Vraag

De dood tijdens het leven

Hallo allen! Afgelopen zaterdag was ik bij de Uitvaartbeurs Flevoland in Dronten. Een bijzondere gewaarwording. Alle rituelen, maar zonder de emotie. Hoewel de beurs toch nog wat zwaar op de hand was, vond ik het interessant om te zien hoeveel mensen er op af kwamen. En dat waren dus lang niet alleen mensen die ziek waren of hun uitvaart al moesten regelen.

Daardoor vroeg ik me af: in hoeverre is het gezond om bij leven bezig te zijn met (het regelen van) je dood? Ik heb mijn zaakjes goed geregeld, iedereen heeft een goede uitvaartverzekering, ik heb een goede levensverzekering en al mijn wensen staan op papier. Daar houdt het voor mij echt op, meer wil ik niet met mijn sterfelijkheid bezig zijn. Hoe zit dat met jullie?

10 Reacties

Het feit alleen al, dat we aan dit forum deelnemen bewijst dat we met de dood (en wat daaraan vast zit) bezig zijn. Hoever je daarin moet gaan? Het kan geen kwaad goed na te denken over wat er in de laatste fase van je leven op je af kan komen en hoe je je begrafenis/crematie wilt laten verlopen. Daarnaast is het verstandig om financiële zaken geregeld te hebben (zie de bijdrage van Moviemag). Maar ook uit maatschappelijke belangstelling kan je geïnteresseerd zijn in begrafenisrituelen. Ik heb het fotoboek van Marrie Bot 'Een Laatste Groet' (1998) er weer eens bijgehaald. Geeft in teksten en foto's een prachtig beeld van begrafenisrituelen van heel veel bevolkingsgroepen. Het heeft me ideeën gegeven voor mijn eigen afscheid.
Ik vind het al bijzonder dat jullie 'zoveel' geregeld hebben. Ik denk er weleens aan dat ik het een en ander zou moeten vastleggen, in het geval dat ik plotseling zou sterven, maar doe het toch niet. Bizar eigenlijk. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zo'n gesprek nooit heb met vrienden of familie. Niemand om mij heen heeft het er echt over. Dus je vraag triggert mij wel.
De dood hoort bij het leven en is een mysterieus iets. Vandaar dat het mensen naar zo'n beurs trekt, denk ik.
Leuk om te lezen over dat boek André. Kan mij goed voorstellen dat dat inspireert!
Wow dat is apart zo'n beurs. Lijkt me ook wel eens interessant om heen te gaan.
Want ook ik denk dat ik alles goed geregeld heb, maar is dat wel zo?
Heb ik aan alles gedacht?

