Ik ben over de 70 en groot plantenliefhebber, maar mij zegt het niets. Er zijn heel andere en heel persoonlijke waarderingen voor bloemen (zie het bericht van Corina). Bloemen in het algemeen hebben natuurlijk nog wel een functie bij begrafenissen. En hel lijkt me goed om daarmee rekening te houden. Een tante van mij wilde geen snijbloemen, wel planten in pot omdat snijbloemen ter dood veroordeeld zijn. Haar zus (mijn moeder) wilde wel een tuintje op haar graf met buxus en vaste planten; dat hebben we haar gegeven en gaan een paar keer per jaar bij haar tuinieren.
Mijn moeder was gek op witte rozen en heel uitgesproken over wat ze NIET mooi vond. We hebben vooral daar rekening mee gehouden. Symboliek is mooi maar ondergeschikt aan persoonlijke smaak van de overledene voel ik dan...
Toen opa overleed was er een regel; oma geeft opa roze anjers. Dat is ook zo gebeurd en verder stond er op de kaart dat er vooral roze bloemen moesten komen. Opa heeft van ons, de kleinkinderen, roze rozen in hartvorm gehad.
Toen oma overleed hebben mijn vader en oom oma anjers gegeven omdat dit ook haar bloemen zijn. Oma heeft van ons rozen gehad opdat wij haar liefhebben tot in het oneindige.
Een een oom van mij hield heel veel van witte lelies en dit waren de enige bloemen die hij wilde bij zijn afscheid.
Persoonlijk weet ik nog niet zo goed welke bloemen ik wel of niet wil. Het mooiste zou ik vinden een hortensia met daarin een aantal rozen. Dit was het eerste boeket bloemen die ik van mijn man heb gehad en die zou ik ook als laatste willen ontvangen.
Wat mooi om te lezen dat we wel degelijk rekening houden met de betekenis van de bloemen, maar dan niet zo zeer als aangegeven in de kroniek. Maar het vooral om de persoonlijke waardering van de mensen gaat. Dat maakt het extra waardevol.
Reputatie 4
Goedemorgen op deze Maandag.

Wat is het altijd een fijn gebaar,als er zo plotseling
iemand binnenkomt met een bloementje.
Gewoon spontaan,onderweg,even gekocht.
Dat zijn de kleine gebaren,om te laten weten,
dat we er voor elkaar zijn.
johan.

Reageer