De dood bespreekbaar maken

• 27 juni 2018
  • 2 reacties
  • 337 Bekeken

Reputatie 2
Hoe maak jij de dood bespreekbaar?

De dood bespreekbaar maken is niet voor iedereen makkelijk. Misschien begin je er onbewust wel eens over, bijvoorbeeld wanneer je een nummer hoort en zegt "dit vind ik nou een mooi nummer voor op mijn uitvaart". Misschien niet eens altijd serieus bedoeld, maar zo open je wel een gesprek.

Praten over overlijden en wat daar bij komt kijken wordt misschien nog wel moeilijker als het ook daadwerkelijk dichtbij komt. Hoe praat je erover met iemand die binnenkort komt te overlijden?

2 Reacties

Reputatie 2
Soms dient de gelegenheid om over de dood te praten zich zomaar aan. Met een groepje hadden we het over onze enorme "schat" aan e-mail incl. bijlagen zoals foto's waar we eigenlijk geen zicht meer op hebben. Ik vertelde dat ik net via Google een archief had opgesteld en dit op een externe harde schijf had opgeslagen. En meteen aangegeven wie er toegang toe had als ik overleden was. Dat was een opening voor één van ons groepje, die nu op deze manier met haar ongeneeslijk zieke zus die (nog) altijd actief met Facebook, e-mail e.d. is, het onderwerp bespreekbaar gaat maken.
De dood bespreekbaar maken..
mijn vader had het er vroeger niet graag over,tot hij in 2013 ongeneeslijk ziek werd.
mijn schoonzusje zette toen een goede stap,ze stelde voor om op een avond bij elkaar te komen en alles te bespreken.
met het boekje erbij (wat tegenwoordig vele uitvaartondernemers hebben),konden we stap voor stap alles bespreken. Soms met een lach en soms met een traan. Welke kist zou je willen,welke bloemen,welke muziek,sprekers..etc. Het werd een mooie avond. Waarop mijn vaders wensen centraal stonden. Met elkaar vulde wij hem aan.
Toen mijn vader eenmaal overleden was,hoefde wij het boekje er maar bij te pakken en wisten wij alles weer! Erg fijn,omdat je zo niet te diep erover na hoefde te denken,terwijl je al zoveel verdriet hebt. Ik kan het iedereen aanraden!

Reageer