En ook ik ben echt niet iedere dag met dit soort dingen bezig.
Eigenlijk alleen als we in de familie/kennissenkring een uitvaart hebben.
Dan word je er weer even aan herinnerd.
En dat zijn ook de enige momenten waarop je met je familie dit soort dingen bespreekt.
Niet echt een verjaardag onderwerp natuurlijk, maar er zou wat meer openheid over moeten zijn.
Daarom vind ik het reclamespotje van de concullega van Dela ook zo geweldig, waarin een mevrouw zegt, Mam begraven of Mam cremeren.......We gaan dood.. Allemaal!
Mijn belangrijkste reden om dingen te regelen is dat ik het mijn kinderen niet onnodig moeilijk wil maken als ik dood ben. Zij moeten ook weten wat ik wil en wat ik geregeld heb. En het is goed om het daar nu al met ze over te hebben. Niet op een verjaardag misschien, maar op een ander moment. En dus moet ik er van tevoren over hebben nagedacht en met mijn partner/geliefde over hebben gesproken. Nu ik wel ouder maar nog gezond ben is het niet bedreigend om het erover te hebben.
Ik heb heel andere ervaringen misschien wel bijzondere ik heb sinds mijn 20 erg veel op de weg gezeten en de laatste jaren op de vrachtwagen.
U voelt hem al aankomen ik heb dus ook veel gezien dat leven een abrupt einde kan zijn waar wij zelf niets over te vertellen hebben ondanks dat wij erg ver zijn in de medische wetenschap.
Ik zelf heb er dan ook zelf voor gekozen dit onderwerp met de kinderen te bespreken en hun wensen op papier te zetten met de mededeling aan hun dat ik het belangrijk vindt dat zij een goed gevoel hebben om het rouwproces in te gaan en ook dat ik de financiën kon regelen dat het geen beperking is om het zo te regelen dat zij er vrede mee hebben
Ik vond op rol 4 in het nieuws een sprekend voorbeeld dat je bepaalde zaken goed van te voren moet regelen, en dus dat je niet aan de bedelstaf moet om je eigen begrafenis te regelen voor jong of oud neem een avond de tijd om dat goed te regelen en toen ik dit item vanavond vanavond op rol 4 zag dacht ik gelijk DELA hier ligt een taak voor je maak jongeren duidelijk dat niet iedereen 90 wordt en als je jong bent is de premie te ov er rzien
Ik vind het belangrijk dat zakelijke dingen goed geregeld zijn. Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn kinderen weten wie ze om hulp kunnen vragen en wat er mogelijk is. En daar houd het voor mijzelf wel op. Mijn kinderen nemen ooit afscheid van mij hoop ik. Ik vind het belangrijk dat ze dat kunnen doen op een manier waar zij zich goed bij voelen en dat voor hun gevoel in mijn geest is. Daar van tevoren al eens over praten komt bij ons vanzelf ter sprake. Maar dan gaat het wel over het hier en nu.
Mijn vader was erg bezig met zijn sterfelijkheid . Hij had alles goed geregeld . Blijkbaar wist hij dat hij niet oud zou worden. Hij was totaal niet ziek . En ergens begreep ik hem niet zo waarom hij alles aan ons doorgaf . Wij, de kinderen, wisten gewoon wat we moesten doen. Hij was er heel duidelijk over. Op zijn verjaardag had hij het nog over zijn dood en vier weken later was hij overleden. Ergens ben ik wel blij dat hij zo bezig was met de dood want alles was goed voorbereid , Maar ergens wil ik ook niet begrijpen van dat hij wist dat hij zou gaan en dat hij mij in de steek zou laten . Dat gevoel heb ik niet meer dat gevoel in de steek gelaten worden door mijn vader . Maar ik ben na zijn dood wel af en toe boos geweest van verrek vond je het zo leuk om alles goed te regelen en ons zo achter te laten. Maar ik ben toch ergens diep van binnen blij dat hij zo openlijk over zijn dood sprak met ons omdat we wisten wat hij wilde en ook wat er na de dood met ons moest gebeuren ...niet huilen om hem en verder gaan met onze leven. Soms had ik weleens momenten na zijn dood van hallo Pa lekker makkelijk he niet huilen en doorgaan met mijn leven. Maar ja ergens heb ik dan weer momenten van hij wilde dat ik zou doorgaan met mijn leven en soms heb ik de momenten en dan zeg ik ook hardop Pa nou ik mag nu lekker verdriet hebben die krokedillentranen noemde hij dat als grap ...Ik moest ook zo lachen achteraf dat ze bij Dela vroegen aan mijn Pa iets over liedjes en toen zei mijn Pa ik heb gezegd meneer ik ben dan dood ik hoor die liedjes niet . Hahha nog steeds moet ik er om lachen.. Het is zo gemengd best wel . Ik schrijf gewoon hier van me af 😛 dus als het allemaal verward overkomen tja 😛 het is gewoon gemengd hoe ik me voel ...en ik uit me gewoon hoe ik me wil uiten 🆒
Hallo Jane

Ik lees je bericht nu pas,heel goed dat je alles opschrijft soms kan dat een beetje opluchten.Ik hoop dat het een beetje goed met je gaat en wens je veel sterkte en al die mooie herinneringen zitten goed bewaard in jou hart.
Reputatie 3
Beste Andre.

In 1978,bracht ik,samen met mijn vrouw,een bezoek
aan een zusje van mijn vrouw,verpleegster,in Pakistan.
Op een begraafplaats in Rawalpindi,zagen wij een hele
groep,rondom een graf zitten,afgedekt met een wit
marmeren grafsteen.Dichterbij gekomen,was de steen
als een tafel gedekt,en zaten ze allen aan de lunch.
Luid pratend,en af en toe zingend.
Zo werd een geliefde herdacht.
Een bijzondere ervaring.
johan.
Ooo wat een mooie warme ervaring heb je gedeeld Johan.
Hier vieren we de geboorte van een kind veel meer met mooie dingen en het is een feest al bij de zwangerschap.
Eigenlijk zouden wij de dood ook anders moeten zien,maar de pijn en het gemis overheerst altijd.
Toch zijn we allemaal geïnteresseerd in de dood en hoe ieder van ons er zijn eigen weg in gaat vinden of vindt.En al die ervaringen die we met z'n allen delen zijn waardevol.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen